Mikä nykyajan munia oikein vaivaa?
Miksi kolme viimeistä kertaa ku oon keittänyt kananmunia ni se kuori ei lähde irti. Sitten kun sen saa pienenä silppuna lopulta pois ni sen kuoren mukana lähtee sellanen 3-5 mm sitä munan päällyskerrostakin pois? Aina oon keittänyt munat samalla tavalla ja tollaista ongelmaa ei ikinä ole ollut. Mikä nykyajan Munia oikein vaivaa? :D
Kommentit (16)
Ootko laittanut munat kylmään veteen keittämisen jälkeen?
Liiat mikromuovit ja ksenoestrogeenit pilaavat hormonitasapainon. Muna ei kovetu vaikka miten vatkaisi.
Vierailija kirjoitti:
Liian tuoreissa munissa ei kuori lähde irti.
Ei oo kyllä mitään kovin tuoreita edes ollut. Siis ihan liisterimäisen kovasti kiinni se kuori, ihan kuin olis piilokamerassa. Se muna ei näytä edes kananmunalta enää kuorimisen jälkeen :D
-ap
Vierailija kirjoitti:
Ootko laittanut munat kylmään veteen keittämisen jälkeen?
Tietty :)
-ap
Vierailija kirjoitti:
Kyllä se liittyy tuoreuteen.
Selvä, katsotaan ni annan niiden loppujen munien sitten odotella keittämistään.
-ap
Suolaa keitin veteen ja keiton jälkeen heti todella kylmään veteen.
Kanat pumpataan täyteen hormoneja, jotta ne munisivat luonnottomat määrät munia ihmisille. Kyllähän sellainen tehotuotanto vaikuttaa koko ravintoketjuun.
Käytin pitkään kotimaista L koko munia, tosi huonoja. Kuori rikkoutui ja kuoren palasia tippu taikinaan. Samoin keittämisen jälkeen osassa kuori liimautui kiinni. Olen siirtynyt kultamuniin, aivan eri luokkaa makua myöten.
Hyvä, että löytyi saman kokenut. Ihmettelin kun keitin munat koviksi, jäähdytin hyvin ja aloin kuorimaan, ei lähtenyt, meni ihan pieneksi silpuksi ja heitin seinään, vittutti koko munat, oli nimittäin aamukiire. No seuraavat munat hajosivat heti kun niille näyttikään vettä, no mikä niitä vaivasi. Näitä kelvottomia munia on esiintynyt vain nyt alkukeväällä ja kesällä. Onko kanat vaiko munat outoja ?
Kanojen salajuoni. Mitäs varastat niiden munasolut!
Vierailija kirjoitti:
Hyvä, että löytyi saman kokenut. Ihmettelin kun keitin munat koviksi, jäähdytin hyvin ja aloin kuorimaan, ei lähtenyt, meni ihan pieneksi silpuksi ja heitin seinään, vittutti koko munat, oli nimittäin aamukiire. No seuraavat munat hajosivat heti kun niille näyttikään vettä, no mikä niitä vaivasi. Näitä kelvottomia munia on esiintynyt vain nyt alkukeväällä ja kesällä. Onko kanat vaiko munat outoja ?
😂, ite oon tyytyny heittämään roskiin.
Vierailija kirjoitti:
Suolaa keitin veteen ja keiton jälkeen heti todella kylmään veteen.
Ei todellakaan heti kylmään veteen, vaan keitinvesi pois ja sitten pitää odottaa noin pari minuuttia ja vasta sitten kylmä vesi. Jo lähtee kuori sen jälkeen.
En tiiä, mutta mulla ainakin on kondylooma.
T: Pertsa
Vanhempi muna jää usein hieman löysäksi ja ulkokuori paikoilleen.
Liian tuoreissa munissa ei kuori lähde irti.