Kannattaako klapikone ostaa omaksi vai vuokrata?
Tarttis tehdä klapeja nyt yksi viikonloppu niin kannattaako vuokrata vai ostaa suoraan omaksi?
Kommentit (62)
Naiset ostaa impulssiostona merkkikaukun, miehet klapikoneen. Sama hinta, tai klapikone taitaa olla halvempi.
Vierailija kirjoitti:
Miten helvetissä ennen ihmiset jaksoivat rutisematta pilkkoa klapinsa ilman mitään koneita? Onko ihmiset tulleet nykyään niin veteliksi että joka torpassa pitää kaikkiin hommiin olla joku kone?
Jos sinulla on tukkikärryllinen halkaisijaltaan 20-30cm koivutukkia, ihan tosissasiko meinaat että ne halkaistaisiin käsin? Miten kirveellä halkaiset metrin pituiset pätkät? Vai sahaisitko ne ensin 40cm pätkiksi kaikki 50 tukkia?
Taidat olla kaupunkilainen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten helvetissä ennen ihmiset jaksoivat rutisematta pilkkoa klapinsa ilman mitään koneita? Onko ihmiset tulleet nykyään niin veteliksi että joka torpassa pitää kaikkiin hommiin olla joku kone?
Jos sinulla on tukkikärryllinen halkaisijaltaan 20-30cm koivutukkia, ihan tosissasiko meinaat että ne halkaistaisiin käsin? Miten kirveellä halkaiset metrin pituiset pätkät? Vai sahaisitko ne ensin 40cm pätkiksi kaikki 50 tukkia?
mot
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meinaatko sinä että jokaisella klapikoneen omistajalla on tuollainen kuorma pilkottavanaan? Taidat olla turvenuija.
Klapikoneen hankinnan mahdollinen edullisuus selviää yksinkertaisilla laskutoimituksilla. Kuinka monta kuutiota teet klapeja tänä vuonna? Joka vuosi? Kuinka kalliin koneen aiot ostaa? Mitä Vuokrakone maksaa viikonlopuksi? Kuinka pitkä matka on konevuokraamoon? Onko sinulla kuljetusväline ja paljonko on kuljetuskustannukset? Onko sinulla klapikoneelle säilytystilat? Kun ystävällisesti vastaat noihin kysymyksiin, nii kerromme kumpi vaihtoehto on kannattavampi. Kerro vastauksesi myös, jos olet jo päätöksesi tehnyt!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Riippuu määrästä. Jos paljon, niin vuokraa tehokas kone.
Jos vähän niin osta mökille sopiva pikkukone.
Itse vetelen kirveellä kolme kertaa nopeammin kuin vaimo sähköisellä klapikoneella. Mainiota jumppaa hartialihaksille ja käsivarsille.
Asiallinen pikahalkomakone niin ei siinä enää kirveellä pärjätä.
Ehkä näin jos kone halkoo kerralla pölkyn neljään tai kuuteen osaan. Mutta kuten sanottu, otan pilkkomisen kuntoiluna, toimistotyötä kun teen.
Samoin. Olen konttorirotta, kynänpurija. Ostin polttopuun tekoon Fiskars X27 -kirveen.
Sitä heiluttelin touko-kesäkuussa niin, että nyt on 5 x iso klapisäkki täynnä saunaklapia ja yksi vajaa uunipuuta, jota menee paljuun.
Kuntoilun kannalta!
Yhtä kertaa varten vuokrata. Jos usein, niin oma.
Vierailija kirjoitti: Aika selkeän puoleinen vastaus taisi tulla siinä ;D
Mietitkö koskaan kuinka sairas olet kun juttelet yksinäsi? Oikeesti.
Ite vuokraan joka vuosi ison vehkeen pariksi päiväksi. Maksaa vajaa 300, on huollettu ja kunnossa. Vastaavan jos uutena ostaa, maksaa 15000. Eli 50n vuoden vuokrahinnan. teen sillä 20 mottia pilkettä aumaan. Säkkien jne kanssa menee turhan paljon aikaa.
Huono puoli on että pitää olla laani ja ajettu rangat kasaksi. Jos olisi oma kone, voisi ajaa kuorma kerrallaan. Muuten kaadetut puut teen joko kaksisuuntaisella hydraulihalkojalla tai kirveellä.
Jos koneen vuokraa, niin työmaa logistiikkaa kannattaa miettiä.
Olen kerran tehnyt itse useamman kuution klapeja, ja olen vankasti sitä mieltä että se oli silkkaa ajanhukkaa. Olisi ollut fiksumpaa myydä pölkyt sellaisenaan jollekin, jolla ei ole elämässä muuta sisältöä ja olisin lämmittänyt taloa pelkällä maalämmöllä. Puu on todella huono energian lähde talon lämmitykseen. Tunnelmaa varten riittäisi ihan valmiiksi pilkotut klapit kaupasta.
Mun vanhemmat n 10 v sitten hakivat paljon puita kunnan metsistä, kun ilmoitettiin ilmaiseksi saa. Kesällä pilkkoivat klapeiksi, saivat lainata naapurin konetta.
Naapuri muutti kerrostaloon ja myi koneen vanhemmille kossupullolla.
Siitä asti isä käy lähes päivittäin kunnan metsissä mm etsimässä kaatuneita puita. Pätkäsee ne moottorisahalla ja tuo kotiin, mm kottikärryillä. Ruumiillista työtå. Ja se klapikone. Vuokraa viikonlopuksi kossupullolla. Yleensä palautetaan huonommassa kunnossa, mitä on haettaessa, mutta isällä on aikaa ja huoltaa. Nyt on laskenut puuta on tarpeeksi loppuiäksi. Iso iso varasto täynnä.
Saa nähdä vaihtaako klapikone omistajaa
Kerran vuodessa käytöllä okt tarpeeseen lienee järkevää vuokrata esim päiväksi iso ja Hyvä. Ja tsekata että paikat ja rangat on valmiina + aputyövoima. Jolloin syntyy päivässä todella iso kasa klapeja.
Sitten kone palautukseen ja tuhtaa aikanaan klapit parempaan suojaan ja järkkään
Tehokkuuden kannalta tekisin noin. Ellei ole tuttavapiirissä koneen omistajaa, jolta voi talkoovaihtona ottaa koneen ja kaverin päiväksi tontille. Ja mennä sitten vastavuoroisesti hänelle avuksi hänen hommiin. Ennen tehtiin sitä paljon ja itsekkin nuorempana tuota harrastin. Nykyään elämänrytmi monella niin hektistä ja säntäilyä sinne tänne, että selkeempi ottaa kone vuokralle
Yksi vaihtoehto on toki oma kone jota sitten itse vuokraa, mutta mulla ei varmaan hermo kestäs. Ja joku sen sitten kuitenkin rikkoo ja saa kiistellä syyllisistä jne.
Vierailija kirjoitti:
Kerran vuodessa käytöllä okt tarpeeseen lienee järkevää vuokrata esim päiväksi iso ja Hyvä. Ja tsekata että paikat ja rangat on valmiina + aputyövoima. Jolloin syntyy päivässä todella iso kasa klapeja.
Sitten kone palautukseen ja tuhtaa aikanaan klapit parempaan suojaan ja järkkään
Tehokkuuden kannalta tekisin noin. Ellei ole tuttavapiirissä koneen omistajaa, jolta voi talkoovaihtona ottaa koneen ja kaverin päiväksi tontille. Ja mennä sitten vastavuoroisesti hänelle avuksi hänen hommiin. Ennen tehtiin sitä paljon ja itsekkin nuorempana tuota harrastin. Nykyään elämänrytmi monella niin hektistä ja säntäilyä sinne tänne, että selkeempi ottaa kone vuokralle
Yksi vaihtoehto on toki oma kone jota sitten itse vuokraa, mutta mulla ei varmaan hermo kestäs. Ja joku sen sitten kuitenkin rikkoo ja saa kiistellä syyllisistä jne.
Ja siis itsellä on käytössä tätä nykyä Kirves ja kottikärryt. Ei toi paritalonpuolikas sähkölämmöllä ILP:illä ja parilla takalla oikeen ole järkevä lämmittää mottitolkulla klapeja käyttäen.
Ennen oli eri kuviot maalla asuessa.
Kirveellä hutkiminen on aika sopiva sekoitus kestävyyttä ja voimaa.
Mieluummin raikkaassa ulkoilmassa sitä, kuin jossain luolassa rapattua seinää katsellen ja mekaanista vehjettä nylkyttäen.
Jos on nuppi ja kärry rankaa, niin kannattaa vuokrata urakoitsija koneineen tontille. Se on päivässä rankakasa klapeina.
Meillä on oma. ostettiin käytettynä ja toiminut hyvin. Öljyä tosin rupesi valumaan, mutta korjataan.
Nää nykyiset on hirveillä häkeillä varustettuja ja tärisevät vietävästi.
Meillä on ilman häkkiä ja seisotaan sopivalla etäisyydellä ja hankalat oksaiset sitten varovasti tai jätetään.
Siis meidän omalla , jatkan vielä, tehdään aina kun on tarpeen ja sitä puuta kyllä ilmaantuu.
Käytettyjä on saatavilla.
Meille ostettiin talvella Timco 22T halkomakone joka toimii trakotrin hydrauliikalla. Maksoi noin 1500e.
Tällä tehty jo 2 tukkikärryllistä klapeja. Tarkkoja laskelmia en ole tehnyt mutta kyllähän tukkeina ostettuna puu on paljon halvempaa kuin valmiiksi klapeina, ainakin puolet halvempaa. Jos kuutio muuten on 80e, nyt tulee hintaa alle 40e + jotain pientä polttoainetta jne mitä nyt menee työssä.