Nimi norjansuomalaiselle pojalle
Nimet ovat kivoja pohtia, mutta tässä on ongelma johon en ole itse löytänyt ratkaisua.
- Nimestä pitäisi näkyä selvästi että lapsi tulee kaksikulttuurisesta kodista. En siis etsi nimeä joka menee sekä suomalaisesta että norjalaisesta, kuten Nina, Markus.
- Nimi ei kuitenkaan saa olla kohtuuttoman vaikea. Sekä ääntäminen että kirjoitusasu pitäisi löytyä molemmissa maissa vähintään pienellä opastuksella. Esim Ilona on vaikea.
- Ei kansainvälistä nimeä suomalaisella kirjoitusasulla, tyyliin Artturi, Niina. Se vaikuttaa erikoisuudentavoittelulta ja kikkailulta. Ja tullaan aina kirjoittamaan väärin.
- Ei nimeä joka näyttää samalta, mutta äännetään ihan eri lailla, kuten Aurora.
- Ei hämmentäviä nimiä. Esim Kari ja Janne ovat norjassa naisia. Antti kuulostaa kovin negatiiviselta kaverilta ja Onni muistuttaa vammaista tarkoittavaa murreilmaisua.
- Ei huvittavia nimiä. Pekka, Toivo ja Pirkka on kulutettu loppuun suomalaisvitseissä.
Tytön nimi näillä kriteereillä löytyy, Silja on nyt suosikki. Mutta mites poika sitten? Elias on suosikki nimi, mutta ei oikein täytä kriteereita, eikä muutenkaan sovi kuvioon, kun suvusta löytyy Elise jo.
Kommentit (26)
Käyppä ASALIA kertomassa minkä päätitte sitten pojan nimeksi. Meidän suomen-norjalainen tyttö saa nimen pääsiäissunnuntaina.
...sai minun sukunimen ja sitten vähän norjalaisemman etunimen. Eli meillä suomalaisuus näkyy sukunimessä. Tosin tämä ei taida teidän tapauksessanne toimia, jos sinulla on suomenruotsalainen sukunimi.
Mutta periaatteena kannattaa siis muistaa, että lapset kyllä voivat saada myös äitinsä sukunimen.
Terveisiä Lillehammerista.
Meillä mietittiin myös äidin sukunimeä lapsille mutta käytännössä en halunnut antaa isäni nimeä lapsilleni - sitähän oma sukunimeni on.
Niin - me naiset olemme aina nykyään joko miestemme vaimoja tai isiemme tyttäriä, mutta olen itse sitä mieltä, että kierre on jossain vaiheessa katkaistava. Pojallamme on minun sukunimeni ja vaikka se onkin edesmenneen isäni sukunimi, on se myös minun identiteettiäni määrittävä tekijä ja hieno, suomalainen sukunimi - eikä meitä ole Suomessa edes neljää enempää.
Mutta toki olen sellaisten ratkaisujen lämmin kannattaja, että koko perhe ottaa uuden, yhteisen sukunimen (joskus näin Hesarissa upean sukunimen " Omaheimo" ). Sellaistakin meidän perheessä mietittiin, mutta emme sitten ryhtyneet siihen, koska sekä minä että mieheni pidämme omista sukunimistämme.
Patrik on ihana, en kyllä väitä että kovin suomalainen, mutta varmasti menee molemmissa maissa ja Erik tai Eerik, vaikka sitten Ekiksi kutsuttaiski.
Johannes, Matias, Anselmi, Joel, Mikael, Aaron, Samuel, Nils, Oliver, Eemeli, Elmeri, Lenni, Kaapo