Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Uskallanko lopettaa neurolepti-injektion

Vierailija
05.07.2025 |

Kun sairastan skitsofreniaa...

Kommentit (21)

Vierailija
1/21 |
05.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Et, ellet halua oireidesi palaavan.

Vierailija
2/21 |
05.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaihda ensin lääkkeeseen ja vähennä pikkuhiljaa, ohjeen mukaan. Injektio ei ole pakko olla. Vai vähentää injektion määrää.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/21 |
05.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Psykiatrin kanssa yhdessä sovitaan asioista. Et varmaan halua uuteen psykoosiin. Mutta tosiaan joskus tabletti lääkitys parempi.

Vierailija
4/21 |
05.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vaihda ensin lääkkeeseen ja vähennä pikkuhiljaa, ohjeen mukaan. Injektio ei ole pakko olla. Vai vähentää injektion määrää.

Ei minulle anneta tablettilääkitystä  koska olen aina lopettanut sen.

Vierailija
5/21 |
05.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No entä jos vähentää injektion määrää vähitellen. Jos ei ole riskejä lääkityksen vähentämisessä tai lopettamisessa, silloin ei kai ole ongelmaa. Mikä riski olisi?

Vierailija
6/21 |
05.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos et syö tabletteja niin ET lopeta injektiohoitoa. Jos lopetat ja päädyt psykoosiin käy huonosti. Leikit omalla hengelläsi ja lisäksi muidenkin. Entä jos teet jotain tosi ikävää psykoosissa ja päädyt loppu elämäksesi laitokseen?

Vierailija
7/21 |
05.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No entä jos vähentää injektion määrää vähitellen. Jos ei ole riskejä lääkityksen vähentämisessä tai lopettamisessa, silloin ei kai ole ongelmaa. Mikä riski olisi?

Ei ne suostu vähentämään sitä. On vissiinkin riskejä, että menen psykoosiin.

Vierailija
8/21 |
05.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onko injektiossa ollut haittoja tai syitä että tuntuu, että haluat lopettaa sen? Mikä psykoosien syy ollut, mikä laukaisee sen? Oliko trauma, päihde, muu tilanne.

Vierailija
9/21 |
05.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sulle on määrätty injektio koska et ole käyttänyt oikein suun kautta otettavia lääkkeitä. Tämä on ainoa syy miksi injektio määrätään. Eli voit toki, mutta tiedät että M1 kriteeri täyttyy ja saat tahdonvastaisesti injektion osastolla.

Vierailija
10/21 |
05.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onko injektiossa ollut haittoja tai syitä että tuntuu, että haluat lopettaa sen? Mikä psykoosien syy ollut, mikä laukaisee sen? Oliko trauma, päihde, muu tilanne.

On ollut haittoja, mutta niissä kaikissa on. Ei ole mitään erityistä syytä psykooseille. Se vaan tulee. On mulla tarvittavana tablettejakin joita voin ottaa jos tulee harhoja tai ahdistusta.

Vierailija
11/21 |
05.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sulle on määrätty injektio koska et ole käyttänyt oikein suun kautta otettavia lääkkeitä. Tämä on ainoa syy miksi injektio määrätään. Eli voit toki, mutta tiedät että M1 kriteeri täyttyy ja saat tahdonvastaisesti injektion osastolla.

Eihän se täyty. 

Vierailija
12/21 |
05.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aika moni joutuu käyttämään lääkkeitä, mutta ei tee siitä ongelmaa. Ole onnellinen että yleensä on olemassa lääke juuri sinun vaivaasi. 

Vierailija
13/21 |
05.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

"On ollut haittoja, mutta niissä kaikissa on. Ei ole mitään erityistä syytä psykooseille. Se vaan tulee. On mulla tarvittavana tablettejakin joita voin ottaa jos tulee harhoja tai ahdistusta."

Niin. Kaipa se lääkitys on sitten oman aikansa. Ehkä aika näyttää miten voi testata tuleeko edelleen oireita ja mikä on lääkityksen osuus oireissa / haitoissa niiden lopettamisen jälkeen, tai vähentäessä. Joku päivä. 

Vierailija
14/21 |
05.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

M1-tarkkailulähetettä käytetään, kun potilas lähetetään psykiatriseen arvioon tahdosta riippumatta. Lähetteen kirjoittamisen taustalla tulee olla psykoositasoisen sairauden epäily. M1-lähete ei ole vielä määräys pakkotoimiin tai tahdosta riippumattomaan hoitoon.

Vierailija
15/21 |
05.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jokaisen joka suosittelee tuota injektiota, sietäisi itse saada se ja tulla sen jälkeen sanomaan

Vierailija
16/21 |
05.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mun kaveri kans aina lopettaa tabletit. 

Mutta injektiohoitoa on vaikea saada moneksi vuodeksi. Se on kalliimpaa yhteiskunnalle, niin siksi kai noin. 

Vierailija
17/21 |
05.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ainoastaan pakkohoidossa pakkolääkitään (ja sekin on moraalisesti väärin) 

Vierailija
18/21 |
05.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Älä lopeta jos on hyväksi lääkkeeksi todettu. 

Vierailija
19/21 |
05.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Älä hyvä ihminen lopeta injektiota. Psykoosi on hirveä tila, voit vahingoittaa itseäsi tai läheisiäsi. 

Vierailija
20/21 |
05.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla on läheinen, joka lopetti injektiot, vaihtoi tabletteihin, jotka unohti ottaa, eikä kulunut kuin vajaa 2kk, niin psykoosi iski päälle pahempana kuin koskaan aiemmin. Tästä on nyt melkein kaksi vuotta, eikä ole enää siinä kunnossa, että voisi asua itsenäisesti. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi kaksi yksi