Milloin varvikkoa alettiin kutsua kuntaksi?
Kommentit (49)
Vierailija kirjoitti:
Milloinpa kertomustta alettiin ktsumaan podkastiksi??
Ennen se oli kuunnelma.
Asiasta kukkaruukkuun.
Olen huomannut, että moni parjaa kunttaa. Mikä siinä ärsyttää siis?
Olen myös miettinyt, että usein niissä piha kuntoon -projekteissa kun siirretään pihaan sitä kunttaa, että noinkohan se pärjää uudella paikallaan vai kuoleeko pystyyn kuvausten jälkeen. Onko kokemuksia?
Vierailija kirjoitti:
Ei milloinkaan.
Vierailija kirjoitti:
Asiasta kukkaruukkuun.
Olen myös miettinyt, että usein niissä piha kuntoon -projekteissa kun siirretään pihaan sitä kunttaa, että noinkohan se pärjää uudella paikallaan vai kuoleeko pystyyn kuvausten jälkeen. Onko kokemuksia?
No mitäs luulet? Kuinka saatanan tyhmä sinä oikein olet?
Vierailija kirjoitti:
En ollut koskaan lapsena kuullut tuota sanaa, vasta nyt aikuisena joissakin pihaohjelmissa se on tullut tutuksi. Sanana se kuulostaa typerältä.
Juurikin näin. Koskaan ollut kuullutkaan, sitten vahingossa tuli katsottua jotain vanhan mökin tuhoamisohjelmaa ja kuntta sitä ja kuntta tätä ja tähän kunttaa, ja olisko kiva jos olis kunttaa. Aivan kammottava sana.
Kuntan merkitys siirrettynä metsäpohjana on hyvin tuore.
Vierailija kirjoitti:
Asiasta kukkaruukkuun.
Varmaan sen hinta, jos ei oma kassa riitä? Laadukas kuntta maksaa helposti yli 20€m2 tontille tuotuna. Oma tontti rajoittuu metsään ja korvasimme rakentajan laittaman nurmikon n. 500m2 kuntalla. Huomattavasti mukavampi ja virikkeellisempi koirallekin juoksennella, ei heinity, ei vaadi hoitoa ja tekee yhdistää tontin saumattomasti metsään.
Nurmikolla emme tee mitään. Oleskelut hoidetaan sitten terassilla, jota sitäkin on enemmän kuin riittävästi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Asiasta kukkaruukkuun.
Varmaan sen hinta, jos ei oma kassa riitä? Laadukas kuntta maksaa helposti yli 20€m2 tontille tuotuna. Oma tontti rajoittuu metsään ja korvasimme rakentajan laittaman nurmikon n. 500m2 kuntalla. Huomattavasti mukavampi ja virikkeellisempi koirallekin juoksennella, ei heinity, ei vaadi hoitoa ja tekee yhdistää tontin saumattomasti metsään.
Nurmikolla emme tee mitään. Oleskelut hoidetaan sitten terassilla, jota sitäkin on enemmän kuin riittävästi.
....jatkan vielä, että on tietysti tyhmää, että rakentaja ensin raivaa maapohjan pois, rakentaa, ja sitten isolla rahalla tuotetaan uutta kunttaa muualta. Olivat hävittäneet jo sen pois raivatun. Oletan, että olivat myyneet sen jonnekin muualle.
Tässä tapauksessa bongasimme talon myynnissä vasta, kun se oli jo lähes valmis. Alkuperäiseltä tilaajalta oli ilmeisesti rahat loppuneet, tai elämäntilanteet muuttuneet, ja talo tuli rakennusfirman kautta uusmyyntiin. Saimme talosta sen verran alennusta, että vielä kuntan tuottamisen jälkeenkin talo oli verrattain edullinen sijaintiinsa ja laatuunsa nähden.
Vierailija kirjoitti:
Voiko sekä var- että kanervikkoa kutsua kuntaksi?
Tilaisinko mul- vai kunttaa pihalleni?
Minusta taas jos puhutaan varvikosta niin tarkoitetaan ainoastaan varpukasveja eikä se sisällä sammalta ja maaperää kuten kuntta. Eli kyseessä on kaksi täysin eri asiaa.
Vierailija kirjoitti:
Minusta taas jos puhutaan varvikosta niin tarkoitetaan ainoastaan varpukasveja eikä se sisällä sammalta ja maaperää kuten kuntta. Eli kyseessä on kaksi täysin eri asiaa.
Voisi jopa sanoa niin, että kuntta on se, missä varvikko (saattaa) kasvaa.
Tämä aloitushan on vähän sama kuin joku vanhoja länkkäreitä katsoessaan miettisi, milloin hiuksia on alettu kutsumaan päänahaksi.
Silloin kun sitä alettiin siirtämään rivitalojen pihoihin kuivumaan
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En ollut koskaan lapsena kuullut tuota sanaa, vasta nyt aikuisena joissakin pihaohjelmissa se on tullut tutuksi. Sanana se kuulostaa typerältä.
Juurikin näin. Koskaan ollut kuullutkaan, sitten vahingossa tuli katsottua jotain vanhan mökin tuhoamisohjelmaa ja kuntta sitä ja kuntta tätä ja tähän kunttaa, ja olisko kiva jos olis kunttaa. Aivan kammottava sana.
No, niissä on sentään edes hiukan edistytty. Katsoin joskus vuosia sitten hiukset pystyssä saman genren ohjelmaa, missä kaivettiin montakymmentä vuotta vanha alppiruusu maasta ja tuhottiin. Tilalle laitettiin jotain kamalaa angervoa
Kuntta on sentään kehitystä angervoon verrattuna
Vierailija kirjoitti:
onko Kotus tuntematon sivisto?
https://kotus.fi/sana/kuntta/
Tuon mukaan ennen kuulemma tunnettu Itä-Suomen murteissa. Ei sitten ihme, että minä en sanaa ollut kuullut, ennen kuin nämä kaikki huvilat&huussit ja vastaavat telkkarissa alkoivat. Näin Rauma-Turku-akselilla kuutisenkymmentä vuotta aina asuneena en kuntta-sanaan ollut ennen törmännyt.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ennen se oli kuunnelma.
Tietääkseni kuunnelma on fiktiota, kuunneltava näytelmä. Podcasteissa ihmiset jutustelevat omina itsenään.
Kunttavaaleissa valitaan kunttavaltuutettuja. Terv.kunttavaikuttaja.
Miksi jokin itä-Suomen murresana on otettu koko maan käyttöön? Metsänpohja on oikea sana täällä etelä-Suomessa. Murresanat pysykööt omilla alueillaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
onko Kotus tuntematon sivisto?
https://kotus.fi/sana/kuntta/Tuon mukaan ennen kuulemma tunnettu Itä-Suomen murteissa. Ei sitten ihme, että minä en sanaa ollut kuullut, ennen kuin nämä kaikki huvilat&huussit ja vastaavat telkkarissa alkoivat. Näin Rauma-Turku-akselilla kuutisenkymmentä vuotta aina asuneena en kuntta-sanaan ollut ennen törmännyt.
Kyllä se länsisuomessakin on tunnettu, karkeasti sanottuna metsän kivennäismaan päällä oleva pohjakerros, joka sisältää mm. humuksen, varvut, muut kasvit, sammalet ja jäkälät sekä pieneliöt. Tiesin jo pikkukakarana 60-luvun lopussa, mitä kuntta on.
Kun kuntta rullataan pois kasvualueeltaan, jäljelle jää hiekka/sorapinta. Kasvaako siihen enää mitään kuorinnan jälkeen? Onko metsänpohja eliöineen turmeltava rikkaiden mökki tai pihamaaksi. Kuinka varmistetaan että kuntan pieneliöt sopeutuvat uuteen ympäristöön joka on etelässä erilainen kuin esim. Kainuussa?
Kuntta..järkyttävä nimi !