Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Tekeekö raha onnelliseksi?

Vierailija
29.06.2025 |

Kiinnostaa mitä muut perusjantterit miettii tästä.

Olen pohtinut, että jos yksin asuva ihminen ei pärjää noin 1200 eurolla kuukaudessa, niin onko elämäntavassa tai kulutuksessa jotain pielessä? Minun mielestäni tämä summa pitäisi riittää elämän kuluihin ja vähän päällekin. Kaikki tulojen lisäys on oikeastaan vain ekstraa, ei elämän välttämättömyys ja näin irrallisena onnellisuudesta.

Olenko yksin tämän kelan kanssa ja miten te muut näette rahan ja onnellisuuden suhteen?

Kuinka paljon teidän mielestänne pitäisi tienata ollakseen onnellinen jos tämä ei ole se summa, enemmän/vähemmän, miksi?

Kommentit (37)

Vierailija
1/37 |
29.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

1200 €/kk voi just ja just riittää hengissä pysymiseen, mutta ei täyspainoiseen elämään. Jos haluaa oikeasti nauttia elämästä matkustella, syödä hyvin, harrastaa, nähdä maailmaa, kehittää itseään, tehdä jotain muutakin kuin käydä töissä ja nukkua  se vaatii enemmän rahaa. Elämän tarkoitus ei ole vaan selvitä kuukausi kerrallaan minimibudjetilla, vaan ottaa kaikki irti siitä mitä maailma voi tarjota.

Raha tuo onnea just siksi, että se tuo vapautta. Vapautta valita mitä tekee, milloin tekee ja kenen kanssa. Jos joka asia pitää laskea sentin tarkkuudella, elämästä katoaa ilo ja keveys. Voi kai sekin olla jollekin tarpeeksi, mutta aika moni meistä haluaa muutakin kuin jatkuvaa varomista ja selviytymistä. Enemmän rahaa ei tarkoita ahneutta, se tarkoittaa mahdollisuuksia. 

Vierailija
2/37 |
29.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei tee, mutta rauhoittaa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/37 |
29.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

ei tee , mutta helpottaa elämää

Vierailija
4/37 |
29.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei riitä 1200 pääkaupunkiseudulla. Vähintään 1500 kuussa.

Ja täysipainoista nykyelämää jäljittelevään elämään 2000 kuussa. Mieluummin 2500+...

Mutta jossain päin Suomea selviää kyllä hengissä ja katon alla 1200lla.

Vierailija
5/37 |
29.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itken mieluummin Jaguarissa kuin ruuhkabussissa.

Vierailija
6/37 |
29.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onnellisuuteen riittävä rahan määrä on se, jolla saa katettua oman elämänsä kulut. Se, mikä kellekin riittää, vaihtelee. Itse tienaan 2200e kk nettona ja se riittää. Työ kuitenkin aiheuttaa niin voimakasta ahdistusta, että saattaisin olla onnellisempi pienemmälläkin rahalla jos saisin olla vähemmän töissä.

Vierailija
7/37 |
29.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eihän se raha onnea tuo, vaan helpottaa elämää ihan pirun paljon. En koe itseäni onnelliseksi vaikka tulotaso on ok.

Paljon on murheita ja huolia rahasta huolimatta. 

Vierailija
8/37 |
29.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tekee. Eiväthän ihmiset muuten sitä niin kiihkeästi tavoittelisi.

Vierailija
9/37 |
29.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

1200 €/kk voi just ja just riittää hengissä pysymiseen, mutta ei täyspainoiseen elämään. Jos haluaa oikeasti nauttia elämästä matkustella, syödä hyvin, harrastaa, nähdä maailmaa, kehittää itseään, tehdä jotain muutakin kuin käydä töissä ja nukkua  se vaatii enemmän rahaa. Elämän tarkoitus ei ole vaan selvitä kuukausi kerrallaan minimibudjetilla, vaan ottaa kaikki irti siitä mitä maailma voi tarjota.

Raha tuo onnea just siksi, että se tuo vapautta. Vapautta valita mitä tekee, milloin tekee ja kenen kanssa. Jos joka asia pitää laskea sentin tarkkuudella, elämästä katoaa ilo ja keveys. Voi kai sekin olla jollekin tarpeeksi, mutta aika moni meistä haluaa muutakin kuin jatkuvaa varomista ja selviytymistä. Enemmän rahaa ei tarkoita ahneutta, se tarkoittaa mahdollisuuksia. 

Mulla menee kuussa ruokaan ja perustarvikkeisiin noin 500e, 70e bussilippu. Enkä koe, että mun päivä on vain selviytymistä.. Ihmettelen kyllä kovasti, miten paljon saa tuhlata, että 1200e/kk saisi menee peruskulutukseen pelkkä kuluttamisen ilo?

Vierailija
10/37 |
29.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sanotaan nyt näin että kun erinäiset "pakolliset jutut" alkavat olla maksettu ja rahaa jää enemmän taskuun, niin kummasti alkaa olla iloa ja valinnanvapautta elämässä.

Vierailija
11/37 |
29.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joidenkin vuokra maksaa 800-900e kaksio +laskut. Ellei kunnalla ole halvempi asunto, moni kaksioista on myös 800-900e kunnalla. Ellei ole vanhustalo.

Vierailija
12/37 |
29.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olen elänyt omannäköistäni elämää viime vuodet noin 1900€/kk, josta vastikkeeseen on mennyt 400€/kk. Eli muuhun elämään on mennyt 1500€/kk.

Vähemmälläkin tietysti olisin tullut toimeen, jos pakko olisi ollut. Vaan kun nytkin on palkasta jäänyt säästöön ja sijoituksiin noin 2100€/kk, kun asunto- ja sijoituslainat loppuivat. Pitää varmaan kohta miettiä uusia sijoituskohteita, kun autonvaihtorahatkin on jo säästössä.

Vierailija
13/37 |
29.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mulla menee kuussa ruokaan ja perustarvikkeisiin noin 500e, 70e bussilippu. Enkä koe, että mun päivä on vain selviytymistä.. Ihmettelen kyllä kovasti, miten paljon saa tuhlata, että 1200e/kk saisi menee peruskulutukseen pelkkä kuluttamisen ilo?

Ihmisten elämäntilanteet ovat erilaisia. Moni tarvitsee autoa päästäkseen töihin. Ihmisllä on lapsia, joiden elättäminen ei ole ilmaista. Lisäksi harrastuksia jne. Onko tämä todellakin sinulle kova ihmettelynaihe?

Vierailija
14/37 |
29.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä raha ainakin tasoittaa mielialoja. Itselläni on taloudellisesti hyvä tilanne, vaikka tulen tavallaan rikkinäisestä perheestä. Rikkinäisestä siinä suhteessa, että ihmissuhteet olivat toksisia. Aikusella veljelläni on skitsoidi persoonallisuus ja uhkapeliongelma, jotka luultavasti johtuvat myös taustasta. 

Itselläni raha on helpottanut elämää, mutta luopuisin kyllä melkoisesta summasta saadakseni ehjemmän taustan ja veljen, jolla olisi paremmat selviytymiskyvyt. Hänellähän hyvät perinnöt eivät ole elämässä auttaneet, koska ne menevät pelaamiseen.  Itsellänikin oli ongelmia erilaisten riippuvuuksien kanssa, kuten alkoholin ja työriippuvuuden, mutta olin muutaman vuoden terapiassa, ja sen sekä mielialalääkityksen avulla pärjään. 

Terapiaan pääsyssä ratkaisevaa oli välittävä työnantaja, joka ohjasi minut avun ääreen, kun alkoholinkäyttö alkoi näkyä töissä. Eli rahalla ei sinänsä ollut siinä merkitystä, työnantajan vakuutus maksoi terapian.

Vierailija
15/37 |
29.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ekaa kertaa vauva-sivulla, suorastaan yllätys, että tuli mitään vastauksia saatikka näin asiallisia, kiitos näistä.

Uskon, että pk-seudulla varmasti astetta kalliimpaa ihan kaikki, niin varmasti raharange vähän erilainen. Itse henkilökohtaisesti asun Turussa ja tämä 1200 +-100euroa on riittänyt enemmän kuin hyvin siihen, että ruokakaupassa ei tarvitse tinkiä, harrastan ilman ongelmia, asun koirani kanssa 32 neliön yksiössä ja minulla olisi varaa käydä ulkomaillakin kerran tai jos oikein taikuri olen ja olisi tarvetta, 2 kertaa vuodessa.

Lähinnä sitä halusin tuoda ehkä esille, että onko onnellisuus liitoksissa rahaan jos on ihmisiä jotka saa tuon verran rahaa ja ovat onnellisia vai valehtelevatko he itselleen. Sekä tämä sana vapaus on mielenkiintoinen, tarvitsetko oikeasti rahaa ollaksesi vapaa vai onko enemmänkin arvo/egokysymys enemmistön kohdalla? 

Vielä yksi kysymys, arvostan jos tulee vastauksia tai mietteitä; Miksi rahalla on niin dominoiva vaikutus ihmisiin sekä miksi tämä ylipäätänsä on puheenaihe JA koetko henkilökohtaisesti, että on raskasta seurata rahan käyttökohteita, vaikka jos pesukone hajoaa ja koet sen tarpeelliseksi omassa elämässäsi & näiden hintojen vertailu. 

Vierailija
16/37 |
29.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mulla menee kuussa ruokaan ja perustarvikkeisiin noin 500e, 70e bussilippu. Enkä

Mulla menee kuussa ruokaan ja perustarvikkeisiin noin 500e, 70e bussilippu. Enkä koe, että mun päivä on vain selviytymistä.. Ihmettelen kyllä kovasti, miten paljon saa tuhlata, että 1200e/kk saisi menee peruskulutukseen pelkkä kuluttamisen ilo?

Se riittää sulle, mutta kaikki ei hae elämästä samaa kuin sinä. Jollekin voi riittää peruskulut ja arkinen rytmi, toiselle taas se ei ole tarpeeksi. Toiset haluaa asua viihtyisämmällä alueella, syödä laadukkaammin, satsata hyvinvointiin, matkustaa, kokea kulttuuria, kehittää itseään ja elää elämää, joka ei ole pelkkää peruskauraa.

Kyse ei ole siitä, etteikö pienemmällä pärjäisi, totta kai voi. Mutta monelle raha ei ole kuluttamisen iloa, vaan vapautta valita. Se, että ei tarvitse tyytyä minimiin, vaan voi tavoitella jotain enemmän. 

Vierailija
17/37 |
29.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ekaa kertaa vauva-sivulla, suorastaan yllätys, että tuli mitään vastauksia saatikka näin asiallisia, kiitos näistä.

Uskon, että pk-seudulla varmasti astetta kalliimpaa ihan kaikki, niin varmasti raharange vähän erilainen. Itse henkilökohtaisesti asun Turussa ja tämä 1200 +-100euroa on riittänyt enemmän kuin hyvin siihen, että ruokakaupassa ei tarvitse tinkiä, harrastan ilman ongelmia, asun koirani kanssa 32 neliön yksiössä ja minulla olisi varaa käydä ulkomaillakin kerran tai jos oikein taikuri olen ja olisi tarvetta, 2 kertaa vuodessa.

Lähinnä sitä halusin tuoda ehkä esille, että onko onnellisuus liitoksissa rahaan jos on ihmisiä jotka saa tuon verran rahaa ja ovat onnellisia vai valehtelevatko he itselleen. Sekä tämä sana vapaus on mielenkiintoinen, tarvitsetko oikeasti rahaa ollaksesi vapaa vai onko enemmänkin arvo/egokysymys enemmistön kohdalla? 

Vielä yksi kysymys, arvostan jos tulee vastauksia tai mietteitä;

Kyllä, tarvitset rahaa ollaksesi aidosti vapaa. Vapaus on sitä, että voit valita, minne menet, mitä teet, milloin lopetat työnteon, miten vietät päiväsi. Ilman rahaa moni näistä asioista ei ole valinta, vaan pakko. Se ei ole ego- tai arvokysymys, vaan konkreettinen realiteetti. Rahattomuus tuo yleensä mukanaan rajoitteita, riippuvuutta muista ja uhrauksia. 

Vierailija
18/37 |
29.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

1200 €/kk voi just ja just riittää hengissä pysymiseen, mutta ei täyspainoiseen elämään. Jos haluaa oikeasti nauttia elämästä matkustella, syödä hyvin, harrastaa, nähdä maailmaa, kehittää itseään, tehdä jotain muutakin kuin käydä töissä ja nukkua  se vaatii enemmän rahaa.

JOS haluaa. 

Ja JOS määritelmä elämästä nauttimiselle on juuri sinun näkemyksesi mukainen. 

Vierailija
19/37 |
29.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tekee.

Vierailija
20/37 |
29.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun sulla on rahaa, sun ei ole pakko juosta jokaista päivää töissä selviytymismielessä. Voit pitää vapaapäivän vaikka ilman syytä ei tarvitse sairastua, että saa levätä. Voit tehdä lyhyempää työviikkoa, jos se tukee sun jaksamista. Tai jos työ ahdistaa, sulla on varaa ottaa aikalisä ja miettiä mitä oikeasti haluat tehdä. Ilman puskuria sä jäät töihin, vaikka vihaisit joka aamua, koska sulla ei ole varaa olla hetkeäkään ilman tuloja. Raha antaa mahdollisuuden hallita omaa kalenteria. Se tekee tilaa hengittää.

Raha tarkoittaa sitä, ettei sun ole pakko valita halvinta mahdollista kämppää ties missä rapistuvassa kaupunginosassa, jossa yöllä ei uskalla kävellä yksin. Voit muuttaa lähemmäs luontoa, merenrantaa tai puistoa. Voit valita asunnon, jossa ei ole hometta, jossa ei haise kosteus ja jossa naapurit ei paukuta seiniä läpi yön. Kun koti on paikka, jossa oikeasti viihdyt, koko elämä on kevyempää. Se ei ole turhamaisuutta, se on hyvinvointia.

Kun sulla on rahaa, voit syödä sellaista ruokaa joka pitää sut terveenä ja energisenä. Sä voit valita kotimaista, lisäaineetonta, laadukasta eikä tarvitse ostaa pelkkää einesmakaronilaatikkoa ja halvimman marketin tarjousnakkeja. Ja jos sairastut, sulla on varaa mennä yksityiselle lääkärille heti. Sä saat apua samana päivänä, et kolmen kuukauden päästä. Terveys on perusta kaikelle, mutta se on usein suoraan yhteydessä siihen, mihin sulla on varaa.

On ihan eri asia liikkua omalla autolla kuin miettiä bussien aikatauluja tai kävellä sateessa. Raha tuo mahdollisuuden hypätä autoon ja mennä mökille, kauppaan, treffeille silloin kun itse haluat. Jos sulla ei ole varaa omaan kulkuneuvoon tai edes joukkoliikenteeseen, sun elämä rajoittuu siihen, mihin pääset halvalla ja milloin kulkee. Se voi olla pieni asia paperilla, mutta arjessa se tuntuu joka päivä.

Haluaisitko opiskella uuden alan, opetella uuden kielen, lähteä ulkomaille opiskelemaan tai vaikka ottaa irtioton ja miettiä mitä seuraavaksi? Raha tekee sen mahdolliseksi. Ilman sitä sä jäät kiinni siihen mitä sulla on nyt, etkä pääse eteenpäin, vaikka haluaisit. Joo, voi opiskella ilmaiseksi netissä mutta kaikki maksaa lopulta jotain: aikaa, materiaaleja, mahdollisuuksia. Raha mahdollistaa muutoksen.

Elämä ei ole pelkkää laskujen maksamista. On iso ero siinä, voitko lähteä spontaanisti teatteriin, konserttiin, ravintolaan tai viikonloppulomalle vai joudutko joka kerta kieltäytymään, koska ei ole varaa. Kokemukset tuo muistoja, rikkautta mielelle ja sydämelle. Jos kaikki ilo pitää jättää väliin talouden takia, elämästä tulee väritöntä.

Raha ei korvaa rakkautta, mutta se voi vahvistaa sitä. Sä voit tarjota lapselle mahdollisuuden harrastaa, voit viedä kumppanisi matkalle, voit auttaa vanhempiasi rahallisesti kun ne on pulassa. Sä voit juhlia läheisten synttäreitä kunnolla, järjestää mökkiviikonlopun ystäville, antaa arkeen iloa muille. Ilman rahaa sä haluat ehkä tehdä kaiken tämän mutta et vaan pysty.

Raha avaa mahdollisuuden nähdä maailmaa ei pelkästään lomailun takia, vaan siksi että matkustaminen kasvattaa, avartaa ja ravitsee mieltä. Kun sulla on rahaa, voit lähteä viikonlopuksi Lappiin tai kolmeksi viikoksi Aasiaan. Voit nähdä eri kulttuureja, tutustua uusiin ihmisiin, kokea maisemia, makuja, taidetta ja arkea, jota ei kotikulmilla ole. Ne kokemukset jää mieleen vuosiksi ja muuttaa sun ajattelua, usein pysyvästi.