Turhautuminen töihin (sote-ala)
Nyt tekee mieli avautua tänne pitkästä aikaa. Eli työskentelen terveydenhuollossa mielenterveyspuolella. Sinänsä pitäisin työstäni ja asiakkaistani, mutta kun työolosuhteisiin ei pysty vaikuttamaan itse kuin hyvin vähän. Ylhäältä päin sanellaan asiat ja näihin sitten on rivityöläisen tyydyttävä. Usein johtaa siihen että omat aikataulut kusevat ja lopputulos on se että töitä ei ehdi tehdä työajalla. Itse olen vielä nuori ja uran alussa, joten sekin toki vaikuttaa työajan hallintaan. Mutta turhauttaa kun esim.kirjalliset hommat jäävät aina roikkumaan kun ei vaan riitä aika päivistä (koska itsestä riippumattomista seikoista olen joutunut suunnittelemaan mahdottoman aikataulun itselleni). Sitten soimaan itseäni kun sen takia että mulla roikkuu joku kirjaus en voi lähettää potilasta eteenpäin. Kyseesä eivät siis ole kiireelliset asiat lähes koskaan mutta silti turhauttaa ja harmittaa että potilaiden asiat eivät etene. Ja tähän vielä mainitsen että organisaation puolesta kirjausaikakin on määritelty ihan naurettavan pieneksi eli esim 15 min käyntiin jonka kattavasti kirjaamiseen menisi oikeasti ainakin reilu tunti. Jos kirjaisi sallitussa ajassa paljon olennaista tietoa jäisi puuttumaan. Muttajoo onneksi ihan kohta loma ja kalenteri näyttää sentään inhimillisemmältä lomalta palattua Ajatuksia saa mielellään jakaa aiheeseen liittyen! Ja työnantajana tosiaan eräs hyvinvointialue.
Kommentit (43)
Tee kirjaus asiakkaan kanssa, mikä on kai suosituskin. Eikä sinne tarvitse romaania kirjoittaa!
Aika herkästä sinulla pää hajoaa. Opettele sietämään epävarmuutta ja sanelua, tai vaihda alaa. Terveisin 26 vuotta alalla ollut.
Suosittelen kouluttautumaan toiselle alalle, jotta voit tarvittaessa käydä välillä tekemässä toisenlaista työtä. Sen jälkeen saatat arvostaa omaa duuniasi :)
Minä en ole koskaan käsittänyt tuota kirjaamisen vaikeutta. Sen tekstin saa kirjattua nopeasti ja siihen harjaantuu. Monet tekee siitä asiasta ihan hirveän numeron. Kirjaaminenhan on helpoin osa työtä.
Ap: Kannattaa muuttaa ulkomaille jos on mahdollista. Meiltä lähti jo molemmat jälkeläiset 🤗. Saivat hyvän koulutuksen suomesta, jota arvostetaan ulkomailla. Ja palkkakin on toista luokkaa
"Sinänsä pitäisin työstäni ja asiakkaistani, mutta kun työolosuhteisiin ei pysty vaikuttamaan itse kuin hyvin vähän. Ylhäältä päin sanellaan asiat ja näihin sitten on rivityöläisen tyydyttävä."
Juuri tuon takia en hakeutunut alalle. Kirjaaminen taas on taito ja sen kanssa sinun on opittava paljon, paljon suurpiirteisemmäksi.
Vierailija kirjoitti:
Aika herkästä sinulla pää hajoaa. Opettele sietämään epävarmuutta ja sanelua, tai vaihda alaa. Terveisin 26 vuotta alalla ollut.
:DD Tyypillinen hoitoalalle täysin soveltumaton mulqvisti. Tympeydestäsi ja esim. kyvyttömyydestäsi sietää keskeneräisyyttä kärsivät sekä asiakkaasi että työyhteisösi. Olet varmaan tosi ylpeä itsestäsi kun pääsit vähän alentamaan ja kiusaamaan juuri alalle tullutta. -eri
Samaa pas kaa Stockalla. Kaikkia töitä ei ehdi tehdä. Kun kertoo päällikölle niin vastaus on että tehkää sen minkä ehditte. Verkkokauppatilausten toimitusaika pitäisi olla 2-3 päivää, mutta siellä ne tilaukset lojuvat jopa 2 viikkoa kun ei ehdi.
Suurin ongelmasi on nuo kirjaukset. Et voi käyttää niihin aikaa enempää kuin tuon annetun 15 minuuttia. Tee ,irjaus, jonka pystyt tekemään heti tapaamisen jälkeen annetussa ajassa.Jos se vie pitempään, niin et pysty mitenkään hallitsemaan aikatauluasi.
Sinun on tingittävä siitä ajasta minkä käytät urkintaan ja käyttää sitäkin työntekoon. Tiedän toki että se ärsytttää, olethan tuolle alalle sen vuoksi alunperin lähtenyt. Sen verran töitä on kuitenkin tehtävä että kulissit pysyvät pystyssä
Siihen kirjaamiseen kirjoitetaan vain olennainen ja hoidon kannalta tarpeellinen, ei kaikkea yksityiskohtaa ja koko käytyä keskustelua uudestaan, vaan tiivistys siitä. Jotkut kirjoittavat aivan turhista asioista monta pitkää riviä.
"käynti jonka kattavsti kirjaamiseen menisi ainakin tunti"
Tunti on aivan liian pitkä aika, vartin pitäisi riittää, toki vähän riippuu siitä, minkälaisia kirjauksia teet (kirjaus käynnistä, lasu, lähete) . Voitko katsoa esimerkkejä kollegojen kirjauksista? Onko teillä työpaikalla vinkkejä tai ohjeita kirjaamiseen?
Miksi sinulle tulee tunne, ettei aika riitä kirjaamiseen? Tuntuuko itse kirjoittaminen vaikealta, etkö saa tekstiä aikaiseksi? tuntuuko, että sinne pitäisi nimenomaan kirjata kaikki ja mahdollisimman täydellisesti?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aika herkästä sinulla pää hajoaa. Opettele sietämään epävarmuutta ja sanelua, tai vaihda alaa. Terveisin 26 vuotta alalla ollut.
:DD Tyypillinen hoitoalalle täysin soveltumaton mulqvisti. Tympeydestäsi ja esim. kyvyttömyydestäsi sietää keskeneräisyyttä kärsivät sekä asiakkaasi että työyhteisösi. Olet varmaan tosi ylpeä itsestäsi kun pääsit vähän alentamaan ja kiusaamaan juuri alalle tullutta. -eri
ei tätä alaa enää tehdä ilman että on just tuollanen mulkero. Ja nämä epäempatian kukkaset muka hoitaa muita vaikka kollegalle puhuvat noin. Ja näitähän on, terveisin 20v alalla ollut ja ikinä ei tule alan ongelmat korjaantumaan.
Itellä oli yhdessä aiemmassa paikassa useampikin hoitoalan hylännyt. Vaihtoivat it-alalle, ja osa opiskeli uutta tutkintoa työn ohessa. Yhden kommentti oli aika paljon puhuva. Hän palaa alalle korkeintaan silloin, jos joku uhkaa häntä kirveellä. Eli vaihtoehdot olisivat saat kirveestä, jos et palaa. Muutama luopui hoitajan oikeuksista, koska olivat tehneet ratkaisun, että vanhalle alalle eivät aio palata, oli mikä oli.
Kotihoidossa varataan kirjaamiseen per asiakas noin 1-5min. Ja kun kirjaa oleellisen se riittää. Toki voi mennä vartti jos on täysin outoja, erikoisia, uusia juttuja kirjattava tai esim kattavampi kirjaus jatkohoitoa varten tms. En muista että ikinä olisi mennyt edes tuota varttia.
Sen tehokkaan ja oleellisen kirjaamisen kyllä oppii, samoin kun potilastiedoista sen oleellisen katsomisen. Tunti per asiakas tarkoittanee mt-puolella että tunnin kontaktiin varattaisiin tunnin kirjaus. Se ei ole realistista. Mainitset olevasi nuori ja uran alkuvaiheilla, se selittänee tuntemukset siitä ettei saa tehtyä työtä niin hyvin kuin haluaisi. Tämä ala on vähän sellainen että sen oppii vain kokemuksen kautta. Opit huomaamaan sen mikä sun on oleellinen kirjata asiakkaan asioista.
Ja tosiaan ne realiteetit on se että tavan hoitaja on rivihoitaja vailla vaikutusmahdollisuuksia, reunaehdot sanellaan joka puolella ylempää (en sano onko se oikein vai ei, mutta joku rajahan se on tietyille asioille oltava).
Jossain vaiheessa huomaat, että asia joka sulle töissä oli haasteellista, onkin sujuvaa etkä edes kiinnitä siihen huomiota. Anna vähän itsellesi armoa, me on jokainen hoitaja aloitettu jostain ja opeteltu sietämään kiirettä ja painetta eri tavoin - sekä myöskin priorisoimaan. Harkat ei missään anna kokonaiskuvaa ainakaan yksin tehtävään työhön, se oppiminen alkaa pitkälti valmistumisen jälkeen ja jatkuu aina vain. Kunnes taas jokin uusi organisaatio keksii kärrynpyörän uudelleen ja kaikki muuttuu
Vierailija kirjoitti:
Siihen kirjaamiseen kirjoitetaan vain olennainen ja hoidon kannalta tarpeellinen, ei kaikkea yksityiskohtaa ja koko käytyä keskustelua uudestaan, vaan tiivistys siitä. Jotkut kirjoittavat aivan turhista asioista monta pitkää riviä.
"käynti jonka kattavsti kirjaamiseen menisi ainakin tunti"
Tunti on aivan liian pitkä aika, vartin pitäisi riittää, toki vähän riippuu siitä, minkälaisia kirjauksia teet (kirjaus käynnistä, lasu, lähete) . Voitko katsoa esimerkkejä kollegojen kirjauksista? Onko teillä työpaikalla vinkkejä tai ohjeita kirjaamiseen?
Miksi sinulle tulee tunne, ettei aika riitä kirjaamiseen? Tuntuuko itse kirjoittaminen vaikealta, etkö saa tekstiä aikaiseksi? tuntuuko, että sinne pitäisi nimenomaan kirjata kaikki ja mahdollisimman täydellisesti?
Joo olen tätä yrittänyt parhaani mukaan ja joissain osa-alueilla myös kehittynyt. Ensikäyntien kirjaamiseen varsinkin menee aikaa kun täytyy kuvata asiakkaan tilannetta ja toimintakykyä laajasti. Myös lausuntoihin ja konsultaatioihin saa menemään reippaasti aikaa koska niissä täytyy miettiä kela jargonia. Toki nämäkin varmasti nopeutuvat kokemuksen myötä. Kirjauksissa ehkä hankalinta se että jää miettinään asioita että menikö se nyt noin ettei kirjaa väärin. Haastavaa myös se että muita työtehtäviä ja ns. sälää on niin paljon että kirjauksia harvoin pystyy/ehtii tekemään heti käynnin jälkeen jolloin ne jäävät roikkumaan ja kasautuvat. Usein kirjauksiin myös liittyy selvittelyitä esim. yhteydenottoa sossuun jatko-ohjauksia yms.
Valitettavasti en saa vinkkiä kolleegoiden kirjauksista koska olen meidän yksikössä ainoa alani edustaja. En nyt viitsi tunnistettavuuden vuoksi avata ammattiryhmää tarkemmin avata. Yksikön sisälläkin on kyllä paljon eroa siinä miten kirjataan. Jotkut tekevät hyvin kattavasti ja ja osa kuittaa lauseella parilla. Tuolloin kyllä usein myös jää tarvittavaa tietoa potilaan tilanteesta saamatta.
Ap
On sulla aikaa näin työajalla tännekin kirjoitella ja roikkua puhelimellasi.
Oho tuli putkeen. Tämä siis apn osuus.
Joo olen tätä yrittänyt parhaani mukaan ja joissain osa-alueilla myös kehittynyt. Ensikäyntien kirjaamiseen varsinkin menee aikaa kun täytyy kuvata asiakkaan tilannetta ja toimintakykyä laajasti. Myös lausuntoihin ja konsultaatioihin saa menemään reippaasti aikaa koska niissä täytyy miettiä kela jargonia. Toki nämäkin varmasti nopeutuvat kokemuksen myötä. Kirjauksissa ehkä hankalinta se että jää miettinään asioita että menikö se nyt noin ettei kirjaa väärin. Haastavaa myös se että muita työtehtäviä ja ns. sälää on niin paljon että kirjauksia harvoin pystyy/ehtii tekemään heti käynnin jälkeen jolloin ne jäävät roikkumaan ja kasautuvat. Usein kirjauksiin myös liittyy selvittelyitä esim. yhteydenottoa sossuun jatko-ohjauksia yms.
Valitettavasti en saa vinkkiä kolleegoiden kirjauksista koska olen meidän yksikössä ainoa alani edustaja. En nyt viitsi tunnistettavuuden vuoksi avata ammattiryhmää tarkemmin avata. Yksikön sisälläkin on kyllä paljon eroa siinä miten kirjataan. Jotkut tekevät hyvin kattavasti ja ja osa kuittaa lauseella parilla. Tuolloin kyllä usein myös jää tarvittavaa tietoa potilaan tilanteesta saamatta.
Ja lisään vielä sen että se on kiva sitten myöhemmin koittaa tulkita ja muistella omia muistiinpanoja kustakin käynnistä.. Sen kyllä aion ottaa opiksi, että jatkossa merkitsen kalenteriini myös kirjauksille aikaa, vaikka sitten tulisikin sanomista organisaation puolesta että tulostavoitteet eivät täyty. Käy muuten vaan liian stressaavaksi itelle kun haluaisi tehdä työnsä mahdollisimman hyvin.