Jos sinulla olisi kymmenen minuuttia aikaa pelastaa asunnostasi tavaroita ennen tulipaloa mitä ottaisit?
Asuntoosi syttyy tulipalo, mutta ennen sitä sinulla on kymmenen minuuttia aikaa pelastaa tavaroita, mitä valitset? Itse ottaisin tärkeät paperit, valokuvat, passin, oman laukun jossa lompakko jne, lämppärin, ulkoiluvaatteet, kengät, arvokkaan kameran, silmälasit, lääkkeet :)
Kommentit (63)
Mitä jos kaikki aika menee valokuvien pelastamiseen joillakin, joku iso laatikko ja lääkkeet. Eikä muuta ehdi ottamaan saati jaksa kantaa.
Tässä ilmeisesti oletetaan, ettei asunnossa ole muita eläviä olentoja kuin minä. Olen siis pelastanut ensin koirat, jonka jälkeen minulla on 10 min. aikaa kerätä tavaroita.
Ensin pukisin päälke niin paljon vaatetta kuin pystyn ja nappaisin komerosta, jos sinne vielä pääsisi, mahdollisimman ison kassin tai repun. Kassiin keräisin autonavaimen, lompakon, käteisvarat, puhelimen ja laturin, läppärin ja ulkoisen kovalevyn sekä muistitikut, kansion, jossa on koirien paperit, ja alusvaatteita sekä sukkia. Jos vielä ehtisin, ottaisin sängystä tyynyn ja peiton.
Oletan myös, että puoliso olisi paikalla ja keräisi itse omat tavaransa. Jos olisin yksin, yrittäisin ehtiä napata mukaan myös hänelle vaatetta, läppärinsä ja tyynyn sekä peiton.
Vierailija kirjoitti:
Ottaisin kissan kainalooni ja juoksisin kovaa.
Minä vain juoksisin kovaa.
Samoja kuin AP:llä. Ottaisin kyllä valokuvakansiot. Semmosta mikä liittyy perheemme sukujuuriin että ei ole vaan jonkun henkkarin varassa. Aidot korut.
Vierailija kirjoitti:
Jos on 10 min aikaa pelastautua, on 10 min aikaa tukahduttaa palo!
Käytännössä aikaa on muutama minuutti, silloin otetaan ne asiat, jotka on näkyvillä ja jotka ehtii ottamaan.
Eli mukaan otetaan meiltä jukkapalmu, kukkavaasi ja kynttelikkö.
Mitä mä niillä teen?
Taitaisi tuo 10 minuuttia mennä siihen, että saan kissan kiinni ja pelastettua sen.
Tositilanteessa on aikaa vain pari minuuttia. Ei siinä ajassa ehdi kuin siepata puhelimen, jos on lemmikkejä tai ihmisiä pelastettavana. Vanhat valokuvat ottaisin, jos ehtisin, kun niitä ei enää mistään saa.
Palohälyttimien paristot keräisin talteen, ettei akka herää.
Vierailija kirjoitti:
Tässä ilmeisesti oletetaan, ettei asunnossa ole muita eläviä olentoja kuin minä. Olen siis pelastanut ensin koirat, jonka jälkeen minulla on 10 min. aikaa kerätä tavaroita.
Ensin pukisin päälke niin paljon vaatetta kuin pystyn ja nappaisin komerosta, jos sinne vielä pääsisi, mahdollisimman ison kassin tai repun. Kassiin keräisin autonavaimen, lompakon, käteisvarat, puhelimen ja laturin, läppärin ja ulkoisen kovalevyn sekä muistitikut, kansion, jossa on koirien paperit, ja alusvaatteita sekä sukkia. Jos vielä ehtisin, ottaisin sängystä tyynyn ja peiton.
Oletan myös, että puoliso olisi paikalla ja keräisi itse omat tavaransa. Jos olisin yksin, yrittäisin ehtiä napata mukaan myös hänelle vaatetta, läppärinsä ja tyynyn sekä peiton.
Aloituksessa sanotaan hyvin selkeäsanaisesti: tavarat
10 minuuttia on pitkä aika. Ekana lähtisi kaikkien perheenjäsenten puhelimet, lompakot ja passit. Paperivalokuva-albumit ja muistolaatikot (nämä on tarkoituksella sijoitettu niin että voi napata mukaan minkä tahansa uloskäynnin suuntaan). Pari lapsille rakkainta lelua tai tavaraa. Kaikki muu on suht helposti korvattavissa.
Tulipalossa ei ole kymmentä minuuttia aikaa. Ulos menisi minä, mies ja koirat. Jos olisi aikaa, hakisin kännykän ja käsilaukun. Muut saisi mennä itse asiassa vaikka heti.
Vierailija kirjoitti:
Puolison tuhkat ja hääkuvamme.
Tämä on erikoinen.
Vierailija kirjoitti:
Onpa passi monelle tärkeä.
Useimmilla se on ainoa virallinen henkilöllisyystodistus, ja helpottaa varmaan asioiden hoitamista tulipalon jälkeen.
Tuttu palomies kertoi, ett aina kun menevät palavaan taloon, ainoa kysymys asukkaille on, missä on valokuvat? Ja yrittävät pelastaa ne. Ne on ainoa, jota vakuutus ei tuo takaisin mitenkään. Toki onneksi nykyään porukoilla nekin on pilvipalveluissa suurimmaksi osaksi.
Kissat, arvokorut,käsilaukun ja tärkeimmat vaatteet ja kosmetiikan heittäisin trolliin ja ulos.
Raamattuni ja koruni, sekä valokuvakansion.
läppärit, passit, rahakuoret piilosta, pankkitunnukset/itlaite, lääkkeet, puhelin, ne valokuvat jotka voin nopeasti mukaan ottaa... kaikkia ei pysty, on satoja kiloja kansioissa. Vaatetta...itseasiassa yläkerrassa on kassillinen , jonka voi heittää alas ja itse perässä paloportaita, molemmissa päissä taloa on portaat, toinen pääty on tosikorkea kun on autotallin ajoluiska, toisessa päässä on parveke josta portaat alas. Kissan koria varten oli naru jolla sen voi laskea alas... kissaa ei enää ole ollut 2 vuoteen.Muistakaa myös se lemmikin pelastus. Kissa koppaan ja koppa narulla alas, pieni koira onnistuu samalla tavoin