Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Tekeekö raha onnelliseksi?

Vierailija
29.06.2025 |

Kiinnostaa mitä muut perusjantterit miettii tästä.

Olen pohtinut, että jos yksin asuva ihminen ei pärjää noin 1200 eurolla kuukaudessa, niin onko elämäntavassa tai kulutuksessa jotain pielessä? Minun mielestäni tämä summa pitäisi riittää elämän kuluihin ja vähän päällekin. Kaikki tulojen lisäys on oikeastaan vain ekstraa, ei elämän välttämättömyys ja näin irrallisena onnellisuudesta.

Olenko yksin tämän kelan kanssa ja miten te muut näette rahan ja onnellisuuden suhteen?

Kuinka paljon teidän mielestänne pitäisi tienata ollakseen onnellinen jos tämä ei ole se summa, enemmän/vähemmän, miksi?

Kommentit (37)

Vierailija
21/37 |
29.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eihän se raha onnea tuo, vaan helpottaa elämää ihan pirun paljon. En koe itseäni onnelliseksi vaikka tulotaso on ok.

Paljon on murheita ja huolia rahasta huolimatta. 

Eikö helpompi elämä nimeomaan ole onnellisempi kuin hankala elämä? Raha poistaa ainakin ne rahaan liittyvät ongelmat.

Vierailija
22/37 |
29.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Moni tarvitsee autoa päästäkseen töihin. 

Entäpä jos näillä ihmisillä olisikin niin paljon rahaa, ettei tarvitsisi käydä töissä?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/37 |
29.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

8000€/ kk bruttotulot ei meinaa riittää pk-seudulla . Asunto, auto , lapset ja muu eläminen maksaa yllättävän paljon . Pelkkä asunto jo sen pari tonnia kuussa vaikka ihan perus asunto . Täytyy ihmetellä miten joku voisi selviytyä reilun tonnin tuloilla. Pitää olla ainakin ilmainen asunto jne. 

Vierailija
24/37 |
29.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kun sulla on rahaa, sun ei ole pakko juosta jokaista päivää töissä selviytymismielessä. Voit pitää vapaapäivän vaikka ilman syytä ei tarvitse sairastua, että saa levätä.

"Voi pitää vapaapäivän"

Hyvin harva työpaikka katselee kauan ihmistä, joka pitää vapaapäiviä jatkuvasti. Parempi tuollaisessa tilanteessa sanoutua irti, jos kerran rahastakaan ei ole pulaa. Miksi pitäisi viedä yksi työpaikka joltain tarvitsevalta, jos itse haluaa vain saikuttaa?

Vierailija
25/37 |
29.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kun sulla on rahaa, sun ei ole pakko juosta jokaista päivää töissä selviytymismielessä. Voit pitää vapaapäivän vaikka ilman syytä ei tarvitse sairastua, että saa levätä.

"Voi pitää vapaapäivän"

Hyvin harva työpaikka katselee kauan ihmistä, joka pitää vapaapäiviä jatkuvasti. Parempi tuollaisessa tilanteessa sanoutua irti, jos kerran rahastakaan ei ole pulaa. Miksi pitäisi viedä yksi työpaikka joltain tarvitsevalta, jos itse haluaa vain saikuttaa?

Tässä menee vähän pointti ohi. Kyse ei ole siitä, että joku saikuttaa tai lusmuilee, vaan siitä että raha tuo mahdollisuuden tehdä järkevämpiä valintoja myös työn suhteen. Kun ei ole taloudellisessa pakossa, ei tarvitse roikkua työpaikassa, joka kuluttaa loppuun. Voi valita osa-aikaisuuden tai vaikka pitää välillä taukoa ilman romahdusta. Ja toki myös se raha tuo mahdollisuuden olla tekemättä töitä ollenkaan jos näin haluaa.

Vierailija
26/37 |
29.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onnellisuus ja vapaus nivoutuvat yhteen, hyviä faktoja tässäkin tekstissä mutta alkuperäinen kysymys oli, tuoko raha onnea, ei se mitä sillä saa ja ei saa. Ehkä hyvä jatkokysymys tähän voisi olla, että tuoko nämä ulkoiset asiat onnellisuutta, siinä mielessä miksikä uskot onnellisuuden olevan?

Vaikuttaako enemmän se miten suhtautuu omiin rajoitteisiina ja valintoihinsa vai onko elämän realiteetti mielestänne siinä, että jokainen ihminen tarvitsee miljoona euroa tililleen, että voi elää niin kuin haluaa = onnellisesti (?)

Myös tämä rahakysymys kiinnostaa todella paljon, ilmeisesti siihen on joku maaginen raja, että nämäkin tarpeet tyydyttyvät niin onko ideaa mikä se olisi?

Vierailija
27/37 |
29.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ekaa kertaa vauva-sivulla, suorastaan yllätys, että tuli mitään vastauksia saatikka näin asiallisia, kiitos näistä.

Uskon, että pk-seudulla varmasti astetta kalliimpaa ihan kaikki, niin varmasti raharange vähän erilainen. Itse henkilökohtaisesti asun Turussa ja tämä 1200 +-100euroa on riittänyt enemmän kuin hyvin siihen, että ruokakaupassa ei tarvitse tinkiä, harrastan ilman ongelmia, asun koirani kanssa 32 neliön yksiössä ja minulla olisi varaa käydä ulkomaillakin kerran tai jos oikein taikuri olen ja olisi tarvetta, 2 kertaa vuodessa.

Lähinnä sitä halusin tuoda ehkä esille, että onko onnellisuus liitoksissa rahaan jos on ihmisiä jotka saa tuon verran rahaa ja ovat onnellisia vai valehtelevatko he itselleen. Sekä tämä sana vapaus on mielenkiintoinen, tarvitsetko oikeasti rahaa ollaksesi vapaa vai onko enemmänkin arvo/egokysymys enemmistön kohdalla? 

Vielä yksi kysymys, arvostan jos tulee vastauksia tai mietteitä;

Raha tuo ainakin itselleni vapautta. En käsitä ihmisiä, jotka nillittävät asiasta, aivan kuin enemmän rahaa ei mitenkään parantaisi teidän elämäänne. Itselle ainakin nuorena rakas harrastus oli ratsastus, samoin olisin matkustellut paljon enemmän, jos olisi ollut rahaa. Mutta nuorena ei ollut, eikä sitä ollut koskaan myöhemminkään aikuisena paljoa. Varallisuutta oli, koska sain lahjaksi, mutta se ei ollut tuhlattavaksi, vaan pidettäväksi ja mahdollisti pidemmän haahuilun ja ei-töissä-käynnin kuin ilman kyseistä varallisuutta (oma asunto, velaton, puhelinosake ja osakkeita, joista tuli vähän osinkoa). 

Menin yhteen miehen kanssa, jonka tulot ovat yhdessäolomme aikana olleet max 1100€/kk. Hankimme kaksi lasta. Ostimme kesämökin maalta, jonne muutimme myöhemmin vakituisesti asumaan. Se ei ollut kallis, 90 000€, ja sain silloin siihenkin lupauksen, että perin rahasumman, jolla voin maksaa kyseisen lainan pois, joten; mikään noista ei olisi ollut mahdollista ilman RAHAA. Emme olisi voineet pitää maalla miehen kanssa kahta autoa ja mies olla kotona lasten kanssa ja minä tehdä vain osa-aikaista työtä, jotta itsellenikin jäi enemmän vapaa-aikaa.

Myöhemmin sain perintönä 1,5 miljoonan omaisuuden ja voin sanoa, että on ihanaa, kun voi matkustaa ja hankkia stereot, ostaa mieleisensä puhelimen ja älykellon ja nautin myös kaupunkiasuinnoissani käymisestä, joita pidän airbnb:ssä, vaikka se tuottaakin heikommin, kuin normaali sijoitusasunto.

Että ei, en allekirjoita, että eläisin onnellisena 1200 €:lla kuussa.

Vierailija
28/37 |
29.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

No otetaan esimerkiksi vaikka matkailu. Kummassa näistä hotelleista viipyisit mieluummin?

Vierailija
29/37 |
29.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ekaa kertaa vauva-sivulla, suorastaan yllätys, että tuli mitään vastauksia saatikka näin asiallisia, kiitos näistä.

Uskon, että pk-seudulla varmasti astetta kalliimpaa ihan kaikki, niin varmasti raharange vähän erilainen. Itse henkilökohtaisesti asun Turussa ja tämä 1200 +-100euroa on riittänyt enemmän kuin hyvin siihen, että ruokakaupassa ei tarvitse tinkiä, harrastan ilman ongelmia, asun koirani kanssa 32 neliön yksiössä ja minulla olisi varaa käydä ulkomaillakin kerran tai jos oikein taikuri olen ja olisi tarvetta, 2 kertaa vuodessa.

Lähinnä sitä halusin tuoda ehkä esille, että onko onnellisuus liitoksissa rahaan jos on ihmisiä jotka saa tuon verran rahaa ja ovat onnellisia vai valehtelevatko he itselleen. Sekä tämä sana vapaus on mielenkiintoinen, tarvitsetko oikeasti rahaa ollaksesi vapaa vai onko enemmänkin arvo/egokysymys enemmistön kohdalla? 

Vielä yksi kysymys, arvostan jos tulee vastauksia tai mietteitä; Miksi rahalla on niin dominoiva vaikutus ihmisiin sekä miksi tämä ylipäätänsä on puheenaihe JA koetko henkilökohtaisesti, että on raskasta seurata rahan käyttökohteita, vaikka jos pesukone hajoaa ja koet sen tarpeelliseksi omassa elämässäsi & näiden hintojen vertailu. 

Raha ei tuo onnea, mutta sen puute tuo turvattomuutta. Ainakin minua stressasi 90-luvun lamassa työttömänä kaupungin vuokrakämpässä jatkuva rahanpuute. Nykyisin voin jo luottaa siihen, että vaikka työpaikka menisi alta, enkä enää työllistyisi, en enää ikinä joudu samanlaiseen taloudelliseen kurimukseen. 

Vierailija
30/37 |
29.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

"Voi pitää vapaapäivän"

Tässä menee vähän pointti ohi. Kyse ei ole siitä, että joku saikuttaa tai lusmuilee, vaan siitä että raha tuo mahdollisuuden tehdä järkevämpiä valintoja myös työn suhteen. Kun ei ole taloudellisessa pakossa, ei tarvitse roikkua työpaikassa, joka kuluttaa loppuun. Voi valita osa-aikaisuuden tai vaikka pitää välillä taukoa ilman romahdus

Ei mennyt pointti ohi, sinulla taisi mennä. Edellä luki "voi pitää vapaapäivän vaikka ilman syytä". Vastasin siihen. 'Vapaapäivä ilman syytä levon takia' ei tarkoita osa-aikaisuuden valitsemista tai pitemmän tauon ottamista. Se tarkoittaa nimenomaan sitä, että on satunnaisesti poissa yhden päivän. 

Jos tuo edellinen ei sitä tarkoittanut, niin huonosti ilmaistu. 

Vierailija
31/37 |
29.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tekee.

Vierailija
32/37 |
29.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Raha tuo ainakin itselleni vapautta. En käsitä ihmisiä, jotka nillittävät asiasta, aivan kuin enemmän rahaa ei mitenkään parantaisi teidän elämäänne.

ratsastus .... olisin matkustellut paljon enemmän,....  Ostimme kesämökin maalt.... hankkia stereot, ostaa mieleisensä puhelimen ja älykellon ja nautin myös kaupunkiasuinnoissani käymisestä, joita pidän airbnb:ssä, vaikka se tuottaakin heikommin, kuin normaali sijoitusasunto."

.

Mitä nillittämistä se on, jos toteaa, ettei kiinnosta tuollainen ostaminen, meneminen ja mökkeily? Sulla on jäänyt kaiken rahan keskellä henkinen kasvu väliin etkä erota itseäsi muista ihmisistä ja heidän toiveistaan, vaan luulet kaikkien haluavan samaa mitä sinä. 

Vierailija
33/37 |
29.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap on miespuolinen? 🤔 Ihan yllätti tämänkaltainen asiallisuus ja korrektius.

Jää ihmeessä tolkun miehenä palstalle tekemään fiksuja aloituksia. Järkeä ja hyviä käytöstapoja tänne todellakin kaivataan.

Olet erinomainen kirjoittaja. Lämpimästi tervetuloa!👋

P.s. Sataako lännessäkin tänään?

Vierailija
34/37 |
29.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi fiksu, symppis, uusi miestulokas sai

alapeukkuja?

Tiedoksi Ap: Alapeukuttaminen on

tyypillinen digikoulukiusaamisen muoto

näillä huudeilla. Erityisesti alanuolia ropisee,

kun puhutaan totuuksia ilman kuorrutteita.

Siihen sinun on tottuminen jatkossa,

valitettavasti.

Ethän kuitenkaan tästä lannistu. 

Vierailija
35/37 |
29.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minut tekee koska minulla ei ole muuta kuin rahaa. Minulla on satoja tuhansia. Minulla ei ole juuri ystäviä kuin muutama joita tapaan harvoin, töitä ei ole ja asun vuokralla.

Vierailija
36/37 |
29.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

En halua tienata alle 3000 euroa. Tuskin tekisin töitä alle 3000 palkalla.

Vierailija
37/37 |
29.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä, raha tekee onnelliseksi: enemmän laadukasta materiaa, voit ostaa terveyspalveluita ja hyvälaatuista ruokaa. Voit tukea lastesi opintoja, jotta he valmistuvat ilman lainataakkaa. Uusi auto allasi on luotettavampi kuin tonnin luuska. Voit asua kivalla asuinalueella jne. 

Olisin hämmästynyt, jos joku väittäisi että köyhänä on onnellista. Olen ollut molempia ja tiedän, että varakkaana olen paljon onnellisempi (ja terveempi). Rikkaat lohduttavat köyhiä valehtelemalla, että raha ei tuo onnea. Kyllä se tuo.