Sairasloma opiskelijana ja kun rahat ei oikeasti riitä
Sairastuin vakavasti keväällä. Opintotukikuukaudet on jo käytetty, mutta en stressannut asiaa kun oli työpaikka ja kesätyöpaikka tiedossa. Osa-aikatyöstä ei säästöjä kerääntynyt juuri mitään, mutta kesätyön aikana niitä yleensä kerrytetään.
Iski sitten vakava sairastuminen, en hoitojen ja väsymyksen keskellä saanut opintoja loppuun. Sairasloma jatkuu vielä pitkän aikaa ja tuntuu ettei loppua näy. Sairaslomaraha on 600-700e/kk välillä. Vuokra on halvin mahdollinen ja siihen saan asumistukea 200e/kk. Luulisi tuolla summalla tulevan melkein toimeen, mutta ei. Lääkärikäynti on nykyään 66e ja jos niitä sattuu kaksi samalle kuukaudelle niin budjetti menee ihan sekaisin. Lisäksi on lääkkeitä, pakolliset laskut ja joskus tulee joku muu pakollinen ylimääräinen juttu. Nyt edessä on yths maksu ja ylioppilaskunnan maksu ja stressaan jo etukäteen niitä, koska ensi kuussa on myös lääkärikäyntejä. Olisi hyvä syödä terveellisesti, mutta ei vaan rahat riitä. Stressaan aivan liikaa ja en nyt pysty järkevästi ajattelemaan ja olen ahdistunut.
Tuli pitkä teksti, mutta täytyi saada jonnekin avauduttua. Onko joku muu selvinnyt samanlaisesta tilanteesta?
Kommentit (46)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos nuo lääkärimaksut on jotain polimaksuja tai muita sairaalamaksuja, ota yhteys sairaalaan laskutukseen. Noihin maksuihin on mahdollista hakea huojennusta jos ne uhkaavat kaataa talouden. Joku neuvoo sua varmasti siellä asiassa että miten sitä haetaan. 🌺
Ei kaikki sotealueet niitä myönnä. Hesassa ehkä
Eläpä puhu kakkaa. Oletko masentunut joka näkee kaikin mustien lasien läpi vai onko susta vaan kiva kertoa ihmisille että heidän ongelmiinsa ei ole olemassa ratkaisuja?
Mikä helkutin sekopää sä olet?
Ei se mikään sekopää ole. Itse taidat olla.
On se kumma, kun ensin itse aiheuttaa sairastumisen, niin sen jälkeen tullaan tänne inisemään ja sa
Jäikö aamulääkkeet ottamatta?
Vierailija kirjoitti: Jos olet opiskelija, niin sittenhän päset opiskelijoiden terveydenhuoltoon? Se maksaa sen 50-60e kaksi kertaa vuodessa ja sen jälkeen kaikki käynnit on ilmaisia, joten miksi sinulle tulee useampi lääkärilasku?
Ja siellä YTHS:llähän ne hoitaa esim syövän, vai mitä valopää?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti: Jos olet opiskelija, niin sittenhän päset opiskelijoiden terveydenhuoltoon? Se maksaa sen 50-60e kaksi kertaa vuodessa ja sen jälkeen kaikki käynnit on ilmaisia, joten miksi sinulle tulee useampi lääkärilasku?
YTHS:n kautta ei saa erikoissairaanhoitoa
Mitä erikoissairaanhoitoa sieltä ei saa?
Juuri mitään enää nykyään. Ysärillä oli vielä toisin. Nykyään YTHS on hyödyttämämpi kuin terveyskeskukset.
Juu, ennen AMK-uudistusta vielä pääsi hoitoon suht nopeasti. Nykyään kuulemma ei sitten millään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
YTHS:n kautta ei saa erikoissairaanhoitoa
Mitä erikoissairaanhoitoa sieltä ei saa?
esi. kardiologiaa. Tokkopa hematologiaakaan mut en tiiä. Ei ehkei syöpähoitoja tai pallolaajennuksia tai sydmäensiirtojakaan vielä taideta tehdä
Vierailija kirjoitti:
Eli olet sekopää. Olet lisäksi todella vastenmielinen, kun tulet syyttelemään ap:ta vakavasta sairastumisesta.
Sä tässä tarvitset hoitoa korvien väliisi.
Sinä tarvitsisit kuulan korviesi väliin. Olethan pummi, ja rasite oikeille töissä käyville ihmisille.
No niin, kai voit myöntää tämän, koska ethän ole eläessäsi tehnyt päivääkään töitä. Ainoa tuki kohdallasi joka olisi aiheellinen ja hyväksyttävä, on vammaistuki. Sinun on pakko olla joku jälkeenjäänyt.
Mene nyt sekopää hoitoon. Olet päästäsi todella pahasti sairas. Sä et ole tehnyt päivääkään palkkatyötä ja sen näkyy kauas. Lisäksi olet kyllä itse ilmeisesti se jälkeenjäänyt. Terve ihminen et ole millään tavalla ja todella surullista ja pelottavaa, että noin hullu ihminen saa olla vapaalla jalalla.
Mä olen kokopäiväisessä työssä oleva ja tein töiden ohessa AMK-tutkinnon.
Ei jukoliste. Niin auttaako se pelkkä lähete siihen sairauteen?!? No ei vaan hoito jatkuu siellä erikoissairaanhoidossa ja laskuja tulee!