Ilta-Sanomat: Ilona, 22, tienaa 2 340 €/kk lakanoiden vaihdosta ja joka toinen viikko vapaata - valittaa silti
Ilona Heikkinen, 22, työskentelee hyttiemäntänä Viking Linen ruotsinlaivalla, jossa työrytmi on poikkeuksellinen: viikko töissä ja viikko vapaalla. Ilona kertoo työn olevan odotettua siistimpää ja palkkaus motivoivaa, sillä kuukausipalkka on noin 2 340 euroa, jonka lisäksi tulee provisioita sekä 16 euron likaisen työn lisää esimerkiksi oksennusten siivoamisesta. Työpäivät kestävät usein jopa 12 tuntia ja sisältävät varhaisia aamuherätyksiä, mutta työssä on myös paljon henkilökuntaetuja, kuten kuntosali ja ilmainen ruoka.
Ihan oikeasti, miten Ilona kehtaa valittaa työpäiviensä raskaudesta, kun hänellä on kokonainen viikko vapaata joka toinen viikko? Moni tekisi mitä vain saadakseen lähes kaksi ja puoli tonnia palkkaa parista lakanoiden vaihtamisesta ja siitä, että pitää silmällä muiden siivousta. Ja tuo "likaisen työn lisä" - 16 euroa oksennuksen siivoamisesta - on suorastaan huvittava. Tavallinen äiti tekee saman homman ilmaiseksi, vieläpä ympäri vuorokauden. Miksi nuoret nykyään valittavat pienistäkin asioista ja kuvittelevat, että työn pitäisi olla hauskaa?
Kommentit (144)
Tavalliset äidit pesee kakkapeppuja, mutta oletatko että tuon Ilonan pitäisi ne kännisten kakkavahingotkin siivota ilmaiseksi koska äidit ei saa palkkaa kakan putsauksesta?
Mikä ihmeen logiikka tuossa on, kaikki siivoaa kotiian ilman palkkaa, mutta en minä muiden koteja ilmaiseksi siivoaisi.
Hän ei ole asiakkaiden äiti, joten miksi pitäisi siivota oksennuksia ilmaiseksi? Jos se on sinusta niin kiehtovaa, niin ota ihmeessä yhteyttä laivayhtiöön. Ottavat varmaan mielellään ilmaisen siivoojan.
Vierailija kirjoitti:
Kokemuksen syvällä rintaäänellä veikkaan että jutussa on kuva Ilonasta kun ap on mennyt noin tolaltaan. Kokemuksen syvällä rintaäänellä veikkaan myös että ap on vanhempi naisihminen.
Miksi aina oletetaan vanhempien naisten ärsyyntyvän nuoremmista naisista? Mä olen 46v enkä mä kenestäkään ärsyynny pelkän iän vuoksi. Mun ainoa lapsi on nätti nuori nainen ja sun logiikan mukaan mun pitäisi ärsyyntyä omasta lapsestani.
Vierailija kirjoitti:
Siivoaminen Ruotsinlaivalla on varmaa ihan hirveää hommaa. Voin vain kuvitella kuinka rankkaa se on ja sitä eritteiden määrää🤢 ei sovi herkille.
Mieti siihen kaikki bileporukat ja buffetin räpimiset, lasten pallomeret...
Ei tuossa tuntipalkka ole kovin kummoinen. Kuten jutussa sanottiin, tekee jopa 12h työpäiviä 7 päivää putkeen eli normaalit työtunnit kertyy per kuukausi. Tuntipalkka n. 15e. Ehkä sillä nuori sinkkuihminen elää mutta työnkuva on kyllä etova. Toki pitkät vapaat ehkä jonkinlainen plussa..
"Palkkaukseni menee merimiesunionin TES:in mukaan, ja kuukausipalkka sen mukaan on ennen veroja noin 2340 euroa kuussa."
Eli aivan sysipaska palkka.
Oletteko koskaan olleet paikalla, kun hytit tullaan siivoamaan? Kerran satuin näkemään, kun kellon lyödessä tasan siivooja avasi oven ja kirjaimellisesti repi lakanat pois , toinen laittoi uudet tilalle ja kolmas siivosi vessan. Koko toimitus oli ohi noin 10 sekuntiin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kokemuksen syvällä rintaäänellä veikkaan että jutussa on kuva Ilonasta kun ap on mennyt noin tolaltaan. Kokemuksen syvällä rintaäänellä veikkaan myös että ap on vanhempi naisihminen.
Miksi aina oletetaan vanhempien naisten ärsyyntyvän nuoremmista naisista? Mä olen 46v enkä mä kenestäkään ärsyynny pelkän iän vuoksi. Mun ainoa lapsi on nätti nuori nainen ja sun logiikan mukaan mun pitäisi ärsyyntyä omasta lapsestani.
Pakko sanoa että särähti minunkin korvaani tuo yleistäminen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Päätin jo nuorena että minusta ei tule sellaista hirviötä mitä jotkut vanhemmat naiset olivat minua kohtaan. Päätös on pitänyt, mutta joudun nyt todistamaan monen ikätoverin vastaavaa käytöstä.
Kyllä minäkin olin siivoushommissa opiskeluaikoina 1990-luvulla. Siivosin mm. ravintoloita, ja jos oli ulosteita pytyn ulkopuolella, siitä sai likaisen työn lisän. Pytyn ringiltä tai sisäpuolelta sai vain tavallisen palkan. Sama koski oksennusta. Minusta on ihan asiallista maksaa siivoojalle eritteiden siivoamisesta vääristä paikoista.
Vierailija kirjoitti:
Ei tuossa tuntipalkka ole kovin kummoinen. Kuten jutussa sanottiin, tekee jopa 12h työpäiviä 7 päivää putkeen eli normaalit työtunnit kertyy per kuukausi. Tuntipalkka n. 15e. Ehkä sillä nuori sinkkuihminen elää mutta työnkuva on kyllä etova. Toki pitkät vapaat ehkä jonkinlainen plussa..
Myyntiproviikat kesä aikoina liikkuu siinä tonnin pintaan kuukaudessa, että se on ihan kiva lisä. Sitten ruokaraha maksetaan joka päivästä (vapaa päiviltäkin) ja se on muutama satanen kuukaudessa. Mulla on ikälisät kertyneet, mutta kesä ajan palkat olleet + 3000e käteen. Vakituisena tietysti mulla kesälomakin. Ihan kivaa olla merillä vaikka perheellinen olen ja joudun oleen pois kotoa, mutta vapailla on sitten enemmän olla läsnä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mistäs hän nyt sitten siis on valittanut? Aloituksesta ei käy se ilmi.
Ilona valittaa esimerkiksi näin:
Haastavinta ovat olleet pitkät päivät ja se, että työviikoilla lepo jää aika niukaksi. Maissa lepään aina paljon enemmän.
Tässä ei kyllä ole sanaakaan valitusta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Puhuu varmaan kokemuksestaan, kun sanoi puhuvansa kokemuksestaan. Onko joku muukin puhunut kokemuksestaan ("aina oletetaan")?
Vierailija kirjoitti:
Kyllä minäkin olin siivoushommissa opiskeluaikoina 1990-luvulla. Siivosin mm. ravintoloita, ja jos oli ulosteita pytyn ulkopuolella, siitä sai likaisen työn lisän. Pytyn ringiltä tai sisäpuolelta sai vain tavallisen palkan. Sama koski oksennusta. Minusta on ihan asiallista maksaa siivoojalle eritteiden siivoamisesta vääristä paikoista.
Hoitajat on erilaisten eritteiden kanssa tekemisissä koko ajan eikä siitä mitään lisiä tule.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Päätin jo nuorena että minusta ei tule sellaista hirviötä mitä jotkut vanhemmat naiset olivat minua kohtaan. Päätös on pitänyt, mutta joudun nyt todistamaan monen ikätoverin vastaavaa käytöstä.
Päätit siis yleistää heidän käytöksensä kaikkiin muihin vanhempiin naisihmisiin paitsi itsesi. Olet tainnut tulla juuri sellaiseksi minkälaiseksi päätit olla tulematta😁
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hoitajat on erilaisten eritteiden kanssa tekemisissä koko ajan eikä siitä mitään lisiä tule.
Eiköhän hoitajien lisät ole ihan kunnossa. Siivoojille ei esimerkiksi hälytyslisiä maksella.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mistäs hän nyt sitten siis on valittanut? Aloituksesta ei käy se ilmi.
Ilona valittaa esimerkiksi näin:
Haastavinta ovat olleet pitkät päivät ja se, että työviikoilla lepo jää aika niukaksi. Maissa lepään aina paljon enemmän.
No todennäköisesti häneltä on kysytty, mikä on haastavinta työssä. Ja kyllähän joka ikisessä työssä on jotain valitettavaa.
Vierailija kirjoitti:
"Työpäivät kestävät usein jopa 12 tuntia ja sisältävät varhaisia aamuherätyksiä,"
Millä ei ole merkitystä, koska olet jo valmiina työpaikalla. Ei tartte murehtia työmatkaa jne. Nouset, pukeudut, syöt ja olet jo töissä.
Laivalla se työpaikka on merellä. Et pääse sieltä pois ennen kuin laiva on satamassa.
Olen ollut laivalla työssä ja kyllä tuo 2300e tulee viikossa. Mutta vaikka työ olisi helppoa-olet kuin vankilassa! Et pääse sieltä pois. Joudut usein asumaan toisen kanssa samassa hytissä ja huom. hytti on pienempi kuin matkustajahytti-toinen nukkuu aina yläpedillä. Laivalla on paljon kiusaamista työkavereiden kesken. On myrskyjä ym. Voitte lähteä kokeilemaan, palkka on ok jos luonne antaa periksi. Ruoka ja työvaatteet saadaan palkan lisänä, verotus on kevyempi kuin maatyössä. Viinaa ja tupakkaa saat ostaa melkein ilmaiseksi. Mutta eiei ei enää.
Nyt minä ymmärrän miksi, jos palstalla työtön kertoo jotain elämästään, se on heti valitusta.