Kun olet suu kiinni, onko kielisi kitalaessa kiinni vai onko se suun pohjalla löysänä?
Itselläni on aina ihan löysänä suun pohjalla. Nyt vasta mulle on selvinnyt, että anatomisesti kielen oikea asento on kiinni kitalaessa, kun suu on kiinni.
Miten saatte pidettyä kielen siellä ylhäällä? Itse koko ajan huomaan, että kieli taas on löysänä suun pohjalla, sitten nostan sen hetkeksi kitalakeen ja sitten se taas putoaa alas.
Taustaa: mulla oli äärettömän kireä kielijänne koko aikuisikäni (en montaa senttiä saanu kieltä ylös suun pohjalta). Nyt on jänne leikattu ja kieli piteni ihan mielettömästi, mutta miten saan pidettyä kielen kitalaessa, kun se tuntuu niin työläältä?
Kommentit (47)
Googlaa ohjeet kielijumpalle. Mulla oli kieli jotenkin jumissa ja jumppa auttoi siihen. Enää kieli ei painu alas. Vielä kun oppisin olemaan taittamatta sitä kaksin kerroin...
Kyllä se ihan itsestään ja ajattelematta siellä kitalakea vasten pysyy. Hassua, minä en ole tuota asiaa koskaan edes ajatellut, mutta jos olisin, niin ilman muuta olisin luullut, että näin se kaikilla on.
Kitalaessa kiinni. Menee sinne ihan vaistomaisesti enkä osaa pitää suun pohjalla, enkä toki yritäkään.
Kielen lepoasento on - kumma kyllä - kitalaessa kiinni.
Olen suuhengittäjä eli kieli on ulkona ja kuola valuu pitkin alaleukaa
Siis kitalaessa kiinni on mullakin kieli.
Jos rentoutan sen suun pohjalle, sehän tukkii hengitystiet.
Sulla se syy varmaan on se kireä kielijänne, ja ehkä kieltä jumppaamalla asia korjaantuu. Toisaalta, jos olet elänyt jo noin, niin tuskin se sinulle haitallista on, vaikka se kieli on siellä suun pohjalla. Outoa se kyllä on, nyt kun asiaa miettii
Mielenkiintoinen kysymys! Nyt kun tarkistin niin itselläni se kyllä lötköttää pohjalla mutta pitääpä yrittää alkaa pitää sitä enemmän kitalaessa.
Vierailija kirjoitti:
Kielen lepoasento on - kumma kyllä - kitalaessa kiinni.
Miksi se minulla tuntuu työläältä ja koko ajan huomaan, että kieli on löysänä suun pohjalla? Joudun miltei jännittämään kieltä, jotta se pysyisi ylhäällä kitalaessa, kun suu on kiinni. Johtuuko se siitä kielijänteestä, joka käytännössä pakotti kieleni olemaan suunpohjalla koko elämäni?
Miten teillä on kieli kitalaessa, onko se siellä koko pituudeltaan ja leveydeltään vai vain osa siitä? Mä niinkuin saan kielen kärjen kiinni, mutta tuntuu työläältä liimata koko kieli sinne kitalakeen.
ap
Mä luulin tätä ensin pilaksi. Juu ei ole mun kielen lepoasento kitalaessa. Vaan siellä se retkottaa suun pohjalla. Kiitos ap!
Vierailija kirjoitti:
Siis kitalaessa kiinni on mullakin kieli.
Jos rentoutan sen suun pohjalle, sehän tukkii hengitystiet.
Sulla se syy varmaan on se kireä kielijänne, ja ehkä kieltä jumppaamalla asia korjaantuu. Toisaalta, jos olet elänyt jo noin, niin tuskin se sinulle haitallista on, vaikka se kieli on siellä suun pohjalla. Outoa se kyllä on, nyt kun asiaa miettii
Mulla ei kyllä tuki hengitysteitä, vaikka se siellä pohjalla löysänä on. Päinvastoin, nyt kun opin, että kielen pitää olla kitalaessa kiinni, kun suuni on kiinni, niin tuntuu, että tukehdun ja se tukkii jotain hengitystietä. Vai onko mulla väärä anatomia?? Tuntuu ahdistavalta painaa kieltä kitalakeen, tuntuu, ettei ilma kulje niin hyvin ja joudun oikein pinnistelemään, että se pysyy kitalaessa. Ja sitten kun en asiaa ajattele, huomaan kielen tippuneen suun pohjalle.
ap
Minulla kieli on etuosasta kiinni kitalaessa, mutta taempaa ei. Jos nostan sen kiinni kitalakeen keskeltä ja takaa, tuntuu, että yökkään tai ennen saa henkeä - jälkimmäinen on toki ihan hassua, koska hengitän nenän kautta suun ollessa kiinni.
Jos puren hampaat yhteen, silloin kieli on melkeinpä koko matkalta kiinni kitalaessa. En mielelläni kuitenkaan ole noin, joten yleensä kieli on kitalaessa vain aivan etuosastaan.
En ole koskaan miettinyt koko asiaa. Mutta joo, kitalaessa on. Ei ehkä ihan koko matkaltaan, mutta ainakin etuosa.
Mulla pystyssä ja painaa yläetuhampaiden kohdalla olevia ikeniä. Tosin mun potenssikin on vahva ja hiukset.
Jos pidän suun kiinni ja hampaat yhdessä tai vähän raollaan, kieli täyttää koko hampaiden rajaaman alueen ylhäältä alas ja reunoilta toiselle. Eikö muilla ole näin, vai onko mulla jotenkin paksu kieli? :D
Sain kyllä kielijänteen leikkauksen jälkeen kielen jumppohjeet. Ja olen tehnyt jumppaa.
Kireä kielijänne oli jopa vaikuttanut R-kirjaimeen ja muutenkin ääntämiseen. Niin pahasti se kieli oli koko elämäni jumissa siellä alhaalla. Nyt tuntuu oudolta, kun sanojen puhuminen on helpompaa ja kevyempää.
ap
Kitalaessa kiinni niin että reuna seuraa ylähampaiden sisäpintaa melkein viimeisiin hampaisiin asti. Tuntuu oudolta jos painan kielen suun pohjalle, ihan kuin koko kasvot valahtaisivat.
Ei mulla mahdu lötköttämään suun pohjalla vaan menee silleen että kärki on jossain alahampaita tai ientä vasten ja sitten kieli kaartuu siitä ylöspäin niin että keskikohta osuu kitalakeen.
Kun kieli pidetään kitalaessa, niin osuuko kieli etuhampaisiin ja kaikkiin muihinkin hampaisiin ollessaan ylhäällä siis?
Eli tarkoitus on pitää ainakin kielen alkupätkä kiinni kitalaessa ja loppuosa roikkuu ilmassa vai?
ap
Siis kieli nousi ehkä 1 cm verran suun pohjasta ylös ennen leikkausta. Hoitajatkaan eivät olleet ikinä nähneet noin kireää jännettä.
ap