Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

IBS:n oire?

Vierailija
07.07.2025 |

Hei ihmiset, onko täällä ibs:stä kärsiviä? Minulla on vuosia ollut lieviä vatsavaivoja, joiden kanssa olen pärjännyt ihan hyvin. Sairastin talvella kaksi vatsatautia ja niiden jälkeen vatsa on oireillut voimakkaammin. Viime aikoina alavatsaa on ikäänkuin puristanut, on ns. painon tunne koko alavatsalla. Olo on tukala ja epämiellyttävä. Pystyn nukkumaan normaalisti, mutta muuten tuo vannemainen puristus tuntuu kokoajan. Ennen oireiden pahenemista olen treenannut tavallista enemmän, myös vatsalihaksia. Ilmeisesti lantionpohjan lihakset ovat myös kireät. Onko näillä mitään yhteyttä? Mistä te saatte apua tuohon inhottavaan puristuksen tunteeseen? Kipua minulla ei ole, mutta tuo vaiva kiusaa paljon. 

Kommentit (10)

Vierailija
1/10 |
07.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Klassinen ibs oire, onko vatsa turvonnut?

Vierailija
2/10 |
07.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla haavainen paksusuolentulehdus, ennen kuin sain diagnosin niin maha oli kuralla monta kuukautta ja jäi verta paperiin pyyhkiessä. Lopullinen diagnoosi varmistui koloniskopiasssa. Nyt lääkitys jolla oireet pysyvät kurissa. Mene lääkäriin ennen kuin oireet pahenevat.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/10 |
07.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla ei oo antaa neuvoja, mut kuulostaa tosi tutulta. Mulla on lääkäri diagnosoinu ibs:n, joka oireilee lähinnä ripulina. Välillä mulla on samanlaista painontunnetta alavatsassa keskellä ja sivuilla. Se ei tee kipeetä mut on just tosi inhottavan tuntusta. Vaikee kuvailla. Oon aatellut et on lihasperäistä, mut ei välttämättä ookkaan. Onkohan tää just turvotuksen oire, et tuntuu et alavatsa on kiree ja painava, koko ajan tuntuu se painon tunne? Välillä vähän helpottaa ja sit taas se paine lisääntyy. Stressaa ku en tiiä mistä johtuu ja se sit varmaan lisää oiretta.

Vierailija
4/10 |
07.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sappikivet voivat tuoda oireita suolistoon ja väärät ainesosat kuten kaakao tai pippurit. Ja voi olla myös ibs. Muillakin ollut outoja vatsaoireita ja tauteja muutaman viime vuoden aikaan. Norojen aikaan se alkaa myös.

Vierailija
5/10 |
07.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olisko kyseessä turvotus? Minulla on ibs, mutta juuri turvotuksesta en kärsi. Eikös sitä kuvailla piukeana ja tukalana olona?

Vierailija
6/10 |
07.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulle lääkäri sanoi vastaavassa tilanteessa, että ibs varmasti siinä taustalla. Minulla oli tuolloin myös stressiä ja koko kroppa kunnolla jumissa. Pikkuhiljaa se puristus alkoi helpottua ja suolisto muutenkin rauhoittua, kun stressitaso laski.

Vierailija
7/10 |
07.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

huono ruokavalio ja ylipaino.

Vierailija
8/10 |
07.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oletko kokeillut apteekista saatavia tuotteita ibs:n hoitoon? Vissiin jotkut vähentää turvotusta ja ilmaa suolessa. Jos oire on tosi häiritsevä, voi triptyl niminen lääke auttaa vähentämään sitä tuntemusta. Sitä käytetään myös esim. migreenin ja kroonisen kivun hoitoon. Jo stressin väheneminen voi auttaa paljon.

Vierailija
9/10 |
07.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tsemppiä ap, kokemuksesta tiedän, että nuo oireet ovat inhottavia. Kannattaa yrittää toimia mahdollisimman normaalisti (helpommin sanottu kuin tehty). Jos oireita murehtii, ne tuntuvat entistä kovemmilta. Ibs on siitä inhottava, että stressillä on iso merkitys. 

Vierailija
10/10 |
07.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minttutee voi auttaa

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan seitsemän kolme