Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Onko teillä lempisaalaatinkastikkeita? Teettekö itse?

Vierailija
28.06.2025 |

Teen jugurtista ja hunajasta. Ehkä pippuria, mustana ja rouhittuna.

Kommentit (55)

Vierailija
21/55 |
28.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kurkkusalaatti: maustamaton jugurtti, valkosipulia, suolaa pippuria ja tilliä ja loraus oliiviöljyä. On hyvää. 

Vierailija
22/55 |
28.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Teen itse. Yksi mun lemppari on sitruuna-vinaigrette. Oliiviöljyä, valkoviinietikkaa, sitruunan mehua ja kuorta, sokeria, suolaa ja vähän vettä, niin sekoittuu. En tykkää salaateista, joissa ei ole kastiketta. Kastike tuo kasvisten maun esiin ja öljy auttaa vitamiineja imeytymään.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/55 |
28.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Teen itse, oliiviöljy-viinietikka ja/tai sitruunan mehu sekä mausteet ja yrtit on suosikkikastikeeni salaateille. Hyvälaatuiset valmiskastikkeetkin kelpaavat. Kastike kruunaa salaatin. 

Vierailija
24/55 |
28.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Teen itsekin, mutta nyt tahdon vinkata uudet Valion jogurttipohjaiset kastikkeet. Toinen on yrttinen ja toinen tulinen. Ovat hyviä ja kevyitä. Käyvät kylmäksi kastikkeeksi mihin tahansa.

Onko niissä glykolia? Monissa valmiisa salaatinkastikkeissa ja majoneeseissa on, siksi en halua käyttää. 

Vierailija
25/55 |
28.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En käytä salaatinkastikkeita. Ihmettelen miksi niitä on kaupassa metrikaupalla.

Maustatko jotenkin muuten?

En. Pitääkö salaatteja maustaa?

Riippuu salaatista. Jos haluaa esimerkiksi Caesar-salaattia, niin siihen tarvitaan Caesar-kastike. Voi sen itsekin tehdä. 

Vierailija
26/55 |
28.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lisäaineitten takia kyselenkin, osittain, kotikokkaajien sörsseleitä.

Ap

Vierailija
27/55 |
28.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Valmiiden salaattien vaalea balsamicokastike on tosi hyvää. Tietääkö joku, että löytyisikö samaa pullossa?

Vierailija
28/55 |
28.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Teen itsekin, mutta nyt tahdon vinkata uudet Valion jogurttipohjaiset kastikkeet. Toinen on yrttinen ja toinen tulinen. Ovat hyviä ja kevyitä. Käyvät kylmäksi kastikkeeksi mihin tahansa.

Onko niissä glykolia? Monissa valmiisa salaatinkastikkeissa ja majoneeseissa on, siksi en halua käyttää. 

Höpö höpö

Vierailija
29/55 |
28.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei näyttäisi olevan glykolia, eikä muutenkaan kovin pahasti lisäaineita. Valion sivuilla on ainesosat. https://www.valio.fi/tuotehaku/?uutuudet

Vierailija
30/55 |
28.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Teen itse. Yksi mun lemppari on sitruuna-vinaigrette. Oliiviöljyä, valkoviinietikkaa, sitruunan mehua ja kuorta, sokeria, suolaa ja vähän vettä, niin sekoittuu. En tykkää salaateista, joissa ei ole kastiketta. Kastike tuo kasvisten maun esiin ja öljy auttaa vitamiineja imeytymään.

Sitrusvinegrette myös mun lemppari, mutta mun mielestä siihen ei tule etikkaa, vaan pelkkää sitruunamehua. Ja oliiviöljy, suola, sokeriripaus.

Vierailija
31/55 |
28.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sitrusvinegrette myös mun lemppari, mutta mun mielestä siihen ei tule etikkaa, vaan pelkkää sitruunamehua. Ja oliiviöljy, suola, sokeriripaus.

Etikka löytyy jo kastikkeen nimestä. Vinaigre on ranskaa ja tarkoittaa etikkaa.

32/55 |
28.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lidlin vadelma-balsamico

🇺🇦🇮🇱

Vierailija
33/55 |
28.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Höpö höpö

Ei ole höpö. Voi kuulostaa uskomattomalta, mutta glykolia saa käyttää elintarvikkeissa lisäaineena koostumuksen takia, vaikka se onkin myrkyllistä. Auttaa rasvaa ja vettä sekoittumaan. Suomessa ei paljon käytetä, onneksi. https://fi.ebiochemical.com/food-ingredients/thickeners/propylene-glyco…

34/55 |
28.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kurkkusalaatti: maustamaton jugurtti, valkosipulia, suolaa pippuria ja tilliä ja loraus oliiviöljyä. On hyvää. 

Eli tsatsiki? Oon tehnyt samaa, mutta korvannut tillin mintulla.

🇺🇦🇮🇱

Vierailija
35/55 |
28.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Saa kai sitä laittaa, mutta vinegrette on viinietikkaan tehtyä, mutta sitrusvinegrettessä se etikka korvataan sitruunamehulla. Kyä näin o.

36/55 |
28.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Valmiiden salaattien vaalea balsamicokastike on tosi hyvää. Tietääkö joku, että löytyisikö samaa pullossa?

Mun mielestä isoissa cittareissa on myös vaaleaa balsamico-kastiketta, olen nähnyt. 

🇺🇦🇮🇱

Vierailija
37/55 |
28.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Saa kai sitä laittaa, mutta vinegrette on viinietikkaan tehtyä, mutta sitrusvinegrettessä se etikka korvataan sitruunamehulla. Kyä näin o.

Miksi ajattelet, että sitruunavinaigretteen on vain yksi resepti? Parempi kyllä tulee, kun laittaa etikkaa.

Vierailija
38/55 |
28.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kermaviiliä, etikkaa ,sinappia, suolaa, sokeria. Hiivatin hyvä, sopii myös dipiksi.

Vierailija
39/55 |
28.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pidän Thousand Islandin kevytversiosta. Ei kovin terveellinen lisuke kreikkalaiselle salaatille, mutta parempi kuin syödä pelkkää lihaa.

Esimerkiksi Felixin kevyt Thousand Island kastike sisältää E385 - Kalsiumdinatriumetyleenidiamiinitetra-asetaattia (Kalsiumdinatrium EDTA). Eläinkokeissa on näyttöä että se liittyy syöpään. Ei se siis ole lihansyöntiä turvallisempi vaihtoehto. 

Jos käytät usein valmista salatinkastiketta, niin kannattaa valita sellainen, jossa on säilöntäaineena jokin turvallisempi, vaikka askorbiinihappo E300 eli C-vitamiini, tai sorbiinihappo E200, jota on luontaisesti esim. pihlajanmarjoissa.

Vierailija
40/55 |
28.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hesburger valkosipuli salaattikastike mitä myydään ainakin S-marketissa. Teen itsekin välillä salaatinkastikkeita mutta ne säilyy tosi vähän aikaa niin mieluummin ostan kaupasta.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän yhdeksän yhdeksän