Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Onko täällä muita yksilapsisia perheitä, joille lapsiluku ei ollut oma valinta

Vierailija
09.07.2025 |

Meillä perheeseen kuuluu yksi lapsi.Meillä on ollut melko  helppo lapsiarki . Olisin halunnut toisen, mutta mies ei halunnut. Tuo on aiheuttanut ahdistusta, koska tuntuu, että oikeastaan kaikilla on vähintään kaksi lasta. Tunnen surua ja huolta lapsemme puolesta myös koska hänelle olisi ollut tärkeää saada kaveri myös. 

Saan paljon kuulla vihjailuja ja kyselyitä ehkä jopa tahallista v.....  Asiasta tietyiltä ihmisiltä. Se jos mikä aiheuttaa pahaa mieltä, koska en ole vapaavalintaisesti tässä tilanteessa. 

Välillä tuntuu, että haluaisin erota. Tää on kolahtanut niin kovaa itselle. Tuntuu, että asian yli on vaikea päästä. Mies ei ota kuuleviin korviinsa eikä edes halua ymmärtää, miltä minusta tuntuu. 

Tämä on täysin vieras asia itselle, koska omassa suvussa perheillä on paljon lapsia enkä oikeastaan koskaan ole kuullut, että joku eläisi yksilapsista arkea ilman syytä. En usko, että tulen tähän koskaan edes tottumaan. En myöskään ymmärrä miestä miten hän ei käsitä, miten tuo asia vaikuttaa lapseemme. Miksi hän ylipäätään toimii näin.

Vertaistukea 💛

Kommentit (24)

Vierailija
1/24 |
09.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olisit sanonut että 2 lasta tai ero. 

Vierailija
2/24 |
09.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En mä voi alkaa vaatimaan. Eron toki voin ottaa.

Ap

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/24 |
09.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En mä voi alkaa vaatimaan. Eron toki voin ottaa.

Ap

Vaatihan mieskin että 1 lapsi, ja toteutitte hänen vaatimuksensa. 

Vierailija
4/24 |
09.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla ja veljelläni ei ole mitään yhteistä. Veljeni kiusasi minua koko lapsuuteni ja jäin nuorempana lapsena täysin hänen jalkojensa alle. Ei veljeni minulle mikään "kaveri" ollut, vaan enemmänkin harmi.

Olisin toivonut usein olleeni ainut lapsi.

Sinulla on liian ruusuiset kuvat kahdesta tai useammasta lapsesta.

Ainoana lapsena oleminen voi olla enemmän positiivisempia vaikutuksia kuin negatiivisia.

Vierailija
5/24 |
09.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä siihen tottuu ja alkaa nähdä asian hyvät puolet. Meillä on muuten hyvä parisuhde ja itse ainakin rakastan miestäni enemmän kuin mahdollista syntymätöntä lasta. Samoin syntynyttä lastani, jolle haluan tarjota ydinperheen. Meillä lapsi on jo teini. Aina välillä mietin, että millaista olisi, jos olisi toinenkin. Mutta toisaalta sitten en olisi uralla tai taloudellisesti niin hyvässä asemassa. En välttämättä saisi harrastaa niin täysipainoisesti kuin nyt. Ja kuitenkin arvostan niitäkin asioita elämässä. 

Vierailija
6/24 |
09.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti: Minulla ja veljelläni ei ole mitään yhteistä. Veljeni kiusasi minua koko lapsuuteni ja jäin nuorempana lapsena täysin hänen jalkojensa alle. Ei veljeni minulle mikään "kaveri" ollut, vaan enemmänkin harmi. Olisin toivonut usein olleeni ainut lapsi. Sinulla on liian ruusuiset kuvat kahdesta tai useammasta lapsesta. Ainoana lapsena oleminen voi olla enemmän positiivisempia vaikutuksia kuin negatiivisia.

Niin, tämä nyt on lähinnä niitä ääritapauksia. Ei miehelleni ole mitään tämmöisiä kokemuksia, mitkä selittäisivät asian.

Ap

Vierailija
7/24 |
09.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on täsmälleen sama tilanne. Yksi helppo lapsi eikä mies halua tai jaksa toista. Olen itse ihan suoraan utelijoille sanonut ettei mies halua toista niin meille ei sellaista todennäköisesti tule. Ja sanonut ihan rennosti, en mitenkään katkerasti puhisten :D en koe että se olisi mikään salailtava tabu meidän tilanteessa. Mies on toisaalta itsekin sanonut muille, ettei halua enempää. 

Kovasti yritän keskittyä yksilapsisuuden hyviin puoliin, mutta en ole kyennyt esimerkiksi lapsemme vauvakamoja myymään pois kun sattuu ajatuskin. Hankalaa tästä tekee vielä se että meillä on useampi alkio pakkasessa odottamassa, eli joudumme ne antamaan tuhottavaksi ellei toista yritetä :( tuntuu pahalta. Ikääkin on sen verran ettei olisi kauheasti aikaa enää miettiä. 

N35

Vierailija
8/24 |
09.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä siihen tottuu ja alkaa nähdä asian hyvät puolet. Meillä on muuten hyvä parisuhde ja itse ainakin rakastan miestäni enemmän kuin mahdollista syntymätöntä lasta. Samoin syntynyttä lastani, jolle haluan tarjota ydinperheen. Meillä lapsi on jo teini. Aina välillä mietin, että millaista olisi, jos olisi toinenkin. Mutta toisaalta sitten en olisi uralla tai taloudellisesti niin hyvässä asemassa. En välttämättä saisi harrastaa niin täysipainoisesti kuin nyt. Ja kuitenkin arvostan niitäkin asioita elämässä. 

Oliko tuo molempien yhteinen toive, että yksi lapsi?

Ap

Vierailija
9/24 |
09.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meillä on täsmälleen sama tilanne. Yksi helppo lapsi eikä mies halua tai jaksa toista. Olen itse ihan suoraan utelijoille sanonut ettei mies halua toista niin meille ei sellaista todennäköisesti tule. Ja sanonut ihan rennosti, en mitenkään katkerasti puhisten :D en koe että se olisi mikään salailtava tabu meidän tilanteessa. Mies on toisaalta itsekin sanonut muille, ettei halua enempää. 

Kovasti yritän keskittyä yksilapsisuuden hyviin puoliin, mutta en ole kyennyt esimerkiksi lapsemme vauvakamoja myymään pois kun sattuu ajatuskin. Hankalaa tästä tekee vielä se että meillä on useampi alkio pakkasessa odottamassa, eli joudumme ne antamaan tuhottavaksi ellei toista yritetä :( tuntuu pahalta. Ikääkin on sen verran ettei olisi kauheasti aikaa enää miettiä. 

N35

Me ei olla suoraa asiasta sanottu, ehkä olisi myös hyvä tuoda ilmi. Tuntuu, että en pääse millään tästä pettymyksestä yli. Olisin niin kovasti toivonut lapsemme kaveria.

Ap

Vierailija
10/24 |
09.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei ketään voi pakottaa tekemään lapsia.

Vierailija
11/24 |
09.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Oliko tuo molempien yhteinen toive, että yksi lapsi?

Ap

Miehen ehdoton linjaus, johon minä olen vuosien myötä tottunut ja tykästynyt. Itse toivoin 2-3 lasta.

Vierailija
12/24 |
09.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei ketään voi pakottaa tekemään lapsia.

Ei tietenkään. Mutta tuossa annetaan 2 vaihtoehtoa, ei rais kata miestä. Nythän ap haluaa erota joka tapauksessa. 

Vierailija
13/24 |
09.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

N35

Me ei olla suoraa asiasta sanottu, ehkä olisi myös hyvä tuoda ilmi. Tuntuu, että en pääse millään tästä pettymyksestä yli. Olisin niin kovasti toivonut lapsemme kaveria.

Ap

Minkä ikäinen teidän lapsi on? Ehkä kannattaa antaa asialle aikaa. Yrittää vaikka joka päivä keksiä yksi hyvä asia yksilapsisuudesta.

(En ole tuo jolle olit vastannut, mutta yksilapsinen kuitenkin)

Vierailija
14/24 |
09.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täällä yksi. Olen katkera miehelle. Olen sen sanonut hänelle mutta ei mitään vaikutusta, tuskin edes merkitystä. Mietin pitkään eroa ja itsellisesti toisen lapsen tekoa mutta ensinnäkään en halua satuttaa lasta ja aiheuttaa hänelle tuskaa (erottamalla hänet ydinperheessä ja isästään) ja sitten koko kuvio että esikoisella olisi isä ja toisella ei, niin äh ei kiitos kuitenkaan. 

Olisi molemmat lapset pitänyt aikoinaan käsittää tehdä ilman mitään parisuhdesoopaa. 

Emme me miehen kanssa enää mistään varsinaisesti riitele ja yhteiselo kai ihan ok tasolla mutta minä en halua enää sen kummemmin seksiä (en tiedä haluaako mies vai ei, evvk), meillä alkoi tilanteen selvittyä samantien kodinhoidollinen tasa-arvo, joka ottaa kyllä miestä pattiin aivan satasella (tämäkin evvk, ken leikin alkaa leikin kestäköön) ja aiemmin minä vastasin kaikesta lapseen liittyvästä yksin, niin nykyään kaikki asiat menee täsmälleen puoliksi (lapsen kulut ja käynnit siellä täällä, kouluasiat jne). Lisäksi vaadin talouden kulujen uudelleenjaon tulojen suhteen eli nykyään mies maksaa 60% kaikista yhteistä menoista. Aiemmin mentiin 50-50 jaolla. 

Mies voisi erota jos haluaisi mutta eipä saa aikaiseksi sitäkään. 

Minä olen miettinyt eroa paljon tässä muutaman viime vuoden aikana mutta tosiaan, en halua rikkoa lapsen perhettä. Vasta ehkä kun lapsi kasvaa, ehkä teininä tai heti kun muuttaa pois opiskelemaan - jää nähtäväksi. Ei minulla ole mitään syytä kyllä jäädä miehen kanssa. Taloudellisesti tulen pärjäämään myös paljon paremmin ilman miestä (molemmat ollaan hyvätuloisia, mies vain hieman paremmin vielä). 

Vierailija
15/24 |
09.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti: Minulla ja veljelläni ei ole mitään yhteistä. Veljeni kiusasi minua koko lapsuuteni ja jäin nuorempana lapsena täysin hänen jalkojensa alle. Ei veljeni minulle mikään "kaveri" ollut, vaan enemmänkin harmi. Olisin toivonut usein olleeni ainut lapsi. Sinulla on liian ruusuiset kuvat kahdesta tai useammasta lapsesta. Ainoana lapsena oleminen voi olla enemmän positiivisempia vaikutuksia kuin negatiivisia.

Niin, tämä nyt on lähinnä niitä ääritapauksia. Ei miehelleni ole mitään tämmöisiä kokemuksia, mitkä selittäisivät asian.

Ap

En nyt sanoisi, että ääritapaus. Aika monissa perheissä sisarussuhteet eivät ole mitään kummoisia ja riidat on jatkuvia. Loistavat suhteet sisaruksiin ovat harvinaisempia.

Vierailija
16/24 |
09.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

En nyt sanoisi, että ääritapaus. Aika monissa perheissä sisarussuhteet eivät ole mitään kummoisia ja riidat on jatkuvia. Loistavat suhteet sisaruksiin ovat harvinaisempia.

No meillä ainakin lähipiirissä kaikilla on ihan normaalit sisarussuhteet. Monessa kodissa on hyvät ja lämpimät välit sisaruksiin. Vanhemmista myös paljon kiinni, miten puuttuvat kiusaamiseen yms. Sekä miten tasa- arvoisesti kohtelevat omia lapsia.

Ap

Vierailija
17/24 |
09.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla jäi yhteen. Halusin 2-3 lasta.

Vierailija
18/24 |
09.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä yksi helppo ja valloittava lapsi, mies ei halua enempää ja itse en tiedä haluanko toisen vai en. Nyt kaikki on niin helppoa, rahaa ja energiaa riittää ja tuntuu että kaikki on niin hyvin kun voi vaan olla eikä tätä kuplaa haluaisi rikkoa. Silti takaraivossa lymyilee se ajatus, että on itsekästä viedä lapselta sisarus, kun itselle sekä oma että miehen sisarukset ovat todella läheisiä ja tärkeitä.

Vierailija
19/24 |
09.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meillä yksi helppo ja valloittava lapsi, mies ei halua enempää ja itse en tiedä haluanko toisen vai en. Nyt kaikki on niin helppoa, rahaa ja energiaa riittää ja tuntuu että kaikki on niin hyvin kun voi vaan olla eikä tätä kuplaa haluaisi rikkoa. Silti takaraivossa lymyilee se ajatus, että on itsekästä viedä lapselta sisarus, kun itselle sekä oma että miehen sisarukset ovat todella läheisiä ja tärkeitä.

Tää ajatus on myös itsellä, et tuntuu, että tää on itsekäs valinta ja koen siitä syyllisyyttä vaikkei se mun syy olekaan. Sisarukset on tärkeitä elämässä. Minusta lapselle kuuluu vähintään 1 sisarus jossei ole mitään oikeasti perusteltua syytä lapsettomuus tms. Lääketieteellinen syy. 

Onhan se helppoa yhden lapsen kanssa, mutta ihan yhtälailla se yksi lapsi voi muuttua kun kasvaa tms. 

Ap

Vierailija
20/24 |
09.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ap

Eihän miehelläsi tarvitsekkaan olla. Tarkoitukseni oli avata sinun silmiäsi, kun yrität omaa lapsikuumettasi suojella sen avulla, että lapsi tarvitsee kehityksen tai jonkun muun takia sisaruksen.

Ei tarvitse. Eikä siitä sisaruksesta välttämättä tule mikään kaveri. Vie lasta harrastamaan niin saa paljon kavereita.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän yksi kahdeksan