Turhautuminen töihin (sote-ala)
Nyt tekee mieli avautua tänne pitkästä aikaa. Eli työskentelen terveydenhuollossa mielenterveyspuolella. Sinänsä pitäisin työstäni ja asiakkaistani, mutta kun työolosuhteisiin ei pysty vaikuttamaan itse kuin hyvin vähän. Ylhäältä päin sanellaan asiat ja näihin sitten on rivityöläisen tyydyttävä. Usein johtaa siihen että omat aikataulut kusevat ja lopputulos on se että töitä ei ehdi tehdä työajalla. Itse olen vielä nuori ja uran alussa, joten sekin toki vaikuttaa työajan hallintaan. Mutta turhauttaa kun esim.kirjalliset hommat jäävät aina roikkumaan kun ei vaan riitä aika päivistä (koska itsestä riippumattomista seikoista olen joutunut suunnittelemaan mahdottoman aikataulun itselleni). Sitten soimaan itseäni kun sen takia että mulla roikkuu joku kirjaus en voi lähettää potilasta eteenpäin. Kyseesä eivät siis ole kiireelliset asiat lähes koskaan mutta silti turhauttaa ja harmittaa että potilaiden asiat eivät etene. Ja tähän vielä mainitsen että organisaation puolesta kirjausaikakin on määritelty ihan naurettavan pieneksi eli esim 15 min käyntiin jonka kattavasti kirjaamiseen menisi oikeasti ainakin reilu tunti. Jos kirjaisi sallitussa ajassa paljon olennaista tietoa jäisi puuttumaan. Muttajoo onneksi ihan kohta loma ja kalenteri näyttää sentään inhimillisemmältä lomalta palattua Ajatuksia saa mielellään jakaa aiheeseen liittyen! Ja työnantajana tosiaan eräs hyvinvointialue.
Kommentit (43)
Vierailija kirjoitti:
Suosittelen kouluttautumaan toiselle alalle, jotta voit tarvittaessa käydä välillä tekemässä toisenlaista työtä. Sen jälkeen saatat arvostaa omaa duuniasi :)
Miksi kouluttautua, psykiatrian sairaalatoiminnoissa on hyvän ilmapiirin työyhteisö.
Kirjaaminen olisi suotavaa typistää mahdollisimman tarkkaan vain oleellisiin asioihin, ei suinkaan koko tapaamista. Olen taannoin purkanut psykiatrian saneluja, ihmettelin usein tekstien määrää kontra asiasisältö. Somatiikan puolellakin kirjataan vain oleellinen. Onko ap:llä työnohjausta, tässä olisi hyvä keskustelun aihe.
Vierailija kirjoitti:
Kirjaaminen olisi suotavaa typistää mahdollisimman tarkkaan vain oleellisiin asioihin, ei suinkaan koko tapaamista. Olen taannoin purkanut psykiatrian saneluja, ihmettelin usein tekstien määrää kontra asiasisältö. Somatiikan puolellakin kirjataan vain oleellinen. Onko ap:llä työnohjausta, tässä olisi hyvä keskustelun aihe.
Joo työnohjaus on, tästä voisikin kyllä keskustella myös siellä!
Ap
Vierailija kirjoitti:
Kotihoidossa varataan kirjaamiseen per asiakas noin 1-5min. Ja kun kirjaa oleellisen se riittää. Toki voi mennä vartti jos on täysin outoja, erikoisia, uusia juttuja kirjattava tai esim kattavampi kirjaus jatkohoitoa varten tms. En muista että ikinä olisi mennyt edes tuota varttia.
Sen tehokkaan ja oleellisen kirjaamisen kyllä oppii, samoin kun potilastiedoista sen oleellisen katsomisen. Tunti per asiakas tarkoittanee mt-puolella että tunnin kontaktiin varattaisiin tunnin kirjaus. Se ei ole realistista. Mainitset olevasi nuori ja uran alkuvaiheilla, se selittänee tuntemukset siitä ettei saa tehtyä työtä niin hyvin kuin haluaisi. Tämä ala on vähän sellainen että sen oppii vain kokemuksen kautta. Opit huomaamaan sen mikä sun on oleellinen kirjata asiakkaan asioista.
Ja tosiaan ne realiteetit on se että tavan hoitaja on rivihoitaja vailla vaikutusmahdollisuuksia, reunaehdot sanellaan joka puolella ylempää (en sano onko se oike
Olen saanut itse sen käsityksen että somatiikan puolella kirjaukset ovat ytimekkäämpiä. Toisaalta tämä on ihan ymmärrettävääkin, kun ajattelee mikä kaikki sitten taas vaikuttaa psyykkiseen vointiin. Mutta se on kyllä totta että varmasti oppii kun kokemusta tulee lisää, tämän olen jo tähän mennessä huomannut.
Itse en ole hoitaja ja välillä vähän ärsyttää se kun tosiaan edustan omaa ammattiryhmääni yksin eikä sitten tietenkään ole myöskään omaa ammattiryhmäni edustajaa esihenkilönä. Oman roolin esille tuominen viekin osqltaan myös aikaa ja resursseja. Se toki sitten oma aiheensa, mutta vie myös työaikaa (varsinkin kun ei voi delegoida esim.konsultaatioita muualle).
Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aika herkästä sinulla pää hajoaa. Opettele sietämään epävarmuutta ja sanelua, tai vaihda alaa. Terveisin 26 vuotta alalla ollut.
:DD Tyypillinen hoitoalalle täysin soveltumaton mulqvisti. Tympeydestäsi ja esim. kyvyttömyydestäsi sietää keskeneräisyyttä kärsivät sekä asiakkaasi että työyhteisösi. Olet varmaan tosi ylpeä itsestäsi kun pääsit vähän alentamaan ja kiusaamaan juuri alalle tullutta. -eri
Pyh! 🙄💅🏻
Nostelen ketjua lomien jälkeen :)
Ap
Jyväskylässä yhdellä hoitajalla oli lokitietojen mukaan mennyt kirjaamiseen 7 min ja vanhojen sivujen mm yleislääketieteen, äitiys-ja perhesuunnitteluneuvolan ( yli 15v vanhojen), neurologian ym sivujen lukemiseen melkein 2 tuntia
Vierailija kirjoitti:
Jyväskylässä yhdellä hoitajalla oli lokitietojen mukaan mennyt kirjaamiseen 7 min ja vanhojen sivujen mm yleislääketieteen, äitiys-ja perhesuunnitteluneuvolan ( yli 15v vanhojen), neurologian ym sivujen lukemiseen melkein 2 tuntia
Tämän jutun taustoja sen enempää tietämättä sen verran voin sanoa, että välillä esitietoihin perehtymiseen ja näistä kokonaiskuvan saamiseen saa kyllä menemään aikaa. Toki 15v vanhat tekstit menevät jo liiallisuuksiin. Mutta jos on paljon käyntejä niin ihan vuoden parinkin aikaisiin kirjauksiin perehtymiseen saa kyllä aikaa kulumaan.Sama pätee yhteenvetojen ym koomiseen, aikaa saa menemään jos huolella haluaa tehdä.
Ap
Millaista sinä luulet muilla aloilla sen työelämän olevan?😂
Mä teen työt työajalla. Ilmaiseksi en tee, eli menkööt vaikka ylitöitä maksuun tai johto keksii muut keinot. Mut ei voi potkuja tulla sillä et en suostu omalla ajalla tekemään töitä palkatta. Tai voi tulla, mut minä sen oikeudessa voitan.
Ei työelämässä enää tarvitse olla se äidin vaatima kympintyttö, 6,5 suoritus riittää.
Vierailija kirjoitti:
Millaista sinä luulet muilla aloilla sen työelämän olevan?😂
Paha sanoa kun kokemusta lähinnä sote puolelta.. Kuitenkin siinä käsityksessä että monella aloilla on samoja ongelmia ja esim opetusala on aika suossa myös tällä hetkellä.
Ap
Silloin kun vielä työskentelin sotella jouduin jäämään ylitöihin kirjauksien takia aina välillä.
Olen uutisissa nähnyt että kirjauksia voisi nykyisin tehdä ääneen sanelemalla.
toki ymmärrän ei kaikissa paikoissa ole sellaista tilaa jossa voisi kirjata ääneen sanelulla.
The only fears we have to fear is these fears itself.
Katherine.Rosemary kirjoitti:
Silloin kun vielä työskentelin sotella jouduin jäämään ylitöihin kirjauksien takia aina välillä.
toki ymmärrän ei kaikissa paikoissa ole sellaista tilaa jossa voisi kirjata ääneen sanelulla.
Miksi ihmeessä? Itse työskentelen sosiaalipuolella ja välillä voi kirjaukset olla kuukausiakin myöhässä. Jos ei ehdi normityöajalla, sitten ei ehdi.
Vierailija kirjoitti:
Ei työelämässä enää tarvitse olla se äidin vaatima kympintyttö, 6,5 suoritus riittää.
No tän oon kuullut monta kertaa mutta voikin olla niin vaikeeta. Ehkä just siks kun tekee töitä ihmisten kanssa ja esim jos kelaan menevän lausunnon tekee hutasten voi olla että henkilö jää sen takia ilman kuntoutusta joka oikeasti hälle kuuluisi. :/
Vierailija kirjoitti:
Mä teen työt työajalla. Ilmaiseksi en tee, eli menkööt vaikka ylitöitä maksuun tai johto keksii muut keinot. Mut ei voi potkuja tulla sillä et en suostu omalla ajalla tekemään töitä palkatta. Tai voi tulla, mut minä sen oikeudessa voitan.
Tähän pyrin kanssa vahvasti ja hyvä asenne! Pikkuhiljaa uskon kyllä että helpottaa kirjallisten kanssa kun kokemusta alalta karttuu lisää.
Ap
Työttömänä on hyvä olla ei huoli paina eikä väsy polla
Miksi et tee ainakin osaa kirjauksista asiakaskäynnin aikana? Vai onko sekin kielletty vai etkö osaa. Tee suurpiirteiset merkinnät käynnin aikana ja sitten varttitunnissa tarkennukset. Minunkin työssäni pitää tehdä kirjauksia enkä ymmärrä, miksi eräät käyttävät niihin mahdottomasti aikaa, kun tekevät kahteen kertaan. Ensin (käsin?) asiakasaikana ja sitten vielä koneelle toiseen kertaan jälkeen päin.
Pakkohan sinun on asiakaskäynnin aikana muistiinpanoja tehdä, vai luuletko muistavasi ne jälkeen päin?
Vierailija kirjoitti:
Katherine.Rosemary kirjoitti:
Miksi ihmeessä? Itse työskentelen sosiaalipuolella ja välillä voi kirjaukset olla kuukausiakin myöhässä. Jos ei ehdi normityöajalla, sitten ei ehdi.
Kuka muistaa edes saman työpäivän lopuksi päivän asiat, jos kirjaukset tekee jälkeen päin? Mahtaa olla aivan erikoisen hyvä muisti, jos kirjaukset pystyy kuukausien päästä tekemään. Mikä on se syy, jonka vuoksi kirjauksia ei voi tehdä ainakin alustavasti jo asiakkaan läsnäollessa? Ei tarvitse siinä vaiheessa ryhtyä kirjoittamaan kaikkea vaan pääkohdat, joita tarkentaa myöhemmin.
Haha olen bussissa kotikäynnille matkalla :)
Ap