Lue keskustelun säännöt.
miten selviytyä pahasta olosta ja masennuksesta?
28.03.2007 |
Kun ei oo ees syytä. On vaan paha mieli ja masentaa.
Kommentit (1)
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.
Kirjaudu sisäänKun ei oo ees syytä. On vaan paha mieli ja masentaa.
että antaa itselleen luvan olla alakuloinen, tavallaan tarkkailee vaan sitä tunnetta mutta ei päästä ajatuksiaan sen vietäväksi. Esim. helposti vois tulla mieleen syyllisyyttä " ei mun pitäis masentua, mullahan on kaikki hyvin" tai kielteistä sisäistä puhetta, joka toimii itseään toteuttavana ennusteena " varmaan mä en kohta jaksa enää käydä lenkillä, varmaan mä sit lihon, varmaan mä sit inhoon itseeni vielä enemmän" jne. Tuon kaiken voi välttää, jos saa ajateltua, että masentunut mieliala on vain ohimenevä ilmiö, joka kuuluu elämään ja menee myös ohi - samoin kuin riemun ja onnellisuuden tunteetkin menee aina ohi, vaikka niitä välillä on.
Masennuksen hoitoon on paljon keinoja vertaistuesta lääkehoitoon ja psykoterapiaan, mutta tässä nyt ensiavuksi ajateltavaa. Kannattaa myös lukea ainakin Åsa Nilsonnen kirja Kuka ohjaa elämääsi - tietoisuustaidot arjen apuna, ja netistäkin varmaan löytyy runsaasti voimauttavaa materiaalia. Tämä nyt näin vertaistukena - been there, done that. Koitahan jaksaa!