Kahvin hinta pöyristyttää Rodoksella
https://www.is.fi/ulkomaat/art-2000011349651.html
Minua pöyristyttää se, että ihmiset ruikuttavat hinnoista turistirysissä tai muutenkin kalliiksi tiedetyissä kohteissa. On parempi juoda Saludoa kotona ja säästää. Lomalla ainakin itse haluan syödä ja juoda miettimättä joka euroa. En matkists ollenkaan, jos ja kun rahatilanne on tiukka.
Kommentit (73)
Kukas sinne kahvia menee juomaan muuta kuin aamiaisella? ;-D
Toi eka pariskunta näyttää olevan Riviera-hotellin baarissa, oikein suomalaiskeskittymä siellä. Asuvat siinä kun on kaurapuuroa aamiaisella ja Juhla-Mokkaa, ja saa palvelua suomeksi. Ja tosiaan sitä höyrymakkaraa.
Oon tosiaan itse Rodoksenkävijä, tuttu toi bensiksen koirakin:-) Edullisestikin siellä voi lomaa viettää jos haluaa, kunhan katsoo missä syö ja mitä syö... Toi juomahinnastokin on siitä rantabaarista jossa on innokkaimmat sisäänvetäjät.
Vierailija kirjoitti:
Itse olen niin vähävarainen että pystyn käymään ulkomailla ehkä kerran 5-10 vuodessa.
Silloin en todellakaan katso maksaako paikan päällä vaikka jätski tai kahvi 5 euroa vaan maksan sen. En jaksa kävellä tai mennä bussilla 40km päähän turisteista saadakseni halvemmalla. Olen lomalla ja haluan kaiken hoituvan mahd. helposti.
Jos minibaarissa on joku suklaapatukka tai voileipäsiivu niin syön sen eikä kiinnosta vaikka maksaisi vitosen.
Ei kannata reissata jos tällaisista jää reissun ilo kiinni.
Ei ihme, että olet vähävarainen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
10 € rantatuolista on kyllä erittäin vähän verrattuna moneen muuhun paikkaan. 101 € ravintolaan oli kuudelle hengelle... Joo eihän noi mitään ilmaisia ole, mutta ei kyllä kalliitakaan.
Niin verrattuna Suomen hintoihin, kiitos euron.
Siis mitä?
Vierailija kirjoitti:
Mikä tuossa nyt oli ongelma? Kuvassa näkyi olevan puolen litran oluen hinta viis egee, halpahan se on.
Joo... Joskus kuulee marinaa joistain baarien tai ruokapaikkojen hinnoista. Jos nyt reissussa menee satanen tai pari enemmän kohteessa kuin jossain toisessa niin mitäs sitten. Jos on rahat tiukalla niin pitää etsiä edullinen kohde tai pysyä kotiseudulla. Meikäläisen on tietysti helppo sanoa pieniruokaisena kun hotellin aamiaisella pärjään iltaan saakka. Tottakai kahvi tuntuu hintavalta verrattuna kotona keiteltyyn mutta jos on sattunut toimimaan yrittäjänä niin ymmärtää hinnanmuodostuksen.
Vierailen säännöllisesti Madeiralla. Siellä kuppi espressoa halvimmillaan 60 snt. Pienimmät kahvilat vastaanottavat vain käteisen, eivät maksa kuluja korttilaitteesta. Mukavinta asioida siellä missä paikallisetkin käy.
Seuraavaksi yllättää helle ja sitten metsäpalot.
Ja sitten huudetaan, että miksei Suomi auta ja evakuoi heitä?
Jaahas, IS:n toimittajilla palkalliset lomareissut ja lomajutut?
Valitusta hinnoista ja reportteja jäätelön sulamisesta helteessä.
Ollaan taas asian ytimessä.
Vierailija kirjoitti:
Toi eka pariskunta näyttää olevan Riviera-hotellin baarissa, oikein suomalaiskeskittymä siellä. Asuvat siinä kun on kaurapuuroa aamiaisella ja Juhla-Mokkaa, ja saa palvelua suomeksi. Ja tosiaan sitä höyrymakkaraa.
Oon tosiaan itse Rodoksenkävijä, tuttu toi bensiksen koirakin:-) Edullisestikin siellä voi lomaa viettää jos haluaa, kunhan katsoo missä syö ja mitä syö... Toi juomahinnastokin on siitä rantabaarista jossa on innokkaimmat sisäänvetäjät.
Ellinika cafe, Kreikan vastine espressolle, jokaisen pitäisi se maistaa edes kerran. Kahvin kanssa tulee aina lasillinen vettä, kuuluu hintaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailen säännöllisesti Madeiralla. Siellä kuppi espressoa halvimmillaan 60 snt. Pienimmät kahvilat vastaanottavat vain käteisen, eivät maksa kuluja korttilaitteesta. Mukavinta asioida siellä missä paikallisetkin käy.
Totta, se garotto vai mikä se nyt onkaan ei maksa edes turistialueella tuon enempää. Ja se pastel de nata leivos alle euron. Puolen litran olut pari euroa. Mutta on ne hinnat noin ylipäätään nousseet tuollakin viimeisten vuosien aikana suht reilusti.
Vierailija kirjoitti:
Vika ei ole Rhodoksen hinnoissa, vaan siinä, että Suomessa palkat jäädytettiin 20v sitten. Ollaan Euroopan köyhälistöä.
Helppo jäädyttää kun työvoimaa tulee 70 000joka vuosi lisää lisää. Työttömyys räjähtänyt käsiin ja orpot mussuttaa ilmaista ruokaa nuorten festarilla kansan piikkiin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä en ole koskaan ollut lentokoneessa ja ikää 53-vuotta.
Stat.fi:ssä oli noita mielenkiintoisia tilastoja, valtaosa suomalaisista ei ole ikinä ollut lentokoneen kyydissä. Lukema oli aika korkea, joku 60-70%?
Ne jotka ovat reissanneet, ovat pääosin käyneet laivalla viereisissä maissa tai matkanneet autolla kotimaassa.
Ihmiset jotka ovat lentäneet lomille moniin eri maihin ovat pieni vähemmistö kansasta. Valtaosa niistäkin jotka ovat ulkomaille lentäneet, ovat käyneet vain muutaman kerran yleisissä lomakohteissa kuten Kanariansaaret tai Bulgarian Sunny Beach.
Oikeasti? 60-70 %?
Oikea luku on pikemminkin 10 prossan tietämissä.
Vierailija kirjoitti:
On pulaa ruuasta ja vedestä ja sitä pitäisi antaa turisteille halvalla? Saari ei ole niin huoltovarma myöskään polttoaineen kannalta. Toivottavasti paikallisilla on alennuskortit.
Taannoin, ehkä vieläkin, kaupoissa myytäville vesipulloille on määrätty valtion puolesta hinnat, lähinnä kuuman ilmaston vuoksi että vettä olisi kohtuuhinnalla ostettavissa. Kahvilat, hotellit tms tahot määrittelevät itse vetensä hinnan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ellinika cafe, Kreikan vastine espressolle, jokaisen pitäisi se maistaa edes kerran. Kahvin kanssa tulee aina lasillinen vettä, kuuluu hintaan.
No toki, ei vaan mun makuun. Ja joku frappè, ei kyllä putoo sekään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
On pulaa ruuasta ja vedestä ja sitä pitäisi antaa turisteille halvalla? Saari ei ole niin huoltovarma myöskään polttoaineen kannalta. Toivottavasti paikallisilla on alennuskortit.
Taannoin, ehkä vieläkin, kaupoissa myytäville vesipulloille on määrätty valtion puolesta hinnat, lähinnä kuuman ilmaston vuoksi että vettä olisi kohtuuhinnalla ostettavissa. Kahvilat, hotellit tms tahot määrittelevät itse vetensä hinnan.
Tässä nyt varmaan tarkoitettiin muuta kuin juomavettä. Viljelykset kuivuu, paikallisten vedenkäyttöä säännöstellään paikoin - toisaalta taas ihan suotta hotelleissa vaihdetaan ja pestään jatkuvasti liinavaatteita. Ja miettikää niitä uima-altaita.
Vierailija kirjoitti:
Kannattaa mennä mielummin Kyprokselle. Sama kreikkalainen vieraanvaraisuus mutta ainakin hinnat vielä ihan kohtuulliset.
Ja paljon venäläisiä !
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kannattaa mennä mielummin Kyprokselle. Sama kreikkalainen vieraanvaraisuus mutta ainakin hinnat vielä ihan kohtuulliset.
Ja paljon venäläisiä !
Ja brittejä? Ainakin aikoinaan oli.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Totta, se garotto vai mikä se nyt onkaan ei maksa edes turistialueella tuon enempää. Ja se pastel de nata leivos alle euron. Puolen litran olut pari euroa. Mutta on ne hinnat noin ylipäätään nousseet tuollakin viimeisten vuosien aikana suht reilusti.
Kaikkialla hinnat nousee. Ensimmäisen kerran kävin Madeiralla noin kaksikymmentä vuotta sitten. Madeira valitettavasti alkaa olla turismin suhteen ähkytilanteessa. Turisteja on liikaa, liikenne vuorille tukkeutuu, reppureissaajat ja omin luvin leiriytyjät ovat riesa. Huumeet myös ovat löytäneet saaren.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No toki, ei vaan mun makuun. Ja joku frappè, ei kyllä putoo sekään.
Eihän se mitään JuhlaMokaa olekaan .
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tässä nyt varmaan tarkoitettiin muuta kuin juomavettä. Viljelykset kuivuu, paikallisten vedenkäyttöä säännöstellään paikoin - toisaalta taas ihan suotta hotelleissa vaihdetaan ja pestään jatkuvasti liinavaatteita. Ja miettikää niitä uima-altaita.
Nykyään hotelleissa on ohje vähentää pyykin määrää. Tolkun ihminen ei joka päivä heitä kylpypyyhettä lattialle viestinä: vaihtakaa kiitos. Lapseni sai taannoin uima-altaalta paluulentoa uhkaavan korvatulehduksen, riski kuumassa lämpötilassa suuri.
Mykonoksella aurinkotuolit alkaen 40 €/hlö, Italiassa Positanossa rantapäivä Beach Clubilla alkaen 180 €/hlö.
Rodos on halpa, samoin Ateena ja Kreeta ja muutama muu lähinnä kreikkalaisten suosima saari (Syros, Poros ym.). Muualla on melko kallista. Kreikkalaiset vedättävät turisteja myös paremmissa paikoissa, joten kannattaa tsekata ravintola Tripadvisorista ennen ruokailua.