Jos pyöräilet autotiellä, niin sinua koskee samat säännöt
Esimerkiksi suojatiellä väistämissääntöjen suhteen kuin autoilijoita.
Kommentit (21)
Vierailija kirjoitti:
Koskeehan ne väistämissäännöt myös pyörätiellä. Suojatiellä olevaa jalankulkijaa pitää myös pyöräilijän väistää. Samoin kuin pyöräilijän tulee väistää oikealta tulevaa pyöräilijää niin pyörätiellä kuin ajoradallakin, paitsi jos oikealta tuleva tulee kolmion tai STOP-merkin takaa. Silloin hänen on tietenkin väistettävä. Pyöräilijän tulee myöskin niin ajoradalla kuin pyörätiellä väistää kääntyessään vastaantulevaa liikennettä aivan kuten autoilijatkin tekevät.
No sitä tarkoitinkin, että eivät ne velvollisuudet mihinkään katoa, vaikka vaihdatkin ajotielle.
Vierailija kirjoitti:
Koskeehan ne väistämissäännöt myös pyörätiellä. Suojatiellä olevaa jalankulkijaa pitää myös pyöräilijän väistää. Samoin kuin pyöräilijän tulee väistää oikealta tulevaa pyöräilijää niin pyörätiellä kuin ajoradallakin, paitsi jos oikealta tuleva tulee kolmion tai STOP-merkin takaa. Silloin hänen on tietenkin väistettävä. Pyöräilijän tulee myöskin niin ajoradalla kuin pyörätiellä väistää kääntyessään vastaantulevaa liikennettä aivan kuten autoilijatkin tekevät.
IKinä ei pyöräilijä ole väistänyt, kun olen ylittämässä suojatietä jalan. Autot pysähtyvät, pyöräilijä ei.
Autoilijan on väistettävä pyöräilijää, kun
- autoilija tulee väistämisvelvoitteesta kertovan liikennemerkin takaa. Näitä merkkejä ovat kärkikolmio ja stop-merkki sekä väistämisvelvollisuus pyöräilijän tienylityspaikassa -merkki.
- pyöräilijä ylittää tietä autoilijan tullessa kärkikolmion takaa liikenneympyrään tai poistuessa liikenneympyrästä.
99% autolijoilta pyyhkii persettä näillä säännöillä ja ajaa päälle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Koskeehan ne väistämissäännöt myös pyörätiellä. Suojatiellä olevaa jalankulkijaa pitää myös pyöräilijän väistää. Samoin kuin pyöräilijän tulee väistää oikealta tulevaa pyöräilijää niin pyörätiellä kuin ajoradallakin, paitsi jos oikealta tuleva tulee kolmion tai STOP-merkin takaa. Silloin hänen on tietenkin väistettävä. Pyöräilijän tulee myöskin niin ajoradalla kuin pyörätiellä väistää kääntyessään vastaantulevaa liikennettä aivan kuten autoilijatkin tekevät.
IKinä ei pyöräilijä ole väistänyt, kun olen ylittämässä suojatietä jalan. Autot pysähtyvät, pyöräilijä ei.
Aika moni autoilijakin jättää pysähtymättä, mutta pyöräilijät lähes poikkeuksetta aina.
Vierailija kirjoitti:
Autoilijan on väistettävä pyöräilijää, kun
- autoilija tulee väistämisvelvoitteesta kertovan liikennemerkin takaa. Näitä merkkejä ovat kärkikolmio ja stop-merkki sekä väistämisvelvollisuus pyöräilijän tienylityspaikassa -merkki.
- pyöräilijä ylittää tietä autoilijan tullessa kärkikolmion takaa liikenneympyrään tai poistuessa liikenneympyrästä.
99% autolijoilta pyyhkii persettä näillä säännöillä ja ajaa päälle.
Älä viitsi sekoilla. Opettele liikennesäännöt tai lopeta pyöräily kokonaan jos et osaa.
Aika harva pyöräilijä ajaa autotiellä. Väittäisin, että 99,5% menee kävelytiellä niin kuin muukin kevyt liikenne, ja totta kai noudattaa kevyen liikenteen sääntöjä eikä autojen sääntöjä. Lähinnä ne autotiellä ajajat ovat nopeita maantiepyöräilijöitä jotka kaupunkialueella ajavat suunnilleen samaa vauhtia kuin autot.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Koskeehan ne väistämissäännöt myös pyörätiellä. Suojatiellä olevaa jalankulkijaa pitää myös pyöräilijän väistää. Samoin kuin pyöräilijän tulee väistää oikealta tulevaa pyöräilijää niin pyörätiellä kuin ajoradallakin, paitsi jos oikealta tuleva tulee kolmion tai STOP-merkin takaa. Silloin hänen on tietenkin väistettävä. Pyöräilijän tulee myöskin niin ajoradalla kuin pyörätiellä väistää kääntyessään vastaantulevaa liikennettä aivan kuten autoilijatkin tekevät.
IKinä ei pyöräilijä ole väistänyt, kun olen ylittämässä suojatietä jalan. Autot pysähtyvät, pyöräilijä ei.
Kuinka läski oikein olet jos et mahdu pyöräilijän kanssa samaan aikaan suojatielle?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Koskeehan ne väistämissäännöt myös pyörätiellä. Suojatiellä olevaa jalankulkijaa pitää myös pyöräilijän väistää. Samoin kuin pyöräilijän tulee väistää oikealta tulevaa pyöräilijää niin pyörätiellä kuin ajoradallakin, paitsi jos oikealta tuleva tulee kolmion tai STOP-merkin takaa. Silloin hänen on tietenkin väistettävä. Pyöräilijän tulee myöskin niin ajoradalla kuin pyörätiellä väistää kääntyessään vastaantulevaa liikennettä aivan kuten autoilijatkin tekevät.
IKinä ei pyöräilijä ole väistänyt, kun olen ylittämässä suojatietä jalan. Autot pysähtyvät, pyöräilijä ei.
Kuinka läski oikein olet jos et mahdu pyöräilijän kanssa samaan aikaan suojatielle?
Kun ei löydy perusteluja omille hölmöilyilleen, niin sitten viedään keskustelu apinan tasolle.
Vierailija kirjoitti:
Aika harva pyöräilijä ajaa autotiellä. Väittäisin, että 99,5% menee kävelytiellä niin kuin muukin kevyt liikenne, ja totta kai noudattaa kevyen liikenteen sääntöjä eikä autojen sääntöjä. Lähinnä ne autotiellä ajajat ovat nopeita maantiepyöräilijöitä jotka kaupunkialueella ajavat suunnilleen samaa vauhtia kuin autot.
Mutta kuitenkin ne harvat aiheuttavat sitten näkyvää haittaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aika harva pyöräilijä ajaa autotiellä. Väittäisin, että 99,5% menee kävelytiellä niin kuin muukin kevyt liikenne, ja totta kai noudattaa kevyen liikenteen sääntöjä eikä autojen sääntöjä. Lähinnä ne autotiellä ajajat ovat nopeita maantiepyöräilijöitä jotka kaupunkialueella ajavat suunnilleen samaa vauhtia kuin autot.
Mutta kuitenkin ne harvat aiheuttavat sitten näkyvää haittaa.
Näkyviä he ovat, koska käyttäytyvät epäsovinnaisesti. Mutta onko se heidän tuottamansa haitta lopulta suurempaa kuin muidenkaan?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aika harva pyöräilijä ajaa autotiellä. Väittäisin, että 99,5% menee kävelytiellä niin kuin muukin kevyt liikenne, ja totta kai noudattaa kevyen liikenteen sääntöjä eikä autojen sääntöjä. Lähinnä ne autotiellä ajajat ovat nopeita maantiepyöräilijöitä jotka kaupunkialueella ajavat suunnilleen samaa vauhtia kuin autot.
Mutta kuitenkin ne harvat aiheuttavat sitten näkyvää haittaa.Näkyviä he ovat, koska käyttäytyvät epäsovinnaisesti. Mutta onko se heidän tuottamansa haitta lopulta suurempaa kuin muidenkaan?
Jos kuljet autojen seassa polkupyörällä, niin et ole mikään kevytversio muista ajoneuvoista, joka voi rallatella menemään siellä hieman ohi sääntöjen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Koskeehan ne väistämissäännöt myös pyörätiellä. Suojatiellä olevaa jalankulkijaa pitää myös pyöräilijän väistää. Samoin kuin pyöräilijän tulee väistää oikealta tulevaa pyöräilijää niin pyörätiellä kuin ajoradallakin, paitsi jos oikealta tuleva tulee kolmion tai STOP-merkin takaa. Silloin hänen on tietenkin väistettävä. Pyöräilijän tulee myöskin niin ajoradalla kuin pyörätiellä väistää kääntyessään vastaantulevaa liikennettä aivan kuten autoilijatkin tekevät.
IKinä ei pyöräilijä ole väistänyt, kun olen ylittämässä suojatietä jalan. Autot pysähtyvät, pyöräilijä ei.
Kuinka läski oikein olet jos et mahdu pyöräilijän kanssa samaan aikaan suojatielle?
Kun ei löydy perusteluja
Ainakin täällä on paikkoja, missä pyörätie ylitetään suojatietä pitkin. Siis kävelytie ja pyörätie on erillään, ja kävelijät ylittää pyörätien suojatietä pitkin. 99,99% pyöräilijöistä yrittää ajaa päälle siinä. Skuuteista 100%.
Täällä pyörätiet suljettu molemmin puolin tietä valoristeyksessä kerrostalorakentamisen takia. No siellä seikkaillaan sitten pyörän kera. Yes.
Vierailija kirjoitti:
Autoilijan on väistettävä pyöräilijää, kun
- autoilija tulee väistämisvelvoitteesta kertovan liikennemerkin takaa. Näitä merkkejä ovat kärkikolmio ja stop-merkki sekä väistämisvelvollisuus pyöräilijän tienylityspaikassa -merkki.
- pyöräilijä ylittää tietä autoilijan tullessa kärkikolmion takaa liikenneympyrään tai poistuessa liikenneympyrästä.
99% autolijoilta pyyhkii persettä näillä säännöillä ja ajaa päälle.
Oma kokemukseni on erilainen. Suurin osa autoilijoista väistää ja antaa pyöräilijän mennä myös silloin kun autoilijalla on etuajo-oikeus. Vähän kiusallista kun molemmat mulkoilevat toisiaan ja ihmettelevät että aikooko se mennä vai ei. Tämän kanssa kyllä pärjää. Pyöräilyn turvallisuudessa on suurempiakin ongelmia.
Moni pyöräilijä ei edes tyydy valitsemaansa ajorataan, vaan ajetaan autojen seassa, kunnes autoille on punaiset valot ja jalankulkijoille vihreä, pyörä koukkaa suojatielle ja sitten taas autojen sekaan.
Minua eivät koske mitkään säännöt!
T. Nimim. Spandex
Koskeehan ne väistämissäännöt myös pyörätiellä. Suojatiellä olevaa jalankulkijaa pitää myös pyöräilijän väistää. Samoin kuin pyöräilijän tulee väistää oikealta tulevaa pyöräilijää niin pyörätiellä kuin ajoradallakin, paitsi jos oikealta tuleva tulee kolmion tai STOP-merkin takaa. Silloin hänen on tietenkin väistettävä. Pyöräilijän tulee myöskin niin ajoradalla kuin pyörätiellä väistää kääntyessään vastaantulevaa liikennettä aivan kuten autoilijatkin tekevät.