Jos ostan aikuiselle lapselleni huonekalun niin pitääkö siitä muka ilmottaa verottajalle?!
Tuttu väittää että jos ostan kalliimman lahjan lapselle niin siitä pitää maksaa lahjaveroa. Jos hinta jää alle 5 tonnin niin sekin kerryttää lahjaveron kattoa kolmen vuoden aikana. Onko muka näin?!
Kommentit (142)
Vierailija kirjoitti:
No miten verohallinto voi tietää että olet ostanut sohvan, ja lisäksi ettet ostanut sen itsellesi??
Pakko olla provo.
Sukulainen käräyttää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No miten verohallinto voi tietää että olet ostanut sohvan, ja lisäksi ettet ostanut sen itsellesi??
Pakko olla provo.
Sukulainen käräyttää.
Onpas mukava sukulainen sulla.
No et tietenkään ilmoita. Järkevää verosuunnittelua ostaa lapsilleen tavaraa ja maksaa laskuja. Jääpähän vähemmän perintöveroa maksettavaksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pakko olla provo.
Sukulainen käräyttää.
Mistäs se sukulainen tietää mitä huonekaluja mun lapsellani on saati että kuka ne on ostanut?
En koskaan ilmoita verottajalle kun ostan jälkikasvuilleni isompia hankintoja. Nykyisin molemmat asuvat ulkomailla kiitos Urpolle ja Purralle. Joten antamani summa ei ollenkaan hyödynnä onneksi suomen taloutta
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pakko olla provo.
Sukulainen käräyttää.
En mä ainakaan keskustele sukulaisen kanssa kuka mun sohvan on maksanut?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No e pidä. Ei se verottaja tule kyselee tyttäreltä mistä on saanut pöydän. Minä ostin auton minun tyttärelle.
Noista yllättävän usein jää kiinni. Verottaja kun saa tiedot ajoneuvoista, ja he tekevät ristiiajoja. Sitten saat selitellä verottajalle että "miten ajelet 100 000 autolla kun vuositulosi 20 000 ja autovelkaakaan ei ole".
Pientä rajaa esimerkkiisi.
Melkoisen lukaalin sisustaa 5000 eurolla. Mutta ei verottajaa kiinnosta sellaiset "lahjat", jotka ovat elatusta.
Vierailija kirjoitti:
Melkoisen lukaalin sisustaa 5000 eurolla. Mutta ei verottajaa kiinnosta sellaiset "lahjat", jotka ovat elatusta.
Kaikki ei asu vuokrayksiöissä.
Vierailija kirjoitti:
Tavara saa liikkua vapaasti, mutta toisen tilille ei saa laittaa rahaa, siinä menee raja.
Antaa käteisenä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pakko olla provo.
Sukulainen käräyttää.
Onpas mukava sukulainen sulla.
Puhuin tuosta ap:sta, kun on asiasta huolissaan. Jospa tämä hänen tuttu tai joku sukulainen käräyttää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pakko olla provo.
Sukulainen käräyttää.
Mistäs se sukulainen tietää mitä huonekaluja mun lapsellani on saati että kuka ne on ostanut?
Lapsi puhuu ohi suunsa, että katoppa kuinka hienon lahjan sain äidiltä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pakko olla provo.
Sukulainen käräyttää.
Lapsi puhuu ohi suunsa, että katoppa kuinka hienon lahjan sain äidiltä.
Voin korjata että se on vain lainalla. Tosin miksi olisin opettanut lapset puhumaan ohi suunsa. Myös heille kannattaa opettaa verosuunnittelua.
serkkuni isä osti tyttärelleen sekä tämän lapsille uudet autot 3v ennen kuolemaansa. Ei ole kukaan perään kysellyt ja perukirjoituskin on jo kohta vuosi sitten tehty. Käytännössä ei jäänyt 'perittävää' tyttärelle kuin 1960 luvulla rakentamansa talo, jota nyt käytetään kakkostalona
Vierailija kirjoitti:
Toisaalta, jos verottajan raja on per huonekalu niin aika vähän alkaa olemaan ihmisillä sohvia/sänkyjä tai muita huonekaluja, mitkä olisivat yli 4000 euron arvoisia.
Vierailija kirjoitti:
häh..pelkkä sohva ja 2 tv tuolia maksaa jo enemmän ihan normi sisustuksessa
Vierailija kirjoitti:
Elatusta ei tarvitse ilmoittaa verottajalle. Voit ostaa ihan minkähintaisen huonekalun vaan eikä se kiinnosta verottajaa. Mutta et voi antaa rahaa huonekalua varten, se katsotaan lahjaksi.
Tavanomaiseen elatukseen kuuluvaa ei tarvitse ilmoittaa. Antiikki- ja keräilykalusteet eivät ole tavanomaisia ja ne voi joutua ilmoittamaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tavara saa liikkua vapaasti, mutta toisen tilille ei saa laittaa rahaa, siinä menee raja.
Antaa käteisenä.
Käteistä ei saa enää talletettua.
"Koti-irtaimistoon kuuluvan omaisuuden lahjoitus on verovapaa, jos lahjan arvo on korkeintaan 4 000 euroa ja lahja tulee lahjansaajan tai hänen perheensä henkilökohtaiseen käyttöön. Tällaista lahjaa ei kumuloida muihin koti-irtaimisto lahjoihin eikä muihinkaan lahjoihin. Tällaiset lahjat eivät siten muutu veronalaisiksi, vaikka sama henkilö olisi kumulointiaikana antanut samalle lahjansaajalle useita verovapaita koti-irtaimistolahjoja. Jos koti-irtaimistolahjan arvo on suurempi kuin 4 000 euroa, se on kokonaisuudessaan veronalainen."