Kysymys yli 60v:lle: Jos olisit vastavalmistunut 2025, kuinka nopeasti olisit nettoveronmaksaja nykyajan työmarkkinoilla?
Kommentit (31)
Varmaan sitten kun saisin perintöÀ ja maksaisin perintöveroa. Olen seurannut pojantyttÀren (tuta-insinööri) työnhakua ja ihan absurdi farssihan se on kun satoihin hakemuksiin ei edes kuittausta laiteta.
Tuen taloudellisesti sen mitÀ pystyn.
EihÀn noita töitÀ ole nuorenmillekaan saatikka vanhenmille, koulutus menisi hukkaan.
No sitÀpÀ ei voi tietÀÀ. TÀssÀ suhdanteessa varmaan Suomesta olisi vaikea löytÀÀ töitÀ oikein mistÀÀn. Toisaalta varmaan suuntaisin ulkomaille ja sieltÀ omalla koulutuksella löytyisi töitÀ muutamassa kuukaudessa.
En varmaan koskaan, joten muuttaisin ulkomaille. Ne jotka sanovat ettÀ jokaisen pitÀÀ hoitaa oma elatuksensa eivÀt kyllÀ ymmÀrrÀ nuorten kohtaamasta nykypÀivÀn työmarkkinatilanteesta mitÀÀn eivÀtkÀ itsekÀÀn siellÀ pÀrjÀisi pÀivÀÀkÀÀn.
60-luvulla muutettiin myös sankoin joukoin Ruotsiin töihin. Neuvon nykypÀivÀn nuoria katselemaan Norjaa potentiaalisena töiden ja perheen lÀhteenÀ.
Varmaan heti. Valmistuttuani kÀvisin muutamassa valitsemassani suuressa yrityksessÀ kyselemÀssÀ talousjohtajan tms. paikkaa ja ottaisin niistÀ parhaan.
Kun mietin sitÀ aikaa milloin itse valmistuin ja aikaa nyt. En ollut valmistunut vielÀ mistÀÀn, kun olin jo töissÀ. Silloin töihin ei vaadittu samanlaista pÀtevyyttÀ kuin nyt, ei ollut kaikenmaailman passeja, mitkÀ pitÀÀ suorittaa. Ei ollut digimaailmaa. Jos niillÀ valmistumiseni taidoilla tulisin 2025 työmarkkinoille en pÀÀsisi koskaan töihin. Ne taidot eivÀt ole nyt riittÀvÀt.
Vierailija kirjoitti:
No sitÀpÀ ei voi tietÀÀ. TÀssÀ suhdanteessa varmaan Suomesta olisi vaikea löytÀÀ töitÀ oikein mistÀÀn. Toisaalta varmaan suuntaisin ulkomaille ja sieltÀ omalla koulutuksella löytyisi töitÀ muutamassa kuukaudessa.
Mietin samaa. Varmaan Suomessa joutuisin vuonna 2025 ikuiselle työmarkkinatuelle mutta Saksassa tai ItÀvallassa saisin vÀhintÀÀnkin suorittavaa työtÀ, kieltÀ tosin olen opetellut vain 6 vuotta koulussa mutta se olisi tuoreena muistissa.
Vierailija kirjoitti:
Varmaan heti. Valmistuttuani kÀvisin muutamassa valitsemassani suuressa yrityksessÀ kyselemÀssÀ talousjohtajan tms. paikkaa ja ottaisin niistÀ parhaan.
TÀmÀ. Menisin antamaan jÀmÀkÀn kÀdenpuristuksen mahdollisimman suuren yrityksen toimitusjohtajalle ja kysyisin, mihin aikaan aloitan työt huomenna.
(Koska nuoremmat eivÀt aina ymmÀrrÀ, niin selvennetÀÀn vielÀ ettÀ viestini oli sarkasmia.)
Siis mikÀ ihmeen nettoveronmaksaja, miten laskien?
MÀ valmistuin 80-luvun alussa eikÀ silloin ollut edes mitÀÀn hygieniapasseja, tulityökortteja jne., olen ollut kokkinakin hotellissa ihan parin tunnin perehdytyksellÀ ilman mitÀÀn työhaastattelua tai cv:tÀ suht hyvÀllÀ palkalla.
Ei ollut kilpailua tai oikeastaan edes muita hakijoita. KÀytÀnnössÀ kaikki halukkaat palkattiin, jÀrkevissÀ rajoissa. Palkan sai jopa viikottain tai sitten parin viikon vÀlein.
Itse tosin jÀtin toimistotyöt ja kouluttauduin uudelleen rakennusinsinööriksi. SillÀ paperilla voisi nykypÀivÀnÀ pyyhkiÀ takamusta ja istua työttömÀnÀ telkkarin edessÀ. Etsisin todennÀköisesti töitÀ naapurimaista (ei idÀstÀ).
Olisin iloinen veronmaksaja jo ennen valmistumistani. Alallani on työvoimapula, ja siksi minullekin tarjotaan jatkuvasti töitÀ vaikka olen ollut vanhuuselÀkkeellÀ jo melkein kaksi vuotta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
TÀmÀ. Menisin antamaan jÀmÀkÀn kÀdenpuristuksen mahdollisimman suuren yrityksen toimitusjohtajalle ja kysyisin, mihin aikaan aloitan työt huomenna.
(Koska nuoremmat eivÀt aina ymmÀrrÀ, niin selvennetÀÀn vielÀ ettÀ viestini oli sarkasmia.)
Juuri nÀin. Nykynuoret eivÀt työllisty, koska eivÀt etsi aktiivisesti töitÀ eivÀtkÀ uskalla katsoa silmiin ja kÀtellÀ jÀmÀkÀsti.
T: Sinikka
Vierailija kirjoitti:
Siis mikÀ ihmeen nettoveronmaksaja, miten laskien?
Mutta siis jos sillÀ tarkoitetaan, ettÀ maksaa veroja sen työn palkasta, niin sanoisin, ettÀ yhtÀ nopeasti kuin silloinkin kun valmistuin. Tosin, oon kohta 53v. ja nykyiseen ammattiini valmistin vasta 32-vuotiaana. Mutta siis tilanne ois varmaan se, ettÀ suoraan harjoittelusta töihin tÀyspÀivÀisesti ja jos en ois sijainen, niin ainakin 1-2 vuoden jÀlkeen vakkarisopimus.
Vierailija kirjoitti:
En varmaan koskaan, joten muuttaisin ulkomaille. Ne jotka sanovat ettÀ jokaisen pitÀÀ hoitaa oma elatuksensa eivÀt kyllÀ ymmÀrrÀ nuorten kohtaamasta nykypÀivÀn työmarkkinatilanteesta mitÀÀn eivÀtkÀ itsekÀÀn siellÀ pÀrjÀisi pÀivÀÀkÀÀn.
60-luvulla muutettiin myös sankoin joukoin Ruotsiin töihin. Neuvon nykypÀivÀn nuoria katselemaan Norjaa potentiaalisena töiden ja perheen lÀhteenÀ.
Kysymys oli yli 60-vuotiaille. Nykyiset yli 60-69-vuotiaat ovat syntyneet vuosina 1956-1965. Ei he siis 60-luvulla muuttaneet töihin Ruotsiin. Se muuttajasukupolvi oli heidÀn vanhempiensa sukupolvea, sodan jÀlkeen 40-luvun alussa syntyneitÀ, eli nykyÀÀn yli 80-vuotiaita.
Voin liki 40 vuoden kokemuksella kertoa, ettÀ suhdanteet kÀÀntyvÀt ennemmin tai myöhemmin. On hyvÀ valmistautua nousun alkamiseen. Koko tÀmÀ matalasuhdanne lisÀÀ kysyntÀÀ, joka seuraavassa suhdannetilanteessa kostautuu pahana resurssipulana ja hintojen nousuna. Tervetuloa markkinatalouteen.
Nyt voisi ne julkisen puolen ihmisetkin vaatia, ettÀ heidÀt pitÀÀ solidaarisuussyistÀ irtisanoa tai vÀhintÀin lomauttaa myös. Koska ne palkankorotuksetkin tulivat sillÀ perusteella, kun yksityisellÀkin alalla korotettiin.
Jos valmistuisin samalla alalle kuin aikanaan, niin aika pian luultavasti. PÀÀtellen siitÀ, ettÀ olen viimeiset kymmenet vuodet kouluttanut ihmisiÀ sille alalle, ja hyvin vaikuttavat työllistyvÀn.
Olisin työllistynyt jo ennen valmistumista
Vierailija kirjoitti:
Voin liki 40 vuoden kokemuksella kertoa, ettÀ suhdanteet kÀÀntyvÀt ennemmin tai myöhemmin. On hyvÀ valmistautua nousun alkamiseen. Koko tÀmÀ matalasuhdanne lisÀÀ kysyntÀÀ, joka seuraavassa suhdannetilanteessa kostautuu pahana resurssipulana ja hintojen nousuna. Tervetuloa markkinatalouteen.
Nyt voisi ne julkisen puolen ihmisetkin vaatia, ettÀ heidÀt pitÀÀ solidaarisuussyistÀ irtisanoa tai vÀhintÀin lomauttaa myös. Koska ne palkankorotuksetkin tulivat sillÀ perusteella, kun yksityisellÀkin alalla korotettiin.
Ei se ole mikÀÀn luonnonlaki. Japanin lama ja deflaatiokierre on jatkunut kohta kolme vuosikymmentÀ ja maan syntyvyys on romahtanut niin alas, ettÀ elÀkejÀrjestelmÀ kaatuu 2040-luvulla. Maa on pakon edessÀ helpottanut 2023 aikana maahanmuuttoa niin paljon, ettÀ kÀytÀnnössÀ kuka tahansa saa oleskeluluvan ja kansalaisuusvaatimuksia on helpotettu roimasti.
Varmaan elÀkkeellÀ olisin ennen työlllistymistÀ
jos muutamaa sataa lÀÀkÀriÀ tai lakimiestÀ ei lasketa, suurin osa ei saisi edes jotain siivoustöitÀ. monella oli koulutuksenakin pelkkÀ kansakoulu ja sillÀ pÀÀsi ns. pystymetsistÀ ihan suoraan hyvÀpalkkaisiin töihin, joita ei enÀÀ ole olemassakaan