Uskallanko lopettaa neurolepti-injektion
Kommentit (21)
Vaihda ensin lääkkeeseen ja vähennä pikkuhiljaa, ohjeen mukaan. Injektio ei ole pakko olla. Vai vähentää injektion määrää.
Psykiatrin kanssa yhdessä sovitaan asioista. Et varmaan halua uuteen psykoosiin. Mutta tosiaan joskus tabletti lääkitys parempi.
Vierailija kirjoitti:
Vaihda ensin lääkkeeseen ja vähennä pikkuhiljaa, ohjeen mukaan. Injektio ei ole pakko olla. Vai vähentää injektion määrää.
Ei minulle anneta tablettilääkitystä koska olen aina lopettanut sen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No entä jos vähentää injektion määrää vähitellen. Jos ei ole riskejä lääkityksen vähentämisessä tai lopettamisessa, silloin ei kai ole ongelmaa. Mikä riski olisi?
Jos et syö tabletteja niin ET lopeta injektiohoitoa. Jos lopetat ja päädyt psykoosiin käy huonosti. Leikit omalla hengelläsi ja lisäksi muidenkin. Entä jos teet jotain tosi ikävää psykoosissa ja päädyt loppu elämäksesi laitokseen?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No entä jos vähentää injektion määrää vähitellen. Jos ei ole riskejä lääkityksen vähentämisessä tai lopettamisessa, silloin ei kai ole ongelmaa. Mikä riski olisi?
Ei ne suostu vähentämään sitä. On vissiinkin riskejä, että menen psykoosiin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onko injektiossa ollut haittoja tai syitä että tuntuu, että haluat lopettaa sen? Mikä psykoosien syy ollut, mikä laukaisee sen? Oliko trauma, päihde, muu tilanne.
Sulle on määrätty injektio koska et ole käyttänyt oikein suun kautta otettavia lääkkeitä. Tämä on ainoa syy miksi injektio määrätään. Eli voit toki, mutta tiedät että M1 kriteeri täyttyy ja saat tahdonvastaisesti injektion osastolla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onko injektiossa ollut haittoja tai syitä että tuntuu, että haluat lopettaa sen? Mikä psykoosien syy ollut, mikä laukaisee sen? Oliko trauma, päihde, muu tilanne.
On ollut haittoja, mutta niissä kaikissa on. Ei ole mitään erityistä syytä psykooseille. Se vaan tulee. On mulla tarvittavana tablettejakin joita voin ottaa jos tulee harhoja tai ahdistusta.
Vierailija kirjoitti:
Sulle on määrätty injektio koska et ole käyttänyt oikein suun kautta otettavia lääkkeitä. Tämä on ainoa syy miksi injektio määrätään. Eli voit toki, mutta tiedät että M1 kriteeri täyttyy ja saat tahdonvastaisesti injektion osastolla.
Eihän se täyty.
Aika moni joutuu käyttämään lääkkeitä, mutta ei tee siitä ongelmaa. Ole onnellinen että yleensä on olemassa lääke juuri sinun vaivaasi.
"On ollut haittoja, mutta niissä kaikissa on. Ei ole mitään erityistä syytä psykooseille. Se vaan tulee. On mulla tarvittavana tablettejakin joita voin ottaa jos tulee harhoja tai ahdistusta."
Niin. Kaipa se lääkitys on sitten oman aikansa. Ehkä aika näyttää miten voi testata tuleeko edelleen oireita ja mikä on lääkityksen osuus oireissa / haitoissa niiden lopettamisen jälkeen, tai vähentäessä. Joku päivä.
M1-tarkkailulähetettä käytetään, kun potilas lähetetään psykiatriseen arvioon tahdosta riippumatta. Lähetteen kirjoittamisen taustalla tulee olla psykoositasoisen sairauden epäily. M1-lähete ei ole vielä määräys pakkotoimiin tai tahdosta riippumattomaan hoitoon.
Jokaisen joka suosittelee tuota injektiota, sietäisi itse saada se ja tulla sen jälkeen sanomaan
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mun kaveri kans aina lopettaa tabletit.
Mutta injektiohoitoa on vaikea saada moneksi vuodeksi. Se on kalliimpaa yhteiskunnalle, niin siksi kai noin.
Ainoastaan pakkohoidossa pakkolääkitään (ja sekin on moraalisesti väärin)
Älä lopeta jos on hyväksi lääkkeeksi todettu.
Älä hyvä ihminen lopeta injektiota. Psykoosi on hirveä tila, voit vahingoittaa itseäsi tai läheisiäsi.
Minulla on läheinen, joka lopetti injektiot, vaihtoi tabletteihin, jotka unohti ottaa, eikä kulunut kuin vajaa 2kk, niin psykoosi iski päälle pahempana kuin koskaan aiemmin. Tästä on nyt melkein kaksi vuotta, eikä ole enää siinä kunnossa, että voisi asua itsenäisesti.
Et, ellet halua oireidesi palaavan.