Omistusasuja saa polttaa asunnossaan, vuokra-asuja ei
https://www.iltalehti.fi/asumisartikkelit/a/ac39e60f-f6e4-48f7-8254-08f…
Ollaan kirjaamassa ihan lakiin, eli koskaa kaikkia asuntoja.
Kommentit (133)
Jokainen saa tupakoida jos haluaa mutta en ymmärrä silti tupakointia parvekkeella tai asunnossa. Se haju on tosi hirveä. Muutenkin luulisi että on riski tupakoida sisällä jos nukahtaa tai tuli jää kytemään ja syttyy tulipalo.
Aika tyhmää jos asunto-osakeyhtiössä ei voida enemmistön toimesta jos ei kooonaan kieltää niin ainakin asettaa rajoituksia tupakoinnille. Aika ikävä ostaa omistusasunto ja sitten ilmenee, että naapurustossa poltetaan ja joku polttaa jopa sisälläkin ja hajut tunkeutuvat aika ajoin mm. oman asunnon vaatehuoneeseen ja pian omat vaatteet haisevat tupakalta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kukaan ei saa polttaa asunnossaan ! Ei edes omistaja ite !
No saa kai siät nyt omassa asunnossa polttaa, jos haluaa. Sen ymmärrän ettei parvekkeellä saa tupakoida.
Terveystarkastaja voi puuttua. Savu ja haitta-aineetkulkeutuvat muihin asuntoihin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Omistaja saa tupakoida asunnossaan täysin vapaasti. Omapahan on tappionsa. Tai perillisten.
Joissakin taloissa savu kulkeutuu naapuriasuntoihin. Se ei ole oikein. Olen lopettanut tupakoinnin terveyssyistä. Myöhemmin asuin asunnossa, johon tuli tupakansavua naapurista. Talon tuuletusparvekkeella kävi lisäksi joku porukka tupakalla ja se savu tuli suoraan sisälle keittiööni, jos ikkuna oli auki.
Oikein. Asumistukea ei saa omistusasuntoon, valtio säästää kun kaikki tupakoitsijat ostavat omistusasunnon. Tupakointi parvekkeella kulkeutuu naapuriasuntoihin, tupakointi sisällä tuhoaa kaikki asunnon pinnat. Muutin vuokralle asuntoon jossa oli poltettu paljon: esim keittiönkaappien sisäosatkin olivat ruskeat, sanoin valkoiset ikkunan pielet olivat ruskeat ym.
Kukaan ei osta asuntoa, missä on poltettu tupakkaa sisällä, asunto haisee.
Ja potkulaki tulee voimaan tammikuussa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vuoden 2024 tilastossa Suomessa oli vajaa 2,9 miljoonaa asuntokuntaa. Eli siis "koteja, joissa asuu ihminen tai ihmisiä".
37 % oli omakoti- tai paritalossa
13 % oli rivitalossa
48 % oli kerrostalossa
--> valtaosa Suomen asunnoista on kerrostaloissa
Asuntokunta on eri asia kuin ihminen. Asuntokunnassa voi olla yksi asukas tai vaikka 19. Nyt keskustellaan siitä, asuuko suurin osa suomalaisista kerrostalossa ja se on eri asia kuin se, onko kerrostaloissa paljon yksinasuvia.
Kerrostaloasunnossa asuu keskimäärin vähemmän ihmisiä kuin omakotitalossa. Eli jos yksiön ja kaksion (ainoa) asukas tupakoi, se ilmenee haittana useammin ja enemmän, kuin jos yksi okt-asukas tupakoi. Hänelle asiasta huomauttaa korkeintaan oma perhe eli ne muut okt-asukit.
"Syntyvyys vähenee, omakotitalot eivät mene enää kaupaksi."
Ei kukaan ota enää 200 000 asuntovelkaa, kun tulee potkulaki ja voidaan irtisanoa alisuoriutumisen takia kuukauden päästä.
Ansiosidonnainen on romutettu ja työmarkkinatuki on 595 netto.
"Lähtökohtaisesti myöskään sairautta, vammaa tai tapaturmaa ei voida pitää asiallisena syynä irtisanomiselle, mutta ne voivat aiheuttaa sellaisen työkyvyn aleneman, joka muodostaa asiallisen syyn irtisanomiselle."
https://www.iltalehti.fi/politiikka/a/9e9930a8-6f6d-4df2-bdd5-ed8b114d0…
"Esimerkiksi Teollisuusliiton lausunnossa esitetään huoli siitä, että esityksestä ei rajata alisuoriutumisen ulkopuolelle ikääntymisestä johtuvaa heikompaa kykyä suoriutua töistä.
-Erityisesti ruumiillista työtä tekevillä työntekijöillä ikä hidastaa suoriutumista ja aiheuttaa muutoinkin terveyteen perustuvia haasteita suoriutumisessa, Teollisuusliiton lausunnossa huomautetaan."
https://www.iltalehti.fi/politiikka/a/9e9930a8-6f6d-4df2-bdd5-ed8b114d0…
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Suomalaisista enemmistö asuu omakotitalossa, joten yks hailee.
Enemmistö asuu kylläkin kerrostaloissa. Ja kuka i*iootti nykypäivänä enää sisällä tupakoi, tai yleensäkään tupakoi.
Minä idiootti poltan omassa osaakkeessani kun tuli parvekekielto. Olen liikuntarajoitteinen. Ei vielä ole ole häätöä tullut.
Vierailija kirjoitti:
Omistajana olen polttanut sisällä 3 vuotta kun tuli parvekekielto. Olen pyörätuolissa. Kun ostin asunnon niin parvekkeella sai polttaa. Joku on valittanut mutta ei ole häätöä tullut kun ei vielä ole sellaista lakia. En vaan pysty lopettamaan.
Mun vuokrasopimuksessa kiellettiin tupakointi mutta muiden aineiden polttamisesta ei ollut mitään mainintaa joten olen ihan iloisesti poltellut täällä kannabista kun sitä ei erikseen ole kielletty :)
Suitsukkeita saa myös poltella ihan vapaasti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Omistaja saa tupakoida asunnossaan täysin vapaasti. Omapahan on tappionsa. Tai perillisten.
terveystarkastaj voi puuttua -savuhaitat terveydelle haitalliset ainesosat jos kulkeutuu muihin huoneistoihin. rakenteelliset syyt sekä ilmastoinnin kautta. yhtiöjärjestetys voi kieltää ja ohjata tontilta pois erillistupakointi alueelle.
Olen käynyt tutun luona joka polttaa tai sisällä ja asunto haisee hirveältä.
No tokihan vuokra-asujen omistajalla on sanansa sanottavana siihen saako hänen asujaan polttaa. Omat asunsa saa polttaa turhia kyselemättä.
Vierailija kirjoitti:
Olen käynyt tutun luona joka polttaa tai sisällä ja asunto haisee hirveältä.
Tupakan haju on tapeteissa.
Meillä on tulossa rivariosakkeeseen remppa kun vuokralainen lähtee. Sen jälkeen siellä on tupakointikielto.