Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kuinka kauan samaa laastaria voi pitää?

Vierailija
05.07.2025 |

Leikkasin juuresveitsellä sormeeni pienen haavan. Verta ei tullut kovin paljoa. Haava on kuitenkin sellaisessa paikassa että laastaria on pakko pitää pidemmän aikaa, jottei haava aukeaisi uudestaan.

Laitoin haavaan sellaisen kankaisen laastarin joka joustaa ja pysyy hyvin paikoillaan. Huonoa on että vesi menee siitä äkkiä läpi kun se kastuu. Kuinka kauan voin pitää samaa laastaria ilman pelkoa mistään vakavammasta? Olen köyhä enkä tahtoisi maksaa yhtään enempää kuin pakko, etenkään kesällä kun leipäjono on tauolla eikä lapset saa edes koulussa ilmaista ruokaa. 

Kommentit (13)

Vierailija
1/13 |
05.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Laastarin kastuttua pitää vaihtaa, ei ole enää hygieeninen. Desinfioi haava myös.  

Vierailija
2/13 |
05.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun äidillä on kolikon kokoinen haava kyynärvarressa. Lääkäri sanoi, että virutetaan hanan alla puoli minuuttia ja sitten kuivataan ja desinfioidaan. 3 päivän kuluttua vaihdetaan. 

En usko, että sitä saa kastaa. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/13 |
05.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Laastarin kastuttua pitää vaihtaa, ei ole enää hygieeninen. Desinfioi haava myös.  

Turhaa ylivarovaisuutta. Käytän aina kangaslaastareita enkä todellakaan irrota niitä kun ne kastuu. 

Vierailija
4/13 |
05.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Laastarin voi antaa olla muutaman päivän paikoillaan jos liima pitää. 

Vierailija
5/13 |
05.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ehkä päivän.

Vierailija
6/13 |
05.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tosimies ei laastaris käytä 👍 Kun olin nuori, niin annettiin vain olla eikä turhempia hössötetty 👍👍

Vierailija
7/13 |
05.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tosimies ei laastaris käytä 👍 Kun olin nuori, niin annettiin vain olla eikä turhempia hössötetty 👍👍

Joo vedettiin vaan  moottorisahan tekemään kymmenensenttiä pitkään avohaavaan kuusen pihkaa ja sitten parit hermosavut , työt jatkui normaaliin tapaan.

Vierailija
8/13 |
05.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

AP OLE YSTÄVÄLLINEN JA LOPETA

Vierailija
9/13 |
06.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eurolla saat laastaripaketin esim. Lidlistä. Vaihda ainakin aamulla ja illalla, sekä aina kun se kastuu/likaantuu. Pidä haava puhtaana. Ota yöksi pois heti kun voit, eli ei vuoda enää. Haavan jatkuva hautuminen laastarin alla vain pahentaa tilannetta.

Vierailija
10/13 |
06.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mun äidillä on kolikon kokoinen haava kyynärvarressa. Lääkäri sanoi, että virutetaan hanan alla puoli minuuttia ja sitten kuivataan ja desinfioidaan. 3 päivän kuluttua vaihdetaan. 

En usko, että sitä saa kastaa. 

Kyynärvarsi on huomattavasti helpompi pitää kuivana ja puhtaana, kuin sormet.

Vierailija
11/13 |
06.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ota pois hieman ennen kuoliota. Hajusta huomaat.

Vierailija
12/13 |
06.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nykyään on myös vedenpitäviä laastareita. Kyllä sitä voi useita päiviä pitää. Huomaat kyllä kun se tarvii vaihtaa. 

Desinfiointia ei suositella koska se tappaa myös hyvät bakteerit. Vesipesu riittää. Jos haava märkii tai ei parane niin desinfointi silloin.

Vierailija
13/13 |
06.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä pidän mun varpaisiin tulleiden hiertymien päällä samaa laastaria monta päivää, siitä huolimatta että toki pesen jalat päivittäin. 

Sit kun on tosi likanen niin sitten vaihdan jos on enää tarpeen.

Luulis että sormen haavan - onko nirhauma vai syvä haava - laastari menee äkkiä huonoksi, kun käsiähän täytyy vähän väliä pestä kun päivittäin kaikenlaista puuhailee!

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi kuusi kolme