***ENSKATTARET KESKIVIIKKOON***
Huomenta.. Taasko mä oon eka surffailemassa.. ;)
http://www.vauva-lehti.fi/keskustele/tm.asp?m=9929233&p=1&tmode=1&smode…
Mammis
Kommentit (25)
Tänään piti oikein laittaa kello soimaan jotten myöhästy neuvolasta. Eli toivottelen teille kaikille mukavaa päivää, palaan neuvolan ja Hullujen päivien jälkeen... Tarkoitus siis suoraan neuvolasta suunnata Hesan keskustaa kohti. Meitin nla kun on ihan juna-aseman äärellä.
Hitsi kun ihan vähän jännittää mitä se lääkäri sanoo... No, kohtapahan siitäkin jännityksestä pääsee eroon! =)
Aurinkoa kaikille!
t. iida-linnea 36+0 hipshei!
Aurinkoarmas herätti meikäläisenkin, makuuhuoneessa kun ei vieläkään ole verhoja ikkunoiden vaihdon jäljilltä, eikä niitä kaihtimiakaan kukaan ole vielä asentanut. Tai siis tullut asentamaan. =/
No joo, toki keittiön ikkunan takaa kuuluva porailukaan ei helpottanut nukkumisen jatkamista kahdeksan jälkeen, joten antauduin ja nousin ylös.
Söin aamupalaksi uutta herkkua, tuorepuuroa. Eilen töissä naiset kertoilivat reseptejään, ja mä päätin illalla laittaa kokeeksi tulemaan. Laitoin vähän elovena plus -hiutaleita, hiukan maitoa ja mustikkajugurttia. Sit yöksi turpoamaan jääkaappiin ja aamulla söin pakastemansikoiden kera. Oli muuten HYVÄÄ!!! Ja nälkä lähti hyvin. Ja uskoisin että mahakin tykkää. Ajattelin tehdä toisen satsin töitä varten mukaan. Tarttee tästä kohta mennä laittamaan että ehtii hyvin turvota. 12:00 tarttis olla työpaikalla.
Ukkokulta soitti mulle yöllä viideltä, se on työmatkalla ja ilmeisesti saanut joko ruokamyrkytyksen tai sit mahataudin. Se oli herännyt yhden aikoihin ja sen jälkeen istunut vartin välein vessassa. Se kuulosti tosi huonolle puhelimessa ja mä tietysti ihan hermona. Aamulla kasilta soiteltiin uudelleen ja se oli vähän parempi, mutta koko yön oli viettänyt vessassa. =/ Mä annoin sille sit kovasti hoito-ohjeita ja se lupas jäädä hotelliin nukkumaan, ja eihän siitä tuossa kunnossa toki töihin olekaan. =( Voi mun rakastani.
MAMMIS meillä on cockeripoika. Täytti marraskuussa 6vee. Siittä on kyllä tullut tälleen vanhemmiten vähän kärttyisä vanha setä, mutta ei tämmöistä pullikointia ennen ole havaittu. Mut ehkä tää tilanne on kaikkinensa uusi sille, kun iskä on paljon poissa ja äiskä on ihan outo mahoinensa. =)
Toki se tänään aamulla tuli niiiiiin hellyyttävästi mun kainaloon kun huomas että mä olin herännyt, että eihän tuota voi kun rakastaa sydämensä pohjasta.
IIDA-LINNEAlle mukavaa neuvolakäyntiä ja hyviä löytöjä hulluilta päiviltä!
Mä lähden nyt tekemään toisen satsin sitä tuorepuuroa. =)
Jushka ja Naksu 25+6
MAMMIKSELLE taas kovat kiitokset pinosta! Mahtavat Gracot olitte eilen saaneet ¿ onnittelut! Ja ihkua, että saat taas hauvelin hellittelyyn ¿ eiköhän se iltalenkkeilykin onnistu kauniissa säässä, näin on luvattu! Neuvolakuulumisia odotellaan!!
I-L; tuupas kans sit kertomaan nla-kuulumiset ja HP:n anti ¿ mooli ei uskalla stockaa päin edes katsoa! Hyvä, kun sait vaatekaappeja raivattua!
KESIKSELLE kiitos vielä kuuluisien aurinkolasien ostopaikasta;=) Olen huono kiertämään kaupoissa, ts. käyn aina mun vakipaikoissa ja jos ei sieltä löydy, niin saapi olla, joten siksi tuli tarpeeseen.
LEENIKSELLE kans kiitti MiuMiu-vinkistä. Vitsit, kun sullakin noita viikkoja jo ihan riittävä määrä! Toivottavasti akupunktio laittaisi junioriin vauhtia;=) Siis tulla mahan ulkopuolelle!
HIPPUX; saitkos väri nassuun terdellä eilen?
COLTSFOOT oli pähkinyt rintaliivien kanssa. Mun on vaikee kuvitella, että omat B:t tästä turpois maidonkaan myötä ¿ mut kaipa se on mahdollista. On muuten hölmö kysymys, mutta onko niin, että noi imetysrintsikat voi olla ihan tavalliset, ts. ei tartte luukullisia hankkia tms.?
Miten turvotus, onko laskenut yön aikana nilkoista ja kasvoista ym.?
HAN; nastaa, kun hillut meitin puolella! Ei otettu pakkausta vaan rahna, niin pitä nuo välttämättömimmät käydä kaupasta ostamassa. Hei, mikä kantoliina sulla on? Itsekin olen miettinyt hankkimista ja käytön opettelua ¿ aattelin, josko sen kanssa pystyis sitten kotitöitä tekemään tms.? Hug-a-bupia (?!) oon katellut, ainakin Bebes myy.
Q vanha kuoma! Kiitos huiskutuksista!! Ja onpa pikku-q jo iso poika ¿ niin se aika menee... ja saanen onnitella mini-q:sta myös...;=)? Mahtavaa!!!! Juu, tiedetään tulokkaan sukupuoli, mutta on pidetty se salassa:=)
JUSHKALLE jaksuja koiruuden kanssa! Ja täytyy peesata, raskausaika on mennyt täälläkin tosi haipakkaan! Hei, hyvältä kuulostaa tuorepuuron ohje, täytyy kanssa kokeilla ja pistää puuro turpoamaan tämän mamman sijaan;=)
Älkää nyt hyvät ihmiset tähän moolin nukkumattomien kerhoon liittykö vaan koettakaahan nukkua yönne...mua todella rassaa, ettei uni tule silmään ja jos tulee, niin ehkä tunniksi kerrallaan torkahdan...huoh...oon miettinyt, että yksi syy lienee se, että touhuan päivisin ihan liikaa ja mun kone käy ylikierroksilla, joten yöksikään ei kroppa oikein rauhoitu. Ja sitten maha-asukas alkaa oikein myllertää, kun asetun paikalleen ja sitten on vaikeaa rentoutua...nii-iin, kuuntelisin sen myllerrystä mieluummin päiväsaikaan, mutta se nukkuu hyvin, kun veuhdon tuolla menemään...
Mies toi eilen illalla kotiin vaunut ja on ne hienot! Ja olen tosi iloinen, että mahtuvat kokonaisena myös hissiin ¿ mittojen perusteella sitä jännäsin etukäteen. Joku oli ollut taannoin ulkoiluttamassa jo vaunuja ¿ mieskin ehdotti, että eiköhän oteta vaunut mukaan, kun lähdetään kävelylle...en tohtinut;=)
Päivän positiivinen asia; nuha alkaa olla tipotiessään ja ajattelin kävelyn lisäksi uskaltautua salille hiukan lihaskuntoa taas palauttamaan. Tais jäädä se pahin pöpö sinne Lapin toteihin;=)
Iloista päivää kaikille! Ja VIIPULILLE ja SADEYELLE suppareita ihan extraläjä!!
-mooli, 33+5
p.s. huomasin, että HEMULIKIN oli taannoin moikkaillut, kiitos, kun muistit! Niin se teidän pikkuinenkin kasvaa!
Pikkasenko on tööt-olo. Heräsin ihan skarppina vähän ennen kasia, mutta lomalla kun ollaan, ei voi millään nousta kun kello näyttää seitsemää plus jotain. Ajattelin sitten vartin verran pötkötellä niin tulikin simahdettua ja koisittua puoli yhteentoista... Ja tosissaan nukkumaan kun tuli mentyä ennen puoltayötä ja pissareissuja lukuunottamatta koisittua koko yö, niin taisi tulla nukkumisen yliannostus.
Ehtiin tuossa jo vedellä herneitä nenään ¿aamutuimaan¿. Meikä kun joutuu tekemään kotipissatestejä tuon raskausmyrkytysepäilyn vuoksi niin tänään näytti leukosyytit jotain plus kolmea (asteikko menee nollasta neljään). Pissan proteiinit ovat kiltisti asettuneet plus yhteen (se kuulemma on meikälle vielä sallituissa rajoissa kunhan ei siitä nouse) ja muita ei tarttisi kuulemma edes katsoa, mutta samalla tulee ne kaikki aina tiirattua. Eli leukosyytit siis kertovat (pienen nettisurffailun jälkeen) valkosolujen määrän noususta ja mahdollisesta tulehdus/virustartunnasta. Eli nyt rauhoittaakseni itseäni päättelin, että josko sitä tässä ollaan vaan ennustamassa itselleen nuhaa :( (Tulikin heti kurkku kipeäksi) Pitää varmaan lienee rimputella taaskin neuvolaan jos nuo jatkossakin ovat koholla...
Aamupalaksi on nyt suolatonta kaurapuuroa (noissa hiutaleissahan on about 0,2% suolaa itsessään) kun havahduin eilisen Kesisksen muro-ilmoituksen myötä. Ei ole hääviä, liekkö liisteri maistuisi samalta!
[color=purple] Jushkalla [/color] on hieman auktoriteettiongelmia koiran kanssa... Toivottavasti ongelma korjaantuu! Sun tuorepuurot kuulostaa ainakin huomattavasti paremmalta kun mun mikrokaurapuurot!
[color=purple] Mammis [/color] se on vakiona ollut taas pinoa aukaisemassa :) Ja olet taas koirahoitajana. Toivottavasti siellä päin ei ole ollenkaan enää kurakelejä. Meikä on niin kypsänä kun tuon oman koiran saa pestä vähintään sen kolme kertaa päivässä (ja siihen samalla tietenkin taas liittyy kylppärin lattian pesu joka koiranpesun jälkeen, kämpän imurointi ja luuttuaminen päivittäin)
[color=purple]Iida-Linnealla[/color] on neuvolakäynti. Tulehan ilmoittelemaan mitä siellä juteltiin. Eipä tuo kellon herättämäänlaittaminen kovin pahalta kuulosta. Itsellä oli viime viikolla neuvola yhdeltä, niin piti kello varulta laittaaq soimaa puoli kahdeltatoista. Ei se sentään ehtinyt hälyttämään... Ja kovasti olit saanut eilen vaatteita karsittua!
Ja [color=purple]Moolikin[/color] oli ehtinyt kirjotella tässä mun säätämisen aikana. Itse ostin tuollaiset luukulliset liivit. Kaipa sitä käytössä sitten vasta huomaa millaiset on parhaat. Pitkään kyllä mietin, että josko se imetys onnistuisi ihan normiliiveillä (ja varmasti onnistuu) mutta kun jokapuolelta tuputellaan juuri imetysliivejä. Olen vaikutteille altis :D Jänskään muuten tässä juuri, että mitenköhän kengät sopii jalkaan, eilen iltalenkeistä ei meinannut tulla mitään kun ennen aivan superlötsköt kengät puristi niin maan pahasti. Hyvä, olet saanut flunnsan nujerrettua, tämmöisillä keleillä ei kyllä moista tautia viitsisi kantaakaan!
Jaahas, josko se olisi aamulenkin paikka (koira tuolla kyllä vielä vetelee sikeitä). Se hyvä puoli näissä kurakeleissä kyllä on, ettei tule tehtyä mitään pikakiekkoja vaan kunnon lenkkejä, mikä on positiivista sekä koiran että erityisesti mun kannalta. Tänään pitää varmaan viettää taas siivouspäivä (mun 1 kaapin siivous per päivä on pahasti jäänyt aikataulusta jälkeen) eli luultavasti käyn täällä kirjoittelemassa joka välissä :D
Coltsfoot ja Elsa 38+3
mulla on tullut vauvalehden tilaajalahjana joku " nimetön" kantoliina. Jotkut sanovat, ettei se oo mistään kotoisin, mutta kyllä tuo meillä on ihan hyvin toiminut, vaikka ei varmaan niin hyvää materiaalia olekaan kuin jotkut kalliit merkkiliinat.
Jaahas, ei ehdikään enempää, kuuluu sen verran vaativia ääniä :)
Han ja Sampo 1kk 3vko
Moi kaikille pitkästä aikaa!
Täällä kyllä jutuista tippuu kärryiltä aika pian jos ei usein käy lueskelemassa. Yritän nyt kommentoida sen verran mitä muistan..
Jushka oli ollut viikonloppuna autokolarissa, onneks mitään pahempaa ei ole sattunut. Eipä sitä liikenteessä koskaan tiedä mitä tapahtuu. Hyvä kuitenkin että teillä on kaikki hyvin.
Coltsfootilla oli ollut mukava pyöräilykokemus.
Ihan nauratti sun jutut =) Itsekin kävin viime viikolla ekaa kertaa pyöräilemässä. Kivat kelit on ollut, mua vaan hieman ahdistaa toi katupöly joten hirveesti en ulkona viihdy vaikka aurinkoinen ilma onkin.
Juska ja Buuffa ainaskin suunnittelee jo pihojen ja parvekkeiden laittoa. Mä olen ihan onneton noiden viherjuttujen kanssa. Tarviisin varmaan ihan ammattiapua.. Meil on suht iso piha mut ei viime kesänäkään saatu aikaseksi laittaa sinne yhtään ainutta kukkaa. Aika säälittävää vai mitä? =/
Tänä keväänä kovasti aion touhuta sinne edes muutaman rehun, saas nähdä vaan miten käy kun naapuripihassa on älytön iso koivu jolle mä olen tosi allerginen. Neuvolalääkäri sanoi ettei mitään suun kautta otettavaa allergialääkettä saa syödä raskauden aikana. Eli niin pitkään ku siitepölykausi on menossa, mä taidan olla kiltisti sisällä. Voihan niitä kukkia ostaa vielä juhannuksenakin =) Tai sit jos ei tule pahaa siitepölykautta, toivossa on hyvä elää.
Kesis oli löytänyt ruokavaliostaan suolalähteen. Aika jännä kun niitäkin muroja suositellaan niin terveellisiksi. Täytyy alkaa itsekin lukemaan paremmin tuoteselosteita. Kiitos vaan infosta =)
Mooli oli käväissyt pohjoisessa, oli varmasti ihanaa. Ja vaunutkin olit saanut =) Käytätkö muuten tukisukkia kun joudut istuun pitempiä matkoja? Jos käytät niin oletko huomannut niistä olevan hyötyä? Kaikki muutkin enskat, kertokaa jos on kokemuksia tukisukista/sukkahousuista.
Mä ostin jo aikaa sitten ekat tukisukat. Töissä tulee käytettyä, ja pidemmillä automatkoilla. Omalle kotiseudulle on vajaa 500km matkaa joten pitkät automatkat on tuttuja mulle.
Mammikselta olisin jumppa infoa vailla. Missä vaiheessa kannattaa lopettaa vatsalihaksien treenaus? En ole paljoa uskaltanut tehdä kun en oikein tiedä mitä niille lihaksille tapahtuu kun vatsa alkaa kasvamaan.. Kai ne jotenki siirtyy kasvavan mahan tieltä..
Ja kiva kun teillä vähitellen alkaa kylppäri olla kunnossa =)
Viipulille ja Sadeyelle paljon suppareita *sup*sup*
Mulla meni viime viikonloppu töissä, olin niin väsynyt ettei kotona jaksanut muuta ku maata sohvalla. Alkava flussa väsyttää mua entisestään. Eilen oli vapaa, jaksoin aamulla nousta aikasten ja raahautua jumppaan. Jumpan jälkeen otin kepeät 3 tunnin päiväunet, illallakin uni tuli jo puol kymmenen maissa. Lievää väsymystä kehissä, onneks pahoinvointia ei enää juurikaan ole. Toivottavasti ei flussa tästä enää kovin pahene.
Viikonloppuna olis tulossa sisko kylään ihanan puolivuotiaan tyttönsä kanssa, ei passais olla kipeenä.
Tympäsee kun jokakeväinen talvi/kesävatteiden venkslaus olis vielä edessä. Taidan kyllä suosiolla jättää vaatekaappien siivouksen ens viikkoon, jos vaikka flunssa siihen mennessä olis voitettu. Mitä olen täällä lukenut " rivien välistä" , ei kovin monella ihan alytöntä intoa ole noita vaatekaapeja siivota.. ;) Tsemppiä kaikille sitä tarvitseville!
Hyviä vointeja kaikille enskakamuille
hermione 13+1
[color=hotpink]
Eilen nukahdin kympin jälkeen, kerrankin mies suostui avaamaan makkarin ikkunan ja nukuin kuin tukki. Yhdeltä herran mielestä makkarissa oli jo pakkasta ja ikkuna oli pakko sulkea. Kahdelta heräsin tuskissani: mut suorastaan savustettiin ulos makkarista! Eihän siinä pätsissä (okei, ehkä 20 astetta) enää VOINUT nukkua. Lopputuloksena mies nukkui makoisat unet yksinään leveässä sängyssä ja mä kärvistelin sikamaisen huonolla sohvalla ja kuuntelin keittiöstä tiskikoneen möykkää (joka oli taas ollut pakko ajastaa yöksi päälle...). Ja juuri kun mä vihdoin nukahdan siinä kuuden jälkeen, niin mies tulee paniikissa makuuhuoneesta, lämää kaikki valot päälle juoksee ympäri kämppää ja vihdoin tajuaa, että mä " nukun" sohvalla.
Mies: " Ai täällä sä kulta oletkin, mä jo huolestuin!"
Minä: " ????"
Mies: " Kun mä luulin että synnytys on alkanut..."
Hei HALOO!!! Mitä ihmettä se oikein luulee? Että mä lähden keskellä yötä Kättärille sanomatta mitään? Vai että mä synnytän yksinäni pimeässä kylppärissä...?? Voi elämän kevät.
Sain kuitenkin nukuttua miehen lähdettyä vielä yhteentoista ja herätessäni ajattelin, että ihan hyvä päivähän tästä vielä tulee. Kunnes katsoin suihkun jälkeen peiliin. VOI JU*****TA!!! Mun mahaan on tullut raskausarpi. Sellainen about fritsun kokoinen ja näköinen. Ja mä kun jo olin luullut, että vältyn niiltä kun ei tähän asti ollut näkynyt mitään. Nyt vauva ulos sieltä venyttämästä mun mahaa yhtään enempää!
Sorry omanapaisuus, taidan lähteä hetkeksi ulos jäähylle purkamaan kiukkuni. Parempaa päivää muille!
Pahantuulinen Kesis, rv RIITTÄVÄ!!
[color=#8B008B]Kirjotin kauheen pitkän stoorin ja nyt sit kaikki katos ¿ jopa wordistä! :( No, uusi yritys..
IIDA-LINNEAlle onnittelut taas uusista viikoista! :)
JUSHKAn tuorepuuro-ohje kuulosti tosi hyvälle! Täytyypä testata. Toivottavasti sun ukkokultasi paranisi pian vatsavaivoistaan, ei oo kivoja tollaset.. :( Cockeripoika! :) Ne on sitten sööttejä! Ja äläs puhu ¿vanhemmiten¿, siskon hauveli (puolet englannin setteriä & puolet labradoria) on 15v.. ;) Kyllä siitäkin on tullut ¿vanhus¿, valikoiva kuulo & muutenkin huomionkipeä hauveli..
MOOLI ¿ mä hankin ne sellaset luukulliset imetysliivit. Ajattelin että ne ois kätevimmät kun todennäköisesti joutuu sitä tissiä ottamaan esiin sitten vähän useammin.. ;) Lapin totit on kyllä hyvä lääke flunssiin, kiva kuulla että nuha on alkanut helpottaa!
COLTSFOOT ¿ kurja kun leukkarit oli koholla. Seuraile nyt tilannetta ja mene sit ihmeessä käymään neuvolassa jos tarvis.. Toivottavasti ois ohimenevää. Meillä on ne pahimmat kurakelit ainakin tästä meidän nurkilta menneet, joten vain hiekkaa hauveli tassuissansa kantaa sisälle.. Jaksamusta sinne niiden kurapesujen kanssa!
Kiva kun HERMIONEkin piipahti taas! Mä jo ehdin vähän huhuillakin ¿alkupääläisiä¿ tossa yks päivä, me taidetaan ¿loppupääläiset¿ olla aikamoisia palstaterroristeja välillä.. ;) Lentosukkia käytin aikaisemmin ja niistä ainakin oli iso apu öisiin pohjekramppeihin. Nykyisin on niin turvonneet jalat etten oikeesti saa niitä enää jalkaani, tai jos saan, niin en pois.. :( Vatsalihaksista; toisethan tekee niin pitkään kunnes vatsa on tiellä ja tuntuu kurjalle. Itse jätin niiden teon joskus 3.kuukaudella pois. Tai lähinnä olen tehnyt lantionpohjalihaksia + syviä vatsalihaksia. Kammoksun ajatusta että kävis niin kuin kollegalle, repesi vatsalihakset ihan totaalisesti, mutta hänellä olikin ihan timmi sixpack, mulla ei ihan.. Kun olen kuitenkin vääntänyt viimeisen 15 vuoden aikana, 4-10 kertaa viikossa semmosia 10min vatsalihastreenejä niin ei ne ihan hevillä siitä löysty.. Jospa niissä kuitenkin on sen verran potkua että saan pungerrettua tuon Tiitiäisen ulos maailmaan.. ;)
Voi KESIS miten kurja alku päivälle.. :S Jospa se auringonpaiste, arskat + raitis ilma sais sut paremmalle tuulelle.. Lähetän täältä positiivista energiaa! (Vaikka ois sille käyttöä itselläkin, alkaa nimittäin ottamaan aivoon taas tää ¿rakennuspöly¿ kylppärin touhujen jäljiltä.. sitä kun sais olla siivoomassa koko ajan..)
Mun mummo (96v, asuu n.500km päässä) on saanut päähänsä että Tiitiäinen on niin iso etten voi häntä normaalisti alateitse synnyttää. On soitellut äidille, isälle & siskolle että mun pitää mennä keisarinleikkaukseen.. Huoh. No, yritin soittaa hänelle nyt aamulla mutta hän ei kuullut puhelimessa juuri mitään, joten nyt lähetin hänen hoitopaikkaansa sitten sähköpostilla viestiä ja hoitajat toivon mukaan sitten tulostavat kirjeen hänelle.. Ettei tarvitsisi huolehtia siellä. Makoilin hauvelin kanssa soffalla koko aamupäivän. Nyt pitäis ottaa puolen tunnin pikasiivous ja sitten hemmottelusuihku ennen neuvolaan + asioille lähtöä.
Auringonpaiste odottaa!!!
Mammis[/color]
KESIS, mulle kans tuli raskausarvet vasta joskus rv 37 jälkeen. Luulin selviäväni ilman niitä mutta PAH, muutama ruma viiru tuli navan ympärille kuitenkin :/ Ja kun mahanahka löystyi synnytyksen jälkeen, niin nyt ne arvet vasta kauheen näköisiä onkin!!!! :(((( Ne on kyllä vaalentuneet, mutta näkyvät sellaisina pieninä kuoppina/viiruina navan ympärillä :´( Mun nätti mahani mennyttä kalua :p Onneksi ei tuon isompia ja tuon enempää tullut, nuokin tarpeeksi. Tää nyt tuskin yhtään kyllä lohdutti, mutta on täällä ainakin kohtalotoveri, jos ei muuta.
Kylläpä muuten mieliala kummasti nousi kun heitin vähän ripsiväriä naamaan. Eipä juuri koskaan tule meikattua ollenkaan jos kotona kökkii, mutta selvästikin kannattaa. Sain juuri jynssättyä saunan puhtaaksi, pesin jopa ikkunankin (mikä on kyllä ihan hullun hommaa, saunan ulkopuolella olevaa tietä ei ole vielä päällystetty ja ikkuna pysyy puhtaana ei-lumettomaan aikaan ehkä päivän).
Kaverikin tuossa rimputteli ja aikoo tulla moikkaamaan töittensä jälkeen. Pitäisi hänen kesän hääkuvioita funtsia (olen toisena kaasona), ihan rehellisesti tällä hetkellä ei paljon mikään muu kiinnosta kun tuo oman navan sisältö, mutta eiköhän se tee ihan hyvää siirtää ajatuksia vähän muuallekin. Tänään tosissaan mahasta ei ole kuulunut potkun potkua tai hikan hikkaa, ja ahdistustaso pikkuhiljaa taas nousee (vaikka tätähän se on tuon masukin kanssa käytännössä joka päivä). Minulla menee toinenkin kaveri naimisiin kesällä ja hänellä on toukokuun puolessavälissä polttarit. Joku aika sitten tuli sieltä päin kyselyjä, että ketkä pääsee osallistumaan polttareihin. Itse heti vaan ilmoittelin, että toki osallistutaan. Nyt sitten taas ajatuksiin tuli, että meikällähän pitäisi olla tuossa vaiheessa nyytti kainalossa (ja jos kovasti mennään lasketun ajan yli naan mukelo olisi vasta pariviikkoinen), eli taitaa mun polttareihin osallistuminen merkitä vain nopeaa piipahdusta. Mutta parempihan sekin on kuin ei mitään :D
[color=purple] Han [/color] kertoili Moolillekin tuosta Vauvalehden mukana tulleesta kantoliinasta. Meiltä se löytyy myös, kiva kuulla että se on suht toimiva tapaus. Olen kyllä vähän kurkkinut noita sitomisohjeita, pitää kyllä treenata sitä jollain muulla kuin muksulla ensin :D
[color=purple] Hermionekin [/color] ehti käydä kirjoittelemassa. Olet selättänyt pahoinvoinnin, mahtava juttu! Nuo siitepölyallergiat on kyllä pirullisia juttuja, itsellä sitä esiintyy ihan tosi lievässä muodossa (silmät ei tykkää ja nokka vuotaa) ja sekin on ihan riittäviin.
[color=purple] Kesiksellä [/color] huono päivä. Itellä oli ihan sama juttu eilen ja aloitinkin päivän märyllä (naama oli kerta turpea kuin mursulla ja turvotuksen vuoksi jalat oli pirun kipeinä). Siippa rimputtelikin tuossa joku aika sitten kotiin ja varovasti tiedusteli mun henkistä vointia. Innolla odotan koska itellä maha repeää, olen itseaasiassa varma, että sitten tuleekin varmaan kymmenen viirua kerralla...
[color=purple] Mammiksen [/color] mummo siellä jo huolehtii synnytyksestä... Toivottavasti saat kirjeen perille.
Ajattelin tänään aloittaa sairaalakassain pakkaamista. Eli siis katsoa kassain valmiiksi ja laitta nuo juuripestyt imetysliivit sinne... Mites muut, oletteko pakanneet sinne sairaalakassiin jo mukelonkin vaatteet vai jättäneet ne erilleen myöhemmin paikalle tuotavaksi? Ostin tuossa reilu kuukausi sitten muksulle äärimmäisen söpön 62 cm toppahaalarin, mutta jos ilmat jatkuu tällä mallilla niin pääsiäisen jälkeen on varmaan aivan liian kuumat kelit toppapuvulle. Harmi sinällänsä...
Mäpä ahdan taas jotain naamaan.
HAN varuillaan saa olla täälläkin ettei vilustuta itseään ulkona kun on petollisen lämmintä. Maa on kuitenkin roudassa edelleen ja helposti käy niin että sitä illakoi liian vähissä vaatteissa liian nopeasti ja sitten löytää itsensä sängyn pohjalta nenäliinojen kekseltä.... sitä ei tosissaan nyt toivo ettei tarvi lähtee synnyttää räkä valuen tai kuumeessa... :/ Onneksi tuolta miehen vaatekaapista löytyy sopivaa vaatetta (= viis kokoa liian suurta) mitä pukea päälle kun oma mamma-garderoobi ei ihan kevävaatteitukseen veny :)
KESIS to pehmistely sopii mainiosti iltapäivälläkin. Siis 14:30 Mutterilla huomenissa?! Ootko sä jo paremmalla tuulella.... ? ;) Miehet, se klassinen, niillä tuo ajatus on joskus aika pahasti kohmeessa. Ja voi hemmetti tuota raskausarpea! Mä koputtelen täällä pöytää.... itsellä ei sellaisia ole tullut.... kopkopkopkopkop
JUSHKALLA oli siellä silmille hyppivä koiruus... Ehkä koira oikeasti aavistaa että hän on pian jäämässä " kakkoseksi" ¨?? Eikös niillä vaistot pelaa aika hyvin.... Itse en koiraa omista mutta vanhempieni kotona on aina ollut.
MAMMIS ja MOOLI, mulla on myös unirytmit nykyään ihan mitä sattuuu. Yleensä kun pitäis mennä nukkumaan, eli joskus 22-24 välimaastossa, ei nukuta pätkääkään ja eikä se uni tulekaan kun vasta muutaman tunnin pyöriskelyn jälkeen. Päivällä saatta taas olla ihan naatti ja nyt oon ottanutkin päikkäreitä kun tuntuu että jossakin
vaiheessa iltapäivällä veto vaan loppuu.... ja VOI MAMMIS sun MUMMELIA! :) Mistäs ihmeestä se nyt sellaista on saanut päähänsä? Toivottavasti saat viestin perille että hän rauhoittuu...
COLTSFOOT, mulla on usein nyt ollut nuo leukkarit koholla just kolmen verran, ja mulla se johtuu nähtävästi siitä että tuo hiiva on raskauden aikana äitynyt sen verran pahaksi että se pitää jonkinlaista tulehdusta yllä vähän koko ajan. Tiedä sitten.... en tosin syö muuta jatkuvaa lääkitystä kuin Hipeksalia, joka on virtsiksen estolääke, mutta siitä huolimatta siis leukkarit on koholla. Äsh... mä oon niistä jo aivan pihalla! Mutta ei ne nytkään mulle mitään lääkitystä määränneet. Pitäis tosin soittaa vielä kättärin polille ja kysyä asiasta. Ja hääkuvioita olit miettinyt. Mun sisko on menossa naimisiin loppukesästä mutta onneksi sillä on niin hyvä kaaso ettei itse tarvi paljon muuta kun ilmestyä polttareihin ja häihin paikalle! En varmaan saisi nyt itsestäni kauheesti irti järkkäilemisen puolella...
(.) Nla oli aamusta. Ei mitään radikaalia, painoa +300g, edelleen siis n. 11 kg kokonaisuudessaan kun oli tuota laskuakin välillä, hemppakin noussut 121:een - jees! Paineet 98/70, sf 36 eli sama kuin viime viikolla, ja vauva oli terkan mukaan nyt jo kiinnittynyt. Oli kuulemma pää todella alhaalla. Näinköhän tän vkon akupunktio on alkanut tehdä tehtäväänsä... :) Omien tuntemusten mukaan on, nimittäin esim. viime yönä heräilin aika aijoin selkä / ala-vatsakipuiluun ja lieviin suppareihin ja tuntui siltä että joku kiskoo mun lonkkia väkipakolla erilleen.. sama tunne tuli tä kun kävelin nlaan n. 4 km suuntaansa ja takaisin tullessa olo oli jo kuin pingviinillä. Askellus hartian levyinen ja tyyli jokseenkin pönkäävän pyöreää. Ihan kuin joku pallo olis tuolla haarovälissä...
Olin tä päivällä ulkoilemassa lukioaikaisen ystäväni ja hänen n. 3 v. tyttärensä kanssa. En ole nähnyt tuttuani n. 5 vuoteen!!! Uskomatonta... eli tyttöä en siis tätä ennen koskaan, eivät asu täälläpäin joten se selittää osittain, mutta päiviteltiinpä tuossa vain että hitto kun aika kuluu nopsaan. Oon siis happihypellut jo nelisen tuntia tänään. Ihan naatti olo... huh! Miten sitä väsyykin näin äkkiä. Taidan mennä päikkäreille kun sitten pitäis iltasella lähtee miehen kanssa vielä hulluille päiville.
Mukavaa päivää enskat! :)
Leenis & jr 38+1
Hermionelle piti tulla sanomaan, että neuvolan täti ei taida olla ihan ajan tasalla noista allergialääkkeistä. Kyllä nykyään on aika montakin pilleriä, joita saa ottaa raskaana ollessa ihan huoletta. Ainakin muistaakseni Zyrtec ja kaikki sen vaihdannaiset on tällaisia. Ja apteekissa varmasti kertovat mikä sopii! Ja tämä on kuultu tosi monelta eri lääkäriltä, eli ei kyllä kannata jäädä sisätiloihin kärvistelemään siitepölyn takia, jos vaan noista pillereistä on sulle apua!
Jouduin tällä viikolla tekemään reissun sairaalan äippäpolille, kun alkoi yhtäkkiä tulla hiukan veristä vuotoa ja samana päivänä sitten kivuttomat supparitkin yhtäkkiä yltyivät aika paljon. Siellä sitten ultrattiin (oli kyllä jotenkin niin huono kuva että en Kaveria juurikaan erottanut :(, katsottiin kohdunkaula ja otettiin sydänkäyrää ym. Mitään ihmeellistä ei kuitenkaan löytynyt vaan kaikki näytti olevan onneksi oikein hyvin! Ja takaisin käskivät jos verta vielä tulee. Eli selvittiin säikähdyksellä, ja tulipahan nyt nähtyä vähän paikkoja tuolla sairaalassakin, kun siihen tutustumiskäyntiinkin on vielä niin pitkä aika.
Tuli nyt vähän pikaviesti, mutta terkut kaikille ja suppareita kaikille niitä tarvitseville! Palailen taas paremmalla ajalla!
T: Meriheppa ja Kaveri rv 31+5
Ihana lukea teidän raskauskertomuksia!!!! ;-D Todella kaipaan sitä aikaa,sitä mahaa,ja niitä liikkeitä ja potkuja.....en kaipaa turvotusta enkä sitä 20 viikkoa kestänyttä ympärivuorokautista pahoinvointia!!!!Nauttikaa vielä olostanne,sillä mahaa ja raskausaikaa tulee ikävä, vaikka tietenkin on aivan ihana elellä pienen vaavin kanssa!Myös tämä aika on ihanaa:mulla on Poikanen 8,5kk,oikeassa hurmurin iässä.Ja uusi vauvakuume päällä,hirmuisena!!!
Mun oli pakko tulla moikkaamaan MOOLIA,Heips sulle!!Kävin sua onnittelemassa vauvakuumepuolella silloin raskautesi alussa sekä odotuspuolella myös,mutta voi olla ettei ole osunut silmään.Eli Oikein paljon onnea ihanasta Masusta ja sen vielä ihanammasta Asukista!!!!!!
Suonet anteeksi kun vastailen näin ' ulkopuolisena' .Todellakin sun B-kupit kasvaa räjähdysmäisesti maidon noustessa oikein kunnolla rintoihin!!!Ja ne pysyy isoina monta kuukautta!!!Ihanaa eikö?Kandee ostaa ainakin kuppi-C ja myös isommalla ympärysmitalla (jopa D on mahdollinen ;-D)!Ja ehdottomasti ' luukullista' mallia.Ensimmäisinä kuukausina rinnat täyttyvät imetysten välillä nopeasti,ja ovat usein pyöreät,kovat ja turvonneet.Silloin niitä ei kärsi painaa mikään,joten imetys on hankalaa,jos tissi pitää vetää esiin kupin alta tai päältä...Huh mikä sepustus...toivottavasti ymmärsit pointin?!?
Ja taisit kysästä kantoliinasta.Mullakin oli ekat pari kuukautta se Vauva-lehden liina.Käytin sitä,mutta se oli ehdottomasti liian ' venymätön ja kova' pienelle vauvalle.Ja nyt isompana se edelleen on hiukan hankala, ja nyt jo liian lyhyt.Ostin sitten Hug-a-bub:n ja olen ollut erittäin tyytyväinen!Kokeilin sitä siskoni vastasyntyneelle,ja se todella on erinomainen pienelle.Käytän sitä edelleen vaikka poika on jo 10,5 kiloa ja pitkä!Edelleen kevyt kantaa,ja poika viihtyy liinassa:nukahtaa siihen vaikka ei olisikaan uniaika.Eli suosittelen pehmeää kudottua liinaa:se on kuitenkin jämäkkä oikealla tavalla.Ensimmäiset kerrat menee totutellessa sekä äidin että vauvan,mutta nopeasti liinailun oppii.Kandee lueskella ' alan' sivuja!Kaikkea hyvää ja halauksia sinulle ja teille!!!!
Kaikille Enskattarille oikein hyviä raskauspäiviä ja kaunista kevättä ja ihania aikoja odotellessa!!! :-D
T:PauliNea ja Poikanen 8,5kk
Moi Meriheppa, mä olin myös ihmeissäni kun se neuvolalääkäri sanoi ettei nyt sitten saa suun kautta ottaa mitään lääkettä koivuallergiaan. Mä kysyin varmaan kaks kertaa että eikö mitään? eikö siis yhtään mitään? Se ei siis kirjoittanut reseptiä kun vaan silmätippihin ja nenäsuihkeisiin. Mäkin olin aikaisemmin luullut että edes jotain sais ottaa pahimpaan siitepölykauteen. No katsotaan millainen kevät tulee.
Onnekse vauvallasi on kaikki hyvin vuodosta huolimatta.
Hyvää vointia jatkossakin!
Kesiksellä oli ollut huono yö, pahoitteluni.. Aika hellyyttävää kuitenki toi miten hädissään sun miehes oli kun ei sua vierestään löytänyt.
Raskausarvet on kyllä vihoviimeinen kiusa, toivottavasti vauvelisi alkaa syntymään pian ettei nahkasi enempää veny.
Kiitos taas neuvoista Mammis, kamalalta kuulosti toi vatsalihasten repeytyminen. Auts!! Toivottavasti saat mummollesi viestin perille, terveisin yksi vanhusten parissa töitään tekevä. Vanhat ihmiset ovat joskus sinnikkäitä uskossaan =)
Coltsfoot oli tehnyt sen mikä mullakin olis edessä, saunanpesu. Yöks!
Saattaa olla että olen tänään niin puolikuntoinen että pesu jää miehelle.
Eipäs muuta tällä kertaa, nukuin taas äsken n.2h päikkärit. Luulis nyt jaksavan valvoa iltaan =)
hermione 13+1
Niin en tosiaan ole ihan varma onko mulla oikee flunssa vai alkaako siitepölyt nyt jo vetään nenän tukkoon. Mulla ei siis ole kuumetta eikä yskää, tukkoinen ja väsynyt olo vaan. Parina yönä on silmät olleet kutiavat.
Mietiskelen vaan ku allergiahan voi raskausaikana myös pahentua/lieventyä? No, aika näyttää..
Huh, rankka päivä takana päin ja rahaa saatu kulumaan ihan kiitettävästi... Elikäs siis jos vaikka neuvolasta aloittaisin:
-painoa viime käyntikerrasta +800 g/vko... mutta en panikoi...
-turvotus +
-RR 119/82
-pissa puhdas
-kohdunpohjan korkeus 34
-vauvan tarjonta rt
-syke vahva ja liikkeet +
-kohdunsuu oli pehemä, pittuutta 2 cm
Muuten kaikki siis ok, mutta kun eilen illalla ja tänään neuvolassakin kutina kämmenissä ja jaloissa yltyi niin pitää huomenna aamulla mennä labraan. Katsotaan maksa-arvot ettei ole raskaushepatoosi kehittymässä. Jos arvot on koholla niin kiireellisenä tapauksena äitiyspkl:lle... Toivotaan, että verikokeen tulos selviää ennen viikonloppua. Muutoin menee murehtiessa monta päivää.
Hulluilla päivillä oli ihmisia ihan kamalasti, vaikka tosi hyvissä ajoin olin paikalla. Lastenvaatteita oli tarjolla paljon ja hyvinkin edulliseen hintaan, mutta en jaksanut penkoa laatikoita kun ihmisillä oli aikamoinen kyynärpäätaktiikka ajoittain käytössä... No, mukaan tarttui kuitenkin itselle uusi puhelin, miehelle pleikkapeli, vauvalle yksi body+2 tuttia+ihana pehmoinen pupu. Ja vähän piti tietysti herkkuja ostaa niin leipomon puolelta kuin makeishyllyltäkin.
Ennen kotiinlähtöä kävin vielä kahvilla ystäväni ja hänen 4 kk vanhan tyttärensä kanssa. Kerrassa mukava oli heitä nähdä.
Yhteisesti toivon huonosti nukkuneille parempia unia ensi yöksi ja flunssasta/allergioista kärsiville helpotusta oloon. Nyt täytyy nimittäin suunnata hakemaan matkahuollosta pinnasängyn pehmustetta joka vihdoinkin tullut! =) Ja sieltä ruokaostoksille miehen kanssa.
t. iida-linnea 36+0
COLTSFOOT: meillä sidonnoista parhaiten toiminut se kietaisuristi2, eipä siinä paljon muita olekaan sen kehtosidonnan lisäksi, joissa voisi pitää lasta joka ei vielä kannata päätään. Se kehtosidonta ei ainakaan meillä ole ollenkaan onnistunut tän liinan kans. Pitäis olla paljon joustavempi liina (tai sitte en vaan oo osannut sitoa oikein :D), tää liina ei jousta oikeastaan yhtään. Toisaalta on sitten sopivan napakka. Ja sen kietaisuristi2:n voi sitoa valmiiksi päälle, en oo vielä vaivautunut harjoitettelemaan sellaista sidontaa, jossa vauva on valmiiksi sylissä.
Kätevin olis kyllä sellainen sidonta, jossa pystyis imettään. Se kehtosidonta olis just sellainen, mutta kun ei vaan onnistu :p Mutta ollaan me pärjätty ihan tälläkin sidonnalla.
Käykääs tulevat liinailijat kattomassa kantoliinakanavalla niitä sidontoja:
http://www.kantoliinakanava.fi/kantoliinakanava/tekstisivu.tmpl?numero=…
Oon kyllä tavallaan tykästynyt tähän liinailuun. Ei mulla mitään elämää suurempia periaatteita ole tässä hommassa mukana, ihan vain siksi liinailen, kun se helpottaa arkea -> vauva tykkää olla sylissä ja liinan kanssa saa omat kädet vapaaksi (nytkin Sampo nukkuu liinassa ja minä kirjoittelen tässä koneella). Minä en ainakaan halua pieneltä vauvalta/lapselta kieltää syliä, mutta kyllä se välillä käy voimille, kun pitää (pitäisi) vaan sylikkäin nyhjöttää, siksi tämä liina on niin kätevä :) Ja tietty saman asian ajaa myös kantoreppu!
Tulipa paasausta :D
Han ja Sampo
sieltä kantoliinakanava-linkin vasemmasta reunasta löytyy niitä ohjeita, tuossa nyt vaan jotain yleisiä ohjeita sidontojen tekemiseen.
[color=hotpink] Mammiksella [/color] remppa valmistunut. Varmaan ihan kivan näköinen. Ja turvakaukalon ja rattaatkin olit hommannut. Samaa merkkiä suositaan täälläkin päässä. Lisäksi vielä koira tulossa vieraaksi ilostuttamaan olemuksellaan. Onpahan lähdettävä ulos kelistä riippumatta. Tosin nyt taitaa olla niin hyviä kelejä, ettei tarvitse miettiä viitsiikö lähteä ulos vai ei.
[color=hotpink] Jushkan [/color] tekemä tuorepuuro kuullostaa kyllä melkoista hyvälle. Tosin tiedä sitten saisiko itseään niskasta kiinni ja menisi tekemään sellaisen. Ehkä huomenna???
[color=hotpink] Mooli [/color] kotiutunut jälleen reissusta. Ja hyvä että flunssa jäi sille tielleen. Kaikenmaailman taudit on aina epämukavia.
[color=hotpink] Coltsfoot [/color] saa kaverin häistä itselleen muuta ajateltavaa. Mullakin olisi kesällä paritkin häät tiedosssa ja jo valmiiksi voinen stressata, ettei mulla ole niihin mitään päälle pantavaa.
[color=hotpink] Hermionella [/color] ikävä flunssa yrittää päästä niskan päälle. Vai liekkö sit tosiaan nuo siitepölyt. Kohta varmaan itsekin alkaa oireilemaan..
[color=hotpink] Kesiksen [/color] mies aiheuttanut herättämällä harmia..Tosin vaikka uskon ettei mukavaa herätys ole ollutkaan niin silti itsekseni miehesi ajatuksille sun yksinään, tiedottamatta, synnyttämään lähtemisestä naureskelen..Voi niiden miesten ajatusmaailmaa.
[color=hotpink] Leeniksellä [/color] akupunktio tekee hyvää tehtäväänsä. Eikös se kanavakin ollut jo melkein ellei kokonaan hävinnyt??
[color=hotpink] Meriheppa [/color] onneksi ei kuitenkaan mitään vakavaa löytynyt äippäpolilla käydessä.
Itsellä tänään se tentti ohi ja työskentelyluvat pariksi vuodeksi hoitotasolle saatu. Kyllä on nyt helpottunut olo.
Eilen oli se painoarvioultra ja lääkäri arvio Rimpulan tällä hetkellä n. 2200g painavaksi. Tosin sanoi toisella olevan erittäin pitkät jalat, joka tietysti vaikuttaa tuohon arvioon. Lääkäri oli myös tutkittuaan sitä mieltä, ett mulle tulisi tehdä kunnollinen synnytystapa-arvio. Täytynee siis yrittää sellaista vaatia terkkatädiltä.
Samalla lääkäri katsoi myös kohdunsuun tilanteen, joka oli sitten 3 vko:ssa muuttunut. Eli siis kohdunsuu ei ihan auki mutta todella pehmyt ja kaulaa jäljellä enää ¿töpö¿, kuten lääkäri ilmaisi. Kortista katsottuna 1,5cm. Ja mulla kun ei ole enää olevinaan niitä supistuksiakaan ollut. Tosin iltaisin nukkumaan mennessä on jonkinlaista menkkamaista kipuilua ollut, joten nekö sit tuon lyhenemän saaneet aikaan. Täytynee nyt sit taas ottaa levon kannalta tämä olotila. Saisi tuo Rimpula ehkä vielä muutaman viikon asustella tuolla yksiössään.
Mutta taasen teitä ¿alkupääläisiä¿ hätyyttelen sen listaemon tehtävien suhteen..Olisiko kiinnostuneita? Voi olla, että päivitykset jää tekemättä jos Rimpula päättääkin ulostautua jo aiemmin kuin mihin itse on ollut varautunut.
-Ninca ja Rimpula 32+5-
[color=#8B008B]Odottelen hauvelia hoitoon.. Muuten olisinkin varmaan vielä kuorsannut. Menin nimittäin taas vasta joskus 1 jälkeen nukkumaan, ei nukuttanut ollenkaan.. Mikäköhän mua vaivaa nykyään. Aikaisemmin kun oon ollut ihan nukkuneen rukous jo 22 aikaan.. Hmm. Jep, tänään ohjelmassa siivousta ja järkkäilyä sekä neuvola. Illalla kaveri tulee käymään ja varmaan mennään hauvelin kanssa kävelylle, olettaen että tuo ilma on edelleen yhtä ihana.. Mitäs kaikki muut meinaa puuhata?
IIDA-LINNEA sai vaatekaappiprojektin tehtyä! Turvotus on kurjaa, I know, toivottavasti ois ohimenevää.. Muistat vaan valittaa siellä neuvolassa, ja tulehan kertomaan sitten neuvolakuulumiset. :)
JUSHKA ¿ mikä koiruus teillä on jos saa udella? Vai oonko kysynyt jo.. ne on nää raskausaivot kun ei ainakaan muista.. Jos se vaan ¿kiukuttelee¿ sulle, voi olla että sitten vauvan syntymän jälkeen onkin ihan toinen ääni kellossa.. Niin, mistäs te ootte Naksun kanssa noin isot viikot jo keränneet!?! Huih! :)
SADEYElle & VIIPULIlle kovasti suppareita * sup sup sup *
Mukavaa ja aurinkoista päivää kaikille! Voikaa paksusti!!!
Mammis + Tiitiäinen 38+5[/color]