Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Miten tämä on mahdollista. Olen ylipainoinen ja ryyppään joka päivä. Maksa-arvot oli melkein 500, hoikalla kaverilla hyvät.

Vierailija
22.06.2024 |

Vaikka juo yhtä usein, kun minä. Onko ylipaino todella näin huonokortti?

Kommentit (33)

Vierailija
1/33 |
22.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

On toki. Yksillölliset erot vaikuttaa herkyytteen vaurioihin, mutta ylipainoisen ihmisen maksa on jo valmiiksi koetukselle.

Vierailija
2/33 |
22.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tähän asiaan varmaan vaikuttaa se, että mulla on ollu jo ylipainon aiheuttama rasvamaksa vuosia. Sen vuoksi arvot olleet koholla jo pitkään.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/33 |
22.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei kannata olla plösö. Taas kerran nähdään.

Vierailija
4/33 |
22.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

On toki. Yksillölliset erot vaikuttaa herkyytteen vaurioihin, mutta ylipainoisen ihmisen maksa on jo valmiiksi koetukselle.

No ei tää kaverikaan mikään laiheliini ole, mut normi painonen tai ainakin melkein, mulla on ylipainoa 40kg.

Ap

Vierailija
5/33 |
22.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo, just pari päivää sitten tuli vastaan juttu siitä, miten ylipaino on jo itsessään rasitus maksalle, joten alkoholi rasittaa maksaa enemmän kuin hoikalla.

Vierailija
6/33 |
22.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tähän asiaan varmaan vaikuttaa se, että mulla on ollu jo ylipainon aiheuttama rasvamaksa vuosia. Sen vuoksi arvot olleet koholla jo pitkään.

2 oli ap

Vierailija
7/33 |
22.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ylipaino aiheuttaa maksan rasvoittumista siinä kuin alkoholikin. Minäkin olen suurkuluttaja ja gamma-gt oli viimeksi 8. Kaveri on ylipainoinen ja juo paljon vähemmän kuin minä. Silti sen maksa-arvot ovat vaarallisen korkeat.

Vierailija
8/33 |
22.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

No siitä maksan rasvottumisesta se kirroosi just lähtee, eli jos maksa ei rasvotu niin äärimmäisen epätodennäköistä, että kirroosia tulisi.

Vierailija
9/33 |
22.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja sit joillain ei ylipaino tai alkoholikaan vaikuta arvoihin. Mulla itsellä ylipainoa varmaan 30

kiloa, ollut vuosia ja tissuttelen hiukan liikaa. Maksa-arvot ihanteelliset. Samoin kuin äidilläni, joka on alkoholin suurkuluttaja; ollut vuosikymmeniä ja ylipainoa löytyy.

Vierailija
10/33 |
22.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No siitä maksan rasvottumisesta se kirroosi just lähtee, eli jos maksa ei rasvotu niin äärimmäisen epätodennäköistä, että kirroosia tulisi.

Mut ei tää oo niin yksinkertasta. Osa hoikista rasvottaa maksaa juodessa 

Vierailija
11/33 |
22.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Arvothan voi olla hyvät ja maksa silti huonossa kunnos

Vierailija
12/33 |
22.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap jatkaa syömistä ja juomista samaan malliin, niin ei tarvi eläkettä ootella.

Vierailija
13/33 |
22.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Se on äärimmäisen epätodennäköistä. Yleensä silloin on arvot olleet korkeat ja pudonneet takaisin alas. Ihminen on tällöin sairaalahoidossa.

- sairaanhoitaja

Vierailija
14/33 |
22.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Arvot nousee jo maksan rasvottuessa. Poikkeus tapauksia on, että arvot on hyvät, mutta maksa on silloin jo sanonut poks eikä ihminen elä enää kauaa.

Vierailija
15/33 |
22.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Up

Vierailija
16/33 |
22.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Yhtä yleistä, kun normaali sydänfilmi infarktissa eli äärimmäisen epätodennäköistä. Kaikkea netistä lukemaa ei kannata uskoa.

Esim terveyskirjasto väittää, että kirroosissa voi olla normaalit arvot, joo kyllä, mutta vasta siinä kohtaa, kun maksa on lakannut toimimasta kokonaan ja ihminen on helkkarin sairas silloin muutenkin.

Vierailija
17/33 |
22.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Yhtä yleistä, kun normaali sydänfilmi infarktissa eli äärimmäisen epätodennäköistä. Kaikkea netistä lukemaa ei kannata uskoa.

Esim terveyskirjasto väittää, että kirroosissa voi olla normaalit arvot, joo kyllä, mutta vasta siinä kohtaa, kun maksa on lakannut toimimasta kokonaan ja ihminen on helkkarin sairas silloin muutenkin.

Kysin äidiltäni, joka on sh ja hän sanoi, että tämä on totta. Veriarvot on kuulemma herkemmät jopa, kuin ultra eli ne on yleensä pielessä jos kropassa käy jotain outoa.

N22

Vierailija
18/33 |
22.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kysin äidiltäni, joka on sh ja hän sanoi, että tämä on totta. Veriarvot on kuulemma herkemmät jopa, kuin ultra eli ne on yleensä pielessä jos kropassa käy jotain outoa.

N22

Eli jos maksakokeet on normaalit ei edes ultaraääntä oteta, koska se ei ole tarpeen.

Vierailija
19/33 |
22.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Up

Vierailija
20/33 |
22.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jopa lapsilla on rasvamaksaa, mikä johtuu ylipainosta. Ei alkoholi ole enää se suurin syy (jos lie ollut ennenkään, raivoraittiin tuttavani maksasairautta epäiltiin alkoholin aiheuttamaksi lääkärissä aikoinaan).

Hyvä uutiset ovat, että järkeistämällä syömisensä ja juomisensa maksa usein korjaantuu.