Auttakaa tyhmää, jos työpaikan haussa lukee, lähetä hakemuksesi ja CV niin mitä pitää sisällään?
Onko hakemus siis omin sanoin muotoiltu virallinen kirje opinnoista, luonteesta, työkokemuksesta ym...?
Mikäs virallinen CV on? , olen käsittänyt, että samaa tarkoittava.
Ja miten ihmeessä saan ylioppilastodistuksen, työtodistukset, todistuksen nykyisestä opiskelupaikasta sähköiseen muotoon, esim. sähköpostilla lähetettäväksi.
Suurkiitos sille, joka neuvoo minua:)
Kommentit (11)
Henkilötietosi
Koulusi:
-
-
-
-
Työpaikkasi:
-
-
-
-
Tärkeät harrastuksesi
-
-
-
-
Onneksi täältä saa vastauksen aina kun on hätä. Kiitos vielä kerran:)
Jos ilmoituksessa nimenomaan pyydetään jotain ylioppilastodistusta / rippikoulutodistusta / satujumpan päättödiplomia, niin skannerillahan ne sähköiseen muotoon saa. Mutta ÄLÄ lähetä, jos ei pyydetä! Haastatteluun voit ottaa sitten mukaan.
Hakemuksessa kerrot lyhyesti itsestäsi ja taustastasi ja etupäässä sen, miksi haluat ko. työpaikan ja miksi olisit hyvä siihen. Yksi sivu riittää.
CV eli ansioluettelo on LISTA henkilötiedoistasi, koulutuksestasi, työkokemuksestasi ym.
Todistuskopiot lähetetään vain jos niitä erikseen pyydetään. Yleensä ne otetaan mukaan työhaastatteluun.
Mene nyt hyvä ihminen vaikka työkkärin sivuilta opiskelemaan kuinka tehdään työhakemus, sillä ilman hyvää hakemusta sulla on aika huonot chanssit...
CV:kin on nykyään niin taitolaji, todellakaan ei riitä mikään tuollainen " luettelo" mitä joku tomppeli tässä ehdotti (se on ansioluettelo). CV on vapaamuotoisempi, siinä voi näyttää omaa persoonaansakin vähän vapaammin. Tsemppiä työnhakuun, nämä jutut oppii vain tekemällä!
Terv. nro 2, noin sadas oma CV-versio menossa, ja hyvin olen aina työllistynyt. : )
Ansioluettelo on tuommoinen 3:n ehdottama luettelo, CV voi olla muussakin muodossa. niitä malleja suosittelisin minäkin...
Vierailija:
CV:kin on nykyään niin taitolaji, todellakaan ei riitä mikään tuollainen " luettelo" mitä joku tomppeli tässä ehdotti (se on ansioluettelo). CV on vapaamuotoisempi, siinä voi näyttää omaa persoonaansakin vähän vapaammin. Tsemppiä työnhakuun, nämä jutut oppii vain tekemällä!Terv. nro 2, noin sadas oma CV-versio menossa, ja hyvin olen aina työllistynyt. : )
Huomenna sitten hakemusta tekemään. Kiitos teille, jotka muistuttivat miten se homma toimii. T.ap
Muutamaan kertaan olen ollut valitsemasssa uutta työntekijää ja lukenut läpi satoja hakemuksia.
Työhakemus on kohtelias, mutta vapaamuotoinen. Kohteliasta on käyttää selkeää asettelua, kappalejakoa jne. Itse hakemus ei saa pituudeltaan ylittää yhtä sivua. Hakemuksessa on hyvä esitellä itsensä ja kertoa miksi on kiinnostunut kyseisestä paikasta. Koulutuksesta ja aiemmasta työkokemuksesta on myös hyvä mainita. " Olen pla pla 29 vuotias Tradenomi Espoosta. Tällä hetkellä työskentelen pla pla mutta etsin elämääni uusia haasteita ja siksi pla pla"
Jos itse hakemus on jollain tapaa kiinnittänyt huomiota siirrytään tutkimaan CV:tä / Ansioluetteloa.
CV pitää noudattaa selkeää kaavaa ja jossa tuoreimmat koulutukset / työpaikat jne ovat ylimpänä.
Koulutuksissa pitää selvitä valmistumisvuosi ja jos koulu on edelleen kesken kannattaa mainita koska sen on alottanut / valmistumisarvio.
Työpaikoissa pitää mainita työsuhteen kesto. Jos on tehnyt muutaman päivän keikkaa eri paikoissa voi ne mainita luettelomaisesti " Lisäksi olen tehnyt Eskolan ala-asteella kouluavustajan päiväsijaisuuksia satunaisesti syksyllä 2006"
Harrasteet on hyvä jättää viimeiseksi ja siinä on taas hyvä tuoda esiin persoonaansa ja jättää viimeiseksi " hyvä loppumaku" lukijalle.
Työnantaja ei halua todistuksia, niin miksi helvetissä olet niitä muuttamassa sähköiseen muotoon? Yritätkö varmistaa, ettet ainakaan saisi sitä duunia?
CV on ansioluetteloa vapaamuotoisempi kertomus tärkemmistä saavutuksista, katso netistä vaikka CV-hakusanalla malleja. Hakemus on vain lyhyt teksti liittyen juuri tähän nimenomaiseen työpaikkaan, eli miksi haluat juuri sinne jne jne. Sekin tietenkin täytyy olla hakemusmuodossa, mutta on siis AIVAN eri asia kuin CV.
Nyt siis aloitat alusta, opiskelet mikä on hakemus ja mikä on CV, ja et missään nimessä liitä yhtään todistusta hakemukseesi!!