Työehtojen muinaisjäänne. Virassa oleva voi lomailla tiettyjen virkavuosien jälkeen jopa 7-8 viikkoa
Ja yksityinen sektori 4-5 viikkoa.
Ja yksityinen puoli paiskii töitä ja maksaa veroja jotta tietty ryhmä voi lomailla.
Kommentit (36)
Siitä tietää, että on huonot ajat, kun valtion työntekijöitä aletaan maalittaa. Hyvinä aikoina ilkutaan pienistä palkoista.
Vierailija kirjoitti:
Julkinen sektori sai hyvät palkankorotukset. Sen takia köyhiltä leikattiin tuet. Lomathan voi ottaa myös rahana valtiolla.
Hyväpalkkaiset voivat tehdä noin. Pienipalkkainen tarvitsee jokaisen euron, minkä saa.
Kuusi viikkoa nyt lomalla ja sitten syksyllä viikko sekä joulun aikoihin toinen viikko. Ihan kiva.
Vierailija kirjoitti:
Siihen päälle sitten vielä julkkarin etätyöt ja sen tietää mitä työtehot ovat.
Ne kontrolloidaan kyllä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siihen päälle sitten vielä julkkarin etätyöt ja sen tietää mitä työtehot ovat.
Kaikki eivät tee paskantärkeinä etätöitä pyykkiä pesten vaan hoitavat lapsenne, sairaat vanhempanne ja pitävät yllä lakia ja järjestystä. Palkka ei päätä huimaa, suon mielelläni heille
kunnon lomat niistä hommista. Kateus ne vie kalat vedestäkin.
OIkea tapa sanoa olisi: kateus vie kalatkin vedestä. "Kateus vie kalat vedestäkin" tarkoitaa, että kateus vie kalat jostain muusta elementistä, mutta sen lisäksi myös vedestä. Kalat nyt tunnetusti elävät vedessä. Mistä muualta ne voi viedä?
Vierailija kirjoitti:
Juu, lauantaita ei lasketa lomapäiväksi valtion ja kunnan työntekijöillä.
Tällä ei ole mitään tekemistä loman kokonaispituuden kanssa eikä myöskään mene suoraan yksityinen vs. julkinen. Olin valtiolla töissä jo silloin kun lauantailaskennasta meillä luovuttiin ja 6 viikon vuosiloma oli sen jälkeen yhä 6 viikon vuosiloma (alle 15v julkista sektoria palvelleella on +1 viikko verrattuna yleisiin omiin yksityisellä eli niihin, missä on 5 viikkoa). Ystäväni taas oli firmassa, missä lauantailaskennasta oli luovuttu jo ennen kuin valtiolla niin tehtiin!!
Vasta 15v palveluksen jälkeen lomaa saa 7,5 viikkoa ja palkka on edelleen huono. Omalta osalta voin kertoa DI-palkasta asiantuntijatyössä valtiolla vrt. yksityisellä 25 vuoden työuran jälkeen minulla 5400 ja samaan aikaan opiskelleilla kavereilla yksityisellä 6500-7000. Eli vähän sama kuin jonkun mainitsemat lakimiesten palkat. Itse arvostan enemmän vapaa-aikaa eli vähän pidempiä lomia kuin korkeampaa palkkaa ja lisäksi työtehtäväni ovat mieluisia. Kiireinen kyllä olen töissä lähes aina ja työpäivillä on taipumusta venyä, saldot on aina tapissa ja sitten ne vaan leikataan pois, eikä ylitöistä makseta.
Ja kuten jo joku sanoi, tuo 7,5 vkoa 15v jälkeen on muissakin TESseissä kuin julkisella, kuten jo mainittu rahoitus, pankki ja toimittajat.
Vierailija kirjoitti:
Yksityisellä puolella on Pekkaset, joita saa jopa 18 päivää vuodessa. Puntit ovat aika tasan.
Mitkä alat ja TESsit? Olen työskennellyt yksityisellä sektorilla nyt 27 vuotta, eikä yhdessäkään ole ollut Pekkasia tarjolla. Valtio on siirtynyt palkkajohtajaksi, samalla kun pidennetyt lomat ovat jääneet työehtosopimuksiin. Varmaan kiva työntekijöille, mutta ei todellakaan palkanmaksajalle eli perseaukiselle Suomen valtiolle.
Ei Kaupan alalla ole mitään pekkasia ja kesäloma 4 viikkoa ja talviloma 1 viikko.
Miksi ap ei ole julkusella puolella töissä? Älä sano ettei lukupäätä, tuttu lähihoitaja päiväkodissa saa myös nuo samat lomat.
Kesäajan lyhyempi työaika ei ole enää, joskus oli.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Yksityisellä puolella on Pekkaset, joita saa jopa 18 päivää vuodessa. Puntit ovat aika tasan.
Mitkä alat ja TESsit? Olen työskennellyt yksityisellä sektorilla nyt 27 vuotta, eikä yhdessäkään ole ollut Pekkasia tarjolla. Valtio on siirtynyt palkkajohtajaksi, samalla kun pidennetyt lomat ovat jääneet työehtosopimuksiin. Varmaan kiva työntekijöille, mutta ei todellakaan palkanmaksajalle eli perseaukiselle Suomen valtiolle.
Pekkaset edellyttää kahdeksan tunnin työpäivää. Ei koske 7,5 tuntia tekeviä.
"Hallitus leikkaa Valtionhallinnosta 130 miljoonaa euroa. Kuntien valtionosuuksista leikataan 75 miljoonaa euroa."
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Valtio ei ole palkkajohtaja ellet tarkastele upseerien palkkausta, yksityisellähän meillä ei ole heille vakansseja.
Ei tarvitse olla ollut julkisella töissä 15 vuotta saadakseen nuo pitkät lomat, kunhan on saman alan työkokemusta taustalla. Itse tein samoja hommia yksityisellä 13 vuotta ja kun työkokemusta tuli julkisella siihen päälle se kaksi vuotta sain sen 38 päivää lomaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Valtio ei ole palkkajohtaja ellet tarkastele upseerien palkkausta, yksityisellähän meillä ei ole heille vakansseja.
Noh kyllä se usein on palkkavertailuissa ollut jo vuosia sitten, esim. sihteerit olen nähnyt esimerkkinä. Tosin en seuraa asiaa aktiivisesti, joten voit laittaa tilastoihin linkkejä. Täällä on ollut jotain yksittäisiä lakimiehiä ja insinöörejä, mutta miten kokonaistasolla?
Ei tarvitse olla virkamies, työsuhteinenkin saa 38 vuosilomapäivää, kun valtion palvelusta on täynnä 15 vuotta.