Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Pitääkö teinille maksaa sisaruksensa vahtimisesta?

Vierailija
27.06.2025 |

Teini on 15-v ja sisarus 6-v. Vahtimisen tarve olisi yhdelle lauantaille, iltapäivästä iltaan/yöhön, ei siis mikään jokapäiväinen velvollisuus. Teini haluaa palkkaa, koska pitää kuulemma maksaa jos tekee töitä. Onko siis nykyään tapana, että sisarusten kanssa ei voi olla ilman rahaa?

Kommentit (22)

Vierailija
21/22 |
27.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minusta on fiksua maksaa palkkaa, koska kyseessä on kuitenkin "koko päivän" vahtiminen. Eri asia jos katsoo jonkun lyhyen 'kauppareissun' ajan.

Kannattaa aina miettiä asiaa siltä kantilta, että LAPSIEN velvollisuus ei ole vahtia lapsia! Se on AINA perheen aikuisen vastuulla.

Joten jos teini vahtii, on hänelle siitä aihellista jotain maksaa (esim. parikymppiä) tai itse ehdottaisin jotain mukavaa yhdessä tekemistä palkaksi (esim. minä+teini kaksin vaikka kylpylään kiitokseksi vaatimisesta, mistä hän nyt pitääkin).

Tuolla tavalla lasta opetetaan myös vastavuoroisuuteen: oppii sitten aikuisena tarjoamaan jotain maksua jos joku häntä auttaa (pääsee vaikka työkaverin kyydillä johonkin, ymmärtää tarjota maksua/antaa jotain vaivanpalkkaa PYYTÄMÄTTÄ)

Vierailija
22/22 |
27.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ennen vanhaan tuo oli automaatio. 15-vuotias tosin oli jo täysin kelvollinen osallistumaan talon töihin, joten ei hänelle leppoisaa lapsenvahtihommaa suotu. Joku 10-12 -vuotias saattoi kaitsea pienempiä sisaruksiaan sen aikaa kun talon muu väki oli töissä. Siinä iässä alkoi olla jo usein työhön kykenevä.

Nykyaikana siitä seuraa varmaan lasu, jos joku saa tietää. 15-vuotias on vielä avuton lapsi, vaikka osaakin jo itse pyyhkiä pyllyn, jota ei suunnilleen saa vastuuttaa edes oman mikroaterian lämmittämisestä, saati sitten toisista lapsista.

Sitä paitsi nykyteineillä ei voi olla velvollisuuksia. On vain oikeuksia. 

Nykyajan pen nut on kaikkitietäviä mutta he le ve tin tyhmiä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi yksi kuusi