Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Itsetehty sushi, pahaa...saako kaupasta edes hyvää wasabia yms????

Vierailija
06.07.2025 |

Oon yrittänyt tehdä lukemattomia kertoja kotona sushia ja aika vaihtelevin menestyksin...siis osaan kyllä tehdä niitä, mutta ongelma on siinä etten löydä kaupasta wasabia ja sitä sushiin sopivaa pikkelöityä inkivääriä jotka maistuisivat hyvältä, eli samalta kuin vaikka mitä yleensä susibuffasta yms. saa.

Viimeksi ostin wasabin Lidlistä ja ai luoja että oli niin väkevää ettei sitä voinut laittaa melkein ollenkaan! 

Kommentit (21)

Vierailija
1/21 |
06.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja viimeisin kokemus siitä pikkelöidystä inkivääristä on Pirkalta ja sekin oli ihmeen suolaista, eikä semmoista kivan makeeta mitä yleensä.

Vierailija
2/21 |
06.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Prismassa on ainakin paria laatua ihan hyvää wasabia hyllyssä. Ja kyllähän hyvä wasabi väkevää onkin. Ei sitä kuulu paljoa laittaa. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/21 |
06.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

En tiedä mistä päin Suomea kirjoittelet, mutta ainakin PK-seudulla on aasialaisia kauppoja joista saa japanilaista wasabijauhetta tai tahnaa sekä japanilaista inkivääriä. Nämä ovat hyviä. Inkiväärejä myydään sekä vaaleanpunaisia että valkoisia. Näistä valkoiset on laadukkaampia. Myös hyvinvarustelluissa Prismoissa ja Cittareissa voi olla joskus japanilaisia tuotteita saatavilla. 

Maustathan myös riisin mirinillä eli makealla riisiviinillä? Tämän puute näkyy maussa heti. Jos ei ole miriniä saatavilla niin olen käyttänyt myös omenaviinietikan ja sokerin yhdistelmää. 

Vierailija
4/21 |
06.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Prismassa on ainakin paria laatua ihan hyvää wasabia hyllyssä. Ja kyllähän hyvä wasabi väkevää onkin. Ei sitä kuulu paljoa laittaa. 

Aitoa wasabia ei Suomessa saa mistään muualta kuin parista omakase-ravintolasta joissa menee parisataa ateriaan.

Wasabi ei kasva missään muualla luonnonvaraisena kuin Japanissa ja Islannissa (suomalaisten ravintoloiden wasabi tulee pääosin islannista) eikä se kestä varastointia kuin 1-2 päivää.

Valtaosa kaupan "wasabista" on piparjuuritahnaa ja sinappia joka on värjätty vihreäksi elintarvikevärillä.

99,9% suomalaisista ei ole eläissään oikeaa wasabia syönyt.

Vierailija
5/21 |
06.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Samoja ne ravintolatkin käyttää, että kaupastahan niitä saa. Wasabia saa juurena, josta voi raastaa tuoretta wasabia ja sitä saa myös jauheena, jota moni buffetti käyttää. Se on edullista. lisää vain vesi.

Inkiväärilastuja voi vaikka itsekki tehdä oman makusi mukaiseen pikkeliliemeen. 

Vierailija
6/21 |
06.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Juu, kyllä tiedän että wasabi on väkevää ja on tullut syötyä sushia monissa eri paikoissa, eikä ole ollut tuon kaltaista...mutta kokeilepas itse sitä Lidlin omaa jos et usko ;)

Vierailija
7/21 |
06.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

https://yle.fi/a/3-10289416

"Luuletko syöneesi wasabia? Todennäköisesti et ole edes maistanut, sillä aidon wasabin kasvattaminen vie puolitoista vuotta, ja kilo voi maksaa satoja euroja."

Vierailija
8/21 |
06.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

jotain 5% wasabijauhetta voit löytää tukusta tai kaupasta. tuorewasabia et saa yhtään mistään ja sen kilohinta on valtava. ellet sitten ole ravintoloitsija ja silloinkin kilohinta on posketon, ja asiakaskunta joka aitoa wasabia arvostaa on sillä hinnalla hyvin pieni. puhutaan michelin-tason paikoista

Vierailija
9/21 |
06.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En tiedä mistä päin Suomea kirjoittelet, mutta ainakin PK-seudulla on aasialaisia kauppoja joista saa japanilaista wasabijauhetta tai tahnaa sekä japanilaista inkivääriä. Nämä ovat hyviä. Inkiväärejä myydään sekä vaaleanpunaisia että valkoisia. Näistä valkoiset on laadukkaampia. Myös hyvinvarustelluissa Prismoissa ja Cittareissa voi olla joskus japanilaisia tuotteita saatavilla. 

Maustathan myös riisin mirinillä eli makealla riisiviinillä? Tämän puute näkyy maussa heti. Jos ei ole miriniä saatavilla niin olen käyttänyt myös omenaviinietikan ja sokerin yhdistelmää. 

Riisietikka on myös aivan pätevä. Ei tartte viinejä olla.

Vierailija
10/21 |
06.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Juu, kyllä tiedän että wasabi on väkevää ja on tullut syötyä sushia monissa eri paikoissa, eikä ole ollut tuon kaltaista...mutta kokeilepas itse sitä Lidlin omaa jos et usko ;)

Lidl ei todellakaan myy mitään aitoa wasabia. Aidon wasabin kilohinta on noin 400e. Äärimmäisen todennäköisesti se on inkivääriä ja piparjuurta.

Vierailija
11/21 |
06.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Samoja ne ravintolatkin käyttää, että kaupastahan niitä saa. Wasabia saa juurena, josta voi raastaa tuoretta wasabia ja sitä saa myös jauheena, jota moni buffetti käyttää. Se on edullista. lisää vain vesi.

Ei sitä saa noin vain "juurena". Se säilyy raastamiskelpoisena vain kylmäkuljetuksessa ja vain joitakin päiviä. Ne pitää siis lennättää rahtilentona suoraan loppukäyttäjälle joka on useimmiten ravintola.

Jos sitä jatkojalostetaan perustalliaisille, se yleensä kuivatetaan kondensaation avulla rutikuivaksi jauheeksi ja sitä lisätään sinappi/inkivääritahnaan muutama prosentti sen kalleuden takia.

Vierailija
12/21 |
06.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Paras wasabi mitä oon käyttänyt taisi ollakin juuri tuollaista jauheesta sekoitettavaa! Mutta nykyisin asustan pienellä paikkakunnalla ja on todellakin joutunut turvautumaan markettikamaan. Mä oon kans vaan laittanut sokeria ja omenaviinietikkaa, kun ei ole löytynyt muuta ja tulee halvemmaksikin, mutta sushissa se makeus ja suolaisuus pitää olla tasapainossa. T.ap

Vierailija
13/21 |
06.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Wasabi-tuubeissa lukee kyllä piparjuuren ja wasabin välinen määrä. EU vaatii. Yleensä tuubissa on sitä wasabia noin 1% ja piparjuurta, mausteita ja inkivääriä 98-99%.

Vierailija
14/21 |
06.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei sitä saa noin vain "juurena". Se säilyy raastamiskelpoisena vain kylmäkuljetuksessa ja vain joitakin päiviä. Ne pitää siis lennättää rahtilentona suoraan loppukäyttäjälle joka on useimmiten ravintola.

Jos sitä jatkojalostetaan perustalliaisille, se yleensä kuivatetaan kondensaation avulla rutikuivaksi jauheeksi ja sitä lisätään sinappi/inkivääritahnaan muutama prosentti sen kalleuden takia.

Sä nyt sanot, ettei se mun wasabi voi olla wasabia, vaikka et ole edes nähnyt / maistanut? :D  On tää hilpeä palsta. Joku kiiimoissaan lukenut Apu lehteä ja siellä kun on sanottu jotain, niin ei voi pitää paikkansa. 

Suomessa ei tuommoista sushibuffaa olekaan, joka rahtina voisi lennätellä wasabia yhtään mihinkään.

Vierailija
15/21 |
06.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun omatekemät sushit haisi niin pahoilta, etten kyennyt syömään. En tiedä missä meni pieleen, ehkä se oli se riisiviinietikka.

Vierailija
16/21 |
06.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sä nyt sanot, ettei se mun wasabi voi olla wasabia, vaikka et ole edes nähnyt /

Miksi pitäisi olla nähnyt, kun on ihan selvää että se ei ole wasabia nähnytkään. Aivan kuten Suomesta ei myöskään löydy ainuttakaan sushibuffaa jossa olisi wasabia tarjolla. Mikä tässä on niin vaikeaa ymmärtää?

Vierailija
17/21 |
06.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Uskon tuon ettei suomessa myytävä wasabi ole oikeaa wasabia, mutta ei mua se oikeastaan kiinnosta vaan se että miksi ne marketissa myytävät "wasabit" ei maistu samalta ollenkaan, vaan ovat pahoja toisin kuin se "wasabi" mitä yleisesti on aina niissä buffeteissä yms. tai jos kaupassa on niitä sushipakkauksia, niin niissäkin on hyvää se "wasabi" jopa Lidlin sushipakkauksissa, mutta sitten kun ostin pelkiltään lidlistä wasabituubin, niin oli ihan erin makuista ja siis oikeasti pahaa. 

T.ap

Vierailija
18/21 |
07.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Uskon tuon ettei suomessa myytävä wasabi ole oikeaa wasabia, mutta ei mua se oikeastaan kiinnosta vaan se että miksi ne marketissa myytävät "wasabit" ei maistu samalta ollenkaan, vaan ovat pahoja toisin kuin se "wasabi" mitä yleisesti on aina niissä buffeteissä yms. tai jos kaupassa on niitä sushipakkauksia, niin niissäkin on hyvää se "wasabi" jopa Lidlin sushipakkauksissa, mutta sitten kun ostin pelkiltään lidlistä wasabituubin, niin oli ihan erin makuista ja siis oikeasti pahaa. 

T.ap

Siksi koska marketti"wasabien" ainesosalista on yleensä sitä, että siinä on 0% wasabia. Eli se on vihreäksi värjättyä piparjuurta ja sinappia.

Sushibuffetien "wasabeissa" sentään voi olla prosentti tai pari aitoa wasabia jauhemuodossa.

Vierailija
19/21 |
07.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sushi on pahaa aina. Syökö sitä oikeasti joku vieläkin? Aivan järkyttävää mömmöä.

Vierailija
20/21 |
07.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

https://yle.fi/a/3-10289416

"Luuletko syöneesi wasabia? Todennäköisesti et ole edes maistanut, sillä aidon wasabin kasvattaminen vie puolitoista vuotta, ja kilo voi maksaa satoja euroja."

Näin tänä keväänä ensimmäistä kerta wasabi kasvin myytävänä eräässä puutarhaliikkeessä. Ei se kallis ollut, olisko ollut kolmekymppiå, mutta mulla ei ole sopivaa paikkaa sen kasvattamiseen.