Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Miksi kirjojen luku on ihailtavaa, mutta pokkarien luku ei mitään?

Vierailija
27.06.2025 |

Siis joillain ihmisillä on tällainen ajatus. Kirjan pitää olla kirja!! Ei missään nimessä pokkari, ja pokkareita ostavat ja lukevat on jotenkin "noloja". Mutta miksi?? Sama tekstihän niissä on.

Kommentit (21)

Vierailija
1/21 |
27.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kirjahan pokkarikin on. Minä luen pokkareita ja kovakantisia. Pokkarit on kevyitä myös lukea. Ainut on että katson aina alussa, ettei ole aivan liian pientä fonttia. Joissain pokkareissa on. Molempia on itselläni hyllyssä. Molemmat on yhtä hyviä. 

Vierailija
2/21 |
27.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täh? En ole koskaan kuullutkaan että joku halveksii pokkareita. Sehän on vain yksi kirjan taittomuoto.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/21 |
27.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikä muu pokkari on kuin kirja? Vain pienikokoisempi sellainen.

Vierailija
4/21 |
27.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Veditkö tämän yleistyksen jonkun yksittäisen ihmisen puheista? En ole koskaan kuullut, että pokkarit olisivat jotenkin noloja. Jos luen pokkaria, saatan sanoa jollekin, että luen kirjaa, en edes mainitse sen olevan pokkari.

Vierailija
5/21 |
27.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itselläni on hyllyssäni ranskalaista filosofiaa  alkukielellä pokkareina - ei mitään kevyttä kesälukemista.

Vierailija
6/21 |
27.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ahaa 

Vierailija
7/21 |
27.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vähintään 1000 sivun romaani pitää olla. Muuten ei ole kirja eikä mikään. 

Vierailija
8/21 |
28.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Täh? En ole koskaan kuullutkaan että joku halveksii pokkareita. Sehän on vain yksi kirjan taittomuoto.

Joskus aiemmin muistan kun opiskellessa ihmiset oli sitä mieltä että kirja sen olla pitää. Puhe siis kaunokirjallisuudesta. Välissä olen joltain keskustelupalstalta lukenut samaa. En ole enää muistanut koko asiaa kunnes työpaikan kahvihuoneessa kuulin kun yksi sanoi etsineensä jotain tiettyä kirjaa ja lopulta löysi sen vain pokkarina, "mutta en mä nyt mitään pokkaria lue", johon muut kirjaihmiset totesivat että no ei, hyi, eihän pokkari oo yhtään sama asia! Eivätkä vitsailleet 😂 Minusta melko outoa juurikin koska sama kirjahan se on. Vaikka onkin pokkari. Ja halvempi. ap

Vierailija
9/21 |
28.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pokkarit ovat kirjoja. 

Vierailija
10/21 |
28.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yhtä hyvin ne molemmat menevät kirjaston Ota tästä- hyllyyn, sieltä löytyy hyviä kirjoja, luen ja vien takaisin.

Vierailija
11/21 |
28.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kioskikirjallisuutta ei arvosteta samalla lailla kuin ns. kaunokirjallisuutta tai muuta vakavaa kirjallisuutta. Kioski- eli viihdeihdekirjallisuutta julkaistaan pääasiassa pokkkareina.

Tarkoitukseni ei ole vähätellä viihdekirjallisuutta, vaan avata mistä ap on voinut käsityksensä saada. Varsinkin -70 ja -80 luvuilla kioskikirjallisuutta tuotettin erilaisina sarjoina joilla oli tietyt kohderyhmät.

Vierailija
12/21 |
28.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kioskikirjallisuutta ei arvosteta samalla lailla kuin ns. kaunokirjallisuutta tai muuta vakavaa kirjallisuutta. Kioski- eli viihdeihdekirjallisuutta julkaistaan pääasiassa pokkkareina.

Tarkoitukseni ei ole vähätellä viihdekirjallisuutta, vaan avata mistä ap on voinut käsityksensä saada. Varsinkin -70 ja -80 luvuilla kioskikirjallisuutta tuotettin erilaisina sarjoina joilla oli tietyt kohderyhmät.

Mutta nykyäänhän ei näin ole, vaan kaupoissa myydään ihan samoja kirjoja sekä pokkareina että nidottuina. Ja niitä nimenomaan myydään kaupoissa, jopa kirjakaupoissa, ei enää vain kioskeissa. 

Vierailija
13/21 |
28.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla on tuollainen ystävä. Asia paljastui muutama vuosi sitten. Sanoin suosivani pokkareita, koska ne ovat kevyitä kantaa ja mukavan pienikokoisia. Niitä on helppo ottaa mukaan matkalukemiseksi. Hänen mielestään pokkari ei ole "oikea" kirja. Hänen mielestään oikea kirja on painava ja kovakantinen. 

Vierailija
14/21 |
28.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minulla on tuollainen ystävä. Asia paljastui muutama vuosi sitten. Sanoin suosivani pokkareita, koska ne ovat kevyitä kantaa ja mukavan pienikokoisia. Niitä on helppo ottaa mukaan matkalukemiseksi. Hänen mielestään pokkari ei ole "oikea" kirja. Hänen mielestään oikea kirja on painava ja kovakantinen. 

onhan toikin tapa tuntea itseään paremmaksi, säälittävä sellainen kylläkin. 

Vierailija
15/21 |
28.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hämmästyin, koska minusta kirjalla tarkoitetaan tekstiä eikä kirjan fyysisiä ominaisuuksia. Asia ei ollut tullut puheeksi aiemmin.

Vierailija
16/21 |
28.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse ostan pokkareita ihan vaan hinnan takia. Esim. yhtä uudehkoa kirjaa katsoin nidottuna, 25€. Nyt ostin sen pokkarina, 16€.

Vierailija
17/21 |
01.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pokkari sattuu vähemmän kun se putoaa naamalle.

Vierailija
18/21 |
01.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pokkarithan on ihan parhaita. Harmittaa vaan, että ne julkaistaan pitkällä viiveellä kovakantisen jälkeen. En ikinä osta muita kuin pokkareita tai jättipokkareita, kova kirja on hankala ja vihaan niitä irtokansia. Pokkarit ja e-lukulaite on mun juttu.

Vierailija
19/21 |
01.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse suosin kovakantisia, ihan vaan sen takia että tykkään niistä enemmän ja multa löytyy pokkareitakina. Ja nykyään tuntuu helpommin löytyvän pokkareita tai pehmeä kantisia kirjoja. Mutta kirjoja ne kumpikin on, enkä ole ikinä kuullut että joku ei pitäisi pokkareita kirjoina. 

Vierailija
20/21 |
01.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pokkaristahan tulee helposti paksumpi kuin sama version kovakantisesta, kun on kooltaan pienempi. Ja toki ne kannet tuo hieman painoa,muta onko joku oikeasti verrannut onko painossa niinkään eroa?