Mitä tyhmää teitte nuorena ja ihmettelette,että olette yhä elossa?
Ylitettiin junarata menemällä verkkoaidan raosta,juoksemalla kiskojen yli ja toisella puolella kiivettiin verkkoaidan yli. Puukengät jalassa. Kyllä vain,hienot mustat kolisevat puukkarit jotka oli silloin muotia. Pari kertaa piti noukkia kenkä kiskoilta
Mentiin toriparkissa satunnaisen auton luo ja pyydettiin kuskia heittämään kotiin
Pöllittiin tuhkakuppeja talojen pihoista että saatiin röökiä
Kommentit (43)
Parikymppisenä olin yksi baarissa ja lähdin kolmen miehen kanssa jatkoille miesten kesämökille. Luojan kiitos olivat kunnon tyyppejä eikä mitään pahaa käynyt! Yhden kanssa pantiin,toisen kanssa pussailtiin,kolmas ei kiinnostanut yhtään ja tämä oli fine miehille. Aamulla sain kyydin kaupunkiin.
Istuin kaksihaaraisen korkean kuusen latvassa varsinkin tuulisina päivinä.
Heitin bensaa liekkeihin.
Kirjaimellisesti.
Lapsena juoksin tien yli siten että ehtiikö ennen autoletkan tuloa, keskustassa. Joku epänormaali ajatuskuvio. Nuorena menin vieraiden kyytiin aika huolettomasti, mitä ihmettä ja tutustuminen. Lisäksi järvessä ui sielläkin kaukana missä ei ollut pohja jaloille lähellä, myös meressä vähän, kunto oli aika hyvä mutta silti tyhmää. Otti riskejä kodin ulkopuolella asumisesta liian varhain.
Nooh..
- Liftattiin
- Oltiin laittomissa reiveissä
- Naitiin ilman kumia,kundi kysyi että "onko sulla pillerit?",vastasin "joo" ja homma oli sillä selvä
- Kerran kiipesin neljännen kerroksen parvekkeelle kun avaimet oli jääneet kotiin
Pari pahemman luokan toilausta tulee mieleen 80-luvulta peruskouluikäisenä.
Tuli vähän juoksenneltua syyskylmillä järven laiturilla, sepä olikin yllättävän sateen liukastama ja eikun reunan yli vaatteet päällä järveen. Talvella pyörällä kohellettua ajoradalla, sepä olikin ihan peilijäällä ja eikun pyörineen nurin keskelle ajorataa kun molemmista suunnista tuli auto, jotenkin onnistuin nousemaan pyörän kanssa ylös pitkittäissuuntaisesti keskelle ajorataa että autot mahtuivat siitä ohittamaan ilman osumaa.
Kerran istuin pubissa ja särki päätä,joku jannu antoi buranan ja tyhmänä heitin huiviin onneksi oli oikeasti vaan burana! Millainen ääliö ottaa lääkkeitä vieraalta?
Mm.liftaaminen, huumeiden ja butaanin "viihdekäyttö", huoleton seksin harrastaminen, tatuointi epäilyttävällä kotitekijällä yms. On sitä tullut kaikenlaista hölmöä tehtyä. Onneksi olen rauhoittunut jo aikoja sitten.
Ratsastettiin vihaisella karjulla. Maalaislasten huveja :)
Selästä pudottua piti olla vikkelät jalat ettei sika purrut ja polkenut hengitä.
Vierailija kirjoitti:
Kerran istuin pubissa ja särki päätä,joku jannu antoi buranan ja tyhmänä heitin huiviin onneksi oli oikeasti vaan burana! Millainen ääliö ottaa lääkkeitä vieraalta?
Teininä otettiin kolme vahvempaa pilleriä (poikien ohjeen mukaan) vai oliko kolme ja puoli. Oli muualla kuollut nuoria sellaiseen, jos ottivat päälle alkoholia. Ei kovin viisasta touhua.
Vierailija kirjoitti:
Pilkun jälkeen pitä olla väli.
Kyllä tavoite on, että yöllä ravintolan pilkun jälkeen pääsee Doriksen jalkojen väliin.
Olin 17vuotias ja ystävän kanssa baarissa Mikkelissä.
Kyllä, alaikäisenä väärillä papereilla
Kaveri iski silmät johonkin mieheen jonka kaveri taas yritti minua, ei kiinnostanut.
Miehille tuli kuski ja pyysivät että tulkaa meidän kanssa bilettämään Lahteen.
No mehän sitten lähdettiin. Koko matkan torjuin toisen miehen käsiä kun kaveri nuoleskeli toisen kanssa.
Päädyin sitten panemaan sen kuskina toimineen kanssa. Vessassa.
Aamulla hävetti ja haluttiin äkkiä ulos sieltä.
Sitten tajuttiin että ollaan v""u Lahdessa, Rahaa muutama markka. Lankapuhelimen aika.
Päätettin liftata kotiin.
Joku vanha pariskunta antoi kyydin ja voivotteli että teidän pitäisi tytöt varoa.
Myöhemmin minulle tuli sitkeä virtsis joka osottautui klamydiaksi.
No ne miehet olisivat voineet joukkora""ta meidät ja ta""aa, joten vähällä päästiin.
Mentiin joen ylittävälle rautatiesillalle.Oltiin sillalla ja sitten juna alkoi lähestyä siltaa.Juna tuli jo sillalle kun päästiin pois.
Oli todella lähellä ettei jääty junan alle.
Ajattelin että naiset olisi miehiä kohtaan ystävällisiä ja mukavia eikä pelkästään miesten hyväksikäyttäjä jotka vihaa miehiä avoimesti. Jokainen nainen hyväksyy henkisen ja fyysisen väkivallan jos tekijä on nainen ja uhri mies ja jokainen nainen hyväksyy kaikenlaisen hyväksikäytön jos se hyväksikäyttäjä on nainen ja uhri on mies. Näin nelikymppisenä voi kokemuksesta sanoa että naiset ei yksikertaisisesti kykene tasa-arvoon miehiä kohtaan vaikka itse miehiltä vaatii että miesten on kohdeltava naisia äärimmäisen tasa-arvoisesti
En tiedä miten tämän selittäsi ilman kuvia, mutta yritetään.
Alueella jossa asuin oli muutamia varsin vanhoja ja isoja kuusia ns. leikkipaikan vieressä, jossa oli keinut jne. siihen aikaan. Koska leikkipaikkaa ei mitenkään puhdistettu lumesta niin siihen sitten lumitöitä tekevät koneet kasasivat lunta isoja määriä. Asuinalue oli uusi ja meitä oli siellä iso lauma sellaisia vasta 5-6 vuotiaita, joilla ei vielä itsesuojeluvaistoa liiemmästi ole.
Lumilinnoja tietysti kaivettiin, mutta ennen kuin siitä lumikasa pakkaantui kovaksi monen lumisateen lumista peuhaamisesta lumilinnojen kanssa, jojita tietysti sinne kaivettiin niin joku meistä keksi, että voisimme kiivetä niihin kuusiin ja sitten hypätä niihin lumikasoihin.
Kiiepeily ja hyppiminen oli hauskaa hetken, mutta sitten joku keksi että voi kiivetä sinne ylös kuuseen, mutta kun sieltä ei tietysi kannata suoraan hypätä alas siinä kun voisi sattua, niin keksimme että kuusen oksat taipuvat kivasti alaspäin kun sitä painaa omalla painolla ja kun oksa koskettaa seuraavaa alempaa ja niin edelleen, niin siitä tulee 'hieno' likukumäki kun asettuu oksalle vatsa alaspäin ja käsillä kauhoo aina seuraavasta alemmasta oksasta kiinni ja päästää ylemmästä kiinni kun on saanut alemmasta otteen.
Sillä tavalla voi kuusen oksilla liukua alas varsin mukavasti alas asti ja alimmilta oksilta sitten voi hypätä siihen alla olevaan lumikasaan. Se oli aika huimaa touhua jos ei ymmärrä eikä välitä ilmeisistä vaaroista mitä siinä voi sattua ja mennä pieleen. Minä ehdin olla tasan yhden päivän mukana siinä riemussa, kunnes sitten menin kotiin ja päälysvaatteet olivat yltäpäältä kuusen pihkassa ja neulasissa. Äiti sai hepulin kun kuuli mitä olin ollut tekemässä -- voitte arvata, että se touhu loppui meiltä kaikilta kerrasta. Vanhemmast soittelivat toisilleen lankapuhelimilla ja kävivät naapurien luona juttusilla. Sen jälkeen aina välillä siellä kävi vanhempia katsomassa mitä touhusimme sen talven ajan.
Toinen hieman samanlainen järki-älä-jätä oli kun alueella oli jo osin kuivaneelta suolta juokseva puro johdettu sen asuinalueen alla kulkevaan betonirummista tehtyyn tunneliin, jolla oli pituutta joku puoi kilometriä. Me tietty keksimme, että se oli jännä paikka seikkailla ja kulkea sitä läpi siihen asti kun vanhemmat sai vihiä touhusta ja sitten tunnelin pääihin laitettiin ristikko joka esti sinne oravaa isompia enää pääsemästä.
Ihan vaarattomia ei olleet myöskään mäkihyppyrien viritely metsään ja vastaavat missä tuli oltua mukana. Tai minisuksilla pienen matkan päässä olleen lasketteluksekuksen rinteillä luvatta sählääminen ja rinteenhoitajia karkuun laskeminen ennen kuin pääsi metsän suojaan johon he eivät moottorikelkalla jahtaamista uskaltaneet tehdä.
Nämä tapahtumat sattuivat alkaen -60 luvun puolen välistä sitten minun hieman toiselle kymmenelle -70 luvun puolelle.
Muutakin toki sattui, muu. rakensimme läheiselle lammelle lauttoja rakennusjätteistä, joilla sitten seilasimme yhden kesän aikaan ennen kuin siitäkin jäimme kiiinni. Niin ja siinä oli lähellä myös järvi jossa yleinen uimapaikka, siellä sattui vaikka mitä vuosien mittaan. Järvellä oli leveyttä reilu puoli kilometriä ja pituutta pari kilometirä. Sitä uimme pitkin poikin monta kertaa ja alussa ei älytty oikein varautua kramppeiihin tai siihen, että väsyy matkalla oikein mitenkään. Samoin kaveriporukalla telttaillessa lähimetsissä kesäisin sattui kaikenlaista missä olisi voinut käydä huonosti, jos ei olisi ollut onnea matkassa.
Ei ehkä noin kärkkäästi, mut sitä ihmettelen miten ei nuorena menny ykskään luu poikki rymytessä.
Holtitonta juomista, liftausta tuntemattomien kyytiin. Onni oli mukana kun en kohdannut niillä reissuilla yhtään vaarallista tilannetta.
Lapsena harrastin sitä että menin makaamaan tielle ja odotin autojen tuloa. Pöljänä oletin että kuulen auton hyvissä ajoin ja kerkeän juosta karkuun... Onnekseni yhtäkään autoa ei ehtinyt tulla.
17 vuotiaana tein sokkotreffejä helsingissä vanhempien homomiesten luo. Yhden luona join tarjotun gin tonicin, ja alkoi vippaamaan päässä. Sanoin hepulle et nyt mä lähden himaan, missä on lähin taksitolppa? Ihmettelin kun tää kaveri lähti ihan kädestä pitäen saattamaan. Noh, pääsin taksiin ja kotiin.
Vasta myöhemmin osasin laskea 1+1, tämähän antoi tyrmäystippoja!
Olin nähnyt miehen keittiössä avatun lääkepaketin ja mies hermostui kun olin mennyt ominpäin keittiöön. Paketti pisti silmään, kun kämppä oli muuten tosi tyhjä, tuoli, pöytä, patja lattialla, keittiössä ei mitään tavaroita mitä nyt normaalisti on.
Varmasti olisi naarannut mut takaisin kämppäänsä jos olisin pyörtynyt matkalla taksiin.
M43
Leikittiin ja kiipeiltiin joen ylittävän sillan rakenteissa tien ala- ja yläpuolella.