Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Visalla maksaminen ulkomailla

Vierailija
08.07.2025 |

Olen lähdössä muutamaksi kuukaudeksi ulkomaille. OP visakortti on mutta pankkihan veloittaa maksuista loppuviimein aika paljon. Mitä suosittelisitte maksutavaksi? Paikallista pankkikorttia ei kannattane 4kk ajalle hankkia. 

Kommentit (45)

Vierailija
21/45 |
08.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

S-pankki ei veloita mitään ylimääräistä pankki- eikä luottokorttimaksuista ulkomailla. Vain jos nostaa automaatista käteistä, mutta kaikki pankit ottavat jonkin prosentin siitä.

Kaikki korttia ja käteistä ainakin kannattaa olla varoiksi. Minulla on pistetty yhtäkkiä varoittamatta luottokortti kiinni epäilyttävän toiminnan takia - eli olin ulkomailla ja tein ostoksia - pankki ei kyllä silloin ollut suomalainen, mutta samoin nekin voivat toimia. 

Vierailija
22/45 |
08.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

käteisellä varminta maksaa.

just niin, ja kun saat väärän taikka rikkonaisen tavaran niin raha meni ja valitusoikeutta ei ole. Maksan aina luottokortilla koska maksun voi peruuttaa jos oli väärä tuote. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/45 |
08.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

S-pankki ei veloita mitään ylimääräistä pankki- eikä luottokorttimaksuista ulkomailla. Vain jos nostaa automaatista käteistä, mutta kaikki pankit ottavat jonkin prosentin siitä.

Kaikki korttia ja käteistä ainakin kannattaa olla varoiksi. Minulla on pistetty yhtäkkiä varoittamatta luottokortti kiinni epäilyttävän toiminnan takia - eli olin ulkomailla ja tein ostoksia - pankki ei kyllä silloin ollut suomalainen, mutta samoin nekin voivat toimia.

Siis kaksi korttia. Prkl tekstinkorjaus

Vierailija
24/45 |
08.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Myös S-pankki lisää valuuttalisän korttimaksuihin. 

Vierailija
25/45 |
08.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

käteisellä varminta maksaa.

just niin, ja kun saat väärän taikka rikkonaisen tavaran niin raha meni ja valitusoikeutta ei ole. Maksan aina luottokortilla koska maksun voi peruuttaa jos oli väärä tuote. 

No moderni pohjoismaa ei suuremmin suosi käteismaksuja. 

Vierailija
26/45 |
08.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä, s-pankki vetää välistä 2,78% valuutan vaihto kuluna.

Jos valuuttana Euro siellä ulkomailla, niin siinä ei valuttaa vaihdeta ja kulu on 0€. Jos valuutta on muuta, niin se on 2,78% summasta

Vierailija
27/45 |
08.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä, s-pankki vetää välistä 2,78% valuutan vaihto kuluna.

Jos valuuttana Euro siellä ulkomailla, niin siinä ei valuttaa vaihdeta ja kulu on 0€. Jos valuutta on muuta, niin se on 2,78% summasta

No kumpi tulee halvemmaksi? Maksu paikallisella valuutalla vai euroina? Paikallisen valuutan päälle valuuttalisä. 

Vierailija
28/45 |
08.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Valuuta vaihto ei ole missään kulutonta. Kortilla maksettaessa se sisällytetään kurssiin.

Vierailija
29/45 |
08.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mastercard veloittaa vain maksetun hinnan sen hetken kurssilla minuutilleen, ehkä sekuntilleen.

Viho viimeinen on S-visa törkeineen välistä vetoineen!

Mitä s-visa vetää välistä, en oo huomannut? Vähän tosi sitä ulkomailla käytän. 

Jaa jos ei olla euromaassa? Ilmankos en oo huomannut. 

Ei kyllä sveitsissäkään mennyt ylimääräistä OP visalla.

Vierailija
30/45 |
08.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mastercard veloittaa vain maksetun hinnan sen hetken kurssilla minuutilleen, ehkä sekuntilleen.

Ei siitä mitään mene. Kulu sisällytetään vaihtokurssiin. 

Vierailija
31/45 |
08.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Voi jestas. Menee valuuttalisä jos valitset paikallisen valuutan maksaessasi. En nyt muista miten lähimaksulaitteet toimivat. En ole aikoihin ollut ei-Euro maassa. 

Vierailija
32/45 |
08.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Voi jestas. Menee valuuttalisä jos valitset paikallisen valuutan maksaessasi. En nyt muista miten lähimaksulaitteet toimivat. En ole aikoihin ollut ei-Euro maassa. 

Lähimaksuilla ostot tein.

Vierailija
33/45 |
08.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Valuuta vaihto ei ole missään kulutonta. Kortilla maksettaessa se sisällytetään kurssiin.

Nordea mastercard menee kyllä just sillä hinnalla, kun esim kruunu-euro on sillä kellonlyömällä kun maksat, ei lisiä tai muita metkuja, itsellä kultamastercard, liittyykö siihen?

Vierailija
34/45 |
08.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lähimaksuilla ostot tein.

No teit ne hiukan kalliimmalla joka tapauksessa. Joka ostoon lisätään valuuttalisä. Ja euroilla maksettaessa kurssi on lähtökohtaisesti huonompi, koska sen tekee myyjä. 

Vierailija
35/45 |
08.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Nordea mastercard menee kyllä just sillä hinnalla, kun esim kruunu-euro on sillä kellonlyömällä kun maksat, ei lisiä tai muita metkuja, itsellä kultamastercard, liittyykö siihen?

Nordealla ei mene. Tutkin juuri. Mutta on varmaan muuten kuukausimaksu, jota minulla ei OP:ssa ole. 

Vierailija
36/45 |
08.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se riippuu paikasta Filippiineillä pitää nostaa koko ajan Visalla käteistä. Euroja mukaan. Siellä rahanpesijät vaihtaa hyvällä kurssilla pesoja.

Vierailija
37/45 |
08.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

American Express ja Revolut. Ehkä Eurocard, jos haluaa luotto-ominaisuuden. Suomipankkien varassa ei ulkomailla kannata todellakaan olla, koska kortti voidaan lukita hetkenä minä hyvänsä ja auki saaminen kestää päiväkausia.

Kaksi pankkikorttia kannattaa olla komppaan.AP:lle tiedoksi, ei visan käyttäminen mitään maksa kun kuittaat koko laskusumman eräpäivänä. Ja kannattaa ilmoittaa pankkiin, että oleskelet ulkomailla x ajan.

Vierailija
38/45 |
08.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei varmasti ole keskuspankin vaihtokurssi, koska VISA ja Mastercard käyttävät jo lähtökohtaisesti itse määrittelemiä päiväkohtaisia kursseja ja siihen tulee se pankin marginaali, jota ei millään tavalla eritellä. Kysymällä toki saa selville. Mutta ei se valuutanvaihto vaihtopisteissäkään mitään ilmaista ole, joten aivan turha huolehtia.

Vierailija
39/45 |
08.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nordean ja Revolutin Visat käytössä eikä mene mitään ylimääräistä korttimaksuista. Käteisnostoista menee jotain prosentteja. 

Vierailija
40/45 |
08.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

American Express ja Revolut. Ehkä Eurocard, jos haluaa luotto-ominaisuuden. Suomipankkien varassa ei ulkomailla kannata todellakaan olla, koska kortti voidaan lukita hetkenä minä hyvänsä ja auki saaminen kestää päiväkausia.

Kaksi pankkikorttia kannattaa olla komppaan.AP:lle tiedoksi, ei visan käyttäminen mitään maksa kun kuittaat koko laskusumman eräpäivänä. Ja kannattaa ilmoittaa pankkiin, että oleskelet ulkomailla x ajan.

Niin. En tosiaan ajatellut tuota. Visalla kun maksaa niin miten se menee eräpäivänä. Valuuttakurssit yms?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä kolme kolme