Tupakoini tullaan kieltämään lailla kaikissa asuinkäyttöön vuokratuissa huoneistoissa.
Läpi mennessään uudistus astuisi voimaan aikaisintaan vuodenvaihteessa.
https://www.iltalehti.fi/asumisartikkelit/a/ac39e60f-f6e4-48f7-8254-08f…
Kommentit (68)
Hyviä askeleita kohti totaalikieltoa.
Vierailija kirjoitti:
Tupakointia enemmän mua häiritsee pilven pössyttelijät. Se haju on tosi pistävä. Pitäisi olla joku keino jolla pössyttelijät saa häädettyä heti
Pitäisi askarrella aktiivihiilen ja kanavapuhaltimen kanssa hajun poisto systeemi jos sisällä polttaisin. Onneksi on vähähajuisia höyrystimiä ja esim. kekseinä ei haise ollenkaan. Hysteeriset kun haistaa kannabiksen niin ne saa paniikki kohtauksia. Pitäisi sallia tai laillistaa kun paljon pienemmät haitat siitä on kuin alkoholista. Voisi olla vaikka polttelu baareja niin eivät savullaan häiritsisi muita. Ihan varmaa rahaa valtiolle jos kelpaa. Usa joka keksi kieltää kannabiksen on enimmäkseen laillistanut sen. Mitään oikeaa syytä laittomuudelle ei ole.
Vierailija kirjoitti:
Kiellot ovat aina toimineet niin pirun hyvin.....
Ylipäätään naurettavaa tehdä tuollainen lakiesitys, taatusti ei tule menemään läpi. Ylittää jopa Sipilän juostenkustun.
Nykyään kynttilöistä on suurempi riski sairastua syöpään kuin passiivisesta tupakoinnista.
Ja kukahan tätäkin kyttää ja valvoo? Sorkkaraudalla naapurin kämppään jos epäilee että siellä poltetaan tupakkaa? Ja oho se olikin joku muu...
Kuka tuota valvoo ja mitkä ovat sanktiot. Julkinen toru ja 200 € sakkoja? En polta, mutta olen realisti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kiellot ovat aina toimineet niin pirun hyvin.....
Ja vaihtoehtoiset nikotiinituotteet vaikuttavat olevan kaikkea muuta kuin vaarattomia, joskin koko totuus niistä selviää vasta parin vuosikymmenen aikajänteellä.
Asuinkäyttöön. Mut mitäs jos sen vuokraa pääsääntöisesti etätyöhön ja sit siellä kuiten voi myös nukkua ja tehdä ruokaa.
Vierailija kirjoitti:
Ainakin omistamissani asunnoissa on totaalikielto jo nyt (siis tupakoinnille jonka allekirjoitat vuokrasopimuksessa). Itse poltin aktiivisesti (en tietenkään sisällä vuokra-asunnossani) vuoteen 2022 saakka ja sain perinnössä rahaa enemmän kun tarpeeksi vuonna 2021 ja jotenkin ne onnistuivat sairaalassa lopettaan sen tupakoinnin kokonaan kun jouduin/pääsin sinne 2022 vuonna alhaisen (erittäin alhaisen) kaliumtasoni takia. Oli kuulemma kurkkusyöpää ja sen semmoista. Viime vuonna todettiin jokin hammasluustonsyöpä samalla puolella kun kurkkusyöpä oli. Joten minun omistamissani asunnoissa ei polteta.
Paras asia koskaan ! Edelises asunnos en voin kesäisin kovin olla parvekkeellani, ku alhaal ravasi tupakoiva henkilöitä joka minuutti, ja väkikin vaihtui usein. Mul on v***u allergia !!!!! Nykyises se sama ongelma on sitte alhaal oven vieres, ku siin vedellään usein , vaik se on kiellettyä siin kohtaa ! Siel on merkattu paikat. Selvästi. Siltikin useimmat niistä lemuläjistä vaan vetelee siin ulko- oven edessä !!! Paras, kun sielläkin on täysi tupakointikieltoa myös ulkona ! Ja hyyyyiiiii, mitä roskia ne jättävätkään !!!! Eivät viitsi korjata itse sotkujaan.........ovat niiiiin kuninkaallisia oleva naan, että........heidänkö nyt pitää siivota omat jäljet.......? Totta kai pitää ! Mut sotkuu on vain enemmän ! Mä en ymmärrä tällaista hävyttömyyttä. Jos olisin ite se isännöitsijä, vaatisi ehdottomasti, et alueella ei tupakoida missään kohtaa ! Ikinä. Ja jos jää kiinni valvontakameroista, niin se o välitön häätö asunnosta. Sillä sekunnilla. Näin tekee vastuullinen isännöitsijä. Näin on. Sitä ilmankin voi hyvin elää !!!!!!!
Vierailija kirjoitti:
Kuka tuota valvoo ja mitkä ovat sanktiot. Julkinen toru ja 200 € sakkoja? En polta, mutta olen realisti.
No luulis vuokranantajan valvovan asuntoaan koskevia lakisääntöjä.
En polta tupakkaa. Tupakointi tullaan kieltämään myös taloyhtiöiden pihoissa 2030 mennessä.
Vierailija kirjoitti:
Onneksi omistan oman asuntoni.
Jos asut taloyhtiössä, niin et omista.
Asunnon omistaa taloyhtiö, sinä omistat osakkeen ja se antaa sinulle oikeuden majailla asunnossa.
Ja asunnon omistaja, eli taloyhtiö, päättää miten siinä asunnossa eletään.
Sinä vain tottelet.
Vierailija kirjoitti:
Jospa ne tupakoinnista valittajat hankkivat asunnon niistä kieltotaloista. Eivätkä vinkuis tupakoinnin sallituissa taloissa.
Miksi ne tupakoitsijat muuttavat savuttomiin taloihin, joissa tupakointi on kielletty?
Heräsin aamulla klo 04.00 kun alakerran naapuri oli tupakalla ja tupakan haju/savu tuli avoimesta ikkunasta sisään. Ei mikään kiva herätys. Napsautin yöpöydällä olevasta napista parvekkeella olevan lehtipuhaltimen pörräämään ja se auttoi.
Vierailija kirjoitti:
Ja kukahan tätäkin kyttää ja valvoo? Sorkkaraudalla naapurin kämppään jos epäilee että siellä poltetaan tupakkaa? Ja oho se olikin joku muu...
Sellaistakin väitetään ettei poliisi lähde katsomaan edes ilmoituksia kannabiksen polttamisesta. Tupakan takia liikahtavat varmaan vielä vähemmän.
Vierailija kirjoitti:
Asuinkäyttöön. Mut mitäs jos sen vuokraa pääsääntöisesti etätyöhön ja sit siellä kuiten voi myös nukkua ja tehdä ruokaa.
Se on rikos.
Vierailija kirjoitti:
Heräsin aamulla klo 04.00 kun alakerran naapuri oli tupakalla ja tupakan haju/savu tuli avoimesta ikkunasta sisään. Ei mikään kiva herätys. Napsautin yöpöydällä olevasta napista parvekkeella olevan lehtipuhaltimen pörräämään ja se auttoi.
Minä ajattelin lannoittaa parvekekukat kanankakkalla.
Suositukset siitä jo on.Jotkut aineet haisee hirweelle, miten niitä voi käyttää kukaan.