Onko teillä lempisaalaatinkastikkeita? Teettekö itse?
Teen jugurtista ja hunajasta. Ehkä pippuria, mustana ja rouhittuna.
Kommentit (55)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En käytä salaatinkastikkeita. Ihmettelen miksi niitä on kaupassa metrikaupalla.
Maustatko jotenkin muuten?
En. Pitääkö salaatteja maustaa?
No ei oo ihme jos salaatit eivät useille maistu jos niitä ei mausteta ollenkaan. Huh vaan.
Minulle ne ainakin maistuu ihan sellaisenaan ja muutenkin syön paljon kasviksia.
Ei ole lempparia. En käytä salaattikastiketta.
Kaffebulla kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Valmiiden salaattien vaalea balsamicokastike on tosi hyvää. Tietääkö joku, että löytyisikö samaa pullossa?
Mun mielestä isoissa cittareissa on myös vaaleaa balsamico-kastiketta, olen nähnyt.
On sitä, mutta on älyttömän helppo tehdä itsekin. Tässä yksi ohje.
1/2 dl dl oliiviöljyä
1/2 dl omenamehua
1/2 dl balsamiviinietikkaa
2 rkl hunajaa
1/2 tl suolaa
1/2 tl mustapippuria
Tätä voi muunnella mielen mukaan. Rajamäen vaaleaa balsamiviinietikkaa olen käyttänyt. Mehu voi olla muutakin vaaleaa mehua, tai vaikka vettä, ja voi sen jättää poiskin ja laittaa 1 dl öljyä, jos haluaa täyteläisempää. Hunajan tilalla voi käyttää sokeria. Eikä pippurikaan ole pakollinen.
Vierailija kirjoitti:
Kaffebulla kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Valmiiden salaattien vaalea balsamicokastike on tosi hyvää. Tietääkö joku, että löytyisikö samaa pullossa?
Mun mielestä isoissa cittareissa on myös vaaleaa balsamico-kastiketta, olen nähnyt.
On sitä, mutta on älyttömän helppo tehdä itsekin. Tässä yksi ohje.
1/2 dl dl oliiviöljyä
1/2 dl omenamehua
1/2 dl balsamiviinietikkaa
2 rkl hunajaa
1/2 tl suolaa
1/2 tl mustapippuria
Tätä voi muunnella mielen mukaan. Rajamäen vaaleaa balsamiviinietikkaa olen käyttänyt. Mehu voi olla muutakin vaaleaa mehua, tai vaikka vettä, ja voi sen jättää poiskin ja laittaa 1 dl öljyä, jos haluaa täyteläisempää. Hunajan tilalla voi käyttää sokeria. Eikä pippurikaan ole pakollinen.
Nam! Tuo kuulostaa hyvältä.
Samoin aion kokeilla lidlin vadelma+mikä se nyt olikaan, joku vinkkasi. Vadelma on hyvä näissä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No ei oo ihme jos salaatit eivät useille maistu jos niitä ei mausteta ollenkaan. Huh vaan.
Sinäkö et saa salaattia alas ilman kastiketta? Paljonko painat?
Hyviä ohjeita, oliiviöljyn tilalle joku muu, koska haisee ja maiistuu pahalle.
Lähinnä kait rypsiöljy, rapsiöljy maistuu pilaantuneelle kalalle, yök.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Teen itse. Yksi mun lemppari on sitruuna-vinaigrette. Oliiviöljyä, valkoviinietikkaa, sitruunan mehua ja kuorta, sokeria, suolaa ja vähän vettä, niin sekoittuu. En tykkää salaateista, joissa ei ole kastiketta. Kastike tuo kasvisten maun esiin ja öljy auttaa vitamiineja imeytymään.
Sitrusvinegrette myös mun lemppari, mutta mun mielestä siihen ei tule etikkaa, vaan pelkkää sitruunamehua. Ja oliiviöljy, suola, sokeriripaus.
Etikka löytyy jo kastikkeen nimestä. Vinaigre on ranskaa ja tarkoittaa etikkaa.
Saa kai sitä laittaa, mutta vinegrette on viinietikkaan tehtyä, mutta sitrusvinegrettessä se etikka korvataan sitruunamehulla. Kyä näin o.
Miksi ajattelet, että
Miksi ajattelet, että olisi etikalla parempaa, kun et ole oikeaa edes maistanut?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sinäkö et saa salaattia alas ilman kastiketta? Paljonko painat?
500 kg.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minulle ne ainakin maistuu ihan sellaisenaan ja muutenkin syön paljon kasviksia.
Olen myös muutenkin parempi ihminen,
"Miksi ajattelet, että olisi etikalla parempaa, kun et ole oikeaa edes maistanut?"
1) Jos googlaat reseptejä, löytyy etikalla ja ilman.
2) Olen toki tehnyt salaatinkastiketta sitruunasta ilman viinietikkaa ja juuri siksi todennut, että ehdottomasti parempaa viinietikalla.
Jäätyneet vadelmat surisee tehosekoittimessa sitten vähän muuta ja hyvää on. Sinappiin loraus konjakkia . Tai puristettu sitruuna musta pippuria ripaus suolaa ja loraus oliiviöljyä joskus. Persiljaa. Sopii moneen. Tomaattikurkku . Vähän sipulia sopii. Granaattiomena jogurtissa. Tai banaaniviipaleet . Tai kermaviili mihin pippuriseos ananaspalojen päälle. Tai ilman pippuria . Chili käy. Ananaspalat sopii jäätelöön kuin jogurttiin. Makkarakeittoon tomaattipaloja . Kuin tomaatin päälle kermaviili. Jääkylmä kermaviili. Jäähdytettyä ananasta vaniljajäätelöön soseutettuna tai valmis sose. Sopii kermaviili pihville. Chili sopii sinappiin . Sitten on etikka kurkut itse tehty.
No yx on puolukkasurvos mihin hiukan vettä ja valuttaa salaatille. Ilman sokeria.
En olettanut, että siinä on kehotus. Oletin, että siinä kummastellaan, jos syö salaattinsa ilman kastikkeita ja maustamista. En ajattelut sen olevan niin outoa.