Miksi rakennus- ja remonttialalla sovitusta myöhästyminen on normi?
Tuleeko koskaan mieleen, että palvelun tilaajalla saattaa olla vain sovittu viikko lomaa, edessä matka tai muuten vaan muutakin tekemistä kuin kytätä päiväkausia valmiustilassa milloin kuninkaalliset suvaitsevat saapua valtikallaan nakuttelemaan?
Tämä ei ole poikkeus, tämä on sääntö nykyään. Ja hiton ärsyttävää.
Sinne sitten vaan sairaalaan sydänleikkausta vartoomaan. "Joo ei me nyt ehditä leikkaamaan, mutta hyvä kun olet syömättä ja juomatta, ole varulta vielä kolme viikkoa."
Ja lapset siksi ajaksi hoitoon. "Joo ei me kato tänään ehditä päiväkodin ovia aukaisemaan, katsotaan jos ensi viikolla ehdittäisiin lastasi hoitamaan."
Bussilla lentoasemalle. "Joo niin nää aikatauluthan on suuntaa antavia, kolmen viikon sisällä tulee bussi."
Kommentit (35)
Samanlaista työntekoa kuin jossain alpaaniassa aikanaan. Ei taida olla nykyajan raksamiehistä kuin lammaspaimeniksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mistä se johtuu, että siitä on noissa rakennuspiireissä tullut hyväksytty toimintatapa? Eikö edes hävetä yhtään tulla päiviä, ellei viikkoja myöhässä? Itse en kehtaisi naamaani näyttää enää.
Koska miesvaltainen ala, hälläväliä-asenne on ihan normi on kyse aikatauluista tai työnlaadusta.
Olen työskennellyt raksalla 16 vuotta eikä miesten asenne ole sinä aikana muuttunut mihinkään. Itseäni hävettää miten meidänkin firma välillä toimii enkä ymmärrä
A. Miksei nerrostaloissa anneta ilmoitusta remonteista ja niiden kestosta koko taloyhtiölle ilmoitustaululla (teen laput sitten itse, kun kyllä minä asukkaana haluaisin tietää, jos talossa on kuukauden kestävä meluisa remontti)
B. Jos aikataulu venyy, kuten usein on ihan meistä riippumista syistä, esim. tavarantoimitus, rakenteellinen vika tms, niin niistä ei viitsitä ilmoittaa ja
Aivan sama kokemus.
Pintakäsittelyalahan on alkanut naisistumaan voimakkaasti ja voin sanoa, että vastavalmistuneista maalareista naiset työllistyvät suoraa koulunpenkiltä ja syystä. Aivan käsittämätön ero miehiin mitä tulee tehokkuuteen ja laatuun.
Lisäksi niillä on aivan alkeelliset kommunikointikyvyt muutenkin.
Soitin erääseen firmaan, kyselläkseni tarjousta keittiön ja kylpyhuoneen remontista. Puhelimeen vastattiin: "mitä?
Eikä tuo ollut ainutlaatuinen tapaus.
Vierailija kirjoitti:
Joskus puhuttiin vitsaillen ulkomailta tulleista rakennusmiehistä. Nykyisin tuntuu, että suomalaista työtä ei kehtaa kehua enää missään.
Ihan vaiettu tosiasia, että raksalla suositaan nykyään itäeurooppalaisia tekijöitä ripeyden ja paremman laadun takia, ei sen että tekevät halvemmalla kuin suomalaiset. Vallankin nuoremmat suomalaiset miehet ovat ihan onnettomia. Työnjohdon täytyy paimentaa heitä kun kakaroita, jos selkänsä kääntää istutaan heti persuksille ja aletaan näpräämään puhelinta.
Vierailija kirjoitti:
Pistät sopimukseen sopimussakon. Jos myöhästyy niin firma maksaa sen ja sen verran. Tein itse sopimuksen yläkerran remontista. Sovittiin urakalle hinta ja valmistumispäivä sekä sopimussakko jos viivästyy. Piti valmistua 3 kuukaudessa, urakka venyi 6 kk:n mittaiseksi. Firma maksoi minulle enemmän, kuin mitä remontti minulle maksoi. Kuuntelin kun firman työnjohto huusi alaisilleen että te ajatte firman konkurssiin. Aika moni remonttimies sai potkut ja ihan syystä. Muistan että työskentely oli lähinnä tupakalla oloa ja istuskelua.
Vahingosta viisastuneena, ensi kerralla pistän.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joskus puhuttiin vitsaillen ulkomailta tulleista rakennusmiehistä. Nykyisin tuntuu, että suomalaista työtä ei kehtaa kehua enää missään.
Ihan vaiettu tosiasia, että raksalla suositaan nykyään itäeurooppalaisia tekijöitä ripeyden ja paremman laadun takia, ei sen että tekevät halvemmalla kuin suomalaiset. Vallankin nuoremmat suomalaiset miehet ovat ihan onnettomia. Työnjohdon täytyy paimentaa heitä kun kakaroita, jos selkänsä kääntää istutaan heti persuksille ja aletaan näpräämään puhelinta.
Onko vika amiksissa, nuorissa, heidän vanhemmissaan vai missä?
Miesvaltainen ala. Palkkasin hommiin naisen ja ero on kuin yö ja päivä.
Vierailija kirjoitti:
Työt tehdään tarkoituksella väärässä järjestyksessä, että voidaan liueta muualle välillä. Meillä saunan remontissa pesuhuoneen lattia laatoitettiin ensin, niin kuivumista odotettaessa seiniä päästiin laatoittamaan vasta useamman päivän päästä. Remontti venyi yli 3 kuukautta luvatusta.
No tuo on ollut täysin huijarifirma, ei missään toimita noin. Täysin kaikkia märkätilojen remontoimisen ehtoja vastaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kaikissa näissä. Ollaan niin kovaa ammattimiestä, että pitäisi putkarina tienata se viistonnia kuussa ( opo lupasi), vaikka työaika on vain työpaikalla oloa. Kuvitellaan, ettei kukaan huomaa mitään, jos vain lusmutaan. Kotona opitaan, että saa tehdä, mitä haluaa, ei saa vaatia eikä käskeä ja ammattikoulussa ei vaadita juuri mitään. Kaikki pitää päästää läpi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Todella vaikea sanoa, mutta kai se suurin syy on se, että kun ei koskaan elämässä ole vaadittu mitään. Ilmeisesti tytöiltä edelleen vaaditaan jotain, kun tosiaan heillä ihan erilainen ote hommiin.
Toki amis meni persiilleen ammattikoulu-uudistuksen myötä, sitä ei voi kieltää. Siinä missä ennen se amiksista käytetty narratiivi ei oikein toiminut duunarialan työnantajalle, joka oli tottunut siihen, että amiksista tuli hyviä aloittelijoita. Työ opitaan tekemällä työtä, mutta nuorilla oli sentään jotain perustaitoja, viitseliäisyyttä ja sosiaalisia taitoja. Nykyään ihan täysi-ikäistenkin poikien kohdalla äidit saattavat soitella poikien puolesta ja kysellä mihin verokortti toimitetaan ja isät soittavat ja räyhäävät kun pojalle on huomautettu työnjäljestä, tai jouduttu tekemään koeaikapurku heti alkuunsa kun ei hommista tule mitään. Ei kaikki kuitenkaan selity amisuudistuksella ja kotikasvatuksella, kun tosiaan tytöt ihan erilaisia.
Vierailija kirjoitti:
Pistät sopimukseen sopimussakon. Jos myöhästyy niin firma maksaa sen ja sen verran. Tein itse sopimuksen yläkerran remontista. Sovittiin urakalle hinta ja valmistumispäivä sekä sopimussakko jos viivästyy. Piti valmistua 3 kuukaudessa, urakka venyi 6 kk:n mittaiseksi. Firma maksoi minulle enemmän, kuin mitä remontti minulle maksoi. Kuuntelin kun firman työnjohto huusi alaisilleen että te ajatte firman konkurssiin. Aika moni remonttimies sai potkut ja ihan syystä. Muistan että työskentely oli lähinnä tupakalla oloa ja istuskelua.
Aika surkea työnjohto, jos ei kertaakaan työn aikana käy paikan päällä. Saati sitten, että eikö olla ihmetelty 3kk jälkeen, että ukot on vieläkin samalla työmaalla. Tai että laskutuksessa ei olla huomattu.
Eihän tuo tarina totta ole, mutta kyllä se pitkälti tuollaista on. Toki noin ei voi käytännössä tapahtua.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mistä se johtuu, että siitä on noissa rakennuspiireissä tullut hyväksytty toimintatapa? Eikö edes hävetä yhtään tulla päiviä, ellei viikkoja myöhässä? Itse en kehtaisi naamaani näyttää enää.
Koska miesvaltainen ala, hälläväliä-asenne on ihan normi on kyse aikatauluista tai työnlaadusta.
Olen työskennellyt raksalla 16 vuotta eikä miesten asenne ole sinä aikana muuttunut mihinkään. Itseäni hävettää miten meidänkin firma välillä toimii enkä ymmärrä
A. Miksei nerrostaloissa anneta ilmoitusta remonteista ja niiden kestosta koko taloyhtiölle ilmoitustaululla (teen laput sitten itse, kun kyllä minä asukkaana haluaisin tietää, jos talossa on kuukauden kestävä meluisa remontti)
B. Jos aikataulu venyy, kuten usein on ihan meistä riippumista syistä, esim. tavarantoimitus, rakenteelli
Aivan sama kokemus.
Pintakäsittelyalahan on alkanut naisistumaan voimakkaasti ja voin sanoa, että vastavalmistuneista maalareista naiset työllistyvät suoraa koulunpenkiltä ja syystä. Aivan käsittämätön ero miehiin mitä tulee tehokkuuteen ja laatuun.
Sama homma tapahtumatuotantoalalla. Kun uudet tyypit saapuvat tekemään festarikesää, lähes kaikki jotka seuraavana vuonna kutsutaan takaisin ovat naisia, miehistä joku ihan poikkeusyksilö. Ja näin on menty jo useampi vuosi.
Kun tekee sopimista esim keittiörempasta, niin ehtoihin sanktio myöhästymisestä. Maksaja maksaa yhä vähemmän kuta enemmän homma myöhästyy. Ihan rahasummat siihen ja jokainen päivä vähentää laskun summaa. Jos ei tietty sovi näin, niin sitten tekijät venyttää kun ei oo seuraamuksia.
Urakkaa solmiessa kannattaa sopia myös viivästyssakoista