Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Oisko täällä jotain fyysikkoa joka osaisi selittää, että miksi syvänmeren sukellusveneiden ikkunat ei hajoa paineesta

Vierailija
28.06.2025 |

Aina puhutaan että sukellusveneen pitää olla titania, että se ei luhistu paineesta, mutta miksi on mahdollista sitten, että sukellusveneissä on ikkunoita? Vai onko niitä? Vai onko niissä vain kamerat ja tää sukelllusvene (Titan), joka hajosi ja samalla kuoli ne matkustajatkin, oli ainoa jossa on ikkuna?

Kommentit (23)

Vierailija
1/23 |
28.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

venäläiset sukellusveneet olivatkin Titanic-elokuvasta

https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/missa-he-ovat-nyt-kemilainen-koulup…

Vierailija
2/23 |
28.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Venäläiset, Suomessa rakennetut Mir1- ja Mir2-sukellusveneet laskeutuivat elokuun 2. päivä vuonna 2007 ensimmäisinä yli 4000 metrin syvyyteen meren pohjaan Pohjoisella jäämerellä ja pystyttivät sinne titaanisen Venäjän lipun.

 

 

"Suomessa rakennetut" 🤣

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/23 |
28.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vanha akkakin osaa googlettaa:

"Sukellusveneiden ikkunat ovat yleensä valmistettu paksummasta akryylilasista tai muusta vahvasta materiaalista, joka kestää korkeaa painetta. Niiden muotoilu on myös tärkeää, sillä pyöreät ikkunat kestävät painetta paremmin kuin kulmikkaat".

- n69v -

Vierailija
4/23 |
28.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joissakin sukellusveneissä on ikkunoita, mutta yleensä vain matalalle sukeltavissa aluksissa (esim. tutkimus- tai turistisukellusveneissä).

Harvemmin sotilassukellusveneissä, koska niissä ei ole tarvetta katsella ulos kaikki tapahtuu sensoreiden ja näyttöjen kautta.

Ikkunat tehdään erikoismateriaalista, kuten akryylistä tai kvartsilasista, joka kestää suurta painetta mutta vain tiettyyn syvyyteen asti.

Mitä syvemmälle mennään, sitä suurempi on veden paine.

Esimerkiksi 3 800 metrin syvyydessä (Titanicin hylky) vedenpaine on noin 380 baaria eli 380 kertaa suurempi kuin maan pinnalla.

Tätä painetta vastaan ikkuna erityisesti läpinäkyvä ikkuna on erittäin vaikea rakentaa turvallisesti ja riittävän kestäväksi.

Tämän vuoksi syväsukellusveneet on usein tehty titaanista tai hiilikuidusta, ja ilman ikkunoita, eli käytetään kameroita ja sensoreita.

OceanGate-yhtiön Titan oli poikkeus.

Siinä oli yksi suuri ikkuna matkustamon etuosassa.

Tämä ikkuna oli valmistettu akryylistä, joka valmistajan mukaan oli testattu vain noin 1 300 metrin syvyyteen.

Titan sukelsi lähes 4 000 metrin syvyyteen, joten ikkuna ja koko runko olivat äärimmäisessä rasituksessa.

On arveltu, että tämä oli yksi mahdollisista tekijöistä sen rakenteellisessa pettämisessä (imploosiossa), jossa kaikki sisällä olleet menehtyivät hetkessä.

Vierailija
5/23 |
28.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaikka hiilikuitu on erittäin vahvaa ja kevyttä, sillä on myös ongelmia syvänmeren olosuhteissa:

1. Hiilikuitu kestää huonosti puristusta pitkällä aikavälillä

Se kestää vetoa hyvin, mutta ei ole yhtä luotettava puristusvoimia vastaan, joita esiintyy syvällä meressä.

Syvänmeren paine on tasaisesti joka suunnasta puristavaa ja siksi materiaali, joka kestää vetoa mutta ei jatkuvaa puristusta ja väsymistä, voi ajan myötä vaurioitua huomaamatta.

2. Hiilikuitu ei vaurioidu varoitellen

Metallit (kuten titaani) väsyvät hitaasti ja ennakoitavasti, jolloin voidaan havaita halkeamia, muodonmuutoksia tai varoitusmerkkejä.

Hiilikuitu voi romahtaa äkillisesti ja katastrofaalisesti, ilman näkyvää varoitusta.

Tämä on erityisen vaarallista toistuvissa sukelluksissa, kuten Titanilla tehtiin.

Vierailija
6/23 |
28.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Joissakin sukellusveneissä on ikkunoita, mutta yleensä vain matalalle sukeltavissa aluksissa (esim. tutkimus- tai turistisukellusveneissä).

Harvemmin sotilassukellusveneissä, koska niissä ei ole tarvetta katsella ulos kaikki tapahtuu sensoreiden ja näyttöjen kautta.

Ikkunat tehdään erikoismateriaalista, kuten akryylistä tai kvartsilasista, joka kestää suurta painetta mutta vain tiettyyn syvyyteen asti.

Mitä syvemmälle mennään, sitä suurempi on veden paine.

Esimerkiksi 3 800 metrin syvyydessä (Titanicin hylky) vedenpaine on noin 380 baaria eli 380 kertaa suurempi kuin maan pinnalla.

Tätä painetta vastaan ikkuna erityisesti läpinäkyvä ikkuna on erittäin vaikea rakentaa turvallisesti ja riittävän kestäväksi.

Tämän vuoksi syvä...

Liian vaikeaa ja liikaa tekstiä av-mammoille.

 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
7/23 |
28.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä tapahtui matkustajille?

 

Ruumiit eivät varsinaisesti räjähtäneet, mutta ne tuhoutuivat täysin seuraavasti:

Valtava paine murskasi aluksen rakenteet koko tila romahti itsensä sisään.

Ihmisten kehot puristuivat kokoon sekunnin murto-osassa kaikki kudokset, luut ja elimet.

Lämpötila- ja paineolosuhteiden yhdistelmä teki kehosta käytännössä hyytelöä tai höyryä, joka liukeni veteen.

Aluksessa ei ollut pelastettavaa biologista materiaalia normaalin ruumiin tunnistamiseksi.

Vierailija
8/23 |
28.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vanha akkakin osaa googlettaa:

"Sukellusveneiden ikkunat ovat yleensä valmistettu paksummasta akryylilasista tai muusta vahvasta materiaalista, joka kestää korkeaa painetta. Niiden muotoilu on myös tärkeää, sillä pyöreät ikkunat kestävät painetta paremmin kuin kulmikkaat".

- n69v -

Joo ei siihen fyysikkoa tarvita. Nää muijat on täällä vaan niin avuttomia.

 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
9/23 |
28.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun ihminen on yksinäinen niin keksii tälle palstalle vaikka tikusta (tässä tapauksessa sukellusveneiden ikkunoista) asiaa, että joku reagoisi. Saman tiedon löytäisi itsekin.

Vierailija
10/23 |
28.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aatella, päätyä hyytelöksi merenpohjaan. What a way to die. Miksei kukaan näitä kaupallisia it^s 3murhia kauppaavat ole tätä keksineet? Viedään ihmiset vaan merenpohjaan missä ne räjähtää hyytelöksi. MIksi mennä jonnekin Sveitsiin johonkin kopperoon nukkumaan ikuiseen uneen kun voi räjähtää. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
11/23 |
28.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kun ihminen on yksinäinen niin keksii tälle palstalle vaikka tikusta (tässä tapauksessa sukellusveneiden ikkunoista) asiaa, että joku reagoisi. Saman tiedon löytäisi itsekin.

Ennen chatgpt:tä täältä saattoi saada vastauksia ja tietoa, mutta nyt ei kyllä enää tarvi. 

Vierailija
12/23 |
28.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse ihmettelen sitä miksi lentokoneisiin tehdään matkustamoon ikkunat. Olisivat halvempia ja turvallisempia ilman

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
13/23 |
28.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Esimerkiksi Estonian uppoamisesta täällä oli joskus tosi mielenkiintoinen keskustelu. Säkällä saattaa joskus tulla joku paikalle, joka tietää asioista enemmän. 

Vierailija
14/23 |
28.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Venäläiset, Suomessa rakennetut Mir1- ja Mir2-sukellusveneet laskeutuivat elokuun 2. päivä vuonna 2007 ensimmäisinä yli 4000 metrin syvyyteen meren pohjaan Pohjoisella jäämerellä ja pystyttivät sinne titaanisen Venäjän lipun.

 

 

"Suomessa rakennetut" 🤣

Neuvostoliitto tilasi ne Suomesta koska eivät itse osanneet yhtä hyviä rakentaa. Yksinkertaista.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
15/23 |
28.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse ihmettelen sitä miksi lentokoneisiin tehdään matkustamoon ikkunat. Olisivat halvempia ja turvallisempia ilman

Totta, kameroista voisi katsoa laskeutumisen. Pitkillä matkoilla muutenkin katotaan vain elokuvia. 

Vierailija
16/23 |
28.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kun ihminen on yksinäinen niin keksii tälle palstalle vaikka tikusta (tässä tapauksessa sukellusveneiden ikkunoista) asiaa, että joku reagoisi. Saman tiedon löytäisi itsekin.

Googlen kanssa vuorovaikutuksesta puuttuu inhimillinen komponentti.

Vierailija
17/23 |
28.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse ihmettelen sitä miksi lentokoneisiin tehdään matkustamoon ikkunat. Olisivat halvempia ja turvallisempia ilman

Google tiesi että polttoainettakin kuluisi 30 prosenttiin vähemmän, eli pitäs pelkästään ilmastosyistä kieltää

Vierailija
18/23 |
28.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kun ihminen on yksinäinen niin keksii tälle palstalle vaikka tikusta (tässä tapauksessa sukellusveneiden ikkunoista) asiaa, että joku reagoisi. Saman tiedon löytäisi itsekin.

Ennen chatgpt:tä täältä saattoi saada vastauksia ja tietoa, mutta nyt ei kyllä enää tarvi. 

Niin Big Brother kertoo miten ajatella

Vierailija
19/23 |
28.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kun ihminen on yksinäinen niin keksii tälle palstalle vaikka tikusta (tässä tapauksessa sukellusveneiden ikkunoista) asiaa, että joku reagoisi. Saman tiedon löytäisi itsekin.

Niin... Tämähän on keskustelupalsta, jonka tarkoitus on kommunikoida toisten ihmisten kanssa... 

Vierailija
20/23 |
28.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sukellusveneiden ikkunat tehdään Pelle Pelottoman keksimästä läpinäkyvästä akumiitistä.