13-vuotiaan paniikkikohtaukset, mikä avuksi?
Saa poissaolo-/paniikkikohtauksia jos poistuu kotoa. Matkoille lähtö myös vaikeaa koska kohtauksia tulee usein. Nuori ei kykene tällöin syömään, liikkumaan missään, toimimaan. Hän hautaa pään käsiinsä ja pitää silmiä kiinni.
Ollaan puhuttu asiasta ja koitan tukea parhaani mukaan. Nuori kertoo aina kun tuntee kohtauksen tulevan. Ollaan opeteltu yhdessä rauhoittumlskeinoja ja haettu tietoa mistä kohtaukset johtuu, mitä kropassa silloin tapahtuu ja miten toimia kohtauksen tullen. Mm. että välttämiskäyttäytymiselle ei saisi antaa periksi, koska se pahentaa tilannetta ja että fyysisesti ei ole vaaraa, vaikka siltä saattaa tuntua.
Nuori koittaa toimia parhaansa mukaan, mutta se ei meinaa auttaa. Kohtaukset saattavat kestää monta tuntia. Nuorella on add ja lievä autismi todettu, käsittääkseni nuo diagnoosit alentavat kynnystä näihin kohtauksiin. Toisaalta paniikkikohtaukset ovat melko tavanomaisia murrosiässä, eikä niihin ole mitään täsmälääkettä.
Kommentit (40)
Vierailija kirjoitti:
Mistä johtuu nämä muotisairaudet nuorilla.Ei minun köyhässä lapsuudessa ollut näitä sairauksia enkä muista kenenkään voivan huonosti....
Hei, hei! Hyvää matkaa! Mukava kun kävit.
Lääkehoitoa on saatavilla, jos psykoedukaatio ei riitä. Toisaalta nuori voisi hyötyä keskustelutuesta ammattilaisen kanssa, vaikka olettekin jo omatoimisesti hankkineet tietoa ja tehneet altistusharjoituksia.
Vierailija kirjoitti:
Lääkehoitoa on saatavilla, jos psykoedukaatio ei riitä. Toisaalta nuori voisi hyötyä keskustelutuesta ammattilaisen kanssa, vaikka olettekin jo omatoimisesti hankkineet tietoa ja tehneet altistusharjoituksia.
Kiitos, pitää ottaa puheeksi. Olen sairaanhoitaja ammatiltani, mutta kun oma nuori on kyseessä, sitä on yhtä hukassa kuin kuka tahansa.
Ap
On olemassa myös psykofyysista fysioterapiaa, jossa voidaan myös harjoitella kehon rauhoittamista ym. En tiedä, käytetäänkö sitä paniikkikohtausten hoitoon, mutta voisi kysyä. Lähetteen toki lääkäriltä tarvitsee, ellei omakustanteisesti mene.
Ajattelee vain mukavia asioita, se auttaa. Nuoret on vähän hassuja!
Turripuku päälle niin ei pelota eikä kukaan tuijota.
Joo lääkkeitähän ne psykiatrit heti ekana tyrkyttää. Ikävä totuus. Sinuna en lähtisi uhraamaan lastasi lääkefirmoille. Kaikki ihmiset ei sopeudu kaikkeen mitä tämä sairas maailma puskee meille.
Vierailija kirjoitti:
Mistä johtuu nämä muotisairaudet nuorilla.Ei minun köyhässä lapsuudessa ollut näitä sairauksia enkä muista kenenkään voivan huonosti....
Esimerkiksi 80-luvulla oli nuorten itsemurhia paljon enemmän kuin nykyään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hei, hei! Hyvää matkaa! Mukava kun kävit.
.Eikö totuus kiinnosta.Mistä tulee nämä sairaudet ?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Esimerkiksi 80-luvulla oli nuorten itsemurhia paljon enemmän kuin nykyään.
Joo. Nykyään keskittyvät sitten listimään toisiaan.
Fyysisesti ei ole vaaraa, mutta onko henkisesti? Mitä lapsi pelkää?
Se on tyypillinen ikä jolloin voi alkaa kohtaukset. Monilla muilla käynyt samoin. Varsinkin jos joku riitelee nuoren kanssa tai kokee että ei ole ymmärretty oikein.
Vierailija kirjoitti:
En keksi mitä voisi pelätä, eikä nuorikaan keksi. Meillä on hyvät puhevälit, ja olen aika hyvä havainnoimaan asioita, Ainoa mikä tulee mieleen on isän häviäminen elämästä kokonaan 8 vuotta sitten. Nuori sanoo ettei tämä vaikuta kuitenkaan, koska ei mieti isää tai koskaan kokenut isää läheiseksi. Tällaisia isejä on ikävä kyllä aika monella.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Se pelko on kohtauksen oire eikä johdu mistään ulkoisesta syystä.
Vierailija kirjoitti:
Hv, mummo.
Helppo ratkaisu: puhelin takavarikkoon ja puhelimesta TikTok pois. Sitten huolehditaan ettei likka asenna sitä uudestaan.
Äidin ei tarvitse olla omalle lapselle sairaanhoitaja, riittää, että on äiti. Nuorten on joskus helpompi puhua vieraalle ammattilaiselle kuin äidille.
Vierailija kirjoitti:
Minun nuoruudessa ei ollut sodan uhkaa, eikä Suomesta tullut koko maailman kauhut kylään. Uutisissa ei näytetty kuolleita eikä elokuvissa seksiä. Kasvoin siis ilman maailman uhkaa. Nyt kauveuksia ei pääse pakoon.
Etsin hyvän ammattilaisen. Tai jotain taide- tai tanssiterapiaa tms. Mikä lasta kiinnostaa. Jos siellä on vaikka joku trauma takana. Joka on heilauttanut perusturvallisuutta.