Turhautuminen töihin (sote-ala)
Nyt tekee mieli avautua tänne pitkästä aikaa. Eli työskentelen terveydenhuollossa mielenterveyspuolella. Sinänsä pitäisin työstäni ja asiakkaistani, mutta kun työolosuhteisiin ei pysty vaikuttamaan itse kuin hyvin vähän. Ylhäältä päin sanellaan asiat ja näihin sitten on rivityöläisen tyydyttävä. Usein johtaa siihen että omat aikataulut kusevat ja lopputulos on se että töitä ei ehdi tehdä työajalla. Itse olen vielä nuori ja uran alussa, joten sekin toki vaikuttaa työajan hallintaan. Mutta turhauttaa kun esim.kirjalliset hommat jäävät aina roikkumaan kun ei vaan riitä aika päivistä (koska itsestä riippumattomista seikoista olen joutunut suunnittelemaan mahdottoman aikataulun itselleni). Sitten soimaan itseäni kun sen takia että mulla roikkuu joku kirjaus en voi lähettää potilasta eteenpäin. Kyseesä eivät siis ole kiireelliset asiat lähes koskaan mutta silti turhauttaa ja harmittaa että potilaiden asiat eivät etene. Ja tähän vielä mainitsen että organisaation puolesta kirjausaikakin on määritelty ihan naurettavan pieneksi eli esim 15 min käyntiin jonka kattavasti kirjaamiseen menisi oikeasti ainakin reilu tunti. Jos kirjaisi sallitussa ajassa paljon olennaista tietoa jäisi puuttumaan. Muttajoo onneksi ihan kohta loma ja kalenteri näyttää sentään inhimillisemmältä lomalta palattua Ajatuksia saa mielellään jakaa aiheeseen liittyen! Ja työnantajana tosiaan eräs hyvinvointialue.
Kommentit (43)
Vierailija kirjoitti:
Miksi et tee ainakin osaa kirjauksista asiakaskäynnin aikana? Vai onko sekin kielletty vai etkö osaa. Tee suurpiirteiset merkinnät käynnin aikana ja sitten varttitunnissa tarkennukset. Minunkin työssäni pitää tehdä kirjauksia enkä ymmärrä, miksi eräät käyttävät niihin mahdottomasti aikaa, kun tekevät kahteen kertaan. Ensin (käsin?) asiakasaikana ja sitten vielä koneelle toiseen kertaan jälkeen päin.
Pakkohan sinun on asiakaskäynnin aikana muistiinpanoja tehdä, vai luuletko muistavasi ne jälkeen päin?
En ole ap mut oman kokemuksen mukaan tää toimii paremmin somaattisella puolella kuin mt-puolella. Jos ap on tyyliin joku psykologi niin vähän outo jos se tuijottaa läppäriä samalla kun toinen itkeskelee sille elämäänsä.
Silti antaisin ap:lle vähän tough love neuvon et oikeesti kokeile vain tehdä ne kirjaukset 15 minuutissa, olkoon jälki mitä tahansa. Oot todennäköisesti koulussa oppinut tekemään huolella ja viilaamaan mut työelämässä siitä pitää oppia pois ja tehdä asiat suurpiirteisemmin. Vasta siinä kohtaa jos asiakkaat, työkaverit tai esimies alkaa valittaa puutteellisista kirjauksista, voit yrittää neuvotella itelles pidempää aikaa kirjauksiin. Sote alalla saattaa olla hieman enemmän neuvottelunvaraa kuin muilla aloilla kun työntekijöistä pulaa (toki tämän hetkinen työllisyystilanne notkahti hoitajillakin leikkausten takia). Yritä kuitenkin ennen kaikkea ymmärtää että hyvin monilla muilla aloilla jos työntekijä ei selviydy annetusta työtehtävästä 15 minuutissa, esimies osoittaa vain ovea koska seuraava työntekijä tai ilmainen työkokeilija on jo jonossa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi et tee ainakin osaa kirjauksista asiakaskäynnin aikana? Vai onko sekin kielletty vai etkö osaa. Tee suurpiirteiset merkinnät käynnin aikana ja sitten varttitunnissa tarkennukset. Minunkin työssäni pitää tehdä kirjauksia enkä ymmärrä, miksi eräät käyttävät niihin mahdottomasti aikaa, kun tekevät kahteen kertaan. Ensin (käsin?) asiakasaikana ja sitten vielä koneelle toiseen kertaan jälkeen päin.
Pakkohan sinun on asiakaskäynnin aikana muistiinpanoja tehdä, vai luuletko muistavasi ne jälkeen päin?
En ole ap mut oman kokemuksen mukaan tää toimii paremmin somaattisella puolella kuin mt-puolella. Jos ap on tyyliin joku psykologi niin vähän outo jos se tuijottaa läppäriä samalla kun toinen itkeskelee sille elämäänsä.
Silti antaisin ap:lle vähän tough love neuvon et oikeesti kokeile vain tehdä ne kirjaukset 15 minuutissa, olkoon jäl
Joo just toi kun oon mt puolella töissä niin homma ei oikeen toimi tai ei kauheen asiakaslähtöiseltä tunnu. Ensikäynneillä meillä käytetään konetta mutta siinä kartotetaankin paljon esitietoja ja tilannetta niin hyvä saada jotain ylös. Toki siinä sitten kestää että saa tekstin luettavaan muotoon kun itse en ainakaan pysty samaan aikaan olemaan kunnolla läsnä ja kirjoittamaan muuta kuin yksittäisiä sanoja ja lauseita. Ja aiempaan kommenttiin vastauksena että mulla onneksi sattuu olemaan poikkeuksellisen hyvä muisti noin niin kuin yleensä niin siitä on apua. Toki paperille teen muistiinpanoja osittain myös käyntien aikana. Mutta munkin työssä tehdään paljon yhdessä asiakkaiden kanssa niin ei siinä auta oikeen samaan aikaan koko ajan kirjotella. Ja totta toi että pitäs pyrkiä lyhyempään aikaan ja kuten aiemmin jo olen kirjoittanut niin tässä olen myös kehittynyt jo osaltani kun kokemusta tullut lisää. Kuitenkin tuo 15 min on toisinaan sangen riittämätön ja tästä ovat myös osa työkavereista sanoneet. Että ei tosiaan kosketa pelkästään mua. :D
Ap
Joo, ranskalaisilla viivoilla tärkeimmät avainsanat!
Ps huoh, paperityöt...