Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Ilta-Sanomat: Ilona, 22, tienaa 2 340 €/kk lakanoiden vaihdosta ja joka toinen viikko vapaata - valittaa silti

Vierailija
06.07.2025 |

Ilona Heikkinen, 22, työskentelee hyttiemäntänä Viking Linen ruotsinlaivalla, jossa työrytmi on poikkeuksellinen: viikko töissä ja viikko vapaalla. Ilona kertoo työn olevan odotettua siistimpää ja palkkaus motivoivaa, sillä kuukausipalkka on noin 2 340 euroa, jonka lisäksi tulee provisioita sekä 16 euron likaisen työn lisää esimerkiksi oksennusten siivoamisesta. Työpäivät kestävät usein jopa 12 tuntia ja sisältävät varhaisia aamuherätyksiä, mutta työssä on myös paljon henkilökuntaetuja, kuten kuntosali ja ilmainen ruoka.

Ihan oikeasti, miten Ilona kehtaa valittaa työpäiviensä raskaudesta, kun hänellä on kokonainen viikko vapaata joka toinen viikko? Moni tekisi mitä vain saadakseen lähes kaksi ja puoli tonnia palkkaa parista lakanoiden vaihtamisesta ja siitä, että pitää silmällä muiden siivousta. Ja tuo "likaisen työn lisä" - 16 euroa oksennuksen siivoamisesta - on suorastaan huvittava. Tavallinen äiti tekee saman homman ilmaiseksi, vieläpä ympäri vuorokauden. Miksi nuoret nykyään valittavat pienistäkin asioista ja kuvittelevat, että työn pitäisi olla hauskaa?

Kommentit (144)

Vierailija
121/144 |
07.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mailla työskentelyä huomattavasti korkeampi palkka pienemmän verotuksella (merityö). 

Minkälainen verotus merityössä sitten on?

En ole muistaakseni yli 20% ikinä maksanut. Syy, miksi näinkin järkevä verotuslinjaus on aikanaan tehty on juurikin se, että laivalla työskentelevä on poissa maista vajaan puolet vuodesta! Ei ole katuvaloja, ei päällystettyjä maanteitä, ei pääse kirjastoon eikä ole mitään kuluttamassakaan. Kun on kato siellä työpaikallaan, yhtiön lakanoissa ja niiden ruuilla mennään. 

Eikös se ole ammatinvalintakysymys eli palkassa sen pitäisi näkyä eikä verotuksessa. Jos nyt huomioidaan se, että teet 2vkoa töitä ja 2vkoa lomilla, niin kyllä työtunteja poissa katuvalojen alta sille maissa työskentelevälle tulee yhtä lailla, mutta ei ole kuin viikonloput vapaita. 

tässä on hyvin työnantajan maksuja siirretty verotuksen kautta muiden maksettavaksi. 

Vierailija
122/144 |
07.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

AP kyllä kuulostaa vähän siltä, että elämässä jokin nyt huonosti?

Vai miksi hänelle tulee edes mieleen vertailla omaa, tavallisen äidin elämäänsä johonkin Ilona 22v elämään ja työhön? 

Toki ymmärrän jos AP on itsekin 22v, ja olisi vaikka halunnut laivalle töihin, ja ei juuri nyt pysty, koska on pienet lapset/lapsi. Myohemmin sitten! 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
123/144 |
07.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Saan saman palkan katsomalla telkkaa 8 tuntia päivässä ja lämmittämällä yhden mikroaterian. T. Henkohtavustaja

Jos näin olisi, olisi helvatin tylsä työ 

Vierailija
124/144 |
07.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mistäs hän nyt sitten siis on valittanut? Aloituksesta ei käy se ilmi.

Ilona valittaa esimerkiksi näin:

Haastavinta ovat olleet pitkät päivät ja se, että työviikoilla lepo jää aika niukaksi. Maissa lepään aina paljon enemmän.

toteamus,ei valittamista,erottakaa asiat

Vierailija
125/144 |
07.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tavallinen äiti tekee saman homman ilmaiseksi, vieläpä ympäri vuorokauden

Itse äitinä olen onnekseni säästynyt tältä, mutta kyllähän oman lapsen oksennuksen siivoaminen on aivan eri asia kuin jonkun risteilyllä ryypänneen tuntemattoman paskamahan. 

Kyllä pitäisi päiväkodin hoitajienkin tehdä töitä palkatta niin kuin kotiäidit tekee!

Vierailija
126/144 |
07.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mistäs hän nyt sitten siis on valittanut? Aloituksesta ei käy se ilmi.

Ilona valittaa esimerkiksi näin:

Haastavinta ovat olleet pitkät päivät ja se, että työviikoilla lepo jää aika niukaksi. Maissa lepään aina paljon enemmän.

Ei tuo ole valittamista. Voi jessus, mikä luetun ymmärtämisen taito.

Tämä on valitettavasti monen nykyihmisen ymmärryksen taso. Ja se taso ei ole nousemassa..

Vierailija
127/144 |
07.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mailla työskentelyä huomattavasti korkeampi palkka pienemmän verotuksella (merityö). 

Minkälainen verotus merityössä sitten on?

En ole muistaakseni yli 20% ikinä maksanut. Syy, miksi näinkin järkevä verotuslinjaus on aikanaan tehty on juurikin se, että laivalla työskentelevä on poissa maista vajaan puolet vuodesta! Ei ole katuvaloja, ei päällystettyjä maanteitä, ei pääse kirjastoon eikä ole mitään kuluttamassakaan. Kun on kato siellä työpaikallaan, yhtiön lakanoissa ja niiden ruuilla mennään. 

Eikös se ole ammatinvalintakysymys eli palkassa sen pitäisi näkyä eikä verotuksessa. Jos nyt huomioidaan se, että teet 2vkoa töitä ja 2vkoa lomilla, niin kyllä työtunteja poissa katuvalojen alta sille maissa työskentel

Rakas ukkoni teki töitä tuolla vähän suolaisemmilla vesillä 6-6- vuorottelulla. Viikoista siis kyse. Suomalainen varustamo ja suomeen maksoi merityön verotuksen. Oli se aikkas paljon poissa näistä yhteiskunnan mukavuuksista. Noin niinkuin verrattuna johonkin maakraapuun, sori siittä.

Vierailija
128/144 |
07.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Laivalla tehdään pitkiä työpäiviä ja kyllä se tuntuu varmasti raskaalta tehdä noin jokatoinen viikko. Ap on melkoisen typerä kun kuvittelee tietävänsä toisten työstä kaiken.

No mulle tommonen kelpaisi hyvin. Joka toinen viikko olisi työlle, joka toinen itselle ja palkkaa reippaasti yli 2000€ kuukaudessa. Tuossa pääsisi palautumaan työstä kunnolla, toisin kuin mun entisessä työssä, jossa piti viitenä päivänä viikossa herätä neljältä, jotta ehti kuudeksi töihin. Palkkakin oli nettona alle pari tonnia kuussa. En kyllä tuona likkana valittaisi pätkääkään, olisi tyytyväinen. Monilla menee paskemmin ja heidänkin pitäisi olla siihen tyytyväisiä, kun ei ole huonommin. Ei mee tasan nallekarkit tässä maailmassa.

Eri

Vierailija
129/144 |
07.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siinä jutussa kyllä lakanat revittiin, jota ihmettelen... Ei hän palkasta eikä mistään valittanut.

Vierailija
130/144 |
07.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos ei oo likka työhönsä tyytyväinen, niin painelkoon kortistoon ja minut tilalle. Saavat minusta työntekijän, jolla on työhön oikea asenne, eikä valita koko ajan turhista. 

Kuukaudessa töitä pari viikkoa, palkka kahta puolta tonnia ja tää vielä valittaa. Pöljä likka.🙄

Kaikkea se leipä elättää. Menisi johonkin metallipuljuun raatamaan pää märkänä. Töihin joka päivä aamu kuudeksi, töitä viis päivää viikossa ja joka viikko töitä eikä töitä joka toinen viikko ja joka toinen vapaata ja palkkaa semmoiset 1800 euroa kuukaudessa, EI lisiä päälle. Oppisi likka tietämään, mitä on töissä käynti. Tuskin näkyisi likkaa työmaalla ensimmäisen viikon jälkeen, kun pitäisi saada jäädä kotiin makoilee. Ottaa pattiin tommoset elämässä kaiken helpolla saavat onnettaren lellikit. Sitten ei olla mihinkään tyytyväisiä, vaikka on paljon paremmin kuin monilla muilla. Ettäs likka kehtaa. 

Vierailija
131/144 |
07.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos ei oo likka työhönsä tyytyväinen, niin painelkoon kortistoon ja minut tilalle. Saavat minusta työntekijän, jolla on työhön oikea asenne, eikä valita koko ajan turhista. 

Kuukaudessa töitä pari viikkoa, palkka kahta puolta tonnia ja tää vielä valittaa. Pöljä likka.🙄

Kaikkea se leipä elättää. Menisi johonkin metallipuljuun raatamaan pää märkänä. Töihin joka päivä aamu kuudeksi, töitä viis päivää viikossa ja joka viikko töitä eikä töitä joka toinen viikko ja joka toinen vapaata ja palkkaa semmoiset 1800 euroa kuukaudessa, EI lisiä päälle. Oppisi likka tietämään, mitä on töissä käynti. Tuskin näkyisi likkaa työmaalla ensimmäisen viikon jälkeen, kun pitäisi saada jäädä kotiin makoilee. Ottaa pattiin tommoset elämässä kaiken helpolla saavat onnettaren lellikit. Sitten ei olla mihinkään tyytyväisiä, vaikka on paljon paremmin kuin monilla muilla. Ettäs likka kehtaa. 

Älä sinä kehtaa paasata turhanpäiväisiä. Likotteletkin, ite oot pöljä.

Artikkelissa ei ole minkäänlaista valitusta. Sun tekstissä senkin edestä.

Vierailija
132/144 |
07.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä tässä voi olla valittamista? En ymmärrä? Kertokaa minulle.

Vierailija
133/144 |
07.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Laivalla tehdään pitkiä työpäiviä ja kyllä se tuntuu varmasti raskaalta tehdä noin jokatoinen viikko. Ap on melkoisen typerä kun kuvittelee tietävänsä toisten työstä kaiken.

No mulle tommonen kelpaisi hyvin. Joka toinen viikko olisi työlle, joka toinen itselle ja palkkaa reippaasti yli 2000€ kuukaudessa. Tuossa pääsisi palautumaan työstä kunnolla, toisin kuin mun entisessä työssä, jossa piti viitenä päivänä viikossa herätä neljältä, jotta ehti kuudeksi töihin. Palkkakin oli nettona alle pari tonnia kuussa. En kyllä tuona likkana valittaisi pätkääkään, olisi tyytyväinen. Monilla menee paskemmin ja heidänkin pitäisi olla siihen tyytyväisiä, kun ei ole huonommin. Ei mee tasan nallekarkit tässä maailmassa.

Eri

Tuo "Iikka" ei valittanut pätkääkään. 

Vierailija
134/144 |
07.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei mikään. Ap vetänyt omassa päässään mutkat suoriksi. 

Vierailija
135/144 |
07.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Harvoin näkee, että joku menee noin pois tolaltaan jonkun toisen työn takia. Tämä on outoa jopa tällä palstalla. 

Vierailija
136/144 |
07.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hoitoalalla pitäisi myös saada " likaisen työn" lisää!!

Siitä sitten valitusta Millariikalle, saatte taas yhden syyn lakkoilla. 

Olen ollut hoitoalalla vuodesta 2009 lähtien enkä ole kertaakaan ollut pois töistä lakon vuoksi. 

Aika monta lakkoa on tuona aikana ollut. Olet sitten rikkuri, jos et ole ollut lakossa.

Koitas ottaa vähän selvää asioista ennen kuin alat viisastelemaan. Koskaan ei hoitoalan lakot sellaisia, että ne koskaa jokaista työpaikkaa. Mä en ole koskaan ollut sellaisessa työpaikalla, että se olisi kuulunut lakon piiriin. En siis ole rikkuri. 

Luuleeko jotkut ihan oikeasti, että kun on hoitoalan lakko niin jokainen hoitaja on silloin pois töistä? Miten voi olla noin pihalla?

Vierailija
137/144 |
07.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lue, niin ei tarvitse tyhmänä kysellä.

Vierailija
138/144 |
07.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eri

Niin tuon tytön palkasta menee vielä verot yms. Näissä jutuissa puhutaan aina bruttopalkoista koska jokaisella on omanlaisensa veroprosentti. Luulisi aikuisen ihmisen tuon verran tietävän. 

Mene säkin sinne laivalle töihin ja lopeta narina.

Vierailija
139/144 |
07.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lue, niin ei tarvitse tyhmänä kysellä.

Hyvä työporukka ja kaikkea? En ymmärrä.

ps. olen itsekin siivonnut

Vierailija
140/144 |
07.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eri

Se likkahan ei valittanut. 

Plus, on se jännä, miten 2 340 euron palkka (eli vain muutaman satasen takia) muuttuu katkeran ihmisen kirjoituksissa reippaasti yli 2 tonnin palkaksi 😉