Pitääkö kummin vastata lapsen yhteydenottoyrityksiin?
Tai oikeastaan kyseessä teini, joka viestittelee kummilleen että tahtoisi tämän kanssa yhdessä jotain kivaa kesätekemistä?
Kummi ei vastaa, vaikka on lukenut wa-viestit.
Harmittaa ja surettaa lapsen puolesta.
Kommentit (46)
Huom, kyseessä on siis teini-iässä ikäinen, joka osaa ja tahtoo itsekin sopia omia menojaan. Ei siinä tarvita äitiä puhumaan puolesta.
Sanoisin, että kusipää tämä kummi.
Kummin 'tehtävät'? Kummi oli ainakin ennen varahenkilö siltä varalta että lapsesta tulisi vaikka orpo. Tämän lisäksi kummin tuli osallistua lapsen kristilliseen kasvatukseen. Ei ollut mikään lahja-automaatti. Minulle on merkitty oikeesti suuri määrä kummeja eli olen ollut lapsi jonka kummi kaikki läheiset ovat halunneet olla. Isäni sisko oli sitten ainoa todellinen kummini. Se kuitenkin loppui kun olin noin 6v ja hän meni naimisiin ja sai lapsia ja muutti toiselle paikkakunnalle. Muita kummeja olivat isän vanhemmat, mummo, isän vanhin veli ja vaimo, äidin vanhin veli ja vaimo, mummon lasten kotiopettajatar jne. Oikeina kummeina jotka ei merkitty kummeiksi isän kaksi muuta veljeä ja eno vaimoineen.
Vierailija kirjoitti:
Haluaisin, että lapsella olisi elämässään turvallisia, läsnäolevia aikuisia omien vanhempien lisäksi. Mutta taitaa olla liikaa pyydetty. AP.
Valitettavasti se turvallinen, läsnäoleva aikuinen ei siis ole sinun siskosi. Ikävää lapsellesi. Voitte varmaankin lopettaa yhteydenpidon kokonaan. Kuten täällä joku kirjoittikin, lapselle vastataan, myös silloin kun tapaaminen ei käy. Mutta eihän siskosi ole ansainnut kummilastaan.
Vierailija kirjoitti:
Emme todellakaan ole koskaan pitäneet kiirettä mmia minään lahja-automaattina, päinvastoin. Ennemmin niin päin,vettä olen itse tukenut häntä taloudellisesti, lainannut rahaa ja kutsunut syömään. Kun lapsi oli nuorempi hän oli pari kertaa kumminsa luona yökyässä. Tällöin maksoin sisateöleni korvauksia lapsen ruuista ja vein hakiessa jonkin lahjan esim. kukkakimpun.
Jos lapsi pääsisi kumminsa kanssa vaikka Särkänniemen niin maksaisin toki molempien kulut.Ap
Onko sisaresi työssä käyvä? Tuommoinen Huvipuistopäivä on aika pitkä ja raskas. Kävisikö teinille joku 1-2 tunnin juttu, esim. leffa tai syömässä käynti? Tai joku pyöräretki ja jäätelökioski reissu?
Mikä on sisaresi oma mielipide, oletko soittanut ja kysynyt, se lienee helpoin tapa selvittää asiaa?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Haluaisin, että lapsella olisi elämässään turvallisia, läsnäolevia aikuisia omien vanhempien lisäksi. Mutta taitaa olla liikaa pyydetty. AP.
No se on kuule sinun vastuullasi hankkia sellaisia. Olisi ollut jo tuossa 15v sitten. Turha sitä täällä on itkeä, että sinä et ole osannut lapsellesi hankkia turvallisia aikuisia elämään.
AP: n vastuullako on, jos ihminen osoittautuu tunnekylmäksi ääliöksi?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No se on kuule sinun vastuullasi hankkia sellaisia. Olisi ollut jo tuossa 15v sitten. Turha sitä täällä on itkeä, että sinä et ole osannut lapsellesi hankkia turvallisia aikuisia elämään.
Niin, oli virhe pyytää LAPSEN TÄTIÄ kummiksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei, vaan ap:n vastuulla olisi ollut hankkia lapsen elämään niitä turvallisia, läsnäolevia aikuisia jo silloin kun lapsi oli vauva. Turha sitä enää on rutista, jos sellaisia ei ole saanut hankittua. Ei ketään voi pakottaa olemaan lapselle läsnä vasten tahtoa.
Vierailija kirjoitti:
Kummin 'tehtävät'? Kummi oli ainakin ennen varahenkilö siltä varalta että lapsesta tulisi vaikka orpo. Tämän lisäksi kummin tuli osallistua lapsen kristilliseen kasvatukseen. Ei ollut mikään lahja-automaatti. Minulle on merkitty oikeesti suuri määrä kummeja eli olen ollut lapsi jonka kummi kaikki läheiset ovat halunneet olla. Isäni sisko oli sitten ainoa todellinen kummini. Se kuitenkin loppui kun olin noin 6v ja hän meni naimisiin ja sai lapsia ja muutti toiselle paikkakunnalle. Muita kummeja olivat isän vanhemmat, mummo, isän vanhin veli ja vaimo, äidin vanhin veli ja vaimo, mummon lasten kotiopettajatar jne. Oikeina kummeina jotka ei merkitty kummeiksi isän kaksi muuta veljeä ja eno vaimoineen.
Kukaan ei ole kiinnostunut sinun kummeistasi. Pysy asiassa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niin, oli virhe pyytää LAPSEN TÄTIÄ kummiksi.
Niin oli. Normaaliälyinen tuntisi oman siskonsa sen verran hyvin, että ymmärrtäisi, onko tästä läsnäolevaksi aikuiseksi vai ei. Pelkkä sukulaisuussuhde ei vielä takaa sitä, että ihminen on kummiksi sopiva. Minulle ei olisi tullut pieneen mieleenkään pyytää lapseni ainutta tätiä kummiksi, koska lapseni ainut täti on tyyppiä "vihaan kaikkia kiljuvia kakaroita". Oma siskoni kyseessä, joten tiesin, mitä olisin saanut, jos olisin häntä kummiksi pyytänyt. Tuskin olisi edes suostunut.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei, vaan ap:n vastuulla olisi ollut hankkia lapsen elämään niitä turvallisia, läsnäolevia aikuisia jo silloin kun lapsi oli vauva. Turha sitä enää on rutista, jos sellaisia ei ole saanut hankittua. Ei ketään voi pakottaa olemaan lapselle läsnä vasten tahtoa.
Jos luet koko ketjun, ymmärrät ehkä että ap on ollut siskonsa elämässä läsnä ja mm. tukenut taloudellisesti. On tietenkin suuri virhe kuvitella vastavuoroisuutta omalta siskolta. Ja vielä suurempi virhe pyytää tätä kummiksi. Siitä ei oikein voi kieltäytyäkään, mutta sisarukset voivat kyllä olla tekemisissä keskenään, samoin serkut, vaikka siinä ei olisikaan kummiuden sidettä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei ap:n sisko ole mitään velkaa siitä, että häntä on autettu. Melko kummallista vaatia siskolta jotain teinin ohjelmatoimistona toimimista vain siksi, että itse on vapaaehtoisesti auttanut siskoa. Auttaminen tapahtuu normaaleissa perheissä pyytettömästi ilman mitään "mä autoin sua joten sun on nyt pakko viedä mun lapsi huvipuistoon" tyylistä kiukuttelua.
Vierailija kirjoitti:
Kummit eivät ole koskaan olleet mitään varahenkilöitä jos vanhemmille tapahtuu jotain,eli kummiuteen ei ole kuulunut juridiikka lapsen huoltajuuden muodossa. Vaikka niin moni tuota uskomusta jakelee, mutta ei ole. Kristillinen kasvatus on kirkon luoma asia, joka ei sekään taida enää päteä. Jos on koskaan niin ollutkaan.
Jos luet koko ketjun, ymmärrät ehkä että ap on ollut siskonsa elämässä läsnä ja mm. tukenut taloudellisesti. On tietenkin suuri virhe kuvitella vastavuoroisuutta omalta siskolta. Ja vielä suurempi virhe pyytää tätä kummiksi. Siitä ei oikein voi kieltäytyäkään, mutta sisarukset voivat kyllä olla tekemisissä keskenään, samoin serkut, vaikka siinä ei olisikaan kummiuden sidettä.
Mitä hourailet? Totta helvetissä kummiudesta voi kieltäytyä. Ei se nyt mikään rikostuomio ole, vaan ihan vapaaehtoinen toimi.
Eikö ap ole missään yhteydessä siskoonsa vai miten on mahdollista, että tuli yllätyksenä, ettei sisko ole mikään teinin viihdyttäjäluonne?
Vierailija kirjoitti:
Huom, kyseessä on siis teini-iässä ikäinen, joka osaa ja tahtoo itsekin sopia omia menojaan. Ei siinä tarvita äitiä puhumaan puolesta.
Sanoisin, että kusipää tämä kummi.
Niin mäkin sanoisin ei vastaa, vaikka ei edes tiedä mikä on asia. Jos vaikka olisi vaan juttuseuraa vaille? Kyselisi kuulumisia? Tai olisi kesäseuraa vailla ja kertoisi sen.. Sittenhän vasta kummi voi tehdä päätöksen onnistuuko vai ei, kunhan vastaa ensin!
ohis
Vierailija kirjoitti:
Kummilla on vain kristillinen kasvatus ollut aina tehtävänä. Tuo orpoasia on omittu taas amerikkalaisista elokuvista. Ehkä se jollain toimii täälläkin, muttei se ole koskaan ollut oletuksenna. Ennenkään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Emme todellakaan ole koskaan pitäneet kiirettä mmia minään lahja-automaattina, päinvastoin. Ennemmin niin päin,vettä olen itse tukenut häntä taloudellisesti, lainannut rahaa ja kutsunut syömään. Kun lapsi oli nuorempi hän oli pari kertaa kumminsa luona yökyässä. Tällöin maksoin sisateöleni korvauksia lapsen ruuista ja vein hakiessa jonkin lahjan esim. kukkakimpun.
Jos lapsi pääsisi kumminsa kanssa vaikka Särkänniemen niin maksaisin toki molempien kulut.Ap
Onko sisaresi työssä käyvä? Tuommoinen Huvipuistopäivä on aika pitkä ja raskas. Kävisikö teinille joku 1-2 tunnin juttu, esim. leffa tai syömässä käynti? Tai joku pyöräretki ja jäätelökioski reissu?
aMikä on sisaresi oma mielipide, oletko soittanut ja kysynyt, se lienee helpoin tapa selvittää asia?
Eikö tämä ollut vähän kuin tämän aloituksen pointti, kun EI VASTAA. Milläpä sitä voi kysellä sitten. Jesta, mitä idareita tämäkin palsta pitää sisällään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mistä vitusta voi tietää etukäteen, miten ihmiset tulevat toimimaan viidentoista vuoden kuluttua?
Älytöntä syyllistää ap: ta siitä, ettei ole ennustajan lahjoja.
Tietenkin pitää. Kummithan on lasta varten.