Miksi kaupoissa on niin huonosti mustaa teetä myynnissä?
Nimenomaan maustamatonta. Kaikenmaailman yrteillä ja kukilla ja mustikkapiirakoilla ja ties millä maustettuja kyllä löytyy. Ja Earl greytä. Maustamatonta on lähinnä jotain Liptonia ja muita huonolaatuisia halpismerkkejä.
En silti halua mitään hifistelyteetä enkä myöskään jaksa puljata irtoteen kanssa, vaan ihan tavalliset teepussit olisivat parhaita, kunhan laatu olisi järjellisellä tasolla.
Mistä löytää tavallista maustamonta mustaa teetä?
Kommentit (38)
Minä tykkään Pirkan mustasta luomuteestä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Juoko monikin niitä maustettuja vanilja-sitruuna-mansikka-kissanminttu-mustikkapiirakka-teelaatuja? Niitä on pakettitolkulla vaikka minkälaisia joka marketin hyllyllä. Ilmeisesti sitten juo, kun niitä on niin paljon?
Ap
Bergamotilla maustettu musta tee on hyvää. On se sitruunakin ihan jees.
Bergamotti on sitrushedelmä ja mausteena niistä käytettäessä se tehdään raastamalla niiden kuorta ja sitten siitä erottamalla se öljy :)
Kaikissa sitrushedelmissä on öljyä siinä kuoressa, toisissa enemmän ja toisissa vähemmän kuoren värillisen osan paksuudesta riippuen. Kuorta puristaessa jos sitä pirskahtaa kynttilän liekkin niin se voi hieman leimahtaa ja tuoksua voimakkaasti.
Siinä on ihan liikaa kofeiinia. Vihreä inkivääritee parasta ja terveellistä.
Vierailija kirjoitti:
Aika yleistä näyttää olevan, että ruokakaupan hyllyllä maustamatonta mustaa teetä on ne kaksi: Lipton ja Twinings.
Jos ap tyydyt pussiteehen, kumpi tahansa noista on sulle ihan tarpeeksi hyvää. Lipton on ihan ookoo tee sekin, mutta pitää laittaa kaksi pussia ja muutenkin osata hauduttaa oikein.
Siirry edes irtoteehen, jos teen maulla on sinulle jotain väliä.
Mihinkä sinä Princess-teen unohdit? Ai niin, olet olevinaan niin fiini, että vain ja ainoastaan irtotee on ok, vaikka sitä vain harvoin juot. Väliäkö hällä, että se avattu teepussi saa ilmaa sisäänsä ja menettää makuaan, mutta kun fiinimpää kuin pussitee.
Earl Grey oli mun lempiteetä siihen asti kunnes vaihtoivat sen bergamottiöljyn pelkkään aromiin. Sen jälkeen siitä on tullut vain huono olo.
Vierailija kirjoitti:
Juoko monikin niitä maustettuja vanilja-sitruuna-mansikka-kissanminttu-mustikkapiirakka-teelaatuja? Niitä on pakettitolkulla vaikka minkälaisia joka marketin hyllyllä. Ilmeisesti sitten juo, kun niitä on niin paljon?
Ap
Joskus haluan jotain piristävää makua teehen, joten minulla on kaapissa sitruksista vihreää teetä. Nautin kuitenkin enemmän teen omasta mausta, ruohoisesta vihreästä tai valkoisesta teestä, ja hyvästä mustasta teestä ilman mitään mausteita (omia tai valmistajan laittamia). Olettaen tietenkin, että tee on oikein valmistettu, eikä esim. kitkerän makuiseksi ylihaudutettu. Veden lämpötila on myös tärkeä. Se ei saa olla vihreälle teelle enemmän kuin 80 astetta, kun taas mustalle 100 asteinen tekee paremman lopputuloksen.
Twiningsin English Breakfast on mun mielestä paras pussitee, ja sitä saa ihan joka kaupasta. Irtoteenä toki sekin parempaa.
Vierailija kirjoitti:
Earl Grey oli mun lempiteetä siihen asti kunnes vaihtoivat sen bergamottiöljyn pelkkään aromiin. Sen jälkeen siitä on tullut vain huono olo.
Minkä merkin Earl Grey?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aika yleistä näyttää olevan, että ruokakaupan hyllyllä maustamatonta mustaa teetä on ne kaksi: Lipton ja Twinings.
Jos ap tyydyt pussiteehen, kumpi tahansa noista on sulle ihan tarpeeksi hyvää. Lipton on ihan ookoo tee sekin, mutta pitää laittaa kaksi pussia ja muutenkin osata hauduttaa oikein.
Siirry edes irtoteehen, jos teen maulla on sinulle jotain väliä.
Mihinkä sinä Princess-teen unohdit? Ai niin, olet olevinaan niin fiini, että vain ja ainoastaan irtotee on ok, vaikka sitä vain harvoin juot. Väliäkö hällä, että se avattu teepussi saa ilmaa sisäänsä ja menettää makuaan, mutta kun fiinimpää kuin pussitee.
Pussiteehen päätyy huonommat teenlehdet teepensaasta. Irtoteehen sen sijaan valitaan kärkilehdet. Huipputeehen valitaan vain kaikkein ulommaisimmat lehdet. Pussiteessä sen sijaan saattaa olla jopa rouhittua oksaa, minkä jokainen tajuaa, ettei ole kovin maukasta. Näissä on siis eroa. Ja tietenkin laatutee on myös kunnollisessa, uudelleensuljettavassa pussissa.
Jotkut juovat teetä litroittain, jolloin sen laadulla ei kai ole väliä. Juohan monet huonoa kahviakin. Silloin se ei ole enää varsinaisesti nautintoaine vaan tapa ja tottumus. Ap kuulu ilmeisesti niihin ihmisiin, kun hänelle pussitee kelpaa. Siinä ei ole mitään vikaa, kukin tyylillään.
Mutta oikeasti, edelleen suosittelen hauduttamaan sen Lipton-pussiteen paremmin, jos ei halua siirtyä parempiin teelaatuihin. Kokeilemalla selviää mikä on paras tapa.
Musta on kielletty sana! Eihän nykyään saa leikkiä vanhaa pihaleikkiä "Kuka pelkää mustaa miestä". Sanamagia on mennyt kauheaksi.
Vierailija kirjoitti:
Twiningsin English Breakfast on mun mielestä paras pussitee, ja sitä saa ihan joka kaupasta. Irtoteenä toki sekin parempaa.
Tuo on parasta englantilaisittain juotuna eli vahvahkona maitolisäyksellä, parempaa kuin nämä Liptonit ja Princessit.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Koska musta tee on niin käsiteltyä ettei siinä oikeasti ole eri laatuja, toisin kuin esim. vihreässä teessä.
"Musta tee on länsimaissa suosituin teelaatu,[1] joka valmistetaan teepensaan (Camellia sinensis) lehdistä standardisoitujen valmistusmenetelmien mukaisesti (ISO 3720:2011).[2] Nimensä se on saanut pitkän hapetusprosessin läpikäyneiden teelehtien tyypillisestä, tummasta väristä."
Niin? Musta tee on aina mustaa teetä, kun taas vihreää teetä lajitellaan kasvupaikan mukaan. Darjeeling on Intiasta, sencha Japanista, jne. Mustassa teessä on aivan sama mitä ostaa kun käsittely tekee kaikesta samanlaista.
No ei ihan noin, melkein.
Vierailija kirjoitti:
Twinings Russian teetä ei enää löydy mistään.
Onko se joutunut venäjäpakotteiden kohteeksi?
Vaihtui kädenlämpöiseksi kaalimehuksi.
Erityisliikkeistä saa. Täällä on yhdessä kaupassa kilon pakkauksia. Johtunee siitä että kauppa sijaitsee lähellä opiskelija-asuntoja ja niissä on paljon vaihtareita.
Vierailija kirjoitti:
Minä tykkään Pirkan mustasta luomuteestä.
Sitä minäkin paremman puutteessa ostan. Ja on se ihan ok. Mutta olisi kiva jos olisi muitakin vaihtoehtoja, kuten maustettujen juojille.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Suomalaiseen makuun mukautettu. Puoliso valittaa samaa, kun tottunut vahvempaan teehen.
Vahvaa kaipaisin minäkin. Joskus vuosia sitten oli English Breakfastin lisäksi sellaista kuin Irish Breakfast, tummanvihreässä pakkauksessa, ja se oli mielestäni aika vahvaa. Mutta lopetettiin, tietysti.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minkä merkin Earl Grey?
Twiningsin.
Minä löysin tavallisesta kuopiolaisesta K-Marketista hyvää Assam-teetä, enkä sen koommin ole muuta mustaa teetä halunnutkaan. Kuulin, että Assam oli kuningatar Elisabetin suosima teelaatu.