Kenelle nykyiset kodinkoneet on oikein suunniteltu? Pelkkiin omakotitaloihinko?
Uusi pesukone: perus 40-asteen pyykki kestää 2h50min ja 60asteen koneellinen vie 3h55min.
Uusi astianpesukone: eco-ohjelma 4h40min ja perusohjelma 3h30min
Kerrostaloasunnossa toimistotyöläinen voi pestä pyykkiä siis vain viikonloppuisin tai arki-iltaisin klo 17:30-21 ja niinä iltoina ei voi ola harrastuksia ja lenkillekin pääsee vasta klo21 jälkeen. Astianpesukone käyntiin heti töistä kotiutuessa ja valmis just nukkumaanmennessä. Ja taas saa käkkiä kotona koko illan vahtimassa konetta, jotta mahdollisen vahingon sattuessa kotivakuutus korvaa
Aivan raivostuttavaa! Nytkin kaunis lomapäivä mutta koneet käynnissä joten klo12 vasta pääsee ulkoilmaan ja asioille.
Kommentit (58)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meillä on Mielen koneissa lyhennyspainike jolla jokaista ohjelmaa voi lyhentää. Lyhennettynä esim. 60-asteen pyykinpesu kestää 1h 18min.
Peseekö lyhennetyllä ohjelmalla puhtaaksi?
Pesee. Ihmiset on tulleet hulluiksi tuon "puhtauden" kanssa. Ei kai niissä itse pidetyissä vaatteissa mitään ebola-bakteeria ole. Ja kun vedät ne pesemäsi housut jalkaan, niin heti siinä vaatteessa on ne samat bakteerit pyllystäsi.
Suurin osa ihmiskuntaa pesee vaatteens käsin kylmässä meri- tai jokivedessä, jossa kelluu virran tuomia kakkakokkareita.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ai niinku nää ohjelmat on lyhyempiä omikotitaloasujilla vai mikä oli pointti?
Olettaisin pointin olevan se, että omakotitalossa voit pestä pyykkiä yölläkin, jolloin ohjelman pituus ei ole ongelma.
Vaatii toki laajempaa ajattelukykyä hoksata se.
Kerrostaloissa saa pestä pyykkiä myös yöllä.
Kyllä kaikissa pyykkikoneissa on se lyhytohjelma (noin 1, 5 tuntia ) pitää vain lukea sitä ohjekirjaa.
Minä toimistotyöläinen teen pääasiassa töitä kotona joten pyykit ja tiskit tulevat siinä työpäivän aikana. Ei heti auennut mitä eroa siinä on onko omakotitalossa tai muualla, mutta onko rivien välissä luettavissa se yleinen oletus tai pääsääntö, että omakotitaloasujilla on käytössään pörssisähkö jonka hinta yleensä on yöllä alhainen ja omakotiasujat pesevät pyykkinsä öisin? Siellä koneessa ne pyykit sitten 3 tai 4 tunnin pesuohjelman jälkeen muhivat tunkkaisina.
En ole muuten vielä keksinyt miksi pyykkikoneen pitää päästä nettiin ja olla ohjattavissa pesuohjelma jostain etäältä? Eihän sitä konetta ole silloin kukaan vahtimassa. Onko se joku kuzetus että vahingon sattuessa ihmiseltä voidaan lypsää rahat pois?
Omakotitalossa voi pestä öisin ja yösähköllä, siinä on iso ero käytettävyyden osalta. Mulla ei ole itselläni yhtään arki-iltaa viikossa että olisin koko illan kotona ja viikonloput ollaan mökillä. Tai siis nyt lähden sieltä aikaisemmin suunnuntaisin että ehdin pestä pyykkiä edes yhden koneellisen.
Itse pesen astiat aina joko 65 tai 44 minuutin ohjelmalla likaisuudesta riippuen, kone vuonna 2022 valmistuneessa kerrostalossa.
Pyykkikoneen vahtimista en ymmärrä. Jos se vuotaa niin kylppärin lattia kyllä kestää vettä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olettaisin pointin olevan se, että omakotitalossa voit pestä pyykkiä yölläkin, jolloin ohjelman pituus ei ole ongelma.
Tässä taloyhtiössä on kielletty järjestysäännöissä klo22-7 välissä.
En ,hyvänen aika, pysty vahtimaan koneita niiden käydessä. Usein laitan tiskikoneen yöksi päälle. Pyykkikoneen kaupassakäynnin tai lenkin ajaksi.
Vierailija kirjoitti:
En ,hyvänen aika, pysty vahtimaan koneita niiden käydessä. Usein laitan tiskikoneen yöksi päälle. Pyykkikoneen kaupassakäynnin tai lenkin ajaksi.
Ja jos jotain sattuu poissaollessasi, vakuutus ei korvaa mitään. Todennäköisyys pieni mutta riski iso.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voi kerrostalossakin pestä pyykkiä tai tiskiä yöllä (itse en näin tee, hyvin ehdin koneellisen pestä töiden jälkeen, kun ei joka päivä ole pestävää eikä ole menoa). Toisaalta yhtälailla omakotitalossa sitä konetta pitää vahtia kuin kerrostalossa, niin ei ole kovin suotavaa pestä yöllä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Saa periaatteessa joo. Mutta käytännössä ei saa. Aina siitä narinaa syntyy, jos säännöllisesti pitää linkoukseen muiden herätä keskellä yötä.
Vierailija kirjoitti:
Itse pesen astiat aina joko 65 tai 44 minuutin ohjelmalla likaisuudesta riippuen, kone vuonna 2022 valmistuneessa kerrostalossa.
Pyykkikoneen vahtimista en ymmärrä. Jos se vuotaa niin kylppärin lattia kyllä kestää vettä.
Se voi katsos myös syttyä tuleen, kuten mikä tahansa sähkölaite.
Ne eko ohjelmat ovat laitteissa vain siksi, jotta niille saataisiin paremmat ekoluokitukset. Ei niitä ole tarkoitettu käytettävksi.
Jokaisessa koneessa jonka olen nähnyt on myös ne päivittäiskäyttöön tarkoitetut n. tunnin ohjelmat jotka toimivat ihan ok (pyykinpesukoneissa toki pitää jokseenkin kaikissa laittaa lisäksi ylimääräinen huuhtelu käyttöön).
Vierailija kirjoitti:
Kyllä kaikissa pyykkikoneissa on se lyhytohjelma (noin 1, 5 tuntia ) pitää vain lukea sitä ohjekirjaa.
No ei ole.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tässä taloyhtiössä on kielletty järjestysäännöissä klo22-7 välissä.
Järjestyssäännöt ei ohita lakia.
Vierailija kirjoitti:
Vahtimiseksi riittää se, että on kotona. Ei tarvitse olla hereillä.
Itse hommasin tällaisen astianpesukoneen kotiin. Pesuaika 3min.
https://www.ksp-astiat.fi/shop/ravintolalaitteet/astianpesu/astianpesuk…
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meillä on Mielen koneissa lyhennyspainike jolla jokaista ohjelmaa voi lyhentää. Lyhennettynä esim. 60-asteen pyykinpesu kestää 1h 18min.
Peseekö lyhennetyllä ohjelmalla puhtaaksi?
Mä yleensä mietin, et kyllä puhdistuu puolentoista tunnin pesussa,kerta jos puhdistuu 10 minuutin käsipyykilläkin. Jos käsin pesisin vaatetta, en niitä käsin pese tuntitolkulla. Ohis
Minulla on koneessa vain yksi ohjelma, joka pesee 60 asteessa, ja se on 3 h. Lyhyemmät ohjelmat eivät pese tarpeeksi kuumassa, eikä itse voi säätää mitään. Todella ärsyttävää.
Ostin pienehköön kerrostalokylppäriini juuri uuden kapeamallisen Electrolux pesukoneen, kun entinen, hyvin samanlainen, alkoi kronklaamaan 15 vuoden käytön jälkeen. Ai että tykkään tästä uudesta, todella hiljainen ääni, varmaan voisin pestä vaikka yöllä, mutten tietenkään tee sitä. Tässä on loistavat pikaohjelmat, 15 min ja 30 min. Esim. kerran käytetyt pikkarit ja rintsikat voin hyvin pestä tuossa kaikkein lyhyimmässä ohjelmassa, lähes kaiken muun liinavaatteita lukuunottamatta pesen puolen tunnin ohjelmassa. Olen todella tyytyväinen ja pesutulos omiin tarpeisiini loistava.