Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Ilta-Sanomat: Ilona, 22, tienaa 2 340 €/kk lakanoiden vaihdosta ja joka toinen viikko vapaata - valittaa silti

Vierailija
06.07.2025 |

Ilona Heikkinen, 22, työskentelee hyttiemäntänä Viking Linen ruotsinlaivalla, jossa työrytmi on poikkeuksellinen: viikko töissä ja viikko vapaalla. Ilona kertoo työn olevan odotettua siistimpää ja palkkaus motivoivaa, sillä kuukausipalkka on noin 2 340 euroa, jonka lisäksi tulee provisioita sekä 16 euron likaisen työn lisää esimerkiksi oksennusten siivoamisesta. Työpäivät kestävät usein jopa 12 tuntia ja sisältävät varhaisia aamuherätyksiä, mutta työssä on myös paljon henkilökuntaetuja, kuten kuntosali ja ilmainen ruoka.

Ihan oikeasti, miten Ilona kehtaa valittaa työpäiviensä raskaudesta, kun hänellä on kokonainen viikko vapaata joka toinen viikko? Moni tekisi mitä vain saadakseen lähes kaksi ja puoli tonnia palkkaa parista lakanoiden vaihtamisesta ja siitä, että pitää silmällä muiden siivousta. Ja tuo "likaisen työn lisä" - 16 euroa oksennuksen siivoamisesta - on suorastaan huvittava. Tavallinen äiti tekee saman homman ilmaiseksi, vieläpä ympäri vuorokauden. Miksi nuoret nykyään valittavat pienistäkin asioista ja kuvittelevat, että työn pitäisi olla hauskaa?

Kommentit (144)

Vierailija
41/144 |
06.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä minäkin olin siivoushommissa opiskeluaikoina 1990-luvulla. Siivosin mm. ravintoloita, ja jos oli ulosteita pytyn ulkopuolella, siitä sai likaisen työn lisän. Pytyn ringiltä tai sisäpuolelta sai vain tavallisen palkan. Sama koski oksennusta. Minusta on ihan asiallista maksaa siivoojalle eritteiden siivoamisesta vääristä paikoista.

Hoitajat on erilaisten eritteiden kanssa tekemisissä koko ajan eikä siitä mitään lisiä tule. 

Eiköhän hoitajien lisät ole ihan kunnossa. Siivoojille ei esimerkiksi hälytyslisiä maksella.

Miten niin on kunnossa? Mä olen päivätyötä tekevä sairaanhoitaja enkä mä kyllä mitään lisiä saa. 

Hoitajien lisät on vuorotyöstä johtuvia. Ei siitä, että siivotaan eritteitä. Eikä hälytyslisiä kaikille makseta ja hyvin nihkeästi niitä maksetaan.

Vierailija
42/144 |
06.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

En kyllä nähnyt missään yhtään valitusta. Ap on ainoa valittaja. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/144 |
06.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi ap et itse mene laivalle töihin jos se on vain helppoa rahaa ilman valituksen aiheita?

Vierailija
44/144 |
06.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Omien lasten oksennusten siivoamista ei voi mitenkään verrata vieraiden aikuisten risteilijöiden oksennukseen. Lapsen oksennus on pieni, omasta lapsesta tiedät mitä se on syönyt ja mitä tauteja sillä on ja äitihormonit suojaa pahimmalta ällötykseltä.

Vierailija
45/144 |
06.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kokemuksen syvällä rintaäänellä veikkaan että jutussa on kuva Ilonasta kun ap on mennyt noin tolaltaan. Kokemuksen syvällä rintaäänellä veikkaan myös että ap on vanhempi naisihminen.

Miksi aina oletetaan vanhempien naisten ärsyyntyvän nuoremmista naisista? Mä olen 46v enkä mä kenestäkään ärsyynny pelkän iän vuoksi. Mun ainoa lapsi on nätti nuori nainen ja sun logiikan mukaan mun pitäisi ärsyyntyä omasta lapsestani.

Päätin jo nuorena että minusta ei tule sellaista hirviötä mitä jotkut vanhemmat naiset olivat minua kohtaan. Päätös on pitänyt, mutta joudun nyt todistamaan monen ikätoverin vastaavaa käytöstä.

Niin sä itse sitten typeränä oletat kaikkien vanhempien naisten olevan ilkeitä nuoremmille naisille. Etkä tajunnut selvästikään mitään mun kirjoittamasta viestistä. 

Vierailija
46/144 |
06.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen ollut laivalla työssä ja kyllä tuo 2300e tulee viikossa.  Mutta vaikka työ olisi helppoa-olet kuin vankilassa! Et pääse sieltä pois. Joudut usein asumaan toisen kanssa samassa hytissä ja huom. hytti on pienempi kuin matkustajahytti-toinen nukkuu aina yläpedillä.  Laivalla on paljon kiusaamista työkavereiden kesken.  On myrskyjä ym.  Voitte lähteä kokeilemaan, palkka on ok jos luonne antaa periksi.  Ruoka ja työvaatteet saadaan palkan lisänä, verotus on kevyempi kuin maatyössä.  Viinaa ja tupakkaa saat ostaa melkein ilmaiseksi. Mutta eiei ei enää.

Tuon jutun työntekijä käy työvuorojen välissä kotona.

Vierailija
47/144 |
06.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä minäkin olin siivoushommissa opiskeluaikoina 1990-luvulla. Siivosin mm. ravintoloita, ja jos oli ulosteita pytyn ulkopuolella, siitä sai likaisen työn lisän. Pytyn ringiltä tai sisäpuolelta sai vain tavallisen palkan. Sama koski oksennusta. Minusta on ihan asiallista maksaa siivoojalle eritteiden siivoamisesta vääristä paikoista.

Hoitajat on erilaisten eritteiden kanssa tekemisissä koko ajan eikä siitä mitään lisiä tule. 

Eiköhän hoitajien lisät ole ihan kunnossa. Siivoojille ei esimerkiksi hälytyslisiä maksella.

Miten niin on kunnossa? Mä olen päivätyötä tekevä sairaanhoitaja enkä mä kyllä mitään lisiä saa. 

Hoitajien lisät on vuorotyöstä johtuvia. Ei siitä, että siivotaan eritteitä. Eikä h

Vauvapalstan väki saa tietonsa googlelta. Tuntemani sairaanhoitajat irl ei tienaa likimainkaan sellaisia summia.

Vierailija
48/144 |
06.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jutussa ei ollut valitusta. Ap vaan tikahtuu kateuteensa.

Hae itse sinne laivalle työhön niin ei tarvi kadehtia.

Vierailija
49/144 |
06.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap, kerropa missä kohti tuossa jutussa kirjoitettiin, että haastatellun mukaan työn pitäisi olla aina hauskaa. 

Vierailija
50/144 |
06.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hoitajien lisät on vuorotyöstä joht

No sepä. Mun kuukausipalkka yksityisellä sairaanhoitajana on n.2820€ ja ei lisiä koska teen päivätyötä arkisin. Tuossa työpaikassa ei sairaanhoitajat tee vuorotyötä. Jos jotakin ylimääräistä saan, niin ne on ylitöistä tulevia korvauksia. 

Vierailija
51/144 |
06.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

No ei todellakaan voi verrata omien lasten ja jonkun random örvelö kännikalan paskakusen siivousta. Jälkimmäinen on satamiljoonaa kertaa oksettavampaa.

Vierailija
52/144 |
06.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minnekäs ap nyt hävisikään? Eikö tullutkaan miellyttäviä vastauksia?

Vierailija
53/144 |
06.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä mulle maksellaan soresopimuksen häkytyslisät, sairaalahuoltaja kun olen. Kotoa lähden päivän palkalla +120 euroa/kerta, näitä tulee puolikkaalle n 6-8 kpl kuukauteen.

Vierailija
54/144 |
06.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikö palkat aina ilmoiteta bruttona? Tuosta vieläverot pois. 

Vierailija
55/144 |
06.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä mulle maksellaan soresopimuksen häkytyslisät, sairaalahuoltaja kun olen. Kotoa lähden päivän palkalla +120 euroa/kerta, näitä tulee puolikkaalle n 6-8 kpl kuukauteen.

Sohvaan kirsikoiden kanssa, sorry typot.

Vierailija
56/144 |
06.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"Palkkaukseni menee merimiesunionin TES:in mukaan, ja kuukausipalkka sen mukaan on ennen veroja noin 2340 euroa kuussa."

Eli aivan sysipaska palkka.

No ei se hyvä ole, mutta verotus tosiaan kevyempi kuin maissa ja puolet kuukaudesta on täysi ylläpito. Kompensoi aika hyvin. Oisko noin 2 tonnia netto.

Vierailija
57/144 |
06.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä mulle maksellaan soresopimuksen häkytyslisät, sairaalahuoltaja kun olen. Kotoa lähden päivän palkalla +120 euroa/kerta, näitä tulee puolikkaalle n 6-

Korjaan itseäni, tuo on siis työvuoron muutoskorvaus, paikallisesti sovittu. Hälyt ovat 140/kpl, niitä ei juuri tule.

Vierailija
58/144 |
06.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Siivoaminen Ruotsinlaivalla on varmaa ihan hirveää hommaa. Voin vain kuvitella kuinka rankkaa se on ja sitä eritteiden määrää🤢 ei sovi herkille. 

Ei ne eritteet tuossa työssä ole raskainta, vaan osa asiakkaista...

Tein ko. työtä muutaman vuoden ja aivan uskomatonta miten huonosti osa matkustajista käyttäytyy (onneksi kuitenkin suhteellisen pieni osa). Ihan kuin se olisi sen työtään tekevän hyttisiivoojan vika että siivous aloitetaan jo pari tuntia ennen satamaan saapumista. On tullut koettua mm. haistattelua, tavaroiden paiskomista ja pahimmillaan käydään käsiksi. 

Se nyt vaan on karu fakta että yksikään laiva ei pysty tekemään päivittäisiä 23h risteilyjä, jos siivousta ei aloiteta ennen satamaan saapumista. Ne hytit ym. alueet pitää kuitenkin alle tunnissa saada siivottua seuraaville, ja varsinkin tähän vuoden aikaan niitä siivottavia hyttejä on PALJON. Joskus kannattaisi lukea ne matkaehdot (ja mm. ne siivousajat jotka löytyy kotisivuilta) ennen kuin päättää ostaa sen matkan. Ja jos se siivouksen aloitus ennen matkan päättymistä on täysin ylivoimainen ajatus, niin kannattaa suosia laivoja jotka seisovat aina päivän satamassa (=Helsinki-Tukholma) niissä siivous aloitetaan vasta satamassa 😉

Vierailija
59/144 |
06.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"Palkkaukseni menee merimiesunionin TES:in mukaan, ja kuukausipalkka sen mukaan on ennen veroja noin 2340 euroa kuussa."

Eli aivan sysipaska palkka.

Plus lisät mm. myynnistä, lomarahat jne. Ja lisäksi merityössä käytetään eri verokorttia jossa pienempi veroprosentti. 

Vierailija
60/144 |
06.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"Työpäivät kestävät usein jopa 12 tuntia ja sisältävät varhaisia aamuherätyksiä,"

Millä ei ole merkitystä, koska olet jo valmiina työpaikalla. Ei tartte murehtia työmatkaa jne. Nouset, pukeudut, syöt ja olet jo töissä.

Miksi tuossa puhutaan kotiin pääsemisestä?

"Puoli kuudelta on lakanoiden iltarevinnän ja satamasiivouksen valvonnan aika. Kotiin pääsee tavallisesti noin 21.3022 aikaan illalla. Työviikolla työt jatkuvat heti aikaisin aamulla, joten päivän päätteeksi yleensä kiiruhdan pikaisesti iltapalan kautta nukkumaan."

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan kahdeksan yksi