Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Rahastosäästöjä ja asuntolainaa nyt yhtä paljon, maksanko lainat pois?

Vierailija
30.06.2025 |

Lainan korko 3.5% (tai sinnepäin), rahastot tuottaneet pelkästään tämän vuoden alusta 12%, eli sikäli ei kannattaisi,  mutta toisaalta lainattomuuskin houkuttelisi. Sitten rahaa jäisi joka kk 700e enemmän käyttöön. Tietenkään en kaikkea tuhlaisi, vaan säästäisin osan. Ompas vaikeeta miettiä tämmöistä

Kommentit (39)

Vierailija
21/39 |
30.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itse tein tuon siinä kohtaa kun nollakorkojen aika päättyi. En osannut sen kummemmin laskeskella että onko se taloudellisesti fiksua vai ei, ajatus velattomuudesta vaan kiehtoi siinä kohtaa enemmän. 

Mulle tosin on käynyt niin että yhtään enempää ylimääräistä rahaa mulle ei jää nyt kuin ennen. En _mielestäni_ ole käyttänyt rahaa yhtään sen huolettomammin kuin aikaisemmin, mutta ehkä se on tiedostamatonta. Toisaalta ehkä moni asia on kallistunut viime vuosina ja jos velkansa maksaa juuri nyt niin sen eron huomaa selvemmin. Ja toisaalta mun lapset on nyt teinejä ja ainakin mun lapset on nyt paljon kalliimpia kuin pienempinä. 

Aika pieni lainanlyhennys ollut, jos ei summan tunnu 'missään'

Lyhennys plus korot oli noin 700. Se oli siis n

Miksi sua nyt noin kauheasti ärsyttää mun rahankäyttö? Kyllä mä voisin sulle luetella mun kuukausittaiset kulut ja kertoa että esimerkiksi ruokakauppaan menee nyt enemmän kuin viisi vuotta sitten. Ja edelleen ne mun lapset on nyt isompia ja kalliimpia kuin viisi vuotta sitten. En ole kuitenkaan niin tarkkoja laskelmia tehnyt että uskaltaisin varmaksi sanoa mitään. Vaikka mulle jää nyt vain saman verran säästöön kuin ennen lainan maksamista, mulle kuitenkin edelleen jää säästöön eikä mulla ole mitään rahaongelmia niin ei ole ollut tarvetta sellaiselle. 

Vierailija
22/39 |
30.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Paljon lainaa jäljellä ja minkä aikaa maksusuunnitelmaa vielä edessä 

45.000e

On toi jo raha. Sijoittamiseen liittyy aina riski ja paras ainoa riskitön tuotto tulee kun maksaa korollista velkaa pois. Eli maksaisin lainan pois. Voihan myös käydä niin että rahoja ei edes saa ulos rahastosta, niinkuin asuntorahastoissa kävi. Jos menetät sijoitukset ja tulee ongelmia ton 45t velan hoitoon menetät asunnon.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/39 |
30.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pääomavero on melkein kymmenkertainen asuntolainasi korkoon nähden.

Vierailija
24/39 |
30.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Täytyy olla todellisia yksisarvisrahastoja, jos ovat onnistuneet nousemaan Trumpin valtakaudella. Persnettoa on tullut sitäkin enemmän.

Sitä minäkin ihmettelin kun elkeyhtiötkään ei saa tuottoa markkinoilta ja suomen pankkilla on tase nollilla.

Vierailija
25/39 |
30.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Täytyy olla todellisia yksisarvisrahastoja, jos ovat onnistuneet nousemaan Trumpin valtakaudella. Persnettoa on tullut sitäkin enemmän.

Sitä minäkin ihmettelin kun elkeyhtiötkään ei saa tuottoa markkinoilta ja suomen pankkilla on tase nollilla.

Haiskahtaa pahasti keksityltä sadepäivän puuhastelulta.  Vaikka itsellä löytyy kaikenlaista maatieteellistä ja toimialaspesifistä rahastoa, niin kaikki ovat 2025 miinuksella. Kokonaisuus asia erikseen.

Vierailija
26/39 |
30.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Esim Nordnet Suomi Indeksi on noussut vuoden alusta 14%. Se on lisäksi kuluton.

Vierailija
27/39 |
30.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos on tajunnut sijoittaa puolustusteollisuuteen, niin tuotot on paaaljon isommat kuin 12%

Vierailija
28/39 |
30.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on vissiin sitten poikkeuksellisen hyvät rahastot, kun ovat tänä vuonna tuottaneet näinkin hyvin

Aktia Nordic Micro Cap B, YTD +9,65%

Evli Suomi Pienyhtiöt B, YTD +6,61%

Nordnet Suomi Indeksi, YTD +14,61%

ap

Vierailija
29/39 |
30.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

No ei tuo ensimmäinen ainakaan kovin hyvä ole, mutta kieltämättä elpynyt miinukselta vuoden alusta..

Vuotuinen tuotto 5 vuotta  + 4,19 % eli suoraan sanoen kamala.

Vierailija
30/39 |
30.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulla on vissiin sitten poikkeuksellisen hyvät rahastot, kun ovat tänä vuonna tuottaneet näinkin hyvin

ap

Pidä rahastoissa vaan mieletöntä ostat sitten velattoman linnan new yorkista!

Vierailija
31/39 |
30.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla sama ongelma. Lainaa 50k ja säästöjä+sijoituksia lähes toinen mokoma. Laina-aikaa tosin on jäljellä reilu kymmenen vuotta. Tuntuu toisaalta hullulta tehdä isompaa ylimääräistä lyhennystä asuntolainaan, kun se ei tässä laina-ajassa muuta mitään ja lainakulut on niin pienet, etten sitä summaa tarvitse mihinkään. Odottelen seuraavaan korontarkistuspäivään ja ehkä sitten kysyn pankista josko marginaalia saisi alemmas ja ehkä tekisin isomman lainalyhennyksen siinä.

Vierailija
32/39 |
30.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minulla sama ongelma. Lainaa 50k ja säästöjä+sijoituksia lähes toinen mokoma. Laina-aikaa tosin on jäljellä reilu kymmenen vuotta. Tuntuu toisaalta hullulta tehdä isompaa ylimääräistä lyhennystä asuntolainaan, kun se ei tässä laina-ajassa muuta mitään ja lainakulut on niin pienet, etten sitä summaa tarvitse mihinkään. Odottelen seuraavaan korontarkistuspäivään ja ehkä sitten kysyn pankista josko marginaalia saisi alemmas ja ehkä tekisin isomman lainalyhennyksen siinä.

Konservatiivinen taktiikka on pidättäytyä lisäsijoituksista, koska kurssikehitys on poliittisen tilanteen vuoksi tällä hetkellä todella ennustamatonta. Lyhentää niillä lainaa nopeammassa tahdissa, mutta toisaalta pitää jo tehdyt sijoitukset tuottamassa, jos jotain tuottavat.

Vierailija
33/39 |
30.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Anna rahastosäästöt pois.

Vierailija
34/39 |
30.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

ap

Suomi ja pohjoismaat indeksit ovat yleisesti nousseet tänä vuonna, jenkki-indeksit enimmäkseen laskeneet.

Osa indekseistä oli selvästi ylempänä vielä ennen Trumpin tullipuheita ja tipahtivat sitten jyrkästi. Nousivat melkein yhtä nopeasti alkuvuoden arvoihin. 

Suomi-indeksit eivät ole mikään takuuvarma sijoituskohde, monena vuonna niillä on tehnyt tappiota. 

Vierailija
35/39 |
30.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Konservatiivinen taktiikka on pidättäytyä lisäsijoituksista, koska kurssikehitys on poliittisen tilanteen vuoksi tällä hetkellä todella ennustamatonta. Lyhentää niillä lainaa nopeammassa tahdissa, mutta toisaalta pitää jo tehdyt sijoitukset tuottamassa, jos jotain tuottavat.

Minun taktiikka on sijoittaa pitkäjänteisesti ja sen takia yksittäiset huonot vuodet ja sulavat sijoitukset ei haittaa - tarkoitus on sijoituksia kotiuttaa vain äärimmäisissä tilanteissa. Kurssien heilahtelu alaspäin on oikeastaan se ainoa tapa joskus tienata, sillä todistetusti kurssit nousee lopulta ylöspäin. Meneekö siinä vuosi vai viisi vuotta, se on sitten tapauskohtaista. En muutenkaan sijoita kaikkea rahaa. Tilillä olevilla varoilla ajattelin lainaa lyhentää, jos nyt siis päädyn sitä lyhentämään. 

Vierailija
36/39 |
30.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kaikki tärkeimmät jenkki-indeksit on plussalla verrattuna vuoden alkuun.

Vierailija
37/39 |
30.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei missään nimessä kannata lunastaa tässä kohdin pois maksaakseen lainoja, joiden korot ovat laskusuunnassa. Jatka vain lainan lyhentämistä normaalisti ja sijoita yhä lisää. 

Minulla on tällä hetkellä 55 000 euroa velkaa ja sijoituksissa on päälle 200 000. En todellakaan ole maksamassa velkoja pois yhtään nopeammin. Lainan lyhennyserät maksan kuukausittaisilla netto-osingoilla ja jääkin rahaa jäljelle. 

Vierailija
38/39 |
30.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Euribor-korothan putoilevat harva se päivä. Mulla 3 kk euriboriin kytketty asuntolaina, joka on jo alle 2%. Collector-pankissa säästötilillä saa enemmän korkoa, ei nostorajoituksia. Eli ei kannata kuitata lainaa. 

Vierailija
39/39 |
30.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tein joitain vuosia sitten niin, että myin salkun ja maksoin velat pois ja myin myös asunnon ja muutin halvempaan ja sijoitin rahat. Sittemmin myin senkin asunnon ja nyt asun vuokralla ja rahatkin ovat etupäässä käteisenä. Rahaa on niin paljon, että pärjään hautaan asti vaikka työttömänä. Jos vuokrani ei olisi vain parisataa kuussa, niin asuisin autossa. Jotenkaan en enää arvosta seiniä. Aluksi mietin jopa asunnon ostoa etelästä, mutta nyt en koske enää pitkällä tikullakaan. Vuosia on niin vähän jäljellä, että voin ihan hyvin olla talvet vuokrabungalowissa kaukoidässä. Viisi tuhatta riittää koko talveksi. Kesät haluan olla Suomessa. Näilläkin säillä.