Miksi rakennus- ja remonttialalla sovitusta myöhästyminen on normi?
Tuleeko koskaan mieleen, että palvelun tilaajalla saattaa olla vain sovittu viikko lomaa, edessä matka tai muuten vaan muutakin tekemistä kuin kytätä päiväkausia valmiustilassa milloin kuninkaalliset suvaitsevat saapua valtikallaan nakuttelemaan?
Tämä ei ole poikkeus, tämä on sääntö nykyään. Ja hiton ärsyttävää.
Sinne sitten vaan sairaalaan sydänleikkausta vartoomaan. "Joo ei me nyt ehditä leikkaamaan, mutta hyvä kun olet syömättä ja juomatta, ole varulta vielä kolme viikkoa."
Ja lapset siksi ajaksi hoitoon. "Joo ei me kato tänään ehditä päiväkodin ovia aukaisemaan, katsotaan jos ensi viikolla ehdittäisiin lastasi hoitamaan."
Bussilla lentoasemalle. "Joo niin nää aikatauluthan on suuntaa antavia, kolmen viikon sisällä tulee bussi."
Kommentit (35)
Mistä se johtuu, että siitä on noissa rakennuspiireissä tullut hyväksytty toimintatapa? Eikö edes hävetä yhtään tulla päiviä, ellei viikkoja myöhässä? Itse en kehtaisi naamaani näyttää enää.
Onko vika osaamattomassa työnjohdossa ja -järjestelyssä aikataulutuksineen vai mikä on kun ei homma tahdo sujua?
Vierailija kirjoitti:
Mistä se johtuu, että siitä on noissa rakennuspiireissä tullut hyväksytty toimintatapa? Eikö edes hävetä yhtään tulla päiviä, ellei viikkoja myöhässä? Itse en kehtaisi naamaani näyttää enää.
Ja miksi ei edes ilmoiteta, että ei päästäkään tulemaan. Miksi asiakkaan on aina soiteltava perään?
Miten kiva se olisi, jos kaikki toimisi samalla tavalla? Viet lapset hoitoon ja siellä on ovet lukossa eikä ketään paikalla, menet polvileikkaukseen ja ne kyllä aloittaa homman, mutta lähtee sitten jonnekin ja viikon päästä tulee tekemään sen loppuun. Kaupassa ostat perunoita ja kassalla ne iskee siihen kylkeen porkkanoita ja uuden kattilan, et sä kato ilman noita voi olla, ja se perunan hintakin on kerinnyt nousta 50% punnituksen jälkeen.
Kun meidän taloyhtiön kylppäriremontti kesti yli kuukauden kauemmin kuin piti niin remppafirma antoi 20€ lahjakortin kukkakauppaan pahoitteluiksi. Kun oli kitunut evakossa vanhempien luona loputtomasti niin melkoiselta vittuilulta tuntui.
Vierailija kirjoitti:
Koska miesvaltainen ala, hälläväliä-asenne on ihan normi on kyse aikatauluista tai työnlaadusta.
Olen työskennellyt raksalla 16 vuotta eikä miesten asenne ole sinä aikana muuttunut mihinkään. Itseäni hävettää miten meidänkin firma välillä toimii enkä ymmärrä
A. Miksei nerrostaloissa anneta ilmoitusta remonteista ja niiden kestosta koko taloyhtiölle ilmoitustaululla (teen laput sitten itse, kun kyllä minä asukkaana haluaisin tietää, jos talossa on kuukauden kestävä meluisa remontti)
B. Jos aikataulu venyy, kuten usein on ihan meistä riippumista syistä, esim. tavarantoimitus, rakenteellinen vika tms, niin niistä ei viitsitä ilmoittaa ja pahoitella. Se on käsittämätöntä.
C. Työn laadusta tingitään AINA, jätkillä ei ole minkäänlaista ammattiylpeyttä ja työt tehdään mieluummin nopeasti hutiloiden kuin ajan kanssa kunnolla. Miehet ei oo läheskään yhtä tarkkoja eikä niitä häiritse joku monttu seinässä tai rispaantunut puupinta julkisivussa. "Kunhan sinne päin" on yleinen asenne miesten keskuudessa ja minä sitten olen nillittävä akka, kun haluan tehdä kunnolla ja korjaan jäljet siistimmäksi.
Ei ole mitään keskitettyä komiteaa tai arvostelutoimikuntaa/nettisivua/muuta tahoa joka voisi pisteyttää näitä ja antaa toimintakieltoja jatkuvista laiminlyönneistä.
Ala on siksi yksinyrittäjien myötä käytännössä täysi villi länsi ja sinne hakeutuu tyyppejä joilla on tosi vaihteleva työmotivaatio ja työmoraali.
Jos Kanadan tapaan saisi tehtyä kirjallisen valituksen urakoitsijasta joka ei esim. aloita sovittuun aikaan, ne tapaukset loppuisivat Suomessakin. Todellisuudessa mitään sanktioita ei ole, joten perseillä voi rajattomasti.
Siksi, kun pakufirma haalii töitä enemmän kuin ehtii tehdä. Aloittaa työn ja häipyy viikoksi. Tilaaja taas omasta puolestaan parkuu joka ikisestä eurosta, ja muutenkin tuli ottaneeksi sen kaikkein halvimman tekijän. Ja onhan siihen halpuuteen syy. Kun kaikki muut tietää näiden maineen, niin ne saa hommia vain olemalla halpa.
Parasta on jos osaa tehdä rempat itse. Ei tarvitse ketään odotella mihinkään.
Toinen on se, että luvataan tarjous esim. kylppärin uusimisesta, mutta sitten kadotaan kuin tuhka tuuleen
Eihän amiksilta voi vaatia mitään.
Rakennusyrittäjät ovat niitä vanhoja raksaukkoja joilta puuttuu koulutus, sivistys ja heilllä on päihdeongelma. Kannattaa katsoa tarkkaan keneltä palvelun ostaa.
Vierailija kirjoitti:
Siksi, kun pakufirma haalii töitä enemmän kuin ehtii tehdä. Aloittaa työn ja häipyy viikoksi. Tilaaja taas omasta puolestaan parkuu joka ikisestä eurosta, ja muutenkin tuli ottaneeksi sen kaikkein halvimman tekijän. Ja onhan siihen halpuuteen syy. Kun kaikki muut tietää näiden maineen, niin ne saa hommia vain olemalla halpa.
Voi kun siinä ei auta, vaikka ottaa kalliimman tarjouksen. Samaa p*skaa korkeammilla lupauksilla.
Nyt kun on olemassa positiivinen luottorekisteri, niin eikö voisi kehitellä jonkinlaisen positiivisen palveluntarjoajan rekisterin 🤔
Saman olen huomannut. Pahimmassa tapauksessa odotellaan viikkokausia, tuleeko remppamies paikalle vai ei. Aina luvataan, että joo, ensi viikolla eikä sitten edes ilmoiteta ettei pääsekään. Jos et soita perään, ei kuulu enää mitään. Jos ei ehdikään, miksi ei voi sanoa sitä heti?
Työt tehdään tarkoituksella väärässä järjestyksessä, että voidaan liueta muualle välillä. Meillä saunan remontissa pesuhuoneen lattia laatoitettiin ensin, niin kuivumista odotettaessa seiniä päästiin laatoittamaan vasta useamman päivän päästä. Remontti venyi yli 3 kuukautta luvatusta.
Pistät sopimukseen sopimussakon. Jos myöhästyy niin firma maksaa sen ja sen verran. Tein itse sopimuksen yläkerran remontista. Sovittiin urakalle hinta ja valmistumispäivä sekä sopimussakko jos viivästyy. Piti valmistua 3 kuukaudessa, urakka venyi 6 kk:n mittaiseksi. Firma maksoi minulle enemmän, kuin mitä remontti minulle maksoi. Kuuntelin kun firman työnjohto huusi alaisilleen että te ajatte firman konkurssiin. Aika moni remonttimies sai potkut ja ihan syystä. Muistan että työskentely oli lähinnä tupakalla oloa ja istuskelua.
Juurihan tuli se kattava suomalainen tutkimus siitä, että rakennustyömailla tehtävästä työstä 80 % on tehotonta. Syynä huono organisointi ja ennakointi. Kaipa tuo alan "kulttuuri" ylettyy sitten niiltä isoilta työmailta ihan tavalliseen suoraa kuluttajalle tehtävään työhön myös.
Jep. Todella ärsyttävää. Kun sovitaan, että hommat aloitetaan maanantaina klo 9, on suorastaan törkeää, että ketään ei ole puoleen päivään mennessä näkynyt eikä mitään ilmoitusta tule. Sitten kun soittelet perään, kerrotaan että "joo kato ei me tänään ehditä, katsotaan jos huomenna joku ehtis tulla alottamaan". Itse oot hiki päässä siirtänyt huonekaluja ja vienyt lemmikit hoitoon toiselle puolelle kaupunkia. Turhaan. Taas.
Joka ikinen kerta on tätä samaa, vaikka tekijät vaihtuu.