Mitä rippilahjaksi?
Ensimmäistä kertaa tässä nyt pitäisi ostaa rippilahja. (Sisaren tytär, en ole kummi). Ja en vaan meinaa keksiä mitään.
Raha olisi tietysti helpoin vaihtoehto, mutta jotenkin tylsä ja mielikuvitukseton toisaalta, ja ristikoru(ja) on ilmeisesti tulossa jo joltain muulta.
Tämä ripille pääsevä on innokas hevosten ystävä, joten ehkä sieltä puolelta voisi keksiä jotain (ehkä jokin hevosaiheinen koru tai muuta tavaraa), mutta onko jotenkin outoa antaa jotain harrastukseen liittyvää rippilahjaksi.
Mitä olet antanut rippilahjaksi?
Kommentit (40)
Minulla on ollut linjaus että rippilahjaksi mieluummin jotain muuta kuin rahaa. Muutamalle pojalle ollaan ostettu pentikin kylpypyyhe. Tytölle ostettiin jotain Penkikin uunivuokaa jne. kun oli siihen aikaan kova kokkailemaan. Mieluummin jotain minkä voi ottaa heti käyttöön eikä sellaista mikä makaa kapiokirstussa siihen saakka että muuttaa omilleen (booooring!)
Jos tykkää animesta niin miten olis sarjakuva-Raamattu? The Action Bible? Uskovaisena tätinä tulevalle rippitytölle mietin sitäkin vaihtoehtoa.
On kyllä törkeen kalliita lahja odotuksia nykyään. Ihan sairasta tehdä töitä jonkun räkänokan takia tonnien edestä ja eivät välitä sinusta sen erityisemmin. Just mietin olenko jonkun kummi kun unohtui...olen juu
Vierailija kirjoitti:
Tärkeintä on kuitenkin muistaa kymmenykset papille.
Salaa sujautat kirjekuoren rahoineen papin kasukkaan. Vähän "pienen palkan" lisää näille valituille.
Tässä on kuitenkin tärkeintä oikea ajoitus. Papin täytyy ensin antaa rauhassa mättää kupuunsa juhlapöydän antimet snapseineen ja vasta tämän jälkeen on rahojen vuoro.
Muista kuitenkin tarvittava nöyryys asioidessasi papin kanssa, on tärkeää käytöksellään osoittaa selkeästi ymmärtävänsä alisteisen asemansa pappiin verrattuna. Itsestään selvyyksiä on mm. papin herroittelu tahi rouvittelu ja nöyrän lakeijamainen käyttäytyminen, kuten kumartelu.(kyllä herra, kyllä rouva ja kukin lause päätetään nöyrällä nyökkäyksellä) . Tätä on hyvä harjoitella yksin peilin edessä, jotta kaikki sujuu sitten oikein papin valvovan katseen alla. Katsekontaktia tulee välttää ja katse tulee suunnata maahan alamaisuuden merkiksi.
Vierailija kirjoitti:
Monet rippikouluikäiset alkavat olla jo kiinnostuneita keräämään jotain tulevaisuuden varalle. Itse annettiin kummitytölle ristin ja rahalahjan lisäksi pussilakanasetti ja kylpypyyhkeitä. Mietittiin myös jotain astiasarjaa, mutta tyttö ei vielä tiennyt mitä haluaisi ryhtyä keräämään.
Oho, aikamoinen panostus, jos kaikki on ollut laatua ja rahalahjakin enemmän kuin parikymmentä euroa. Minä annoin kummipojalle toivomansa rippiristin ja sekin oli jo n. 140 € yksistään. Eipä tullut mieleenkään laittaa vielä satasta kuoreen ja satasen liinavaatteet oheen...
Puhu asiasta muittenkin juhliin osallistujien kanssa. Pitäisi keskustella siitä, antaako joku rippiristin. Annoin kummipojalleni rahaa ja kukaan ei ostanut rippiristiä, mitä hän kovasti toivoi. Nyt rippiristin osto on nakitettu minulle. Ostin omille lapsilleni ristin itse, joten on tämä vähän yllätys.
Vierailija kirjoitti:
Kun ite pääsin ripille sain sylikummilta perinteisen ristikorun, mutta itelle se läheisempi kummi vei miut "lomalle" . Oltiin yö hotellissa, käytiin hienosti syömässä, katteltiin itelle uutta kaupunkii ja käytiin mielenkiintoisis kohteis. Oli tosi hauskaa varsinki kun vanhemmat anto sen verran rahaa jotta pystyin vähän shoppailemaanki.
Anteeksi, mutta tämä kuulostaa hieman perverssiltä. Voi toki olla, että ainoastaan oma mielikuvitukseni on saastunut ja perverssi.
Vierailija kirjoitti:
On kyllä törkeen kalliita lahja odotuksia nykyään. Ihan sairasta tehdä töitä jonkun räkänokan takia tonnien edestä ja eivät välitä sinusta sen erityisemmin. Just mietin olenko jonkun kummi kun unohtui...olen juu
Tämä! Tänä vuonna 2 ylppärit, 2 rippijuhla, 1 häät, ja 1 pyöreitä täyttävä.
Kuulemma ylioppilaalle 500 on ok, rippilapselle min.100, häälahjaksi 300-500 ja synttärilahjaksi minimissään 200. Voi v*ttu, kyllähän minä tuollaisia summia lahjoittelen vaikka kaikki kuo ovat lähisukua. Ei tule kuuloonkaan.
Minä sain lasiesineitä (ei mitään iittalaa), pussilakanasetin, kakkulapion, tomaattiamppelin ja itse maalatun taulun kun täytin 50v. Rahakuoria oli 3 ja jokaisessa 50. Olin hiton tyytyväinen, oikeasti.
Vierailija kirjoitti:
Puhu asiasta muittenkin juhliin osallistujien kanssa. Pitäisi keskustella siitä, antaako joku rippiristin. Annoin kummipojalleni rahaa ja kukaan ei ostanut rippiristiä, mitä hän kovasti toivoi. Nyt rippiristin osto on nakitettu minulle. Ostin omille lapsilleni ristin itse, joten on tämä vähän yllätys.
Perinteisesti sylikummi tai vanhemmat ostavat rippiristin. Kannattaa keskustella ettei tule 10 ristiä tai ei yhtään. Mun tytön kummit osti ristin kimpassa kun oli kultaa ja aika kallis.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kun ite pääsin ripille sain sylikummilta perinteisen ristikorun, mutta itelle se läheisempi kummi vei miut "lomalle" . Oltiin yö hotellissa, käytiin hienosti syömässä, katteltiin itelle uutta kaupunkii ja käytiin mielenkiintoisis kohteis. Oli tosi hauskaa varsinki kun vanhemmat anto sen verran rahaa jotta pystyin vähän shoppailemaanki.
Anteeksi, mutta tämä kuulostaa hieman perverssiltä. Voi toki olla, että ainoastaan oma mielikuvitukseni on saastunut ja perverssi.
Kyllä, sun mielikuvitus lähti nyt laukalle ja ihan väärään suuntaan.
Vierailija kirjoitti:
50€, muumimukin ja kulhon, Kalevalakorun korvakorut, lahjakortin 50€, vein syömään ravintolaan + jotain sai ostaa (nuoren oma toive) ja suvun kimppalahjana hankittiin kamera. Lisänä yksi ruusu.
Jos en mene juhliin, mutta on kutsuttu, lähetän onnittelukortin. Ei aina ole pakko lahjoa, ei varsinkaan ellei nuori ole läheinen.
Ohiksena - laitoin muutama päivä sitten aloituksen johon tuli 0 kommenttia - onko paperinen lahjakortti nolo?
Henkkamaukka/lindex/xxl? Summa?
En ole menossa juhliin, koska mielestäni olen liian "vieras" teinille. Haluaisin kuitenkin häntä huomioida.
Teinit kutsuu mahdollisimman paljon vieraita rahan toivossa. Ei niitä kiinnosta paskaakaan helyt ja korut.
Siriina kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
50€, muumimukin ja kulhon, Kalevalakorun korvakorut, lahjakortin 50€, vein syömään ravintolaan + jotain sai ostaa (nuoren oma toive) ja suvun kimppalahjana hankittiin kamera. Lisänä yksi ruusu.
Jos en mene juhliin, mutta on kutsuttu, lähetän onnittelukortin. Ei aina ole pakko lahjoa, ei varsinkaan ellei nuori ole läheinen.
Ohiksena - laitoin muutama päivä sitten aloituksen johon tuli 0 kommenttia - onko paperinen lahjakortti nolo?
Henkkamaukka/lindex/xxl? Summa?
En ole menossa juhliin, koska mielestäni olen liian "vieras" teinille. Haluaisin kuitenkin häntä huomioida.
Lahjakortti ok, samoin ns. rahakortti eli kortti jossa tila setelille. 50,- on maksimi, 30,- ihan käypä. Tää vain mun mielipide. Aika monet juhlat nähneenä. Eri
Vierailija kirjoitti:
Ite en ole riparilahjoi ostellu vaan joko kortti tai kortti ja kukkalähetys kun kaikki konfirmoidut ovat asuneet kaukana.
Kun ite pääsin ripille sain sylikummilta perinteisen ristikorun, mutta itelle se läheisempi kummi vei miut "lomalle" . Oltiin yö hotellissa, käytiin hienosti syömässä, katteltiin itelle uutta kaupunkii ja käytiin mielenkiintoisis kohteis. Oli tosi hauskaa varsinki kun vanhemmat anto sen verran rahaa jotta pystyin vähän shoppailemaanki. Omal kyläl kun oli vain yks S-market ja kaupunkii yli 40km. Tämä 20v sitte.
Höveli kummisetä oli.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ite en ole riparilahjoi ostellu vaan joko kortti tai kortti ja kukkalähetys kun kaikki konfirmoidut ovat asuneet kaukana.
Kun ite pääsin ripille sain sylikummilta perinteisen ristikorun, mutta itelle se läheisempi kummi vei miut "lomalle" . Oltiin yö hotellissa, käytiin hienosti syömässä, katteltiin itelle uutta kaupunkii ja käytiin mielenkiintoisis kohteis. Oli tosi hauskaa varsinki kun vanhemmat anto sen verran rahaa jotta pystyin vähän shoppailemaanki. Omal kyläl kun oli vain yks S-market ja kaupunkii yli 40km. Tämä 20v sitte.
Höveli kummisetä oli.
🥱
Kysyt toiveita ja annat sen mukaisen lahjan tai sitten rahaa.
Minä en koskaan suosittele antamaan mitään harrastuksiin liittyvää, jos et tiedä tasan tarkkaan, mitä siihen liittyvää saaja haluaa/tarvitsee. Yleensä ne harrastuksiin liittyvät lahjat eivät osu kohdalleen, tulee lähinnä paha mieli antajan puolesta, kun on hassannut rahansa johonkin täysin turhaan. Itsellä on jo sama juttu, mutta parempana tai sitten se saatu on aivan vääränlainen, millä ei tee yhtään mitään.
Lahjakorttejaan en suosittele, ne on aina sidottu johonkin tiettyyn paikkaan ja sieltä sitten joutuu ostamaan jotain, mitä ei niin välttämättä halua, ainakaan lahjaksi. Samoin nykyään tapahtuu paljon konkursseja ja sen jälkeen lahjakortti on täysin arvoton, eikä kelpaa enää maksamiseen, edes siellä konkurssiloppuunmyynnissä. Raha on selkein. Jos ei ole menossa paikan päälle, niin silloin voi kysellä tilinumeroa, mille laittaa lahjarahansa. Menee varmemmin perille kuin postitse laitettu lahjakortti tai seteli, mitä ei edes saisi lähettää postitse.
Vierailija kirjoitti:
Suurin osa ei edes sitä ristiä halua. Se saatu lojuu sitten jossain laatikon pohjalla käyttämättömänä, jos ei ole myyty eteenpäin.
Ohis
Kummius ei nykyään velvoita mitään, mutta oman lapseni kummi on ollut aktiivisti lapseni elämässä ja mm. käyttänyt pizzalla, subilla tai jopa ravintolassa herkuttelemassa. He ovat tehneet päivä- tai viikonloppureissuja, viettäneet aikaa kummin kesämökillä ja ensi talvena he matkaavat viikoksi etelän lämpöön. Mukana aina myös toinen lapseni. Kaikkea kummi ei tietenkään maksa kun ei ole kultalusikkaihminen, mutta ilolla osallistun kustannuksiin.
Aiheesta sen verran, että maltillinen rahasumma tai lahjakortti on hyvä, mutta ainahan voi mahdollista toivelahjaa kysyä, ainakin nuoren vanhemmilta. Minusta raha tai lahja ei ole se tärkein vaan itse muistaminen 🌹
Mä laitoin aikoinaan cd-levyn jossa uskonnollisia lauluja :-)
joo, tiedän, oli huono, mutta rippilapsen äiti aina intoili Jessestä, ja heiltä tuli aina lahjaksi kierrätettyjä tai käytettyjä tavaroita, niin ajattelin että uskonnolliset laulut olis just hyvä
Aikuisen näkökulmasta tavarat ovat hyviä lahjoja, mutta useimmat riparilaiset odottavat mieluummin rahaa, ei edes lahjakortteja, jotka on pakko muuttaa tavaraksi.
Olen pitänyt lukuisia kymmeniä rippikouluja ja joka porukalta olen kysynyt, miksi ovat tulleet rippikouluun. Ovat kertoneet vain kaksi syytä, 'naimaluvan', eli kirkkohäät ja rahalahjan saamisen. KUKAAN ei ole KOSKAAN kertonut halua johonkin tavaraan. Kynis
Omaksi rippilahaksi sain aikanaan kaikilta koruja. Olin poikamainen mopotyttö, ja en ikinä pitänyt koruja. Rahaa olisin tarvinnut, kun säästin kevariin. (Korut on edelleen käyttämättä - ovat niin kasaria, että ehkä ovat kohta taas muodissa.)
Neuvoni on siis, että jos tunnet tytön ja tiedät kiinnostuksen kohteet (hevoset), niin niihin liittyvät lahjat on ok. Muuten rahaa.
Itse olen antanut Nuoren seurakunnan veisukirjan (saman, jolta leirillä laulavat) rahan lisäksi. On ollut mieleinen lahja, on saanut aikaan laulamista heti juhlissa, tai vähintäänkin useampi vieras on kirjaa selaillut ja hyräillyt omien ripariaikojen muistoja.