Ilta-Sanomat: Ilona, 22, tienaa 2 340 €/kk lakanoiden vaihdosta ja joka toinen viikko vapaata - valittaa silti
Ilona Heikkinen, 22, työskentelee hyttiemäntänä Viking Linen ruotsinlaivalla, jossa työrytmi on poikkeuksellinen: viikko töissä ja viikko vapaalla. Ilona kertoo työn olevan odotettua siistimpää ja palkkaus motivoivaa, sillä kuukausipalkka on noin 2 340 euroa, jonka lisäksi tulee provisioita sekä 16 euron likaisen työn lisää esimerkiksi oksennusten siivoamisesta. Työpäivät kestävät usein jopa 12 tuntia ja sisältävät varhaisia aamuherätyksiä, mutta työssä on myös paljon henkilökuntaetuja, kuten kuntosali ja ilmainen ruoka.
Ihan oikeasti, miten Ilona kehtaa valittaa työpäiviensä raskaudesta, kun hänellä on kokonainen viikko vapaata joka toinen viikko? Moni tekisi mitä vain saadakseen lähes kaksi ja puoli tonnia palkkaa parista lakanoiden vaihtamisesta ja siitä, että pitää silmällä muiden siivousta. Ja tuo "likaisen työn lisä" - 16 euroa oksennuksen siivoamisesta - on suorastaan huvittava. Tavallinen äiti tekee saman homman ilmaiseksi, vieläpä ympäri vuorokauden. Miksi nuoret nykyään valittavat pienistäkin asioista ja kuvittelevat, että työn pitäisi olla hauskaa?
Kommentit (144)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä minäkin olin siivoushommissa opiskeluaikoina 1990-luvulla. Siivosin mm. ravintoloita, ja jos oli ulosteita pytyn ulkopuolella, siitä sai likaisen työn lisän. Pytyn ringiltä tai sisäpuolelta sai vain tavallisen palkan. Sama koski oksennusta. Minusta on ihan asiallista maksaa siivoojalle eritteiden siivoamisesta vääristä paikoista.
Hoitajat on erilaisten eritteiden kanssa tekemisissä koko ajan eikä siitä mitään lisiä tule.
Eiköhän hoitajien lisät ole ihan kunnossa. Siivoojille ei esimerkiksi hälytyslisiä maksella.
Miten niin on kunnossa? Mä olen päivätyötä tekevä sairaanhoitaja enkä mä kyllä mitään lisiä saa.
Hoitajien lisät on vuorotyöstä joht
Missä mä vähättelin toisten työtä? En kyllä yhtään missään vaan kerroin miten asiat on hoitoalalla ja omalla kohdalla. Kummallista kun täällä ei saisi mitään kirjoittaa ilman, että joku tulee olettamaan ties mitä. Kasva aikuiseksi.
En todellakaan saa mitään hälyrahoja. Mä teen pelkkää päivävuoroa arkisin. Olen Attendolla töissä ja Attendon maksama hälyraha on 50€ ja hyvin nihkeästi sitäkin maksetaan. Lisäksi työ vanhuspuolella on oikeasti raskasta. Etenkin yksityisellä puolella missä porukkaa vähemmän töissä kuin julkisella. Eikä töihin ole aina tarpeeksi porukkaa tulossa joten mennään vajaalla porukalla. Kyllä siinä on nuoremmillakin jaksaminen kovilla vaikka ovat parempikuntoisia kuin mä.
Enkä edelleenkään vähätellyt kenenkään työtä vaan se on ihan sun omaa kuvitelmaa. Sähän tässä vähättelet mun työtä.
Ei ole hän valittanut mitään. Asioista voi mainita ilman valittamistakin.
Vierailija kirjoitti:
Laivatyö ei ole pelkkää lakanoiden vaihtoa. Hytti pitää siivota ja niitä hyttejä on satoja. Roskikset pitää tyhjentää, lattia pitää imuroida, uuden lakanat pitää laittaa, vessa pitää siivota kuten pönttö. Siellä on noin 8 minuuttia yhden hytin siivoamiseen aikaa. Joskus siihen menee 2 minuuttia vain ja joskus voi mennä 20 minuuttia riippuu missä kunnossa hytti on. Olen ollut laivalla siivoojana. Tehokas siivooja siivoo sen hytin äkkiä koska siihen rutinoituu siihen työhön.
Siis siihen tulee siivouspartio satamasta ja nämä laivaemännät vain repivät likaiset lakanat pois. Siivouspartion voi nähdä, kun laiva saapuu satamaan ja he lähtevät pois ennen laivan lähtöä. He näyttävät aina olevan jonkun siivousliikkeen palvelussa.
Vierailija kirjoitti:
melkoinen lottovoitto tuo työ
tämä ei asu laivalla vaan nukkuu yöt kotona
voi hankkia toisen työn vuoroviikoin jos haluaa
kaunis nuori nainen joten ei ihme että palkattiin
varmasti seksikäskin ulkomuodoltaan kun tanssija
Mene ottamaan lääkkeesi stnan sekoileva paskapää.
Mailla työskentelyä huomattavasti korkeampi palkka pienemmän verotuksella (merityö).
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Laivatyö ei ole pelkkää lakanoiden vaihtoa. Hytti pitää siivota ja niitä hyttejä on satoja. Roskikset pitää tyhjentää, lattia pitää imuroida, uuden lakanat pitää laittaa, vessa pitää siivota kuten pönttö. Siellä on noin 8 minuuttia yhden hytin siivoamiseen aikaa. Joskus siihen menee 2 minuuttia vain ja joskus voi mennä 20 minuuttia riippuu missä kunnossa hytti on. Olen ollut laivalla siivoojana. Tehokas siivooja siivoo sen hytin äkkiä koska siihen rutinoituu siihen työhön.
Siis siihen tulee siivouspartio satamasta ja nämä laivaemännät vain repivät likaiset lakanat pois. Siivouspartion voi nähdä, kun laiva saapuu satamaan ja he lähtevät pois ennen laivan lähtöä. He näyttävät aina olevan jonkun siivousliikkeen palvelussa.
Solin siivoojia olen nähnyt ja suurin osa on ulkomaalaisia miehiä mitä olen nähnyt.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Laivalla on myös siivoojia koska muuten hyttejä ei ehdi mikään partio siivoamaan tunnissa kun laiva on tunnin yleensä satamassa.
Hoitoalalla pitäisi myös saada " likaisen työn" lisää!!
Vierailija kirjoitti:
Mailla työskentelyä huomattavasti korkeampi palkka pienemmän verotuksella (merityö).
Minkälainen verotus merityössä sitten on?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"Moni tekisi mitä vain saadakseen lähes kaksi ja puoli tonnia palkkaa parista lakanoiden vaihtamisesta ja siitä, että pitää silmällä muiden siivousta."
Ilona kertoi jutussa, miten rekry toimi. Siitä vain töitä laivalta hakemaan.
Vai että parista lakananvaihtamisesta. :D Laivoilla on sellainen 2000 matkustajaa. Eikä suinkaan tuhatta siivoojaa.
Laivan saapuessa satamaan, sinne lappautuu kymmeniä siivoojia sisään laivalla itsessään on vain henkilökunta jok atarvitaan risteilyn aikana..
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mistäs hän nyt sitten siis on valittanut? Aloituksesta ei käy se ilmi.
Ilona valittaa esimerkiksi näin:
Haastavinta ovat olleet pitkät päivät ja se, että työviikoilla lepo jää aika niukaksi. Maissa lepään aina paljon enemmän.
Jep Jep. Palataan asiaan, kun olet itsekin saanut vähän työkokemusta.
Viikon saikun jos sattuu joutumaan ottamaan niin johan siinä on 3viikkoa lomalla. Toki silloin jää tienaamatta ne viikon tunnit, jolloin jää ns. miinukselle. Tällöin alkaa pomo sanoa, että pitää alkaa ottaa kesälomapäivistä puuttuvat päivät, että saa koko kuukauden palkan. Tähän ei tietenkään pidä suostua. Vaan aina pidetään vapaaviikollakin sairaspäiviä niin ettei miinuksia synny!
Ruotsin lipun alla taas laki sanoo, että viikon voi olla sairaana omalla ilmoituksella! Tätä me suomalaiset on naurettu itsemme aivan tärviölle: migreeni -viikko saikulla, pientä flunssaa pukkaa -viikko saikulla, olkapäätä särkee -viikko saikulle, tuntuu että olen tulossa kipeäksi, viikko saikulla, etten tule laivalle ketään tartuttamaan. Voi huh huh!
Vierailija kirjoitti:
Siitä sitten valitusta Millariikalle, saatte taas yhden syyn lakkoilla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Laivalla on myös siivoojia koska muuten hyttejä ei ehdi mikään parti
Juu, ja he siivoavat myös yleisiä tiloja yms. Raakaa duunia toi Turun-laivoilla oleminen. Ne tosiaan ovat vain tunnin satamassa niin Turussa kuin Tukholmassa. Osa jää maihin ja tulee eri laivalla illalla kotiin ja osa jää laivaan ja jatkaa suoraan illaksi kotiin. "Lakanoiden repiminen" aloitetaan jo matkan aikana. Hyttiemännät tulevat koputtelemaan oville ja kysymään, saako lakanat ottaa jo pois. Monilta saa, niin on nopeampi sit siinä tunnissa siivota.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen ollut hoitoalalla vuodesta 2009 lähtien enkä ole kertaakaan ollut pois töistä lakon vuoksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen ollut hoitoalalla vuodesta 2009 lähtien enkä ole kertaakaan ollut pois töistä lakon vuoksi.
Aika monta lakkoa on tuona aikana ollut. Olet sitten rikkuri, jos et ole ollut lakossa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minkälainen verotus merityössä sitten on?
En ole muistaakseni yli 20% ikinä maksanut. Syy, miksi näinkin järkevä verotuslinjaus on aikanaan tehty on juurikin se, että laivalla työskentelevä on poissa maista vajaan puolet vuodesta! Ei ole katuvaloja, ei päällystettyjä maanteitä, ei pääse kirjastoon eikä ole mitään kuluttamassakaan. Kun on kato siellä työpaikallaan, yhtiön lakanoissa ja niiden ruuilla mennään.
Saan saman palkan katsomalla telkkaa 8 tuntia päivässä ja lämmittämällä yhden mikroaterian. T. Henkohtavustaja
Tavallinen äiti tekee saman homman ilmaiseksi, vieläpä ympäri vuorokauden
Itse äitinä olen onnekseni säästynyt tältä, mutta kyllähän oman lapsen oksennuksen siivoaminen on aivan eri asia kuin jonkun risteilyllä ryypänneen tuntemattoman paskamahan.
Vai että parista lakananvaihtamisesta. :D Laivoilla on sellainen 2000 matkustajaa. Eikä suinkaan tuhatta siivoojaa.