Milloin varvikkoa alettiin kutsua kuntaksi?
Kommentit (49)
Kunttaa roudataan jostain Kainuun korvesta etelään. Ei lainkaan ilmastoteko. Eikö pihasuunnittelijoita yhtään hävetä?
Niin, ja ne pikku ötökät, kuinka niiden käy kun asuinpaikka siirtyy?
Vierailija kirjoitti:
Onko siirtonurmikolla jokin eri nimi kuin siirtonurmikko? Sintta?
Kuntta ei tarkoita alkuperäiseltä paikaltaan jonnekin siirrettyä metsänpohjaa/-maata. Kuntta-sanalla tarkoitetaan kangasturvetta, maanpinnan turve- tai sammalkerrosta, ja sen lisäksi myös yksittäisiä sammalmättäitä tai -paakkuja.
Varvikko tarkoittaa varpukasveja, kanervaa, puolukkaa jne...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onko siirtonurmikolla jokin eri nimi kuin siirtonurmikko? Sintta?
Kuntta ei tarkoita alkuperäiseltä paikaltaan jonnekin siirrettyä metsänpohjaa/-maata. Kuntta-sanalla tarkoitetaan kangasturvetta, maanpinnan turve- tai sammalkerrosta, ja sen lisäksi myös yksittäisiä sammalmättäitä tai -paakkuja.
Varvikko tarkoittaa varpukasveja, kanervaa, puolukkaa jne...
Varvikko, Kotuksen sanakirjan mukaan on varvut kasvustona; varpuja kasvava maa-ala; varvisto, varvukko, varvusto.
Vierailija kirjoitti:
Kun kuntta rullataan pois kasvualueeltaan, jäljelle jää hiekka/sorapinta. Kasvaako siihen enää mitään kuorinnan jälkeen? Onko metsänpohja eliöineen turmeltava rikkaiden mökki tai pihamaaksi. Kuinka varmistetaan että kuntan pieneliöt sopeutuvat uuteen ympäristöön joka on etelässä erilainen kuin esim. Kainuussa?
Kyllä hiekkapinnalle pikkuhiljaa tulee taas uutta kasvustoa. Vaatii toki kymmeniä vuosia siihen, että paikkaa ei erota lainkaan, mutta kyllä luonto aloittaa alueen valtaamisen hiekalta hyvin nopeasti.
Vierailija kirjoitti:
Kuntta on metsän pintamaa, mukaan lukien varvikon, sammalikon ja kaiken siitä kasvavan.
Siis onko joku niin tyhmä, ettei tiedä, mitä kuntta tarkoittaa?
No, voin olla tyhmä, mutta 44-vuotisen elämäni aikana en ole tuota sanaa kuullut aiemmin. Olen Kaakkois-Suomesta kotoisin ja elänyt eri puolilla Suomea, mutta ei ole osunut koskaan minun kohdalleni.
Olen tuntenut kuntta-sanan jo muinoin metsäopistossa. Se on vähän enemmän kuin pelkkä varvikko. Siinä on myös sammalta ja muuta metsän pohjaa juurineen, ei vain varpuja.
Vierailija kirjoitti:
Kun kuntta rullataan pois kasvualueeltaan, jäljelle jää hiekka/sorapinta. Kasvaako siihen enää mitään kuorinnan jälkeen? Onko metsänpohja eliöineen turmeltava rikkaiden mökki tai pihamaaksi. Kuinka varmistetaan että kuntan pieneliöt sopeutuvat uuteen ympäristöön joka on etelässä erilainen kuin esim. Kainuussa?
Kasvaa ihan samalla tavalla kuin laikutetuilla ja muulla tavalla muokatuilla mailla. Olen nähnyt kunttaa kerättävän mäntymetsästä, josta tarkoitus hakata. Männyistä ja muistakin puista ehtii varista siemeniä ennen sitä. Paljaalla maalla pääsevät itämään paremmin ja kasvamaan nopeammin kuin varvikossa.
Kommentin viimeinen lause pistää miettimään todellakin. Onko pienistä eliöistä ja niiden selviytymisestä eri leveysasteella tehty tutkimusta?