Kysymys yli 60v:lle: Jos olisit vastavalmistunut 2025, kuinka nopeasti olisit nettoveronmaksaja nykyajan työmarkkinoilla?
Kommentit (31)
Vierailija kirjoitti:
Ei tuollaista pysty sanomaan, riippuu niin monista ratkaisuista ja onnestakin. TÀssÀ oma tarinani:
Kirjoitin ylioppilaaksi 1982 ja opiskelin yliopistossa 80-luvulla, valmistuin 1988. Silloin oli nousukausi ja kova usko tulevaisuuteen. Sain työpaikan nopeasti. Mutta kun lama tuli 1990-luvun taitteessa, se tuli rytinÀllÀ, monta tuttua menetti työpaikkansa tai joutui tekemÀÀn konkurssin, ja se muutti myös minun ajatteluani. Vastavalmistuneilla ei ollut mitÀÀn saumaa työmarkkinoille. Olin aiemmin ajatellut, ettÀ työttömÀt ovat jotain laiskottelijoita, mutta aloin ymmÀrtÀÀ, ettÀ ei ihmiset olleet työttöminÀ omasta halustaan, vaan olisivat mieluummin halunneet tehdÀ töitÀ. EikÀ omakaan työpaikka ollut enÀÀ itsestÀÀn selvÀ asia. Silloin moni korkeakoulutettu tuttu lÀhti ulkomaille, enimmÀkseen Saksaan tai muualle Eurooppaan, suurin osa oli muutaman vuoden ulkomailla ja palasi 2000-luvulle tultaessa kun tilanne Suomessa koheni, mutta muutama on j
Olin yrittÀjÀnÀ ysÀrilaman aikaan ja tÀmÀ 2023-2025 on paljon pahempi.
Vierailija kirjoitti:
jos muutamaa sataa lÀÀkÀriÀ tai lakimiestÀ ei lasketa, suurin osa ei saisi edes jotain siivoustöitÀ. monella oli koulutuksenakin pelkkÀ kansakoulu ja sillÀ pÀÀsi ns. pystymetsistÀ ihan suoraan hyvÀpalkkaisiin töihin, joita ei enÀÀ ole olemassakaan
No ei, kyllÀ kuuskymppisistÀ suurimmalla osalla on koulutus. Aika harvinaista on, ettÀ ei olisi. Osa kuuskymppisistÀ on kÀynyt jo peruskoulun.
Vierailija kirjoitti:
Olin yrittÀjÀnÀ ysÀrilaman aikaan ja tÀmÀ 2023-2025 on paljon pahempi.
MillÀ tavalla tÀmÀ on sinusta pahempi?
Vierailija kirjoitti:
MÀ valmistuin 80-luvun alussa eikÀ silloin ollut edes mitÀÀn hygieniapasseja, tulityökortteja jne., olen ollut kokkinakin hotellissa ihan parin tunnin perehdytyksellÀ ilman mitÀÀn työhaastattelua tai cv:tÀ suht hyvÀllÀ palkalla.
Ei ollut kilpailua tai oikeastaan edes muita hakijoita. KÀytÀnnössÀ kaikki halukkaat palkattiin, jÀrkevissÀ rajoissa. Palkan sai jopa viikottain tai sitten parin viikon vÀlein.
Itse tosin jÀtin toimistotyöt ja kouluttauduin uudelleen rakennusinsinööriksi. SillÀ paperilla voisi nykypÀivÀnÀ pyyhkiÀ takamusta ja istua työttömÀnÀ telkkarin edessÀ. Etsisin todennÀköisesti töitÀ naapurimaista (ei idÀstÀ).
TÀnÀ pÀivÀnÀ jopa suorittaviin tehtÀviin joutuu ensin tekemÀÀn rekrytointikonsulttien soveltuuvuustestit, kÀymÀÀn kaksi hakukierrosta ja mitÀ vielÀ. Töihin ei vain mennÀ.
Vierailija kirjoitti:
Olisin iloinen veronmaksaja jo ennen valmistumistani. Alallani on työvoimapula, ja siksi minullekin tarjotaan jatkuvasti töitÀ vaikka olen ollut vanhuuselÀkkeellÀ jo melkein kaksi vuotta.
Voisitko vinkata, mikÀ on tÀllainen ala? Harkitsen uudelleenkouluttautumista, koska oma alani ei nÀköjÀÀn enÀÀ elÀtÀ.
Menin aikoinani ylioppilaspohjalta suoraan töihin palveluesimieheksi. Samalla tiellÀ edelleen. NykyÀÀn pitÀisi suorittaa muutama passi et voisi edes tehdÀ vastaavaa. Silloin firma koulutti ilman mitÀÀn passin suorituksia.
Miksi kukaan palkkaisi vastavalmistuneen 67v ikÀisen elÀinlÀÀkÀrin? EiköhÀn sitÀ pitÀisi laittaa oma yritys pystyyn ja nykyisillÀ lemmikkeihin tuhlatuilla rahoilla olisi aika lailla ripeÀsti myös nettoveronmaksaja. Toista oli silloin, kun valmistuin1980-luvulla, joku koiran hammaskiven poistaminen oli harvinaista herkkua utaretulehduksiin verrattuna.
Vierailija kirjoitti:
jos muutamaa sataa lÀÀkÀriÀ tai lakimiestÀ ei lasketa, suurin osa ei saisi edes jotain siivoustöitÀ. monella oli koulutuksenakin pelkkÀ kansakoulu ja sillÀ pÀÀsi ns. pystymetsistÀ ihan suoraan hyvÀpalkkaisiin töihin, joita ei enÀÀ ole olemassakaan
Saisiko tÀlle hieman perusteluja, kiitos. Omassa lÀhipiirissÀ ei ole ainuttakaan pelkÀn kansakoulun varassa töitÀÀn tehnyttÀ, kyllÀ meitÀ on asentajista kirjastonhoitajiin, jokainen jopa osaa työnsÀ toisin kuin nykyiset vastavalmistuneet, jotka menevÀt töihin oppimaan ammattiaan, mutta palkan pitÀÀ olla sama kuin 20 vuotta samaa työtÀ tehneillÀ. Oletusarvonahan on, ettÀ osaaminen katoaa sitÀ mukaa kun tehdÀÀn töitÀ, vastavalmistunut osaa eniten.
Joku kuitenkin aina työllistyy heti valmistuttuaankin. Toivoisin kuuluvani siihen joukkoon, ala kuitenkin edelleenkin suhtkoht hyvin työllistÀvÀ ja jos olisin nyt valmistunut olisi osaamiseni muuttuvalla alalla ajan tasalla.
Jos mietin lapsiani, jotka ovat viimeisten viiden vuoden aikana työllistyneet koulutustaan vastaavaan tyyöhön kaikki 4: Kaksi sai työpaikan suoraan valmistuttuaan, yksi joutui kiertÀmÀÀn hieman eri hommien kautta muutaman vuoden ja yksi lÀhti ulkomaille.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Varmaan heti. Valmistuttuani kÀvisin muutamassa valitsemassani suuressa yrityksessÀ kyselemÀssÀ talousjohtajan tms. paikkaa ja ottaisin niistÀ parhaan.
TÀmÀ. Menisin antamaan jÀmÀkÀn kÀdenpuristuksen mahdollisimman suuren yrityksen toimitusjohtajalle ja kysyisin, mihin aikaan aloitan työt huomenna.
(Koska nuoremmat eivÀt aina ymmÀrrÀ, niin selvennetÀÀn vielÀ ettÀ viestini oli sarkasmia.)
Juuri nÀin. Nykynuoret eivÀt työllisty, koska eivÀt etsi aktiivisesti töitÀ eivÀtkÀ uskalla katsoa silmiin ja kÀtellÀ jÀmÀkÀsti.
T: Sinikka
đđđđđđđđđđđđđ!!
Ei tuollaista pysty sanomaan, riippuu niin monista ratkaisuista ja onnestakin. TÀssÀ oma tarinani:
Kirjoitin ylioppilaaksi 1982 ja opiskelin yliopistossa 80-luvulla, valmistuin 1988. Silloin oli nousukausi ja kova usko tulevaisuuteen. Sain työpaikan nopeasti. Mutta kun lama tuli 1990-luvun taitteessa, se tuli rytinÀllÀ, monta tuttua menetti työpaikkansa tai joutui tekemÀÀn konkurssin, ja se muutti myös minun ajatteluani. Vastavalmistuneilla ei ollut mitÀÀn saumaa työmarkkinoille. Olin aiemmin ajatellut, ettÀ työttömÀt ovat jotain laiskottelijoita, mutta aloin ymmÀrtÀÀ, ettÀ ei ihmiset olleet työttöminÀ omasta halustaan, vaan olisivat mieluummin halunneet tehdÀ töitÀ. EikÀ omakaan työpaikka ollut enÀÀ itsestÀÀn selvÀ asia. Silloin moni korkeakoulutettu tuttu lÀhti ulkomaille, enimmÀkseen Saksaan tai muualle Eurooppaan, suurin osa oli muutaman vuoden ulkomailla ja palasi 2000-luvulle tultaessa kun tilanne Suomessa koheni, mutta muutama on jÀÀnyt sille tielleen.